Olen ajatellut perustaa toisen akvaarion, josta tulisi monnisten valtakunta. Eli kunhan saan tuon vanhan akvan silikonit vaihdettua (siis kakkosakvaario, josta kalat muutettu n. vuosi sitten isompaan), niin noin 90 litrainen pytty olisi asuinpaikkana. Nyt tarvitisisin vähän apua.. Kuinka montaa monnislajia sinne voi laittaa? Minulla on isossa akvassa 7 kaarimonnista, jotka siirtäisin tuonne. Mahtuisiko tuohon litramäärään vielä joku toinen parvi? Vai kannattaisiko vain isontaa kaarimonnisten parvea? Kuinka monella yksilöllä?
Ja pohjaan tulee tietysti hiekka, mutta mitä kasveja suosittelisitte noinkin pieneen akvaarioon? Ja onko jotain muuta mitä pitäisi lajiakvaariossa ottaa huomioon? Olen kuullut, että virtaus saisi olla kova, onko näin?
Monnisille oma lajiakvaario
Valvoja: Moderaattorit
-
-riff-
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Altaasi on hiukan pieni monnisten lajiakvaarioksi, varsinkin jos haaveilet useista eri lajeista.
Itse en laittaisi edes kaarimonnisia noin pieneen altaaseen, kasvavat kuitenkin senverran isoiksi. Jostain pienemmistä (esim kääpiö-,pikku-,nuolimonninen) lajeista voisi kyllä tehdä pari, vaikka 8 kappaleen parvea. Vielä parempi idea olisi ottaa tuplamäärä vain yhtä lajia.
Monniset pitävät kohtalaisesta virtauksesta, mutta muista jättää myös suvantopaikkoja. Ne myös viihtyvät paremmin, jos allas on vähän hämärämpi, joten kannattaa suosia pintaan kasvavia kasveja, ja tyytyä yksiputkiseen valaisimeen. Puhallushiekka on suositeltavaa pohjalle.
Itse en laittaisi edes kaarimonnisia noin pieneen altaaseen, kasvavat kuitenkin senverran isoiksi. Jostain pienemmistä (esim kääpiö-,pikku-,nuolimonninen) lajeista voisi kyllä tehdä pari, vaikka 8 kappaleen parvea. Vielä parempi idea olisi ottaa tuplamäärä vain yhtä lajia.
Monniset pitävät kohtalaisesta virtauksesta, mutta muista jättää myös suvantopaikkoja. Ne myös viihtyvät paremmin, jos allas on vähän hämärämpi, joten kannattaa suosia pintaan kasvavia kasveja, ja tyytyä yksiputkiseen valaisimeen. Puhallushiekka on suositeltavaa pohjalle.