Tulisuiden mäti aina vaan homehtuu
Valvoja: Moderaattorit
-
Johannavee
- Member

Tulisuiden mäti aina vaan homehtuu
Minulla on kaksi ihanaa tulisuuparia 350 L akvassa, joista toinen on ruennut kutemaan. Kalat tulevat tosi hienosti keskenään toimeen, mutta kutu aina joka kerran huolellisesta hoidosta huolimatta homehtuu
. No, nyt jokatapauksessa on muutto edessä eli poikaset olis joutunut imuroimaan pois jos niitä ois tullut. Miten teillä on sujunut tulisuiden kanssa? Laji on aivan ykkössuosikkini akvaariossa ja haluaisin kovin pikku tulisuuvauvoja meille 
-
Johannavee
- Member

Olen vähän epävarma että onko tosiaan kaksi naarasta kyseessä. Ei hirveesti ne papillat mun mielestä eroa mutta väritys ja koko eroaa. Hassua on, että selvästi kaksi paria muodostui neljästä kalasta jotka talvella tuli ja ne aina toiselleen brassailevat kiduksia levitelleen pareittain. Molemmat parit viihtyvät keskenään tiiviisti.
-
Jyrkiboy
- Kivenpyörittäjä

- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tämähän on arvailua ei ole omakohtaista kokemusta lajista, mutta meillä oli samassa 530l altaassa kaksi lehtariparia, toinen lesbopari, toinen "oikea" kutupari. Molemmat käyttäytyivät hyvin pariskuntamaisesti, tosin oikea pari dominoi allasta. Sillä erolla että lesboparissa molemmat laskivat munia.
Olivat tosin värimuunnoksia(kultamarmori), joten johtuneekohan tuosta mokoma luonnoton käyttäytyminen
Olivat tosin värimuunnoksia(kultamarmori), joten johtuneekohan tuosta mokoma luonnoton käyttäytyminen
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
-
Johannavee
- Member

Meillä muodostui vihdoin ja viimein tulisuista pariskunta tässä kesän aikana. Kun "kolmas pyörä" saatiin altaasta vietyä pois, nämä kaksi innostuivat heti putsaamaan laattakiveä ja pian huomattiin että siellä oli kutu josta sitten kuoriutui poikaset. Oli tosi kivaa seurailla vanhempien lastenhoitoa
Nyt taas kovasti ollaan putsailemassa ruukun kylkiä että saattaa olla toinen kutu pian tulossa. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät.
-
KirsiKirppu
- Member

Homehtuuko tai pilaantuuko mäti heti vai vasta päivien kuluttua?
Hedelmöittymättömät munat pilaantuvat melko nopeasti. Otapa seuraavalla kerralla muutama mätimuna akvaariosta ja katso vaikka suurennuslasilla lähteekö muna kehittymään. Vesiarvot voivat vaikuttaa sekä munien hedelmöittymiseen, että niiden terveenä pysymiseen.
Hedelmöittymättömät munat pilaantuvat melko nopeasti. Otapa seuraavalla kerralla muutama mätimuna akvaariosta ja katso vaikka suurennuslasilla lähteekö muna kehittymään. Vesiarvot voivat vaikuttaa sekä munien hedelmöittymiseen, että niiden terveenä pysymiseen.
-
Johannavee
- Member

En ole tarkkaan pannut merkille missä vaiheessa se on homehtunut. Kummallista on, että kalat vahtivat aivan homeisia muniaankin uskolla ja innolla.
Olettamani naaras tapaa olla munien päällä löyhyttämässä ja olettamani koiras siinä sit vieressä. Molemmat levittelevät pontevasti kiduksiaan aina kun yritän heitä tirkistellä. Naaraan ruumiinmuoto on mielestäni "kompaktimpi" ja koiraan pää pidempi. Minulle oli tulisuita 15 v. sitten viimeksi. Silloin naaras oli kan tollainen kompaktimpi ja tummempi väritään. Koiras vaaleampi ja pitkulaisempi. Silloin tuli poikasiakin heti eka yrittämällä. Tosin nyt sukupuolierot eivät ole lähimainkaan yhtä selkeät kuin silloisella parillani. Eivätkä ne nyt ole siis edes 100%set tällä kertaa...
Olettamani naaras tapaa olla munien päällä löyhyttämässä ja olettamani koiras siinä sit vieressä. Molemmat levittelevät pontevasti kiduksiaan aina kun yritän heitä tirkistellä. Naaraan ruumiinmuoto on mielestäni "kompaktimpi" ja koiraan pää pidempi. Minulle oli tulisuita 15 v. sitten viimeksi. Silloin naaras oli kan tollainen kompaktimpi ja tummempi väritään. Koiras vaaleampi ja pitkulaisempi. Silloin tuli poikasiakin heti eka yrittämällä. Tosin nyt sukupuolierot eivät ole lähimainkaan yhtä selkeät kuin silloisella parillani. Eivätkä ne nyt ole siis edes 100%set tällä kertaa...
-
Johannavee
- Member

Tulisuista huonoja videoita
Eli eilissäpäivänä kun homeista mätiä oli vielä jäljellä otin pätkiä tulisuuvanhemmista. Videot ovat epäselviä ja huonoja, etupäässä siksi koska en ole putsannut altaan seiniä pitkään aikaan, etten häiritsis tulisuiden ja lehtareiden perhe-elämää
. Jossain pätkässä näkyy se toinenkin, ei kutuväreissä oleva pariskunta.
http://www.ifm.liu.se/~johva/Tulisuu/
Tuo taustan huohottaja en sitten ole minä
, vaan fanaattinen pikkuakvaristimme, Elmeri- villakoirapoika pian 7 kk
. Elmeri varmaan muuttais akvaarioon asumaan, jos sille kasvais kidukset. Toivoo kuulemma niitä joululahjaksi
...
http://www.ifm.liu.se/~johva/Tulisuu/
Tuo taustan huohottaja en sitten ole minä
-
KirsiKirppu
- Member