Olen pulassa! Tiksin kalaliike on pahasti tietämätön!! Lue:

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

meikkis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 22:32, 04.08.2005

Olen pulassa! Tiksin kalaliike on pahasti tietämätön!! Lue:

Viesti Kirjoittaja meikkis »

Ostin tikkurilan eräästä pienestä tunnetusta akvaarioliikkeestä 2 vkoa sitten nuoliaisen jota myyjä suositteli, sanoi että uusi laji ja oikein mukava. Minä kerroin olevani aloittelija ja kerroin speksit akvaariostani (60-litrainen jossa mm. tetroja, taistelukala ja katkoja). Ostin nuoliaisen. Yhtäkkiä katkani alkoivat lymytä paniikissa suodattimen takana liiskassa eikä hievahtaneet mihinkään. Aloin epäilemään uutta tuttavuutta. Kävin samaisessa liikkeessä eilen ja sanoivat että voi se olla mutta eivät tiedä. Ehdottivat että otan nuoliaisen hetkeksi johonkin kulhoon johon kasvi ja vedenvaihdot usein. Otin samalla nuoliaisen tarkan latinankielisen nimen ylös koska minua jäi vaivaamaan että he eivät tuntuneen tietävän ko. nuoliaisesta juurikaan. Samalla ostokerralla kysyin jotain pientä monnista syömään alakerran leviä ym. Sanoivat että levänuoliainen on oikein hyvä eikä kasva liian isoksi. Kysyin että riittääkö yksi. Sanoivat että kaksi on parempi. Otin levänuoliaiset ja menin kotiin ja laitoin nuoliaisen ohjeiden mukaan hetkeksi isoon saaviin ja menin samalla nettiin katsomaan tietoja lajista. Kyseisen lajin nimi oli liikkeen mukaan "Schistura Sp Nogostigma". En löytänyt mitään mutta schisturan alta alkoi löytymään ja hetkellisen salapoliisityönjälkeen selvisi että kyseessä on laji nimeltä "Schistura mahnerti" eli tunntumpi nimi "Burmese-border sand loach"
Selvisi että kyseinen laji syö katkarapuja ym. joka siis riitti kertomaan syyn miksi leväkatkani piileksivät ja tulivat heti esiin kun otin tämän nuolijan pois. Laitoin heti ilmoituksen tänne että myyn ko. nuoliaisen pois. Ja ajattelin että heti tänä aamuna lainaan veljeni pientä 40l akvaariota jonne sijoitan veitikan. Mutta se oli myöhäistä. Aamulla mennessäni vaihtamaan vesiä - pieni oli kuollut.... ITKU!!

Ja nyt sitten luin levänuoliaisesta että se ei mitenkään sovellu noin pieneen altaaseen vaan siitähän tulee jättiläinen ja mahdollisesti agressiivinenkin. Uskokaa tai älkää - nyt ketuttaa ja rankasti!! Mitä tehdä?!

Asiallisia vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan.

Varmaa on että sen liikkeen ovea en enää availe.

Ärtyneenä,

meikkis
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Mene ko. kauppaan ja vie kalat heille+ pyydät rahat levänuoliaisista takaisin. :twisted:
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 618
Liittynyt: 00:24, 21.06.2001
Paikkakunta: Sipoo, Keravan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Uskokaa tai älkää - nyt ketuttaa ja rankasti!! Mitä tehdä?!

Asiallisia vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan.
Aloita siitä että otat selvää mitä kaloja on mahdollista pitää tuon kokoisessa altaassa, ennenkuin ostat. Vastuu on loppupelissä aina sinun. Toki liikkeen olisi pitänyt osata neuvoa ja kertoa oikeellisia tietoja kaloista, heidän virheensä ei poista vastuuta sinulta. Ketuttaa varmasti, lusikka kauniiseen käteen ja neuvoja alkeet osiosta [;)]

Yanna
meikkis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 22:32, 04.08.2005

Viesti Kirjoittaja meikkis »

kuule. oletan (!) että jos menen alan liikkeeseen ja keskustelen heidän kanssa - on selvää että minun pitää voida luottaa nk. asiantuntijaan. Mitä ennen nettiä ja KUTSUMAASI "alkeet -osiota" tehtiin? Luttiin kirjoja ja käytiin keskustelemassa alan liikkeessä. Tottakai alan liikettä pitäisi (!) voida pitää edes jonkin sortin asiantuntijana.

