Kalakaupat ja asiakaspalaute

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Kalakaupat ja asiakaspalaute

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Siis toisinaanhan voi todeta saaneensa kalakaupasta (=akvaariomyymälästä) (1) typeriä neuvoja tai (2) kalasairauksia.

Tässäpä kinkkinen ongelma: kuinka antaa palautetta näistä?

Esim. jokin hitaasti & vaikeasti ilmi tuleva sairaus (kalatubi, suolistoloinen tms). saattaa tulla esiin vasta pitkän aikaa kalojen hankinnan jälkeen.

Toisaalta ei haluaisi sanoa, että "sainpa teiltä sen tai tuon", koska joutuu kuitenkin asioimaan kaupassa vielä uudestaan (eikä haluaisi pilata asiakas-myyjäsuhdetta).

Toisaalta jos esim. loisten valtaamaa allasta ei välillä desifioida (kalat vaihtuvat usein eikä sairautta välttämättä huomata) & tyhjennetä tai lääkitä välillä, saattaa sama sairaus siirtyä jopa kymmenille muille ostajille - siis olisi melkeimpä moraalitonta olla huomauttamatta???

Eli kuinka antaa "kiltisti" palautetta tämän kaltaisista asioista?
Turkoosi
Member
Member
Viestit: 327
Liittynyt: 18:42, 09.10.2004
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Voihan sen antaa vaikka puhelimitse, jos ei halua naamaansa tutuksi valittajana, tai jos lääkkeet ostaa samasta liikkeestä niin sanoo vaikka että "ne kaksi viikkoa sitten täältä ostamani xxx tähän sairastui". Tubin suhteen, hmm, eikös se ole jo joka altaassa muutenkin... :roll: Mutta siis jos ihan asialliseen ja ystävälliseen sävyyn asiasta mainitsee, niin ei siitä järkevän kauppiaan suuttuakaan pitäisi.
Järjenkäyttö on sallittua ja joskus jopa suotavaa.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Siis tubihan on n. 60 % maahan tuoduista kaloitsa - mutta koteloituneena. Olen jopa lukenut jostain, että terveen kalan autoimmuniteettijärjestelmä pystyy jopa tuhoamaan noita kapseloituneita tubibakteereja...

Sitten on kokonaan eri asia, että sairauden asteelle puhjennut tubi sairastuttaa koko kalan + leviää hitaasti mutta 100 % varmasti. Tämä "puhkeaminen" voi johtua (1) huonosta hoidosta tms., tai (2) altaaseen esim. kalakaupasta tuodusta jo valmiiksi sairaasta kalasta. Tubia ei välttämättä kalakaupassa huomata, kun se eteneee suhteellisen hitaasti (ei välttämättä näy esim. 2 kk. karanteenissakaan selvästi).
lilo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 719
Liittynyt: 21:50, 19.02.2004
Paikkakunta: Hki

Re: Kalakaupat ja asiakaspalaute

Viesti Kirjoittaja lilo »

jokelamaniac kirjoitti:Toisaalta ei haluaisi sanoa, että "sainpa teiltä sen tai tuon", koska joutuu kuitenkin asioimaan kaupassa vielä uudestaan (eikä haluaisi pilata asiakas-myyjäsuhdetta).
Jos liikkeestä tulee kalasairaus mukana, on se huonoa mainosta liikkeelle. Minusta sinun ei pitäisi ajatella "en halua valittaa, etten pilaisi asiakas-myyjäsuhdetta", vaan kääntää asia toistepäin: miten liike palvelee, jos annankin negativiivista palautetta. Haluaako liike pilata asiakas-myyjä-suhteen välinpitämättömällä suhtautumisella, kiukuttelulla tms.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
WidIT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 14:51, 25.08.2005
Paikkakunta: Loimaa

juu

Viesti Kirjoittaja WidIT »

Yksi kauppias(turha sanoa missä) ainakin myy eikä paljoa kysele taustatietoja. ja mitä olen esim. täällä lueskellut, on vissiin sama juttu joka paikassa. Eli itse ahmi tietoa ja sitten kauppaan pyytämään tiettyä.
suck my skateboard
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

On vaikea tietää mihin voi luottaa koska jokaisesta akvaarioliikeistä saa erilaiset neuvot.
Moonwalker
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 17:08, 18.02.2004

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Mä oon aina lähteny siitä, alalla kun alalla, että palautetta pitää ja kuuluukin antaa. Millä ihmeen konstilla liike muuten pystyy kehittämään toimintaansa, jollei kukaan koskaan anna minkäänlaista palautetta. Palautteen antamisen ja valittamisen välillä on nimittäin aikamoinen ero...

