Kalojen lähettäminen matkahuollon tms välityksellä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Kalojen lähettäminen matkahuollon tms välityksellä

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Miten kalat pitäisi pakata erityisesti näin talviaikaan, että säilyisivät kunnossa , jos niitä lähetetään Matkahuollon tms välityksellä ympäri Suomea?

Arvatenkin styroksinen kylmä/lämpölaukku olisi tärkeä ja kalat pakataan kunnon pusseihin, mutta mitä muuta?
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Mites, ku mä kuulin ettei matkahuolto enää kuljeta eläviä ilman saattajaa?
-Chyental-
marius
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 14:14, 24.09.2002
Paikkakunta: evijärvi

Viesti Kirjoittaja marius »

Tuota asiaa pitäis kysyä äitiltä kun se pitää matkahuoltoa, mutta ite en kyllä mitään elävää pistäis matkahuollon kautta. Varsinkaan kaloja vaikka ne kuinka hyvin pakkais. Linja-auton rahtitilassa on tosi kylmä, eikä aina oo luottaminen että saman päivän aikana paketti pääsis perille. Ja vaikka siihen pakettiin kuinka kirjottais että käsittele varovasti eikä saa olla kylmässä, niin tuskimpa kaikki kuskit niin tarkkaan niitä paketteja kahtoo. Nakkaavat vaan rahtitilaan.
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Samaa mieltä minäkin. Pari pupua myin joskus Ristiinaan, ja ostaja ehdotti juuri kyseistä toimitusta, kesällä. En suostunut, vaan kiikutin puput itse paikan päälle. Toinen, että kultakalojani on ehdotettu kuljetettavaksi matkahuollolla Kuopioon jonne niiden piti mennä, en suostunut tähänkään. Joko uusi omistaja hakee ne (tai kyyti järjestyy muuten luotettavasti) tai kullanmussukat jäävät altaaseeni. Mä en todellakaan luota siihen, että kalat säilyisivät siellä hengissä..
-Chyental-
Ville V
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 08:24, 15.11.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Chyental kirjoitti:Mites, ku mä kuulin ettei matkahuolto enää kuljeta eläviä ilman saattajaa?
Kyllä ne ainakin vielä pariviikkoa sitten kuljettivat. Mitäs kautta luulette muuten kalojen kulkevan tukuista akvaariokauppoihin jos ei matkahuollon ja/tai VR:n kautta :D

T:Ville
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Ville V kirjoitti:
Chyental kirjoitti:Mites, ku mä kuulin ettei matkahuolto enää kuljeta eläviä ilman saattajaa?
Kyllä ne ainakin vielä pariviikkoa sitten kuljettivat. Mitäs kautta luulette muuten kalojen kulkevan tukuista akvaariokauppoihin jos ei matkahuollon ja/tai VR:n kautta :D

T:Ville
No kaveri mulle semmosta vaan sanoi. En mä sitä sen enempää ajatellu, kotiinkuljetus. :D
-Chyental-
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Kävin muuten äsken matkahuollossa ja huomasin lapun että tavaroiden säilytys on ilmaista 3 ensimmäistä vuorokautta ja sitten 5 euroa/vrk. Tämä ei varmaan kalojen kanssa ongelma, mutta jos ei tiedä niin saattaa odottaa esim. ensi viikkoon ennen kuin hakee tavarat ja se voi olla kallista.
marius
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 14:14, 24.09.2002
Paikkakunta: evijärvi

Viesti Kirjoittaja marius »

Nyt mulla on tässä mustaa valkosella: Oy Matkahuolto Ab: Asetus eläinten kuljetuksesta 28.6. 1996
Asetus eläinten kuljetuksesta koskee kaikkia selkärankaisten eläinten kuljetuksia. Pääsääntöisesti eläinlahetykset kuljetetaan bussirahtina aina matkustamotiloissa ja pikarahtilähetyksinä.
Poikkeukset
Eläviä akvaariokaloja sisältävät lähetykset saa lähettää normaalina bussirahtina j ane voidaan sijoittaa rahtitiloihin, mikäli ne on pakattu lämpöpusseilla varustettuihin styroxlaatikoihin. Rahtikorotus tällöin kuten varovasti käsiteltävälle lähetykselle.
Rajoituksia
Bussirahtina ei oteta kuljetettavaksi kissoja ja koiria tai niiden kokoluokkaa olevia muita selkärankaisia rahtitiloihin. Em. eläimiä kuljetetaan ainoastaa saattajan mukana linja-autossa.

