Levä tiukasti lasissa, millä irtoaa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
merililja
Starting Member
Starting Member

Levä tiukasti lasissa, millä irtoaa

Viesti Kirjoittaja merililja »

Mulla on tuossa pöydällä nyt muutaman päivän kuivillaan ollut allas ja siinä on lasit (varsinkin takalasi) niin tiukasti vihreän peitossa että ei tahdo lähteä millään. Pesin sitä miedolla tiskiaineseoksella ja tiskiharjalla ja sain vihreän värin raaputtamalla pois mutta levien jäljet näkyy edelleen lasissa. millä se lähtee? Tarkoitus olisi desinfioida allas vielä Marinolilla myöhemmin. Lähteekö ne sillä vai pitääkö ensin saada jollain muulla nuo lasit kirkkaiksi?
Merililja
Helmi1978
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

Ehkä se levä juuri siksi on niin tiukassa kun akvaario on kuivillaan. Märkänä levä varmaan lähtisi ihan vaikka jollain pankkikortin kaltaisella raappaamalla.
merililja
Starting Member
Starting Member

tarkoittaako tuo, että mun pitää nyt tuo allas täyttää ja sit yrittää raapata? Tulipa homma! Jestas!
Merililja
Turkoosi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Jos et vielä ole ehtinyt täytellä, auttaisko jos valelisit sitä leväistä osaa vaan märäksi (no tietty pohjalle siinä kertyis jonkin verran vettä) ja sitten raappaisit?
Järjenkäyttö on sallittua ja joskus jopa suotavaa.
Helmi1978
Member
Member

Tai jos kokeilet niin, että laitat akvaarion kyljelleen, se leväinen puoli lattiaa vasten ja laitat siihen vettä ja annat liota. Tämä tietysti edellyttää kehyksellistä akvaariota :)
merililja
Starting Member
Starting Member

olen jo kastellut ja raapinut sellaisella kovamuovisella lastalla. ainoa vaihtoehto kai sitten tuo kallistaminen ja liotus. Siis kylppäriin ei taida päästä vähään aikaan suihkuun... onko vielä jollain ideoita?
Merililja
Helmi1978
Member
Member

Ei se likoaminen kovin kauaa kestä, nyt jos heti laitat niin illalla pääset jo suihkuun :D
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Mattoveitsen terällä, märkänä. Varoen sekä sormia että silikooneja.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Itse laitoin pikkualtaaseen kuumaa vettä pohjalle ja päällyslasin tiukasti kiinni. Vesi höyrystyi, lasit kastuivat ja levä irtosi sen jälkeen helpommin. Kannattaa kuitenkin vähän varoa ettei nyt sentäs tulikuumaa vettä kaada ja hajota laseja...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”