Puutetta typestä ja fosforista?!

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Puutetta typestä ja fosforista?!

Viesti Kirjoittaja Kati »

Taustaa:
* altaan koko 594l
* viime vedenvaihdosta (50%) viikko
* ruokinta "normaalia"
* kalasto: 8 kpl isohkoja sateenkaarikaloja (8-10cm), n. 20 pientä sattaria (4-6cm), pari partamonnia, yksi nokkamonni, 10 isohkoa kuonovihermonnista (7-8cm), jokunen perhoskirjoahven
* kasveja paljon
* hiilidioksidilannoitus on, muu lannoitus savikuulia, InitialSticksejä yms + PMDD
* allas käynnissä since 7/2002
* aluksi ja uudelleen tuossa joitakin viikkoja sitten hetkellinen sinileväongelma (nitraatin puutetta kenties?)
* nyt punaleväongelma (punalevää ollut alusta saakka juurakoilla, nyt myös kasveissa), kasvit kasvaa h-i-t-a-a-s-t-i

Viikolla (ti?) otin traktorin käteen ja ajoin punalevän yli, ts. karsin levääntyneitä kasveja melko railakkaasti. Sen lisäksi mittasin nitraatin ja fosfaatin (JBL:n testit). Molemmat testit sekä huuleni näyttivät samaa, hyvin pyöreätä lukemaa. Noh, hetken päänpyörittelyn jälkeen tulin siihen lopputulokseen, että testit ovat vanhentuneet. Kaivoin laatikon pohjalta iänikuisen Tetran 5 in 1 tikun, ja sen nitraattilaatikko sanoi samat sanat: 0. No, eipä tuokaan vielä riittänyt todistamaan mitään, olihan kyseessä vanha ja muutenkin varsin luottamustaherättämätön testivehje.

Niinpä alustin testitestin. Otin kaapista löytyneitä Substral-rakeita (Substral Ravinnerae Vital Perls - pitkävaikutteinen, kaikille huonekasveille!; NPK 15-4-11) ja laitoin puolen tusinaa raetta lillimään noin desiin vettä. Muutaman tunnin päästä mittasin JBL:n testeillä tämän veden nitraatit ja fosfaatit. Tulos: nitraatti 5ppm, fosfaatti vielä 0. Tänään mittasin uudelleen, nitraatti noin 60, fosfaatti 5. Testit siis näyttäisivät toimivan!

Nyt olen taas 8O-tilassa. Tunkeako kanankakkaa pohjaan, ja jos, niin savessa vai ilman? Mennäkö apteekkiin hakemaan kaliumnitraattia ja samalla hullunpapereita? Onko joku ostanut kaliumnitraattia, ts. myyvätkö apteekin tädit/sedät sitä tosiaan tällaisena räjähdysalttiina aikana jokaiselle tavalliselle taavitasalakille, joka tulee sitä kyselemään? Pitääkö tilata ennakkoon? Onko KNO3:lle vähemmän vaarallista ja siten helpommin saatavaa korvaajaa?

Entä missä muodossa fosfaattia kannattaisi lisätä, ja mistä sitä saa?

Vai vedänkö mutkat suoriksi ja hankin altaaseen lisää sottapyttyjä (ei välttämättä innostais...)? Ruokin nuo olemassaolevat kalat tynnyreiksi?

Vaihteeksi pihalla,
Kati
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jollei sulla olisi niitä miekkiksiä siellä, niin ehdottaisin jonkun ison plekon hommamista (tummalevä-, purjepleko tmv.). Sillä luulisi hoituvan sekä nitraatin, että fosfaatin puute kohdalleen... Mutta kun on niitä miekkiksiä, niin olen neuvoton.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Re: Puutetta typestä ja fosforista?!

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kati kirjoitti:* nyt punaleväongelma (punalevää ollut alusta saakka juurakoilla, nyt myös kasveissa), kasvit kasvaa h-i-t-a-a-s-t-i
Odota puoli vuotta, kyllä se punalevä siitä hoituu itsestään...