Akvaarioliikkeistä saa eri neuvoja, se on ihan totta. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että turkulainen liike luultavimmin neuvoo vedenhoitoa ihan eri tavalla kun helsinkiläinen. Turkulaiset kun kärsivät jatkuvasti huonosta vedenlaadusta, kun taas helsingissä vesi on suhteellisen turvallista (ymmärtääkseni) päijänteestä juoksutettua.

Akvaarioliikkeiden omistajilla on usein takanaan monien vuosien oma harrastus, josta kertynyttä kokemusta jaetaan myös asiakkaalle eteenpäin. Joskus se kokemus ei kyllä ole sitä parasta mahdollista. Tosin tietääkseni kukaan ei ole kirjoittanut lakikirjaa kuinka akvaariota tulee hoitaa.

Sairaiden kalojen myymisestä... Esim tämä tubi. Se tosiaankin voi olla oireettomana kalan koko iän. Tai puhjeta muutamaa viikkoa altaaseen tulon jälkeen. Kala saattaa olla terveenä liikkeen altaassa kuitenkin monta kuukautta. Se, kenen syy kalan sairastuminen on, onkin sitten jo toinen juttu. Kuluttajansuojalaki antaa kyllä yksiselitteisen ohjeen. Viallinen tuote on vaihdettava uuteen. Tämä ei kuitenkaan koske esim. käyttövirheistä johtuvia vikoja. Määritelkää joku viisaampana kalan käyttövirhe:)

Suomessa ei tietääkseni toimi kun yksi kalatukku joka ottaa näytteitä jokaisesta kalaerästä ja tutkii ne tarkasti mikroskoopin alla. Näin voidaan mahdolliset piilevätkin taudit hoitaa pois päiväjärjestyksessä. Niiltä osin, kun ne hoidettavissa on.
Anza
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 18:33, 19.10.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

sakestil kirjoitti:Mutta siis jos ihan asialliseen ja ystävälliseen sävyyn asiasta mainitsee, niin ei siitä järkevän kauppiaan suuttuakaan pitäisi.
Näin. Ilman muuta palautetta saa ja pitää antaa, ja nimenomaan asiallinen sävy on se joka palvelee kaikkia.

Toinen kinkkinen juttu on sitten se miten voi olla varma että tauti on tullut juuri ostetun kalan mukana, esim. tubin ollessa kyseessä pitäisi uusi kala tutkia mikroskoopilla/lähettää EELAan jo ennen kun se omaan altaaseen joutuu (tai vaihtoehtoisesti tutkitusti tubittomaan karanteenialtaaseen).
Toinen esimerkki mikä otettiin esiin, oli loiset mitä myös taitaa joka kalassa olla mutta kun eivät lisäänny räjähdysmäisesti stressin, huonojen olosuhteiden tms. seurauksena, kala tulee toimeen ihan hyvin. Rohkeimmat väitteet esim. kertovat loisen aiheuttaman pilkkutaudin olevan piilevänä joka kalassa ja joskus saattaa käydä niinkin että asiakkaan kalan sairastuessa myyntialtaan kalat ovat terveitä.

Nämä asiat nyt olivat vähän off topic, eli esitin nämä lähinnä siksi että palautteen antaminen edellä mainituissa tapauksissa kannattaa antaa rakentavasti kysymällä mistäköhän moinen voisi johtua ja tietysti myös informoida liikkeen myyjää/kauppiasta että itselle näin kävi ja kannattaa tarkkailla omia altaita josko tauti olisi niissäkin ainakin piilevänä. (Tässä kohtaa toivon että liikkeessäkin osataan toimia oikein ja tarkastaa asia sekä ymmärretään sen verran tautien päälle että osataan tarvittaessa lääkitä oikein tai vähintään laittaa altaan kalat karanteeniin).

Mitä tulee siihen että saa totaalisen vääriä neuvoja, niin siinä kohdassa voi asiasta varmaankin sanoa suoraan ehkä kättelyssä, tai näin ainakin itse toimisin. Kuten sanottu - tässäkin harrastuksessa osa asioista on myös jossain määrin mielipidekysymyksiä ja hoito-ohjeet saattavat tilannekohtaisesti poiketa, mutta jos vaikkapa jossain kehotetaan ostamaan kalat vuorokauden kuluttua aivan uuden altaan laittamisesta pystyyn niin siinä kohden kyllä neuvoisin avaamaan oman suunsa [;)] .

Ja vielä - jos palautteen antaminen henkilökohtaisesti hirvittää niin onhan ainakin joissakin paikoissa myös sähköposti. Tällöinkin silti neuvoisin kirjoittaman omalla nimellä, antaa vähän vakavammin otettavan kuvan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”