Apua tarvitaan, kalat ovat kuteneet

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SannaKaisa
Junior Member
Junior Member

Apua tarvitaan, kalat ovat kuteneet

Viesti Kirjoittaja SannaKaisa »

Mä tarvisin vähän apua tuohon kutemisasiaan, eli "ongelma" on seuraavanlainen eli miten mä toimin kun kasvien lehdillä on selvästi valkosta kutea, ensiksikin onko se kirjomonnisten, kardinaalitetrojen vaiko kotiloiden kutua....itse sulkisen kyllä tuon kotilot pois tuosta listasta. Sen tiedän että kutu pitäisi siirtää sillä partis on kovin himokas tuohon kutuun, mutta mihin mä siirrän kudun ja voinko esim. siirtää koko lehden jossa kutu on? Miten sitten toimitaan? Mitä mä hankin ja millon annetaan ruokaa poikasille ja mitä ruokaa, veden vaihdot?...otetaanko vesi isosta akvaariosta, vai miten? Avustakaa tyhmää, olis kiva kokeilla josko tuosta kudusta jotain saisi aikaiseksi, mutta apua selvästi kaipaan ja paljon. :D
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Monniset kutevat useimmiten lehden alapinnalle, kardinaalitetrat kasvin juurelle. Eli eiköhän se sitten monnisten kutua ole. Jos se on hedelmöittynyttä, sen pitäisi melko nopeasti muuttua läpikuultavaksi.

Voit poimia koko lehden erilliseen poikasastiaan. Alkuun sinne riittää pelkkä ilmastus, eli suodatinta ei tarvita. Veden puhtaudesta kannattaa huolehtia tarkasti vaihtamalla vettä joka päivä. Meillä on juuri nyt leopardimonnisten poikasia isossa karkkikipossa kiiinnitettynä ison akvaarion laitaan(kelluu siis pinnalla). Siinä pysyy veden laatu ja lämpötila helposti tasaisena.

Haulla löytyy useita keskusteluja monnisten kudusta ja paljon hyvää tietoa. Esim tässä http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... isten+kutu ja tässä http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... isten+kutu on perusteellista tietoa.

Onnea kasvatukseen! :)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
SannaKaisa
Junior Member
Junior Member

eli voinko laittaa esim. pakastusrasiaan akvaariosta vähän vettä ja kutu sinne ja rasian sitten kellumaan akvaarion pinnalle?....tyhmä kysymys mutta miten tuo ilmastus toimii? Ja veden vaihto? voiko sen vaihtoveden ottaa akvaariosta vai hanavettä+vedenparannusaineet?
Ruusu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Kelluva poikashäkki on hyvä pariksi päiväksi, siihen asti kun poikaset kuoriutuvat. Monnisenpoikaset nimittäin uivat siitä läpi niin että hujahtaa :roll:
Ehkä parempi olisi alusta alkaen oma kypsytetty poikasallas, esim. 40 l.
amanda
Senior Member
Senior Member

SannaKaisa kirjoitti:eli voinko laittaa esim. pakastusrasiaan akvaariosta vähän vettä ja kutu sinne ja rasian sitten kellumaan akvaarion pinnalle?....tyhmä kysymys mutta miten tuo ilmastus toimii? Ja veden vaihto? voiko sen vaihtoveden ottaa akvaariosta vai hanavettä+vedenparannusaineet?
Voit laittaa ensihätään vaikka pakastusrasiaan. Minulla on alkuun käytössä köyhän miehen poikashäkki, eli iso karkkirasia (saa esim Makuuneista ilmaiseksi), johon olen hieman nuppineulaa isommalla neulalla pistellyt reikiä. Kun reiät pistelee ulkopuolelta, ei poikaset pääse niistä läpi (testattu on [;)] ). Sen kun laittaa eheim 2252:sen puhalluksen reitille, vaihtuu rasiaan vettä itsestäänkin koko ajan. Rasia kannattaa siis tietenkin kiinnittää altaan reunaan, ettei se lähde vaeltamaan tai kaadu.

Kun poikaset kasvavat, ne kannattaa siirtää omaan isompaan akvaarioon. Minulla on käytössä 45-litrainen pikkuallas, johon siirrän vähän hiekkaa, kasveja ja puunkarahkan pääaltaasta. Pikkusuodatin sukkahousuilla suojattuna pitää huolen veden kierrätyksestä yhdessä ilmastimen kanssa. Vettä olen vaihtanut päivittäin kierrättämällä sen pääaltaan kautta. Vettä kannattaa tosiaankin vaihtaa usein, ja pääaltaan asukitkin tykkää kun vesi vaihtuu luonnollisesti tiuhaan sielläkin.