Minä käyttäisin kanankakkaa saven sisällä, mutta toisaalta en odottaisi hääppöisiä kasvutuloksia vielä noin nopeasti varsinkaan miekkakasveilta (7/2002? etkö muuttanut ihan juuri?). Minusta sinun kannattaisi ehkä lähinnä odotella. Kärsivällisyys on hyve. :D
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Kati kirjoitti:Mennäkö apteekkiin hakemaan kaliumnitraattia ja samalla hullunpapereita?
Sellaisille papereille löytyy aina käyttöä, mutta kun itse joskus harkitsin ks. tuotteen hommaamista niin jostain syystä päädyin vaihtoehtoon, että apteekin sijaan yrittäisin maatalouskaupasta.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

maisu kirjoitti:Odota puoli vuotta, kyllä se punalevä siitä hoituu itsestään...
Mutku mä haluun että se näyttää hyvältä NYT :mrgreen:!
Minä käyttäisin kanankakkaa saven sisällä, mutta toisaalta en odottaisi hääppöisiä kasvutuloksia vielä noin nopeasti varsinkaan miekkakasveilta
Juu, en minä niistä miekkiksistä juurikaan ole ihmeissäni, varsinkin kun olen siirrellytkin raukkoja. Altaassa on kuitenkin myös esim. karttulehteä, vallisneriaa ja jättivedensuosikkia, joilta odottelen vähän enempi vauhtia.
(7/2002? etkö muuttanut ihan juuri?).
Minä olen pysynyt aloillani ihan kiltisti, vaikka altaat ovat kyllä heiluneet vinksin vonksin sinne tänne :).

Kati, jolla on nyt peukalossa naula ja edessä pari kuukautta yksikätisen akvaristin elämää :|
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Noh niin. Testaustuloksia altaistani eilisillalta, eli 11. päivä. Vedenvaihdot tehty lauantaina, eli ollaan puolivälissä "vedenvaihtokiertoa". Jossain määrin hämäriä nää tulokset...

604l
Kalasto: 3 pientä kiekkoa, 6 katinkultaplekoa, 3 pientä leväbarbia, 3+ ruostekirjoahventa. Lisää (kiekkoja ja monnisia) tulossa, joten systeemi on vielä kesken enkä siksi oikein jaksa huolehtia typen vähyydestä.
Kasveja paljon, voivat melko hyvin (ts. elävät, kasvua on havaittavissa), viherlevää on aika paljon, mutta se on vähenemään päin.
NO3: 0
PO4: 0
KH:3
Lämpötila 29-30'C.
Ruokinta: 2-3 kertaa päivässä; 70% räkmixiä, 30% pakastettuja öttejä (survaria, sulkasääsken toukkaa, mustaa hyttysentoukkaa, aikuista artemiaa, ...)

594l
Kalasto: reilut parikymmentä sateenkaarikalaa (~5-10cm), kaksi partamonnia, 3 pientä leväbarbia, 10 vihermonnista, muutama pieni ahven
Kasveja paljon, elävät, jos ei lasketa sitä, että sinilevä tuppaa niitä tukahduttamaan, ja kasvavat aika hitaasti. Viimeisen kahden kuukauden aikana on nähty kaikki levät, eli sinilevällä aloitettiin (tässä välissä lisäsin ruokintaa), sitten punalevää (tässä välissä upgreidasin hiilidioksidia), joka vaihtui viherlevään (minkä jlk se ruokinta taisi taas vähentyä). Nyt on sitten viherlevän päällä kasvavaa sinilevää... graah.
NO3: 0
KH:2 (isot juurakot näköjään laskeneet)
Lämpötila 27'C.
Ruokinta: (ennen katkarapupellettien ja räkmixin pannaa) 2-3 kertaa päivässä; 40% hiutaleita (JBL, Tetran Pro), 20% räkmixiä, 20% monnitabuja (spirulina discejä, katkarapupellettejä, King Britishin monnipellettejä), 20% pakastettuja öttejä