Sinä otit nyt selkeästi kantaa siihen että kumpi on tiedonlähteenä uskottavampi: aqua-webin alkeet-osio vai akvaarioliike. Ts. tällä ei ollut mitään tekemistä minun kysymykseni kanssa. Yhtä kaikki - olisit jättänyt vastaamatta.

Ja sinulle vielä viimeinen kommentti - luetun ymmärtämisestä: pyysin asiallisia kommentteja. Jos sinulla on huono päivä - mene hakkaa vaikka säkkiä. ketuttaa tollaiset wannabe-bessewisserit! Ihan kuin ei muutenkin ottaisi tässä tilanteessa päähän. ugh!!!
Yanna kirjoitti:
Uskokaa tai älkää - nyt ketuttaa ja rankasti!! Mitä tehdä?!

Asiallisia vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan.
Aloita siitä että otat selvää mitä kaloja on mahdollista pitää tuon kokoisessa altaassa, ennenkuin ostat. Vastuu on loppupelissä aina sinun. Toki liikkeen olisi pitänyt osata neuvoa ja kertoa oikeellisia tietoja kaloista, heidän virheensä ei poista vastuuta sinulta. Ketuttaa varmasti, lusikka kauniiseen käteen ja neuvoja alkeet osiosta [;)]

Yanna
SpeedyGame
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 16:06, 23.04.2005
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja SpeedyGame »

Meikkis, nyt kannattaa ehkä hillitä kieltä. Käy vaik lukemassa A-W:n säännöt ja ohjeet tässä välissä....
-Syyttömän on helppo hymyillä-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Yanna on aivan oikeassa ja vastasi mielestäni erittäin asiallisesti.
Olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä että akvaarioliikkeiden myyjiin pitäisi voida luottaa, mutta kun usiempiin ei valitettavasti voi.
Ei mitään eläintä voi ostaa vain myyjän neuvoja kuuntelemalla. Ethän ostaisi koiraakaan siten.
Ja jos saa neuvoja jotka eivät miellytä, ei ole asiallista hyökätä neuvojan kimppuun. Se ei ole erityisen rakentavaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Tessu-
Member
Member
Viestit: 302
Liittynyt: 14:44, 16.06.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

meikkis:

Tuskin kukaan tarkotti mitään pahaa [;)] . Vaikkakin Yanna on harvinaisen oikeessa.
----
><////o>
meikkis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 22:32, 04.08.2005

Viesti Kirjoittaja meikkis »

SpeedyGame kirjoitti:Meikkis, nyt kannattaa ehkä hillitä kieltä. Käy vaik lukemassa A-W:n säännöt ja ohjeet tässä välissä....
käsittääkseni minä en tehnyt mitään sopimatonta. Ilmoitin kantani kuten minullekin tehtiin. Asiat voidaan esittää joko rakentavasti tai sitten ei. Ja täällä ei sitä rakentavaa apua aina saa - sitä miksi näin on - en tiedä.

