Paljon kysymyksiä teille viisaammille!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
merililja
Starting Member
Starting Member

Paljon kysymyksiä teille viisaammille!

Viesti Kirjoittaja merililja »

Ja kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vastata. Tätä tietoa on niin kauhea määrä, että menee useita päiviä niitä kahlatessa läpi ja kaikkea haluaamaansa ei silti löydä. Ja pää vaan sekoaa. Voihan olla että täällä kysely sekoittaa sitä entisestään, mutta otan sen riskin. Siis kysymyksiin.

Ensinnäkin kuka tuntee tarkemmin Kalajuttu oy:n akvoja? Onko hyviä/huonoja kokemuksia? 166l olisi haaveissa. Jos ei sitä niin mikä sitten? jalustan koko meillä on 92x43, joten siihen pitää mahtua.

Soitin vesilaitokselle ja vesijohtoveden arvot ovat meillä pH6,3 ja kokonaiskovuus (GH?) ~0,20mmol/l. Mutta te täällä näytte kaikki puhuvan yksiköstä dH, mitä tämä olisi muunnettuna tuohon yksikköön ja olenko oikeassa että vesi on melko pehmeää?

Voiko 166 litrainen akva toimia ilman lämmitintä ja millaisiin lämpötiloihin on mahdollista päästä pelkillä loistevalojen (esim2x30W) ja huoneiston (+23astetta) antamalla lämmöllä? Siis onko tämä edes mahdollista käytännössä pitää ilman lämmitintä olevaa akvaa?

Tiedän että vesiarvot määräävät pitkälti kalaston, mutta mikä määrää kasviston? Vesiarvot vaiko kalasto? Vai joku muu?

Riittääkö 166l:ssa pelkkä sisäsuodatin ja millaista te viisaat ihmiset suosittelette? Merkki ja malli?

Huomaatte varmasti, että olen vasta aloittelemassa. Jostainhan se täytyy aloittaa. Tavoitteena olisi saada kivannäköinen kokonaisuus olohuoneeseen viihteeksi meille ja vieraillemme.

Kommentoin ja täydennän jos jotain haluatte kysyä minulta osataksenne vastata paremmin kyssäreihini. Kiitos kaikille vaivautuneille!
Merililja
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Re: Paljon kysymyksiä teille viisaammille!

Viesti Kirjoittaja lehtis »

merililja kirjoitti: Voiko 166 litrainen akva toimia ilman lämmitintä ja millaisiin lämpötiloihin on mahdollista päästä pelkillä loistevalojen (esim2x30W) ja huoneiston (+23astetta) antamalla lämmöllä? Siis onko tämä edes mahdollista käytännössä pitää ilman lämmitintä olevaa akvaa?
Jos akvaario lämpenee pelkällä 2x30w loisteputkella niin yöllä veden lämpö laskee huomattavasti. Ja tuo huoneen lämpö +23 on monille kaloille hieman kylmää. Eli suosittelen ostamaan jonkunlaisen lämmittimen.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Vastaan vaatimattomilla tiedoillani muutamaan kohtaan: Minulla on 180 litrainen, jossa ei ole lämmitintä. Veden lämpö on sama/asteen-pari korkeampi kuin huoneen. Valaisimessa kaksi 30W putkea, ja päällä verkko. Jos on tiivis kansilasi, niin silloin lämpötila nousee enemmän, haihtuminen jäähdyttää allasta.

Kasviston määrää kalasto, vesiarvot, ja ennenkaikkea omistajan mieltymykset [;)] Kasveista voi hakea perustietoja, mutta itse olen käytännössä huomannut, että ne eivät ole ainoa totuus, kasvi voi viihtyä hyvinkin "väärissä" oloissa. Kokeilemalla löytää ne omat kasvit. Toki jotkut ovat varmempia ja helpompia kuin toiset.

Minulla on tuossa pytyssä brion 4 sisäsuodatin, ja olen ollut tyytyväinen. Se on vähän "liian iso", käytännössä siis sopiva.

Tervetuloa vaan puljaamaan, tämä homma vie kyllä turhan helposti mukanaan. Nyt on toinen pytty jo kypsymässä, puolisen vuotta on ollut tuo eka! :mrgreen:
jartza
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jartza »

merililja kirjoitti:
Soitin vesilaitokselle ja vesijohtoveden arvot ovat meillä pH6,3 ja kokonaiskovuus (GH?) ~0,20mmol/l. Mutta te täällä näytte kaikki puhuvan yksiköstä dH, mitä tämä olisi muunnettuna tuohon yksikköön ja olenko oikeassa että vesi on melko pehmeää?
Korjakkaa jos olen väärässä,eikö tämä olekkin karbonaattikovuus ja yksikkö (mmol/l) millimoolia per litra ja 0,20mmol/l on suurinpiirtein 1 dH eli pehmeää vettä.