375l
Kalasto: kymmenkunta kirjoahventa, kokoluokka 6-12cm, iso partamonni, 2 galaxias-plekoa, muutama monninen, 5 nuolimonnia, 5 nokkamonnia, pari floridankilliä.
Kasvit kasvaa kivasti, leviä tosi niukasti (no, tuolla levänsyöjämäärällä on ihan sama, miten paljon ne yrittävät kasvaa...).
NO3: 1-5 ppm (pykälät testissä 1, 5, 10, jne)
KH:3
Lämpötila 24'C.
Ruokinta: 2 kertaa/pvä; 40% räkmixiä, 20% hiutaleita, 20% spirulina discejä, katkarapupellettejä ja King Britishin monnipellettejä, 20% pakasteöttejä.

Ruokintaprossat on tietysti repäisty abouttiarallaa-periaatteella.

Olen yrittänyt lisätä ruokintaa varsinkin tuohon ongelmalliseen 594-litraiseen. Sitä en vaan tullut ajatelleeksi ennen kuin Marin kanssa taas moista vatvottiin, että katkarapu tuo mukanaan paljon fosforia. Nyt on siis räkmixit ja katkarapupelletit pannassa. Mites nuo muut ruuat, onko vielä jotain, mitä kandeis välttää, jos tarkoituksena on saada nitraatti nousuun, mutta pitää fosfaattilukemat edelleen alhaalla?

Sitä kaliumnitraattia ei ole löytynyt, mutta myönnettäköön, että tiedustelija on ollut laiska ja lähestynyt viheralan liikkeitä vain sähköpostitse...

Kati
Viimeksi muokannut Kati, 17:14, 12.12.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Minulla on luultavasti tarkalleen sama kraanavesi ja aivan samoja loisteputkia käytössä kuin sinullakin muttei minkäänsortin leviä. Kaikkien käyttämiesi ulkopuolisten aineiden luettelemisesta voisi olla hyötyä.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

maisu kirjoitti:Minulla on luultavasti tarkalleen sama kraanavesi ja aivan samoja loisteputkia käytössä kuin sinullakin muttei minkäänsortin leviä. Kaikkien käyttämiesi ulkopuolisten aineiden luettelemisesta voisi olla hyötyä.
Ok. Tunnustan. Aina kun olen käynyt kylässä Katin luona niin olen salaa truutannut ruiskulla silmän välttäessä salaisia mömmöjä Katin altaisiin niin, että ihme ettei enempää ole levää näkyvissä...
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

maisu kirjoitti:Minulla on luultavasti tarkalleen sama kraanavesi ja aivan samoja loisteputkia käytössä kuin sinullakin muttei minkäänsortin leviä. Kaikkien käyttämiesi ulkopuolisten aineiden luettelemisesta voisi olla hyötyä.
PMDD on ainoa vesijohtoveden lisuke (ja resepti on se sulta aikoinaan saamani mangaaniton versio - meni mangaanit muutama kuukausi sitten pitkin jääkaappia :?). 375-litraiseen menee 1,5-kertainen annos, noihin isoihin olen toistaiseksi annostellut ohjeen mukaan, kun näyttää nuo makroravinteet kuluvan loppuun silläkin määrällä.

Ja onhan mulla ollut samankaltaiset tsydeemit pystyssä ennenkin. En minäkään usko, että vedessä tai valossa on mitään häikkää, ongelma on testitulosten valossa puhtaasti ravinnepuolella, ja nimenomaan makroissa.
Holzig kirjoitti:Ok. Tunnustan. Aina kun olen käynyt kylässä Katin luona niin olen salaa truutannut ruiskulla silmän välttäessä salaisia mömmöjä Katin altaisiin niin, että ihme ettei enempää ole levää näkyvissä...
Hah :mrgreen:! Senkin pervertti salatruuttailija. En halua tietää enempää...