Mutta kiitos kaunis vinkistä - on tullut ohjeet ym. luettua ;)

----------------

valitettavasti netistäkään ei aina löydy ihan relevanttia tietoa. niin se vaan on..
Mari kirjoitti:Yanna on aivan oikeassa ja vastasi mielestäni erittäin asiallisesti.
Olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä että akvaarioliikkeiden myyjiin pitäisi voida luottaa, mutta kun usiempiin ei valitettavasti voi.
Ei mitään eläintä voi ostaa vain myyjän neuvoja kuuntelemalla. Ethän ostaisi koiraakaan siten.
Ja jos saa neuvoja jotka eivät miellytä, ei ole asiallista hyökätä neuvojan kimppuun. Se ei ole erityisen rakentavaa.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

meikkis kirjoitti:oletan (!) että jos menen alan liikkeeseen ja keskustelen heidän kanssa - on selvää että minun pitää voida luottaa nk. asiantuntijaan.
Meinaatko, että missään erikoisliikkeessä (autokauppa, tietokoneliike, ...) ei koskaan tuupita asiakasta kohti ostopäätöstä, ja mielellään vielä kallista sellaista?
Mitä ennen nettiä ja KUTSUMAASI "alkeet -osiota" tehtiin?
Oltiin myyjien armoilla...
Sinä otit nyt selkeästi kantaa siihen että kumpi on tiedonlähteenä uskottavampi: aqua-webin alkeet-osio vai akvaarioliike. Ts. tällä ei ollut mitään tekemistä minun kysymykseni kanssa. Yhtä kaikki - olisit jättänyt vastaamatta.
IMHO, Yanna otti kantaa siihen, kenen on lopullinen vastuu tällaisessa tilanteessa.
marko.markkanen
Member
Member
Viestit: 490
Liittynyt: 20:49, 16.04.2004

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Olen samaa mieltä meikkiksen kanssa siitä, että jos erikoisliike kertoo jostain myymästään tuotteestaan niin siihen pitää pystyä luottamaan. Ainahan myyjällä olisi mahdollisuus sanoa: "en tiedä ko. kalasta" ja ehkä vielä "voin kyllä ottaa selvää". Tätä vain kovin harvoin kuulee.
meikkis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 22:32, 04.08.2005

Viesti Kirjoittaja meikkis »

Voi hyvänen aika. Pahoittelut moderaattorille ja pahoittelut kaikille jotka kokivat tulleensa loukatuksi viestissäni jonka halusin teille laittaa luettavaksi jos vaikka siitä seuraisi jotain konkreettista vinkkiä tilanteeseen. Näin ei käynyt. Joten taidan taas kävellä kauppaan (luen kuitenkin ensin taas vaikka alkeet -osion) ja pyydän apua sieltä. Täältä sitä ei ainakaan herunut - vaikka niin olisi voinut (?!) olettaa.

Kiitos. Päätän keskustelun omalta osaltani tähän ja hurautan taas akvaarioliikkeeseen.
SpeedyGame
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 16:06, 23.04.2005
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja SpeedyGame »

Juu, sama se mulle miten kirjottelet. Mut jos aiot vielä tulevaisuudessa jatkaa täällä kirjottelua, ei ehkä kamalasti kannata repiä modelle päätä. Kuten ei kamalan suositeltavaa muillekaan rääpiminen. Piste.
-Syyttömän on helppo hymyillä-
Kukkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:16, 18.02.2004
Paikkakunta: Lappeenranta, HAS

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

Kati kirjoitti:
meikkis kirjoitti:oletan (!) että jos menen alan liikkeeseen ja keskustelen heidän kanssa - on selvää että minun pitää voida luottaa nk. asiantuntijaan.
Meinaatko, että missään erikoisliikkeessä (autokauppa, tietokoneliike, ...) ei koskaan tuupita asiakasta kohti ostopäätöstä, ja mielellään vielä kallista sellaista?


Tätä tässä mietiskelen, että eikö myyjiin/asiantuntijoihin voi luottaa nykymaailmassa ollenkaan? Onko aina tarkistettava itse kaikki asiat? Harmillista jos näin on
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Akvaariokaupan myyjiä sen suuremmin haukkumatta, on aika tavallista että 40l altaaseen myydään ongelmia poistamaan aina jokin kala. Levää, osta leväbarbi. Kotiloita, osta tiikerinuoliainen. Osa liikkeistä taas mielellään myy kemikaaleja ongelmiin, nk. "tuhoaineita" eli myrkkyjä. Kuinka moni liike ehdottaa vaikkapa leväongelman tullen tarkastamaan pH:n ja nitraatin? Harva. Myöskään karanteenia ostetuille kaloille ei juurikaan suosita. Miksi siis luottaa akvaariokauppiaaseen (sokeasti)? Varmasti autokauppias myy yksinäiselle mammalle tila-auton jos sauma tulee, sen sijaan että kauppaisi käytetyn 3-ovisen Fiiatin. [;)]

