Vertailtiin naapurin kanssa akvaarioidemme (130 l) vesiarvoja ja erot oli aikamoiset.
Oma akva: PH 7,5 KH 3 GH 4 (osavedenvaihto 1-2 viikon välein, pieniä perusparvikaloja) kutakuinkin samat arvot on ollut koko ajan (10 kk)
naapurilla: PH 6 KH 1 GH 15 (osavedenvaihto muutaman kk välein, isohkoja kaloja runsaasti)
Nitriittiä ei kummassakaan.
Itse olen pähkäillyt tämän matalan GH:n takia, elikä auttaisiko harvemmin tapahtuva vedenvaihto asiaan ? Kalani ja kasvini voivat (ainakin näennäisesti) ihan hyvin mutta pitäisikö vesiarvoille koittaa tehdä jotain muutoksia? Mitä ja miten?
Vesiarvot
Valvoja: Moderaattorit
Vesiarvoista
Käytätkö mitään vedenparannusainetta vaihdon yhteydessä.
Helsingin vedelle ominaista on ainakin alhainen garbonaattikovuus.
Kyllä minulla ja naapurillani on vesiarvot kutakuinkin samat, hänellä on vain hieman alempi pH johtuen CO2 levittimestä. Vettä vaihdamme 30% joka viikko.
Helsingin vedelle ominaista on ainakin alhainen garbonaattikovuus.
Kyllä minulla ja naapurillani on vesiarvot kutakuinkin samat, hänellä on vain hieman alempi pH johtuen CO2 levittimestä. Vettä vaihdamme 30% joka viikko.
Sama juttu mulla ja naapurilla. Mulla selvästi pehmeämpi ja happamampi vesi. Itse vaihdan vedestä viikoittain 1/3-1/2, naapuri huomattavasti harvemmin. Naapurilla soraa, vähän kasveja ja paljon kaloja, mulla taas hiekkaa, enemmän kasveja (tosin ei mikään viidakko kuitenkaan) ja alikansoitettu allas.
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
-Kaaka81