Kati
Maisu
Elite Member
Elite Member

Ja tuossako olivat kaikki käyttämäsi ulkopuoliset aineet? Et esimerkiksi ruokaa anna kaloillesi laisinkaan? Sori, mutta vaillinaisilla tiedoilla on vähän mahdotonta yrittääkään auttaa... Sinulla siis on käytössä se PMDD:n runsasrautaisempi versio?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

maisu kirjoitti:Ja tuossako olivat kaikki käyttämäsi ulkopuoliset aineet? Et esimerkiksi ruokaa anna kaloillesi laisinkaan? Sori, mutta vaillinaisilla tiedoilla on vähän mahdotonta yrittääkään auttaa... Sinulla siis on käytössä se PMDD:n runsasrautaisempi versio?
Editoin juuri tuohon edelliseen viestiini PMDD:n version. En muista ulkoa niitä määriä, mutta tsekkaan kun pääsen kotio.

Juu, ne ruuat. Editoin ne kohta tuonne altaiden perään, kun on vähän eri menu per pönttö.

Ja pohjalannoitteet... ne on kaikissa samat, eli savikuulia, omia ja JBL:n, jokunen Tetran Crypto ja InitialSticki.

Kati
Tiinanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

Kati kirjoitti:PMDD ... mangaaniton versio - meni mangaanit muutama kuukausi sitten pitkin jääkaappia :?). 375-litraiseen menee 1,5-kertainen annos, noihin isoihin olen toistaiseksi annostellut ohjeen mukaan, kun näyttää nuo makroravinteet kuluvan loppuun silläkin määrällä.

...ongelma on testitulosten valossa puhtaasti ravinnepuolella, ja nimenomaan makroissa.
Olisit kaikille tipahtaneille selityksen velkaa :P Puhutaanko nyt fosfaatista ja nitraatista? Eli: mitä ovat makroravinteet (+ mistä niitä saa) ja miksi laitat 375-litraiseen 1,5-kertaisen annoksen PMDDtä? Miksi makroravinteet kuluvat loppuun isoissa altaissasi? (Tämä taitaa olla sinunkin pääsi vaiva.)
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tiinanen kirjoitti:Olisit kaikille tipahtaneille selityksen velkaa :P Puhutaanko nyt fosfaatista ja nitraatista? Eli: mitä ovat makroravinteet (+ mistä niitä saa)
Juu, makroravinteita ovat typpi, fosfori ja kalium, kertoi biologian kirja koulussa [;)]. PMDD sisältää kaliumia, mutta typpi ja fosfori saadaan akvaarioon "perinteisesti" kalanruuassa.
ja miksi laitat 375-litraiseen 1,5-kertaisen annoksen PMDDtä?
Koska kasvit voivat paremmin, kun niin teen. Kaikkien lannoitteiden yleiset annostusohjeet voivat olla vain ja ainoastaan ohjeellisia, koska valon, hiilidioksidin ja makroravinteiden määrä vaihtelee joka tapauksessa, luulen ma.
Miksi makroravinteet kuluvat loppuun isoissa altaissasi? (Tämä taitaa olla sinunkin pääsi vaiva.)
Juu. Varsinkin tuon 594-litraisen kanssa olen hätää kärsimässä - siellä on ihan reilusti kalaa, joita ruokitaankin, eikä siellä silti ole nitraattia.

Teoriani on se, että altaaseen tulee ruuassa liikaa fosforia suhteessa nitraattiin. Kun nitraatti loppuu (tai siis on jatkuvasti siinä hilkulla, joka ruokinnassahan sitä kuitenkin tulee vähän), levät riehuu, koska ne pystyvät ymmärtääkseni varastoimaan typpeä "oikeita" kasveja paremmin, ja pääsevät näin kasvamaan fosfaateilla jättäen kasvit nuolemaan vihreitä näppejään typenpuutteessa. Fosfaatteja ei siis ole mitenkään järjettömän paljon enemmän, koska ne menevät kuitenkin loppuun.