Ja mitä Yannan kommenttiin tulee, mieletäni se oli suora ja asiallinen. Jos siinä jotakin piilov*ttuilua oli niin ainakaan minulle se ei auennut. Turha on teatteria syyttää jos naama on vinossa :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Viesti Kirjoittaja Didi »

PÖÖ! Yrittäkääpä keskustella jatkossa vähän siivommin, ettei tarvitse käyttää lukkoa tai poistella epäsoveliaita viestejä.
arto_m
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 12:59, 23.06.2004
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja arto_m »

Kukkis kirjoitti:Tätä tässä mietiskelen, että eikö myyjiin/asiantuntijoihin voi luottaa nykymaailmassa ollenkaan? Onko aina tarkistettava itse kaikki asiat? Harmillista jos näin on
Noin se vaan on. Tietämättömyys ja väärien asioiden myynti asiakkaalle ei ole pelkästään akvaarioliikkeiden ominaisuus. Olen törmännyt samaan kodinkoneita ja -elektroniikkaa ostaessani. Myyjillä on usein puutteelliset tiedot myymästään tuotteesta. Toisaalta tämä on inhimillistä. Myytäviä tuotteita ja tuoteryhmiä on paljon, joten ei myyjä voi olla joka tuotteen ekspertti. Akvaarioliike poikkeaa tosin siinä, että myytävänä on eläviä olentoja, joten asiantuntemusta myyjällä pitäisi olla tavallista enemmän.

Ainakin minä olen ottanut periaatteeksi, etten luota myyjään ennen kuin olen todennut hänet luotettavaksi. Hyvä konsti on kysyä muutama peruskysymys heti kärkeen. Sopivilla kysymyksillä näkee nopeasti, onko myyjällä mitään käsitystä siitä, mitä myy.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Juu, myyjää on helppo tentata, mutta tiedon oikeellisuutta on vaikea arvioida useimmissa internettilähteissä missä jonkin sortin tietoa on tarjolla. Toiset kehottavat lukemaan kirjoja ja toiset hylkäävät ne kaikki heti vanhentuneina.
Vanhetuneitahan ne kaiketi ovat kun tieto muuttuu jatkuvasti kun uusia löydöksiä tutkitaan. Ei se ole helppoa enään se tiedon etsintä kun lähteet ovat saastuneita eikä tiedä kehen luottaa.
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tellie »

arto_m kirjoitti:
Kukkis kirjoitti:Tätä tässä mietiskelen, että eikö myyjiin/asiantuntijoihin voi luottaa nykymaailmassa ollenkaan? Onko aina tarkistettava itse kaikki asiat? Harmillista jos näin on
Noin se vaan on. Tietämättömyys ja väärien asioiden myynti asiakkaalle ei ole pelkästään akvaarioliikkeiden ominaisuus. Olen törmännyt samaan kodinkoneita ja -elektroniikkaa ostaessani.
Amen!

Myyjään pitäisi voida luottaa, sehän on ihan selvä. Kuitenkin yhä enemmän ollaan menossa siihen suuntaan, että myydään mitä vain minä vain - esimerkiksi sisäinen polttava cd-rom asema ulkoisena (tapahtui vanhemmilleni) jne.

Osasyynä saattaa olla se, että mm. eloktroniikkaa on huomattavasti enemmän kuin vain muutama vuosi sitten, ja vaikkapa Gigantin kokoista liikettä ajatellen, on myyjän aivan mahdotonta pysyä kirjoilla siitä, mitkä DVD-R levyt toimivat missäkin soittimessa. Silti peräänkuulutetaan sitä "minen tiä, etsitääs joku joka tietää" -asennetta.

