Lehtikaloista
Valvoja: Moderaattorit
Lehtikaloista
Tässä koittanut haeskella lehtikaloista tiettyjä asioita, mutta eipä ihan kaikkiin kysymyksiin ole löytynyt vastausta, niin että tässäpä tulee:
1. Ovatko lehtikalat "seisovan veden kaloja"? Onko plekoaltaan kova virtaus niille huono/stressaava? Vesiarvot sopisivat.
2. Kiusaavatko lehtikalat pieniä plekoja?
3. Onko lippulehtikalojen ja tavallisten käyttäytymisessä eroja? Onko jompikumpi laji aggressiivisempi muita kaloja kohtaan?
4. Lehtikala on tunnetusti kova syömään, niin miten turvataan pohjakalojen ravinnonsaanti?
5. Laittaisitteko lehtikaloja itse plekoaltaaseen?
1. Ovatko lehtikalat "seisovan veden kaloja"? Onko plekoaltaan kova virtaus niille huono/stressaava? Vesiarvot sopisivat.
2. Kiusaavatko lehtikalat pieniä plekoja?
3. Onko lippulehtikalojen ja tavallisten käyttäytymisessä eroja? Onko jompikumpi laji aggressiivisempi muita kaloja kohtaan?
4. Lehtikala on tunnetusti kova syömään, niin miten turvataan pohjakalojen ravinnonsaanti?
Plekot kiehtoo.
Mun lehtikalat on ainakin sävyisiä enkä ole nähnyt niiden jahtaavan pohjakalojani. Olen pyrkinyt laittamaan pohjatabuja lehtien ulottumattomiin kannon alle ja altaan takaosaan, jossa ne harvemmin oleskelevat. Ruokinta-aikaan kyllä hyökkäävät ahnaasti pohjatabujen kimppuun, mutta eivät toisaalta häädä monnisiakaan pois. Tämä on tosiaan vain oma kapea-alainen kokemukseni lehtikaloista.
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
-Kaaka81
-
- Akvaariosisustaja 2005
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
1. Ovat enemmän seisovan kuin virtaavan veden kaloja, eli kovaa virtausta eivät kestä.
2. Jos ovat niin pieniä plekonpoikasia että mahtuvat lehtikalan suusta alas niin kiusaavat kyllä, muuten eivät.
4. Ruoki plekoja pimeällä, ilta on paras aika. Lisäksi voit järjestää kasvipusikoita, joiden sekaan ruokaa tippuu ja lehtikalat eivät niihin tunge. Plekot saavat rauhassa syödä juurien/oksien lomassa piilossa.
5. Riippuu plekoista, jos haluat kudettaa plekojasi samassa altaassa, niin en suosittele!
Virtauksen voi kohdistaa plekojen kivikkoihin/ koloihin kiertovesipumpuilla. Salamanterit ja kuujuovat ovat minulla viihtyneet ihan mukavasti kiekkoaltaassa, tosin lisävirtaus ei varmaan haittaisi...
2. Jos ovat niin pieniä plekonpoikasia että mahtuvat lehtikalan suusta alas niin kiusaavat kyllä, muuten eivät.
4. Ruoki plekoja pimeällä, ilta on paras aika. Lisäksi voit järjestää kasvipusikoita, joiden sekaan ruokaa tippuu ja lehtikalat eivät niihin tunge. Plekot saavat rauhassa syödä juurien/oksien lomassa piilossa.
5. Riippuu plekoista, jos haluat kudettaa plekojasi samassa altaassa, niin en suosittele!
Virtauksen voi kohdistaa plekojen kivikkoihin/ koloihin kiertovesipumpuilla. Salamanterit ja kuujuovat ovat minulla viihtyneet ihan mukavasti kiekkoaltaassa, tosin lisävirtaus ei varmaan haittaisi...
Tarkennetaan hieman, eli tarvitsevat paikan jossa ei niin kovaa virtausta.Inia kirjoitti:1. Ovat enemmän seisovan kuin virtaavan veden kaloja, eli kovaa virtausta eivät kestä.