Tässä oli nyt faktaa sellasesta jumalattoman paksusta kansiosta joka sisältää asiamiesohjeita. Ne on päivitetty 16.07.02. Niin joo, kuten sanoin aiemmin niin mun äitee pitää matkahuoltoa että sieltä sain kopiot noista asetuksista.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Tehkääpä yksinkertainen testi:
Pakkaatte akvaarionlämpöistä vettä muovipusseihin ja kääritte ne sanomalehtipaperiin. Panette pussit styrox-laatikkoon ja lisäätte kuumaa vettä sisältäviä pusseja väliin. Kansi kiinni ja laatikko pihalle tai parvekkeelle. Sitten oletetun matkustusajan kuluttua laatikko sisään, auki ja lämpötilan mittaukset.

Eiköhän siitä selviä, miten kalat voisi turvallisesti pakata matkalle tavaratilassa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

marius kirjoitti:Eläviä akvaariokaloja sisältävät lähetykset saa lähettää normaalina bussirahtina j ane voidaan sijoittaa rahtitiloihin, mikäli ne on pakattu lämpöpusseilla varustettuihin styroxlaatikoihin.

Mitä nuo lämpöpussit ovat ja mistä niitä saa ostaa?

Olisi tarkoitus kuljettaa kaloja ensi viikon loppuna pakettiauton takaosassa akvaarion kanssa, ja ajattelin vaan laittaa kalapussien kanssa styroxlaatikkoon lämmintä vettä (miten lämmintä?) sisältäviä pusseja. Nuo lämminvesipussit pitää varmaan kääriä sanomalehteen, etteivät pääse osumaan suoraan kalapusseihin.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

skare kirjoitti:Mitä nuo lämpöpussit ovat ja mistä niitä saa ostaa?
Ehkä tässä tarkoitetaan esim retkeilykäyttöön tarkoittuja ns. termospusseja.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Kuljetus onnistuu tosi näppärästi VRn kautta!

Paketin lähettäminen VR kuriirina maksaa vain 13,60e 20 kiloon asti, tästä yli en muista.

Kerran kokeillut ja tosi hyvin meni.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Kimmo S kirjoitti: Kuljetus onnistuu tosi näppärästi VRn kautta!

Paketin lähettäminen VR kuriirina maksaa vain 13,60e 20 kiloon asti, tästä yli en muista.
Nuo hinnat meni "entisessä valutassa" näin. Yhden "kollin = kpl" kuriirirahtikirja 80 mk kahden "kollin = kpl" 120 mk ja kolmen "kollin = kpl" 150 mk.

Kun kasvattelimme akvaariokaloja pakkasimme esimerkiksi tukkuun 200 kpl lehtikalanpoikasia/laatikko ja teippasimme 2 styroxlaatikkoa päällekkäin, näin saimme menemään 6 kpl styroxlaatikkoa 150 mk kustannuksella ja 1200 kpl lehtikaloja. Tukkuri muuten opetti asian... [;)]

Nimimerkillä. Kokemusta on.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Ville V
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 08:24, 15.11.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ville V »

skare kirjoitti: Mitä nuo lämpöpussit ovat ja mistä niitä saa ostaa?
.
Kertakäyttöisiä kemiallisesti toimivia lämpöpusseja (heat pack) saa akvaario liikkeistä (hyvin varustetuista). Pussi luovuttaa lämpöä n. 24 tuntia (n. 21 astetta).

Olinpa tuossa muutama viikko sitten purkamassa erästä Kolumbiasta tullutta kalalähetystä, joka oli matkannut reilu 30 tuntia. Kiekkojen laatikoissa ei ollut heat backkeja ja silti vedenlämpö oli n. 23- 24 astetta? No, aiemmalla kerralla laatikoissa oli heat backit ja lämpö oli vain 22 astetta. tosin matkan kesto oli lähemmä 40 tuntia.
Eli eiköhän ne muutaman tunnin matkat kulje ihan hyvin ilman lämpöpussejakin, kunhan kalat on muuten pakattu asianmukaisesti.
Anne
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 06:58, 20.01.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anne »

Lehtikalani matkasi matkahuollon toimesta Turusta tänne Jyväskylään n. kuudessa tunnissa. Kala oli pakattu hyvin kylmälaukkuun riittävän vesimäärän kera ilman mitään lämpöpakkauksia. Hyvin kala voi, eikä näköjään saanut mitään traumoja matkasta. Vesikin oli pysynyt lämpimänä, vaikka ulkona oli pakkasta.

Ainoastaan saimme ajaa bussin perässä rallia pitkin kaupunkia, koska kuski ei tiennyt kalasta mitään, kun edellinen kuski oli unohtanut kertoa alakerran matkustajasta :roll:
juhani
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 16:11, 08.01.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja juhani »

No nyt on piru merrassa. Olen soitellut Jyväskylässä VR:lle ja Matkahuoltoon ja nyt ne sanovat, että eläviä eläimiä ei kuljeteta. Kysyin vielä Transpointiltakin ja vastaus oli sama.
Juhani
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Viimeviikon tiistaina viedessäni paketin junalle, konnarit hymähtivät vähän, että eikö kalojen kuljettaminen loppunut.