Hyvä sivusto johon kannattaa tutustua www.aquahoito.info
Akvaariot 300+140+100+63 litraa, vaimo ja 2 kissaa!
piperita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piperita »

Minä voisin sitten lisätä korteni kekoon ja todeta, että meillä on kalajutun 99 l akvaario. Parisen vuotta ollut ensin sukulaisilla ja nyt siis meillä. Sen alla on jalustana alumiiniputkijalusta eikä jalustan ja akvaarion välissä ole vaneria eikä styroksia... (Tiedetään, riskaabelia hommaa ja muuton myötä ne ovat sinne kyllä tulossa... Tuli vain akvaario ensin ja tieto vasta sitten [:I] ) Samoin ollut myös sukulaisilla. Ei ollut heillä ihan suorassa eikä ihan millin tarkkaan ole meilläkään - heittää suunnillen sen millin. Siitä huolimatta on hyvässä kunnossa, silikonit itse asiassa loistavassa. Tiedä sitten minä päivänä pohja kaikesta jännityksestä päättää poksahtaa. Toistaiseksi on hyväkuntoinen ja minä olen ollut erittäin tyytyväinen. Voin suositella. Vaikuttaa ihan laadukkaalta tavaralta.
Juuri kun luulet, ettei mikään voisi olla huonommin, joku varastaa häntäsi.
Aqvaristi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aqvaristi »

Meillä on Kalajutusta ostettu 240-litrainen alumiiniputkijalustalla, välistä ei löydy mitään.. :roll: Hyvin on kestänyt, ollut n. 2 vuotta käytössä. Voisinhan sitä suositellakkin...
Lopettanut a-webissä käynnin. Hyvinhyvinhyvin harvoin satunnaisesti vierailen.
merililja
Starting Member
Starting Member

Veilä haluaisin kysyä, että millainen sisäsuodatin mielestänne sopii tuohon 166 litraiseen? Merkkinä esim. Eheim? Mutta mikä malli? Pick up 2012 vai tehosuodatin 2252 vai ehkä joku muu? Entäs muut merkit? En haluaisi pettyä. Rena? Mistä niitä sais netistä tilaamalla? Meillä kun ei akvaliikkeitä lähimaillakaan, täällä peräkylän p...ssä kun asutaan. Kiitos jo vastanneille hyvistä vinkeistä. Taidan tuohon Kalajuttuun olla nyt päätynyt lopullisesti tuo altaan suhteen.
Vielä jäi askarruttamaan tuo vesiarvokysymys. Miten tuo nyt sit oikeesti menee, onko Jartza oikeassa asian suhteen että mulle ois ilmoitettu tuon kokonaiskovuuden sijasta siis jotain ihan muuta? Minä kun selvästi kyllä kysyin kokonaiskovuutta!!! Auttakaa! Siis jokatapauksessa pehmoista vettä se ilmeisesti on, mutta tarkemmin ois kiva tietää. Odottelen innolla vastauksia.
Merililja
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja phanny »

Meidän akvaariossamme ei ole missään lämmitintä paitsi yhdessä lämpösuodatin.. Huoneenlämpö on kylläkin 28 ympäri vuoden huoneessani.. :roll: mutta 23 astetta on vähän liian alhainen. Joten suosittelen lämmitintä tai lämpösuodatinta. :)
Phanny
jartza
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jartza »

merililja kirjoitti: Vielä jäi askarruttamaan tuo vesiarvokysymys. Miten tuo nyt sit oikeesti menee, onko Jartza oikeassa asian suhteen että mulle ois ilmoitettu tuon kokonaiskovuuden sijasta siis jotain ihan muuta? Minä kun selvästi kyllä kysyin kokonaiskovuutta!
Kyllä se voi olla että ovat ilmoittaneetkin kokonaiskovuuden mutta aika alhainen se on. Mutta muutenkin tuo on aika alhainen on se sitten kumpi tahansa,miten mahtaa pH käyttäytyä kun ei ole hirveän kovaa puskurointi kykyä? Viisaammat voivat vastata tähän.

Pikkujärki loppuu ja pelkää kirjoittavansa väärin kun ei itsekkään tajua :mrgreen:

Minkä kaupungin vedestä muuten on kyse?
Akvaariot 300+140+100+63 litraa, vaimo ja 2 kissaa!
merililja
Starting Member
Starting Member

Jos Jartza luit edellistä viestiäni, niin sieltä näkyy ettei asuta yhdessäkään Suomen (eikä muunkaan maan) kaupungissa vaan ihan landella ja sanoisinko että Lappiin mennään. Soitin tosiaan tuonne vesilaitokselle ja kysyin noita vesiarvoja ja ne olivat todellakin nuo. langan toisessa päässä ollut asiantuntija kyseli tosi tarkkaan kylänkin, millä asutaan ennen kuin vastasi. Vaihteleeko nuo arvot jopa kunnan sisällä? Täällähän nää kunnat on tietenkin maantieteellisesti vähän laajempia kuin siellä etelässä. Aiheuttaako noinkin pehmeä vesi sitten jotain ongelmia? Minä kun en taas puolestani ymmärtänyt sun puskuri"höpötyksestä" hölkäsen pöläystä. Pitääkö sille tehä jotain?