Mutta kyllä leikkivät kovassakin virtauksessa.
Meillä välillä uivat suoraan EHEIM compact 1000 virtauksessa useita minuuteja ja sitten takaisin altaan toiselle laidalle rauhallisempaan virtaukseen.
Suvanto kohdat eivät ole suosiossa

Re: Lehtikaloista
3. Altumit viihtyvät parvessa aikuisinakin, scalareista en ole varma. Lippulehtikalojen rauhallisuutta voisi pitää totena. Itselläni lippikset eivät ahdistele muita kaloja mitenkään. Pienet kalat kyllä katoavat makupaloina parempiin suihin.Ahaa-ukko kirjoitti: 3. Onko lippulehtikalojen ja tavallisten käyttäytymisessä eroja? Onko jompikumpi laji aggressiivisempi muita kaloja kohtaan?
Loistokääpioahven-pariskunta "nöyrryyttää" lippiksiä mennen tullen vaikka kokoero on melkoinen.
5. Jos tuota virtausta ei ole hirveästi, niin kyllä.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:
Löysinpäs tällaisen ketjun..
Onko vielä jollakulla kokemusta lehtikaloista altaassa, jossa on paikoin kohtalaisen voimakas virtaus?
Asia osuu pahasti omaan nilkkaan, sillä yhteen nykyisistä altaistani sopisivat lehtikalat (jo toisessa altaassa olemassa olevat) todella hyvin, mutta olen empinyt niiden siirtoa siinä pelossa että virtaus aiheuttaisi niille probleemia.
Kuulisin mielelläni kokemuksia. Altaani koko mahdollistaa kyllä sen ettei koko allas pyöri hyrskyn myrskyn, mutta olen silti melko skeptinen asian suhteen ja enempi kallellaan siihen suuntaan, etten ehkä uskalla tehdä siirtoa. Mutta kun tämä ketju osui silmiini ja yllä joku mainitsi omien lehtikalojensa jopa hakeutuvan virtapaikkaan, rohkaistuin hieman kyselemään lisää josko harkitsisinkin asiaa vielä tovin.
Onko vielä jollakulla kokemusta lehtikaloista altaassa, jossa on paikoin kohtalaisen voimakas virtaus?
Asia osuu pahasti omaan nilkkaan, sillä yhteen nykyisistä altaistani sopisivat lehtikalat (jo toisessa altaassa olemassa olevat) todella hyvin, mutta olen empinyt niiden siirtoa siinä pelossa että virtaus aiheuttaisi niille probleemia.
Kuulisin mielelläni kokemuksia. Altaani koko mahdollistaa kyllä sen ettei koko allas pyöri hyrskyn myrskyn, mutta olen silti melko skeptinen asian suhteen ja enempi kallellaan siihen suuntaan, etten ehkä uskalla tehdä siirtoa. Mutta kun tämä ketju osui silmiini ja yllä joku mainitsi omien lehtikalojensa jopa hakeutuvan virtapaikkaan, rohkaistuin hieman kyselemään lisää josko harkitsisinkin asiaa vielä tovin.
Kyllä virtaavia kohtia pitäisi olla jokaisessa akvaariossa. Kokemukseni mukaan jokainen kala menee vapaaehtoisesti kohtaan jossa on reilusti virtausta. Pitää kuitenkin huomioida rakenteeltaan lehtikalan tyyppisiä kaloja, että niille on myös seesteinen paikkoja oleskeluun.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:
No juu, aivan selvä asia.
Vaan en ole koskaan ennen kuullut tai nähnyt lehtikalaa / -kaloja jotka oikein viihtyisivät virrassa, kuten Lazol yllä mainitsi hänen kalojen viihtyvän.
Tämä asia ei nyt kuitenkaan ole enää itselleni akuutti.
Vaan en ole koskaan ennen kuullut tai nähnyt lehtikalaa / -kaloja jotka oikein viihtyisivät virrassa, kuten Lazol yllä mainitsi hänen kalojen viihtyvän.
Tämä asia ei nyt kuitenkaan ole enää itselleni akuutti.