Jos nitraattia tulee kohtuullisesti, viher- tai punalevä riehuu. Se, kumpi näistä kulloinkin hyppii silmille, näyttää riippuvan hiilidioksidista - jos sitä on riittävästi, tulee vihreitä, jos ei, tulee punaisia. Jos taas typpi on tosi vähissä, tulee aina sinilevää.

Teoriani tukipylväät tulevat omista kokemuksista ja nk. "Sears/Conlin paperista".

--------------------

Vielä jatkoksi...

Oletan siis, että lisäämällä typpeä ja muuta lannoitusta (ei kuitenkaan fosforia) fosfaatista tulisi minimitekijä. Kasveilla olisi siis kaikkea muuta riittämiin, jolloin ne käyttäisivät leviä innostavan fosforin loppuun. Tämä on se suuri idea tuossa Searsin ja Conlinin artikkelissa.

Tuollainen tilanne ilmeisesti vallitsee hyvinvoivassa 375-litraisessani, ja vallitsi aikoinaan 630-litraisessani, joka oli viimeisinä aikoinaan suorastaan loistelias (nostalginen huokaus :|). Eli kasvit voi mainiosti ja levät pysyy kurissa.

Kati
Maisu
Elite Member
Elite Member

Minä kokeilisin vedessä olevan raudan määrän vähentämistä aluksi vaikka alle puoleen. Mainitsit muuten jossain vaihtavasi vettä kolmenkin päivän välein. Miten sitten annostelet PMDD:n?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

maisu kirjoitti:Minä kokeilisin vedessä olevan raudan määrän vähentämistä aluksi vaikka alle puoleen. Mainitsit muuten jossain vaihtavasi vettä kolmenkin päivän välein. Miten sitten annostelet PMDD:n?
Joo, kiekkopönttöön olen vaihtanut useammin. Silloin olen lisännyt puolet suositellusta viikkoannoksesta aina vedenvaihdon jälkeen. Taidan kyllä lopettaa tuon kahdesti vaihtamisen ainakin siihen saakka, kun kiekkoja tulee lisää.

Mulla on nyt kehitteillä se tippaletkuviritys, jolla voisi ainakin teoriassa saada aikaan jatkuvan lannoituksen, mutta kokeilen sitä aluksi tuohon 375-litraiseen.

Tän vois muuten varmaan siirtää kasviosioon...

---------------------

Tässä se käyttämäni PMDD-resepti (vieläkin lueskelen näitä Maisun kirjoittamalta lapulta...):

Kalium ja magnesium (1,5 litraan)
- 1,5 rkl MgSO4
- 3 rkl K2SO4

Rauta ja HortiGrow (1,5 litraan)
- 25 ml HG
- 12 ml Fe

Mihin, Maisu, perustat tuon raudan puolittamisjutun? Miten se voi auttaa kasvien kasvamista, jos altaassa ei ole typpeä..? Meinaatko, että liiasta raudasta innostuneet levät syövät nyt typenkin loppuun?

Voihan tuota kokeilla, nyt ei ole varaa olla nirso neuvojen suhteen :|.

Kati
Maisu
Elite Member
Elite Member

Re: PMDD:n resepti

Kati kirjoitti:Tässä se käyttämäni PMDD-resepti (vieläkin lueskelen näitä Maisun kirjoittamalta lapulta...):
...
Mihin, Maisu, perustat tuon raudan puolittamisjutun? Miten se voi auttaa kasvien kasvamista, jos altaassa ei ole typpeä..? Meinaatko, että liiasta raudasta innostuneet levät syövät nyt typenkin loppuun?
Mahtaa olla oikein hirmuisen selkeä lappunen jos on minun käsin kirjoittamani...