Ostaa mitä ostaa, niin aina pitää joko itse tietää tai olla mukana joku joka tietää, tai sitten saada 100% palautusoikeus. Nyt kuitenkin olen menossa OT:n puolelle niin pahasti, että ei järjen rajaa, joten ehkä paras lopettaa tähän.

Edit: pari kirjoitusvirhettä kuriin ja nuhteeseen
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 20:33, 23.05.2005

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Mutta muistakaa, etteivät kaikki akvaarioliikkeet ole asiantuntemattomia tai välinpitämättömiä! Kun helposti tulee sellainen kuva keskusteluja lukiessa, että kaikki liikkeet ovat vain ja ainoastaan rahan perässä tuntematta minkäänlaista vastuuta myymistään eläimistä.

Kannattaa kyllä ensi mahdollisuuksien mukaan yritää etsiä tietoja etukäteen. Aina oikean tiedon löytäminen ei kyllä ole helppoa.

Mielestäni vastaukset ovat olleet ihan asiallisia, pahempaakin on nähty. Ja kyllä Yannan kommentissa oli asiaa, tuon iänikuisen "Lusikka kauniiseen käteen"- fraasin olisin kyllä jättänyt pois... :|

Sehän se ongelma on, että kun kaikki me olemme erilaisia, niin eihän sitä voi koskaan 100% varmasti tietää, että pahastuuko joku jostain kommentista vai ei. Ja kun monelle AW:laisista jotkin asiat tuntuvat niin itsestänselvyyksiltä, että silloin, jos joku kysyy sellaisesta asiasta, voi tulla aika tökerösti vastattua.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Turha sitä liikettä on haukkua, ei tuosta lajista tunnuta Suomessa tietävän missään muuallakaan. Itse ostin samaisen nuoliaisen viime kevään HAS:n suurhuutokaupasta, ja sielläkin se oli nimetty vain joksikin nuoliaiseksi. Olin jo aikeissa ostaa sille Tikkurilasta lajitovereita, koska se on ainoa paikka missä olen niitä nähnyt, mutta sitten akvaarion suodatin oli mennyt tukoon ja pysähtynyt poissaollessani ja kaikki hapekasta vettä tarvitsevat kalat kuolivat.

Käsittääkseni kaikki nuoliaiset tarvitsevat paljon happea tai ne kuolevat nopeasti, missään pikku astiassa niitä ei voi säilyttää.

Minkälaista apua odotit saavasi? Että joku ostaisi uudet heräteostoksesi pois tai tarjoaisi sinulle isomman akvaarion, kun et sen vertaa viitsi kantaa omaa vastuutasi elävien eläinten hoitajana että ottaisit vähän itsekin selvää mitä olet ostamassa, ethän koiraa ostaessasikaan luota sokeasti myyjään joka sanoo pienestä pennusta että "joo, pieni ja kiltti siitä tulee, ja tervekin se on, mutta en voi nyt todistaa kun paperit unohtu venäjälle."

Eikä liike ole vastuussa kalasi kuolemasta, jos itse laitoit sen pieneen kippoon ilman hapetinta.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 637
Liittynyt: 14:59, 01.07.2005
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Lusikka soppaan vaan! [;)]
Minäkin olen sitä mieltä, että erikoisliikkeisiin pitäisi voida luottaa oli kyseessä sitten kodinkoneet, autot, koirat (siis tässä tapauksessa kasvattajaan) tai kalat.

Akvaariokalojen kohdalla olen kyllä huomannut sen, että se ei ikävä kyllä pidä paikkaansa. Internet on hyvä lähde tietojen hankkimiseen, mutta täälläkin liikkuu niin paljon väärää ja turhaa tietoa, että oikean erottaminen voi olla vaikeaa. Eikä kaikkea lukemaansa pidä ottaa totuutena kyseenalaistamatta sitä.