Sovin niiden kanssa, että paketissa on tuoreita säilykkeitä :)


EDIT: Oli muuten se ~20-30 astetta pakkasta silloin ja oikein hyvin meni perille
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

juhani kirjoitti:No nyt on piru merrassa. Olen soitellut Jyväskylässä VR:lle ja Matkahuoltoon ja nyt ne sanovat, että eläviä eläimiä ei kuljeteta. Kysyin vielä Transpointiltakin ja vastaus oli sama.
Kylmänviileästi ostaa kuririrahtikirjan, kirjoittaa sen ja laittaa junaan. Kuririrahtikirjaan ei tarvitse merkitä mitä paketti sisältää, eikä muistaakseni sille edes ole paikkaakaan. Jos konnari kysyy mitä paketissa on vastaat vaan että kaverille laitan pontikkaa, siksi hölskyy... [;)]

Eivät ole minulle milloinkaan mitään sanonneet konnarit, paremminkin vitsailleet että päästään pilkille matkalla, elävien akvaariokalojen lähettäminen on VR:llä ollut jo pitkään laillisesti kielettyä. On sanomattakin selvää että mahdollisen tapaturman sattuessä = kalat kuolevat matkalla syystä tai toisesta on vastuu menetyksistä itsellään.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

TiHe kirjoitti: Eivät ole minulle milloinkaan mitään sanonneet konnarit, paremminkin vitsailleet että päästään pilkille matkalla
Heh, sullekkin. Mulle jatko, että tulee näimmä pilkkipakkikin samassa (paksusti teipattu styrokslaatikko) :P
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Ville V kirjoitti: Kyllä ne ainakin vielä pariviikkoa sitten kuljettivat. Mitäs kautta luulette muuten kalojen kulkevan tukuista akvaariokauppoihin jos ei matkahuollon ja/tai VR:n kautta :D
Finnair kuljettaa sinne missä on lentokenttäkin isolla rahalla akvaariokaloja laillisesti lämmitetyssä tilassa. Elävillä lemmikkieläimillä kuuluu hintaan myös vakuutus, mutta näin laittaen kalansa tulee muutenkin kaliille akvaariokaloille lisähintaa huomattavasti. Tiedän erään suomalaisen akvaariokauppiaan joka ei lähetä kaloja suomessa muuten kuin lentorahtina.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
juhani
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 16:11, 08.01.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja juhani »

Kylmänviileästi ostaa kuririrahtikirjan, kirjoittaa sen ja laittaa junaan. Kuririrahtikirjaan ei tarvitse merkitä mitä paketti sisältää, eikä muistaakseni sille edes ole paikkaakaan. Jos konnari kysyy mitä paketissa on vastaat vaan että kaverille laitan pontikkaa, siksi hölskyy
Siis kuriirirahtina toimitettaessa paketti annetaan henkilökohtaisesti konnarille?
Juhani
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Riihimäessä ainakin on kuriirirahti kassa tavallisten kassojen joukossa.
Siinä maksetaan ja otetaan kortti, liimataan se paketin päälle ja viedään rahtihuoneeseen.

Itse olen vain ollut aina niin myöhässä, että olen joutunut viemään junalle saakka itse.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

juhani kirjoitti: Siis kuriirirahtina toimitettaessa paketti annetaan henkilökohtaisesti konnarille?
VR:llä on sekä palveluasemia että ei palveluasemia, viimeksimainitussa joutuu henkilökohtaisesti toimittamaan paketin konnarinvaunuun, konnarille käteen. Kuopiokin kuuluu kategoriaan ei palveluasema, olen joutunut itse henkilökohtaisesti paketit konnarinvaunuun roudaamaan, samoin myös nouto jos sinullepäin on kuririrahtina tavaraa tulossa.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
juhani
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 16:11, 08.01.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja juhani »

Onko se konnarivaunu, tai mikä lie, lämmin? Kimmo S:n mukaan 20-30 asteen pakkasessa kalat meni perille, mikä tarkoittanee, että paketti on lämpimässä?
Juhani
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Toissakerralla, kun ulkona oli 5 astetta, konnarit sanoivat vaunun olevan lämmin. Viimekerralla kovassa pakkasessa eivät osanneet sanoa. Minulla lähetykset ovat olleet nopeita. Kolmisen tuntia junassa ja yksi vaihto.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”