Perustan raudanpuolittamisjutun Walstadin teorioihin ja suunnilleen noin se menisi. Lisäksi perustan sen siihen että jokunen muukin meistä PMDD:n käyttäjistä on jo päätynyt vähentämään rautaa, koska se tuntui menevän enemmän levien iloksi kuin kasvien.

Mitäs muuten sanotte siihen että olen nyt tullut siihen päätelmään että miekkakasveillani olisi puutetta kaliumista. Niiden lehdissä on reikiä ja tuorein oire, joka ilmaantui lannoitettuani pohjaa Tetran tableteilla, on lehtien kärkien ja reunojen sulaminen. Tuossa altaassa on ollut "hiukan" iäkäs loisteputki joka sanoi taannoin sopimuksensa irti ja sain vihdoin viime viikolla ostettua uuden 84:sen tilalle, välillä käytössä oli Aquarelle jonka aikana oireet pahenivat - tämähän on luonnollista että enemmässä valossa tarvittaisiin enemmän puuttuvaa alkuainettakin eli en nyt ole pistämässä mitään loisteputken syyksi. Samassa altaassa Echinodorus quadricostatus on lakannut tekemästä sivuversoja ja siitäkin sulaa toisinaan lehti tai pari, reikiä on kuitenkin vain jättimiekoissa. Minun paras arvaukseni osuisi kaliumiin, mutta onko muilla toisenlaisia näkemyksiä? Mitähän se töhnä oikeastaan on jota muodostuu kaliumin ja magnesiumin sekoittamisesta? Missä muussa muodossa kaliumia voisi tarjoilla vai olisiko syytä liottaa kalium omaan puteliinsa ja magnesium omaansa? Sitä en vielä tsekannut mistään että mitä kautta kasvit yleensä ottavat kaliuminsa, pitäiskö se esimerkiksi tarjoilla pohjan kautta vai riittääkö miekoille vedestä saatava määrä. Vai olenko mielestänne aivan väärillä jäljillä ja kyse on jostain aivan muusta?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

maisu kirjoitti:Mahtaa olla oikein hirmuisen selkeä lappunen jos on minun käsin kirjoittamani...
Ei se kovin selkeä ole, mutta se on minun syytäni... paperit ovat joutuneet mangaanikelaattikylpyyn... [:I]
Perustan raudanpuolittamisjutun Walstadin teorioihin ja suunnilleen noin se menisi. Lisäksi perustan sen siihen että jokunen muukin meistä PMDD:n käyttäjistä on jo päätynyt vähentämään rautaa, koska se tuntui menevän enemmän levien iloksi kuin kasvien.
Pannaan kokeiluun. Sain Walstadin opuksen vasta. Olen ehtinyt vasta ekan luvun puoliväliin, pitää pistää opiskeluun vauhtia (tai hypätä suoraan levien torjunta -lukuun :P).
Mitäs muuten sanotte siihen että olen nyt tullut siihen päätelmään että miekkakasveillani olisi puutetta kaliumista.
Kai se on mahdollista. APD:n kaliumnitraattijuttujen lomassa olen törmännyt useampaankin ihmettelyyn kaliumin suhteen - eivät tunnu fiksummatkaan tietävän, paljonko sitä oikeasti tarvitaan, eivätkä edes sitä, paljonko on liikaa. Helpoin tapa kokeilla lienee tosiaan tehdä oma liemensä kaliumille.

Täytyy opiskella tuotakin puolta.

Kati
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

maisu kirjoitti:Missä muussa muodossa kaliumia voisi tarjoilla vai olisiko syytä liottaa kalium omaan puteliinsa ja magnesium omaansa?
Pääsin eilen Walstadin kirjassa ohi sivun 87, jolla DW suosittelee jollekin kysyjälle kaliumin lisäämistä KCl:na. Sitä pitäisi hänen mukaansa löytyä "suolan korvikkeena" kaupasta (höh, Pan-suolassa sitä ei ole kuin 28% :?) tai tietysti puutarhatarvikeliikkeistä.

