Palettikalojen kutupuuhat

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Palettikalojen kutupuuhat

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Hankin aika vasta kaksi pariskuntaa palettikaloja. Toinen ei ole vielä alkanut kutupuuhiin, mutta toinen pari hoitaa toista poikuetta kuukauden sisään! Onko näin kiivastahtinen lisääntyminen oikein terveellistä, pitäisikö kalat erottaa välillä, etteivät ne kutisi itseään ihan näännyksiin?

Ja toiseksi, eikö 317-litraiseen pitäisi teoriassa mahtua useampikin paletti? Yritin pitää kahta paria, mutta vahvemmat yrittivät sen verran aktiivisesti tappaa heikompiaan, että jouduin erottamaan ne...

Kolmanneksi, olen aikonut siirtää väkivaltaiset paletit lajiakvaarioon tai ehkä parin partamonnin seuraan... Niinpä, minkä ikäisenä uskallan siirtää niiden poikaset?
2035
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 09:55, 17.09.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja 2035 »

Kyllä nyt yleensä paletteja mahtuu enempikin tommoseen altaaseen. kolme paria vois mennä, tosin riippuu jokaisen kalan yksilöllisestä luonteesta.

Kannattaa järjestää altaaseen selkeitä reviirimerkkejä, isompia kiviä ym. ja luolia piiloiksi+kutuluoliksi.

Jatkuvasta kudusta en kokisi olevan haittaa. Käyhän se varsinkin naaraan kunnolle mutta niin kauan kun naaras on tuhdissa kunnossa, en näkisi mitään hälyttävää. Omat palettini ovat lisääntyneet varsin aktiivisesti ja pariskunnat on hyvässä kunnossa.

Poikaset uskaltaisin siirtää noin 2 senttisinä. Poikaset sinänsä ei käy aikuisten hermoille, kun ovat reviiritietoisempia vasta myöhemmin.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Niin, koiraani on tosi pahaluontoinen, vaikkei minulla ahvenista paljon kokemusta olekaan. Allas on jaettu juurakoilla kolmeen osaan, mutta ensimmäinen pari valtasi kaikki ja perusti pesän täsmälleen kahden ruokinta-aukon puoliväliin... Siellä ne pienemmät menivät pitkin seiniä, etteivät joutuisi pieksetyiksi...

Nyt kun ukolla ei ole enää paletteja kiusattavana (2,5-senttisen poikasen kimppuunkin se käy joskus!!!) se on iskenyt hampaansa keltarihmoihin ja punapäätetroihin. Joten siirto taitaa olla paikallaan...

No, kiitoksia tiedoista! :)
Kaitsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 19:32, 24.09.2002

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Mutta mutta! Minulla ainakin paletit hätyyttelevät partista pois koko ajan äkäisesti pois reviirialueeltaan. Joten partikset&paletit = reviiritaisteluita. Tietenkään se ei ole jatkuvaa, ainakaan minulla. Pienen totuttelun jälkeen ne soveltuvat yhteen. Mutta paletit eivät ainakaan käy käsiksi niihin, ne vain häätävät ne pois.

Riippuu tietysti minkä kokoisia partikset ovat. Suurina ne paljastavat mahtavat poskipiikkinsä ja paletille menee pupu pöksyyn... [;)]
~Kaitsu~
skye
Junior Member
Junior Member
Viestit: 241
Liittynyt: 14:10, 03.11.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja skye »

Mulla on kiiltomonniset hätää kärsimässä (uusi allas hakusessa). Paletit pöllyttää kaikkia kaloja lehtikaloja myöten, vain selkäuimarit hätyyttää paletteja.

Sitten ne vielä kaivaa kauheesti. Pesäkolo on milloin minkäkin kiven alla. Ihme etteivät ole jääneet kivien alle. Kaivamisen lisäksi ne viskovat soraa etulasiin! Ärsyttävää kolinaa.

Mulla ei ole näkynyt poikasia pitkiin aikoihin. Syököhän selkäuimarit ne? :?

Mun kaverilla oli 7 palettia 98L:n akvassa!!! No ei ollut kauaa. Heikoimmat yksilöt hävisivät "mystisesti". Jäljellä ei oo kun yksi.

Ja nyt ei sitäkään.
Viimeksi muokannut skye, 19:04, 06.11.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
möhkökala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 169
Liittynyt: 15:16, 24.10.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Joensuu

Paletit ja partikset

Viesti Kirjoittaja möhkökala »

Sinuna en pistäisi Paletteja ja partiksia yhteen jos aiot saada paleteille onnistuneen poikueen. Partis yleensä rohmuaa mädin yön aikana, etenkin jos partis on suurempi (on kokemuksia) [}:)] . Toisaalta sain kerran kudun onnistumaan kun suuntasin (sinisen) kohdelampun palettien kutuun.

Edit: Poistettu turhia hymiöitä, ettei viesti muistuttaisi liikaa joulukuusta. Pehis
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Niin, totta kai paletit partista hätyyttävät, mutta sillähän onkin luupanssarit suojana... 8O

Esim. Nyt jo edesmennyttä haimonniani ne repivät jatkuvasti niin, että raukan evät olivat riekaleina ja kyljet täynnä naarmuja!
Nyt kun mokomilla on uusi poikue huollettavana, ne tulivat vain entistä hullummiksi, onneksi muut osaavat jo varoa.

Eikä niitä (tai siis urosta) uskalla hätyyttää kukaan... Kalat ovat yksilöllisiä. Näin meillä.

Tulipa vielä mieleen huvittava yksityiskohta. Ukko kun joutuu välillä vahtimaan poikaskatrasta, se syöksyy niin innolla eestaas hätyyttelemässä mahdollisia uhkaajia, että poikaset jäävät suunnilleen oman onnensa nojaan... No, karkaapa niitä sen verran, ettei pentuja tule liikaa... [;)] Niistä 25:stä nimittäin on nyt viikon päästä jäljellä 9!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”