Näillä eväillä on meillä pärjätty. :D
SannaKaisa
Junior Member
Junior Member

ei meillä sitten ollutkaan kirjomonnisten kutua....osoittautuivat suipposarvikotiloinen kuduksi, joten se siitä sitten, niitä en ala ainakaan kudettamaan, nekun tuntuvat pärjäävän ilman apuakin.
amanda
Senior Member
Senior Member

^ Joo, ei välttämättä ole kovin kova menekki poikasilla... :mrgreen:

Älä vaivu kuitenkaan synkkyyteen, mistäs sitä tietää, jos kirjomonnisesi keksivätkin jonain kauniina päivänä kutea. :)
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Termipoliisista, hyvää päivää 8-)

Kutu on vain ja ainoastaan se itse akti. Kutu, kuteminen ja kaikki muut muodot ko sanasta ovat aina verbejä. Se mitä siitä jää jäljelle, esim. tässä tapauksessa kasvinlehdelle, on mätimunia ;)

Yanna
IderG
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja IderG »

Yanna kirjoitti:Termipoliisista, hyvää päivää 8-)

Kutu on vain ja ainoastaan se itse akti. Kutu, kuteminen ja kaikki muut muodot ko sanasta ovat aina verbejä. Se mitä siitä jää jäljelle, esim. tässä tapauksessa kasvinlehdelle, on mätimunia ;)

Yanna
Termipoliisi on hyvä ja kirjoittaa sen sakkolapun vaan itselleen.

Nykysuomen sankirja: sana kutu: kohta 1) kalan sammakon tms. mätimunat (ja maiti), mäti.
Ivan der Grausame

"Gott erbarmt Sich, Ich nicht"
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

IderG kirjoitti:
Yanna kirjoitti:Termipoliisista, hyvää päivää 8-)

Yanna
Termipoliisi on hyvä ja kirjoittaa sen sakkolapun vaan itselleen.

Nykysuomen sankirja: sana kutu: kohta 1) kalan sammakon tms. mätimunat (ja maiti), mäti.
Ei ole muuten ensimmäinen kerta, että sanakirja erehtyy. Kysy vaikka Rassin Pertiltä aiheesta koiras vs uros [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
IderG
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja IderG »

John D kirjoitti: Ei ole muuten ensimmäinen kerta, että sanakirja erehtyy.
Ei se yleensä erehdy, kun kyseessä ei ole erityinen ammattitermi. Kaikkihan tietävät mitä sammakon kutu on.

Muuten biologian sanakirja, joka ei nyt satu olemaan käsillä ja josta en usko Pertti Rassinkaan löytäneen yhtään virhettä, sanoo samasta asiasta suurin piirtein: "Kutu on siis sekä itse toiminta, että toiminnan tuotos."
Ivan der Grausame

"Gott erbarmt Sich, Ich nicht"
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minullekin kutu on itse tapahtuma, mutta olen joutunut nostamaan käteni ylös.
En itse kuitenkaan sekoita mätiä ja kutemistapahtumaa.

Silikonilla kasattu akvaarion onkin nykyään kokonaan lasia. -> kokolasiakvaario.
Minulle kokolasinen akvaario on esimerkiksi puhallettu tai valettu, kuten se aikoinaan olikin.

Hiekkaa lapotaan, vaikka vain vesi liikkuu letkussa. Kummallista

Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä; p***a maistuu hyvälle.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Nyt voisi puolustaa sanaerottelua 1) kutu (tapahtuma) - 2) mäti (jäännös) vedoten siihen, että myös tapauksen 2) nimittäminen "kuduksi" johtaisi väärinkäsityksiin. Näin ei kuitenkaan näytä olevan. Ainakin itse ymmärrän tapausten 1) ja 2) erottelun vaikka samaa sanaa käytettäisiinkin.

Vaimoni joskus sanoo, että minä kuorsaan aivan hirveästi. Miten niin "minä" - olenhan vain unessa, ts. taju kankaalla?

Tai ajatelkaamme esim. sitruunakirjoahventen kohdalla (ja monien muiden) tapahtumaa, johonka viitataan usein sanomalla: kala vaihtoi väriään? Mutta tekikö se todella näin - vai oliko kyseessä vain tahaton tapahtumasarja?
mariann
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mariann »

Biologian sanakirja: kutu, spawn, spawning, munien (mädin) ja/tai siittiöiden (maidin) laskeminen suoraan veteen; esiintyy mm. kaloilla ja sammakkoeläimillä. Kutu on sekä toiminnan tuotos että tapahtuma; esim. lammessa on runsaasti ahvenen kutua (spawn); lahnan kutu (kuteminen, spawning) tapahtuu keväällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”