Ja sitten tosiaan kiinnostaa nuo KOTIMAISET nettikaupat josta sais akva tavaraa, esim taustoja, suodattimia yms. Kuinka paljon halvempia ne on saksassa. Kannattaako tuoda? Kaveri kun siellä asustaa ja täällä aina käy.
Merililja
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Veden laatu riippuu vedenottopaikasta, eli voivat vaihdella kunnan sisällä. Esim Kuopion alueella on neljä eri vedenottopaikkaa ja eri arvot näissä. Henkilö varmaan sanoi sinulle oikeat tiedot, kun kerran kyseli noin tarkkaan.

Pehmeä vesi ei aiheuta ongelmia, kun valitset eliöstön sen mukaan. Tuo puskurihöpötys tarkoitti sitä, että kun alkaliniteetti (karbonaattikovuus KH) on alhainen, pH saattaa heitellä. Eli mitä korkempi KH, sitä vakaampi pH.

Saksasta juuri tilasin, postikulut olivat 12,90, ja esim. suodatin maksoi siellä 23€ kun sama maksaa paikallisessa kaupassa 47€. Äkkiä tulee postikulut katettua! Samoin lämmitin oli reilun 8€ kun sama täällä kaupassa yli 30€.

Jos kaveri asuu siellä, varmaan kannattaa pyytää sitä tuomaan tullessaan!
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

ParratonMonni kirjoitti:Veden laatu riippuu vedenottopaikasta, eli voivat vaihdella kunnan sisällä. Esim Kuopion alueella on neljä eri vedenottopaikkaa ja eri arvot näissä. Henkilö varmaan sanoi sinulle oikeat tiedot, kun kerran kyseli noin tarkkaan.

Pehmeä vesi ei aiheuta ongelmia, kun valitset eliöstön sen mukaan. Tuo puskurihöpötys tarkoitti sitä, että kun alkaliniteetti (karbonaattikovuus KH) on alhainen, pH saattaa heitellä. Eli mitä korkempi KH, sitä vakaampi pH.

Saksasta juuri tilasin, postikulut olivat 12,90, ja esim. suodatin maksoi siellä 23€ kun sama maksaa paikallisessa kaupassa 47€. Äkkiä tulee postikulut katettua! Samoin lämmitin oli reilun 8€ kun sama täällä kaupassa yli 30€.

Ainiin ja sanoin aiemmin, että ilman lämmitintä pärjää. Ei pärjääkään, kun kesällä huoneenlämpö putoaa 20 asteeseen, niin altaassa oli tänä aamuna 22!!!

Jos kaveri asuu siellä, varmaan kannattaa pyytää sitä tuomaan tullessaan!
Jotu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jotu »

lehtis kirjoitti:
merililja kirjoitti: Voiko 166 litrainen akva toimia ilman lämmitintä ja millaisiin lämpötiloihin on mahdollista päästä pelkillä loistevalojen (esim2x30W) ja huoneiston (+23astetta) antamalla lämmöllä? Siis onko tämä edes mahdollista käytännössä pitää ilman lämmitintä olevaa akvaa?
Jos akvaario lämpenee pelkällä 2x30w loisteputkella niin yöllä veden lämpö laskee huomattavasti. Ja tuo huoneen lämpö +23 on monille kaloille hieman kylmää. Eli suosittelen ostamaan jonkunlaisen lämmittimen.

Eihän ne lämmittimet (ainakaan mun) maksa kun jotain 5€...
|||
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Jotu kirjoitti:Eihän ne lämmittimet (ainakaan mun) maksa kun jotain 5€...
Sulla on edullinen tavarantoimittaja!

Minä kyselin juuri kolmesta täkäläisestä liikkeestä, eikä mikään myynyt alle 30€.
silkkitassu
Junior Member
Junior Member

lämmittimestä

Viesti Kirjoittaja silkkitassu »

Lämmitinkeskusteluun sellaista, että periaattessa ilman lämmitintä vesi on huoneenlämpöistä. Hehkulampuilla vesi kyllä lämpiää hyvinkin lämpimäksi ja yöllä vastaavasti laskee huoneenlämpöiseksi lamppujen ollessa pois päältä. Liian suuri vaihtelu varmaan ei ole kaloille mieleen. Loistevalot eivät vettä lämmitä, joten tuota vaihteluongelmaa ei pitäisi olla. Kansilaseista olikin jo vähän asiaa, eli ne ehkäisevät lämmön karkaamista. Liian tiivis kansi ei ole hyvä, sillä silloin ilmasta ei pääse liukenemaan happea veteen.

On myös kaloja jotka viihtyvät viileämmässä vedessä, kuten kardinaalikala (18-22 astetta), seeprakala (20-25), neontetra (21-26)... Kun lämpötilan ottaa huomioon lajeja valitessa, ei 23 astetta pitäisi olla mikään mahdoton.

Useimmille kaloille hyvä kompromissilämpö on noin 24-26 astetta, johon lämmitin jo tarvitaan. Mutta ilman lämmitintäkin on aivan mahdollista pitää akvaariota, mikäli sinne hankitaan kalasto viileämmän veden asukeista. Huoneen ja samalla akvaarion lämpö ei saisi laskea kaloille liian alhaiseksi talvipakkasillakaan.

Loistavaa että aloittelet kyselemällä, kalat kiittävät.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”