Targettipitoisuudeksi hän ehdottaa 10ppm, "which is plenty". Onkohan kaliumille olemassa testiä?

Kati
Maisu
Elite Member
Elite Member

Katselinkin juuri eilen Durekal-kaliumkloriditabletteja sillä silmällä, mutta äitini kertoi kokeilleensa joskus antaa niitä huonekasveille surullisella menestyksellä.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

maisu kirjoitti:Sitä en vielä tsekannut mistään että mitä kautta kasvit yleensä ottavat kaliuminsa, pitäiskö se esimerkiksi tarjoilla pohjan kautta vai riittääkö miekoille vedestä saatava määrä.
Selasin taas Walstadia eteenpäin :arrow: sivulle 106, jolla sanotaan kaliumin kelpaavan paremmin vedestä kuin juurien kautta. Puhe on tosin nimenomaan vesikasveista, mahtaako miekat oikeasti kuulua tähän kategoriaan?

Kati
makiaho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja makiaho »

Syötin Katin PMDD-reseptin Excel-laskuriin eikä se näyttänyt kovin lähelle ainakaan TMG:n arvoja pääsevän. Muutenkin "ruokalusikka" mitalla mittatarkkuus on ehkä kärsinyt (laskuissa rlk ~15 ml)

http://www.students.tut.fi/~makiaho/PMD ... r_kati.xls

Tuloksissa 100% tarkoittaa samaa määrää kuin TMG:ssä, 50% tarkoittaa että PMDD:ssä on puolet TMG:n määrästä jne.

K 219 %
Mg 54 %
S 101 %
B 218 %
Cu 22 %
Fe 206 %
Mn 75 %
Mo 33 %
Zn 397 %

Vesijohtoveden arvot kannattaisi varmaan myös tarkistaa (esim. Tampereella PMDD:n ei tarvitse laittaa ollenkaan magnesiumsulfaattia, tosin mitään haittaa siitä ei näemmä ole ollut).

Iloista kasvitieteilyä :D
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

makiaho kirjoitti:Syötin Katin PMDD-reseptin Excel-laskuriin eikä se näyttänyt kovin lähelle ainakaan TMG:n arvoja pääsevän. Muutenkin "ruokalusikka" mitalla mittatarkkuus on ehkä kärsinyt (laskuissa rlk ~15 ml)
Hiphei, joku muukin jaksaa vaivata päätään näillä 8)...

Ruokalusikalla heitetään kuitenkin vain kaliumia ja magnesiumia, joille taitaa kumpaisellekin olla aika hankala antaa hyvää targettiarvoa. Sitäpaitsi rautakelaatti ja mikroseos on helppo mitata tarkasti ruiskulla, mutta noiden rakeisten kanssa tuo temppu ei ole ihan yhtä helppo.

Täälläkin muuten on magnesiumia vesijohtovedessä (http://www.hel.fi/vesi/vpuhdistus/laatutau.htm). Jos magnesium on vedessä yleistä muuallakin, tästä tulee hieman muna ynnä kana -tyyppinen dilemma, kun ei voi tietää, onko tuo otettu TMG:n reseptissä jo huomioon, ts. Mg:n annostusta ei kandeis sen vuoksi vähentää. Pätee myös muihin vesijohtovedessä yleisiin ravinteisiin.
makiaho kirjoitti: Tuloksissa 100% tarkoittaa samaa määrää kuin TMG:ssä, 50% tarkoittaa että PMDD:ssä on puolet TMG:n määrästä jne.

K 219 %
Mg 54 %
S 101 %
B 218 %
Cu 22 %
Fe 206 %
Mn 75 %
Mo 33 %
Zn 397 %
Ymmärtääkseni Hortigrow Micro todettiin silloin joitakin vuosia sitten parhaaksi vaihtoehdoksi, kun sopivaa mikroravinneseosta etsittiin. Itse en ollut tuotteita kartoittamassa, joten en tiedä mahdollisista vaihtareista. Ihan se ei tosiaan TMG:ta vastaa.