Asia, mikä minua ärsyttää suunnattomasti (tästä nousee häly... :roll: ) on se, miten tästä aw:stä on tehty jotenkin "ainoa ja oikea" paikka, josta saa "ainoata ja oikeata" tietoa. En kiellä, etteikö täällä saa paljonkin hyvää ja arvokasta tietoa kokeneilta harrastajilta, mutta ikäväkseni täytyy todeta myös se, että aloittelijat täällä lynkataan välittömästi väärien kalavalintojen suhteen. Kukaan ei vaivaannu kertomaan pulmiin vastauksia, käsketään vain ottamaan selvää. Mutta unohdetaan kertoa, mistä.

Ja jos keskusteluun laitetaan linkki, että "tästä saat tietoa", miten kukaan voi taata, että kyseisessä linkissä on oikeaa tietoa? Perustuuko tuo "oikea tieto" vain kokemukseen? En nyt väitä, että täältäkään ei saa oikeaa tietoa, kuten jo ylläkin mainitsen.

No joo... Tämä meni nyt kyllä aikalailla OT:ksi. UGH, olen puhunut.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
marko.markkanen
Member
Member
Viestit: 490
Liittynyt: 20:49, 16.04.2004

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Varo sanojasi, voi häkki heilahtaa.
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 637
Liittynyt: 14:59, 01.07.2005
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

marko.markkanen kirjoitti:Varo sanojasi, voi häkki heilahtaa.
Mulleko puhut? [;)]
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Kyllä minunkin on pakko olla sitä mieltä, että erikoisliikkeissä tulisi myyjien tietää mitä myy. Vähän (hyvin kaukaa haettuna) sama kun minulta oletettaisiin, että olisin lukenut Toyotan huoltokirjan ulkoa ennen kuin vien hopan huoltoon. Silloin kun tarvitaan erikoisosaamista niin kyllä palvelun tarjoajan pitäisi olla samalla kartalla mukana.

Mikään ei tietty poista ostajan vastuuta varsinkin kun ollaan elävien otuksien kanssa tekemisissä. Oma mokanihan sekin on jos saan 1700e laskun auton huollosta kun siihen on vaihdettu rattia myöten kaikki vaikka ei olisi tarvinnutkaan.

Olen kuitenkin joutunut opettamaan kaloja myyvän liikkeen myyjään esim. kuinka kalat pakataan pussiin. Ei varmaan kuulu asiakkaalle. Kuitenkin olen tässä törmännyt hyviin liikkeisiin ja hyviin myyjiin ja heidän ohjeisiin. Tarkistan monet asiat edelleen täältä A-W:lta ja en ole vielä pettynyt kertaakaan neuvoihin.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
kirre68
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 18:56, 21.11.2004
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Lusikka täältäkin soppaan. Olen seurannut näitä vastaavia keskusteluja ja pudistellut päätäni. Kyllä se vaan niin on, että liikkeissä pitää olla asiantuntevaa palvelua, piste.

Itse olen entinen foto- ja kulta-alan yrittäjä, enkä myynyt kellekään mitään ellen tiennyt mitä myyn. Siis esimerkiksi jos muistatte sen ajan, jolloin käytettiin vielä kinofilmiä :mrgreen:, ei olisi missään nimessä myynyt hääjuhlien kuvausta varten perus 200 ASAsta vaan siksi, kun sitä sattuu hyllyssä olemaan (eli kaikki kirkkokuvat pilalla, kun valovoima ei riitä). Tai allergiselle satavarmana kultakorvakorut; kas niillekin on moni allerginen. Jne jne.

Summa summarum: Myyjän pitää olla asiantuntija ja jos ei ole, otettava asioista selvää. Mihin tämä palveluyhteiskunnaksi kutsuttu yhteiskunta menee, jos asenteena on se, että myyjät voivat olla mitä vain??? Meidän kuluttajien pitää osata vaatia, palvelustahan me myös maksamme fisujenkin hinnoissa!
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”