Kirjoahven akvaario

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pulipuli
Member
Member

Kirjoahven akvaario

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Eli: Akvaario olisi 240 litranen. Sisustuksena juurakoita, kiviä, vähän tukevia kasveja ja hiekkapohja.

Kiinnostais seeprakirjoahvenet, mutta täytyy antaa muillekkin lajeille mahdollisuus esittäytyä. Miten olis punakirjoahvenet? Tulisuut? Palettikalat?

Tarkoitus olisi tehdä siis sellainen akvaario, jossa on muutama (kork.8) kalaa ja mahdollisimman vähän kasveja. Siis tavallaan maisema hiljalleen virtaavasta joen uomasta kivineen ja kantoineen (hämärähkö/normaali valaistus: 2 loisteputkea).

pohjalle tulee partamonni tai kaksi.

Mikä kirjoahven siis olisi näyttävä tuollaiseen akvaarioon? :mrgreen:

Enkä halua mitään kääpiöahvenia, kokoa pitää olla vähintään 8 senttiä! :twisted:

Olisko kellään laittaa kuvia affenistaan, joita suosittlee tänne? tai linkkejä?

Thank you! :roll:
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Seeprakirjoahven olisi kyllä hyvä vaihtoehto mielestäni. Hyvin kyllä käyvät punakirjoahvenetkin. Entä miten olisi punakirjoahvenen vielä näyttävämpi sukulainen, punatimanttiahven?
Tulisuulle tietty lisätila ei olisi pahitteeksi, mutta eipä tuo radikaalisti liian pieni tila ole.
Palettikala on mielestäni turhan pikkuinen tuohon, tietty tämähän on vain makuasia. :D
Fishy fella.
Pulipuli
Member
Member

Oiskohan missään siitä punatimanttiahvenesta kuvaa ja tietoja? Kuinka monta punakirjoahventa tohon mahtuisi. M Varjo jossakin suositteli 6:n ryhmää.. [;)]
lare88
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lare88 »

Miten olisi avainkirjoahven?
Minkä urheilussa saavuttaa sen terveydessä menettää.
Pulipuli
Member
Member

Avainkirjoahvenkin olisi ihan jees. Ehkä hieman liian rauhallinen minun makuun.. Mut viihtyiskö avaimet pienessä parvessa (4-6 yksilöä)? Eikös avainkirjon maksimi pituus ollut 15 senttiä? :mrgreen:
Pöhkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

Kyhmytonkijat on kans ihan jees. Mukavia otuksia ja porukassa pitäminen jopa suositeltavaa.
550l, 317l, 128l, lansu, kissat, marsut ja hevoset.
Pulipuli
Member
Member

Kuinkas isoiksi noi kyhmytonkijat tulee? Oisko missään kuvia? Paljonko hintaa noin yleensä keskimäärin punakirjoahvenilla, seeprakirjoilla, kyhmytonkijoille, tulisuilla, punatimanteilla ja avainkirjoahvenilla? [;)]
Pöhkis
Junior Member
Junior Member

Kyhmyistä koiraat on isompia (n.15cm), naaraat n.10cm tai alle. Googlettamalla löytyy kuvia ainakin, minä voin omistani koittaa illalla räpsiä ja yrittää tuota linkitystä... Kauppojen hinnoista ei oikein ole muistikuvaa, mutta hommaa kyyti, niin täältä saat hakuhinnalla niin monta poikasta kun haluat!
Pulipuli
Member
Member

Joo kävin kattoo kuvia, komeita kaloja olivat.. Eihän mulla ole vielä edes sitä akvaariota, kun tässä vasta suunnittelen (et kuule usko millanen rumba tässä on ollu mun pään sisällä).. Mut jos Pöhkis ne sun tonkijat pukkaa poikasia vielä, niin laita tänne ilmotus jatkossa tai mulle yv:tä niin jos olen vielä kiinnostunut niin sit vois ehkä ottaakki niitä. Mun akvaario on kypsä luultavasti syyskuun alussa tai puolessa välissä kun saan sen akvan elokuun lopulla.. :mrgreen:

Millaset vesiarvot niille pitää olla? (pH, kovuus, lämpötila), mitä ruokaa ja onko kestävä, kuinka monta menis tuohon 240 litraseen?? :roll:
Tigeri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Pulipuli kirjoitti:Kuinkas isoiksi noi kyhmytonkijat tulee? Oisko missään kuvia? Paljonko hintaa noin yleensä keskimäärin punakirjoahvenilla, seeprakirjoilla, kyhmytonkijoille, tulisuilla, punatimanteilla ja avainkirjoahvenilla? [;)]
6 ja 12 euron haarukkaan pitäisi löytyä kaikkia noita mainitsemiasi ahvenia liikkeistä.
Pulipuli
Member
Member

Tigeri kirjoitti:
Pulipuli kirjoitti:Kuinkas isoiksi noi kyhmytonkijat tulee? Oisko missään kuvia? Paljonko hintaa noin yleensä keskimäärin punakirjoahvenilla, seeprakirjoilla, kyhmytonkijoille, tulisuilla, punatimanteilla ja avainkirjoahvenilla? [;)]
6 ja 12 euron haarukkaan pitäisi löytyä kaikkia noita mainitsemiasi ahvenia liikkeistä.
Kiitti tiedosta!
Pöhkis
Junior Member
Junior Member

http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=2130439

Siinä kuva tuosta minun koiraasta. Ja kysele suoraan niitä poikasia sitten kun altaasi on kypsä, melko varmasti niitä on. Minulla nuo on ihan seura-altaassa, pH n.6,8 GH 6, lämpö 25. Eivät ole mitenkään erityisen ranttuja vedestä.

Muokataas vielä. Syövät mitä vaan, kunhan on pohjalla. Pelletit uppoaa hyvin, kaikenlaiset, samoin räkmix. Syövät myös hiutaleita, mutta aikuisten mieleen turhan pieniä. Kestäviä ovat kyllä, ainakaan minä en ole vielä yhtään hengiltä saanut.=)
Pulipuli
Member
Member

Ooh! Wau! Todella komea kala! :P Kuinkas monta niitä menisi tuollaiseen 240 litraseen kun pohjalla ei olisi kuin 2 partista? Pitääkö olla yksi uros ja monta naarasta vai pärjääkö urokset keskenäänkin? Pitää sitten ilmoitella tänne tai laittaa sulle yv:tä jos sitten suuskuussa olen vielä yhtä äimänä. Niitähän vois lähettää matkahuollosta kun mulla ei ole autoa. Mä voin sitten maksaa ennakolla. Mutta jos sitten olen vielä innoisssani.. [;)] Mut hienon kalan oot onnistunut kasvattamaan.
herttis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja herttis »

Minulla on myynnissä punakirjoahvenen poikasia (Hemichromis bimaculatus). Poikasilla kokoa 5cm tällä hetkellä ja ikä noin 6kk. Todella upean värinen kala, eikä kasva valtavaksi, uros noin 11cm naaras noin 7cm. Olen aivan ihastunut kalaan, upean värinenkin vielä. Olen pitänyt niitä yli 5cm kalojen kanssa eikä ongelmia ole ilmaantunut.
Voin laittaa kuvan sähköpostiisi, kun en tänne osaa laittaa.

Heli
H.E.R.T.T.I.S
Huomaamaton Etukuponkienkerääjä Rautainen Torikauppias ja Tahattoman Intohimoinen Salapoliisi
Pulipuli
Member
Member

Herttis: Mulla ei oo vielä sitä akvaariota, hankin sen elokuun lopulla.. Nyt on suunnitteluvaihe menossa.
[;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”