Suurimmat puutokset ja ylimäärät tulevat näköjään kuitenkin tuolla kuparissa, molybdeenissa ja sinkissä, jotka ovat niitä kaikkein vähiten tarvittuja (TMG:ssä Cu 0.006%, Mo 0.002%, Zn 0.002%), joten niiden suhteesta en oikein jaksais kantaa huolta.

Mangaanikelaattia ovat jotkut lisänneet sörsseleihinsä (minä myös, ennenkuin kaadoin liemen pitkin jääkaappiani :cry:). Sen tarpeellisuudesta on tosin täysin vastakkaisia mielipiteitä.

Olen töissä, joten tarkempi mietiskely jää myöhemmälle.

------------------
makiaho kirjoitti:Syötin Katin PMDD-reseptin Excel-laskuriin

http://www.students.tut.fi/~makiaho/PMD ... r_kati.xls
Vielä... otithan huomioon, että resepteistä tuli puolitoista litraa litkuja? En ehdi tähän hätään itse tarkistaa, miten tuon excelin laskutoimitukset menevät.

Kati
makiaho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja makiaho »

Vielä... otithan huomioon, että resepteistä tuli puolitoista litraa litkuja? En ehdi tähän hätään itse tarkistaa, miten tuon excelin laskutoimitukset menevät.
Köh, litraahan minä laskin. No joka tapauksessa tällaisella ohjeella olemme itse tehneet:

http://www.students.tut.fi/~makiaho/ ja sieltä PMDD counter 1.

Vesijohtoveden vaikutusta lähdin laskemaan, kun taannoisessa keskustelussa KAri huomautti että TMG:n ohjeessa neuvotaan puolittamaan annos, jos vesijohtovesi on kovaa.

Ainut oikea lähestymistapa lannoitukseen olisi varmaan PMDD:n alkuperäinen (daily drops) idea eli innokkaana hankkimaan testit kaikelle mahdolliselle ja optimoimaan kaikki pitoisuudet. :D

Counterista vielä... Mangaanikelaattia lisätään sen vuoksi, että jos pelkästään HG:ta käyttää mangaanilähteenä muita aineita tulee liikaa.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Noh niin. Sain viime lauantaina käsiini vihdoin kaliumnitraattia (kiitos Ville K:n). Olen lisäillyt sitä varovasti, nostaen nitraattiarvoa kerrallaan 2mg/l suunnilleen joka toinen päivä.

Lisäksi tein uuden "punaisen" PMDD-liemen, johon lirutin rautaa vain puolet entisestä määrästä, kuten Maisu ehdotti, ja olen käyttänyt tätä versiota nyt parin viikon ajan.

Status: sinilevä todellakin väistyy päivä päivältä. Kasvit kasvavat nopeammin kuin aikaisemmin, joskaan eivät vieläkään erityisen hyvin. Ilmeisesti nitraattia pitäisi lisätä enemmän, koska pitoisuus on edelleen aina nolla, kun mittaan sen jokin aika lisäämisen jälkeen. Vähän kuitenkin pelottaa, että mittaustulokseni ovat sittenkin jostain syystä päin mäntyä, ja että kiusaan vain kaloja tällä pelleilyllä...

Kati
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Kati kirjoitti:Noh niin. Sain viime lauantaina käsiini vihdoin kaliumnitraattia (kiitos Ville K:n). Olen lisäillyt sitä varovasti, nostaen nitraattiarvoa kerrallaan 2mg/l suunnilleen joka toinen päivä.

Lisäksi tein uuden "punaisen" PMDD-liemen, johon lirutin rautaa vain puolet entisestä määrästä, kuten Maisu ehdotti, ja olen käyttänyt tätä versiota nyt parin viikon ajan.
No höh, olis ollut kiva tietää kumpi noista nyt oikeasti vaikutti... Vai lopetatko kaliumnitraatin lisäämisen jossain vaiheessa?
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”