Suodatusmateriaalien vaihto

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Suodatusmateriaalien vaihto

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Tuossa ulkosuodatinta putsaillessa mietin, että mistä tietää, koska pitää vaihtaa suodatusmateriaalit? Lähinnä Substrat Pro ja Ehfilav. Osaisiko joku vähän antaa vinkkiä. Mulla on nyt melkeinpä tasan vuoden ollut ulkosuodatin käytössä ja siinä on edelleen samat massat. Sen valkoisen vanun heitin heti pois. Entä mites se sininen suodatuslevy? Mielestäni se on vielä ihan hyvä. Eihän se enää niin jäntevä ole, mutta aivan käyttökelpoinen.

Eli kokemuksia ja mielipiteitä otetaan vastaan :P
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Eikö kenelläkään ole kokemuksia tai mielipiteitä :(
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Ei kai "makarooneja" tai niitä kuulia tarvitse kovin usein vaihtaa - ehkä sitten jos alkavat murentua. Käytännössä kestävät vuosia?

Sinisen suodatuslevyn voi huoletta käyttää monta kertaa, valkoinen suositellaan vaihdettavaksi aina puhdistuksen yhteydessä.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Tähän avaukseen sopii tyhmän kysymys: mikä merkitys tuolla substrat-massalla on?
Itselläni on toisessa altaassa suodattimessa aktiivihiiltä, näyttää vaikuttavan tuohon puhtauteen (vai luulenko vain :roll: ), mutta toisessa (aquaball) vain ne "vaahtomuovi" patruunat. Tässä olen pohdiskellut, että kannattaisiko tuota substraattia kokeilla..?
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

ParratonMonni kirjoitti:mikä merkitys tuolla substrat-massalla on?
Nimensä mukaisesti se on kiinnittymis- ja kasvualusta (substaatti) bakteereille. Aquaballin hienosuodatusrasian täyttäminen noin 20 substat pro -mokkulalla vaikuttaa lähinnä Eheimin myyntiketjun hyvinvointiin mutta sietokykynsä rajoilla olevalle altaalle tietysti kaikki parannus on eduksi. Haittaa niistä ei siellä ainakaan olisi.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

nallu80 kirjoitti:Tuossa ulkosuodatinta putsaillessa mietin, että mistä tietää, koska pitää vaihtaa suodatusmateriaalit? Lähinnä Substrat Pro ja Ehfilav. Osaisiko joku vähän antaa vinkkiä. Mulla on nyt melkeinpä tasan vuoden ollut ulkosuodatin käytössä ja siinä on edelleen samat massat. Sen valkoisen vanun heitin heti pois. Entä mites se sininen suodatuslevy? Mielestäni se on vielä ihan hyvä. Eihän se enää niin jäntevä ole, mutta aivan käyttökelpoinen.
Kaupan ohjeiden mukaan substraatti pitäisi vaihtaa 1.5-2 vuoden välein, itse käytin sitä niin kauan kun se kesti, eli noin viisi vuotta. Tosin se ei ollut prota. Lavia ei tarvitse vaihtaa, ennen kuin se kuluu pois. [;)]
Nykyään on kaikissa ulkopöntöissä ehvilavia, mielestäni parempaa kuin tuo substrat. Sininen levy kestää monta pesua ennekuin menee huonoksi, ei sen vaihtokaan kyllä paljon maksa.

En nyt ole ihan varma, mutta muistelen että tuon substrat pron pystyi jotenkin uusimaan mikrossa. Ehkä joku tietää miten?
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Ostin jossain vaiheessa pikkurasian substrat-palloja ja täytin niillä yhden aquaballin varsinaisista koreista. Ja kun niitä pallosia jäi jäljelle niin pistin niitä Project-suodattimen aktiivihiilikoriinkin kun en sitä aktiivihiiltä käytä (korin olin sattunut säästämään). Sillä ajatuksella, että ei kai siitä haittaakaan ole.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Olettaisin että niistä näkee kun ovat vaihdon tarpeessa. Minulla on vielä alkuperäiset käytössä, taitaa olla kolmas vuosi menossa? Valkoisen levyn olen vaihtanut noin kerran vuodessa. Kerran olen huuhdellut sen ennen vaihtoa. Sininen on vielä alkuperäinen. Ostin silloin alussa heti 3 litran pakkauksen "ettei kesken loppuisi" ja että olisi heti saatavilla, kun tulee vaihdon paikka. Nojoo, siellä jossakin laatikko odottaa ja odottanee vielä varmaan jonkun vuoden.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

RPekka kirjoitti:---mutta sietokykynsä rajoilla olevalle altaalle tietysti kaikki parannus on eduksi. Haittaa niistä ei siellä ainakaan olisi.
Hui, toivottavasti altaani eivät pyöri sentään ihan sietokykynsä äärirajoilla 8O ! No jospa kokeilisin sitä substraattia kumminkin, onhan isoja akvaariotarvikevalmistajaparkojakin tuettava [;)] . Ja jospa se lisäisi hieman marginaalia siihen äärirajaan.

Kiitoksia selvennyksestä!
SL
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SL »

ParratonMonni kirjoitti:Itselläni on toisessa altaassa suodattimessa aktiivihiiltä, näyttää vaikuttavan tuohon puhtauteen (vai luulenko vain :roll: ), mutta toisessa (aquaball) vain ne "vaahtomuovi" patruunat.
Minulle sanottiin kerran, muistakseni Akvaariokeskuksesta, että aktiivihiiltä ei pitäisi käyttää suodattimessa kuin sellaisissa tapauksissa, kun vesi tulee esim. kaivosta (ja on syytä epäillä, että vedessä on kaloille haitallisia aineita) tai akvan lääkityksen jälkeen. Lääkityksen jälkeen hiili poistetaan parin viikon päästä, koska likainen hiili alkaa jossain vaiheessa päästämään keräämiään jäämiä lävitse takaisin akvaarioon.
Eli lyhyesti, jos akvaariossa käytettävä vesi tulee kaupungin vesijohtoa myöten, ei aktiivihiiltä tarvitse käyttää.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

SL kirjoitti:--- likainen hiili alkaa jossain vaiheessa päästämään keräämiään jäämiä lävitse takaisin akvaarioon.
Eli lyhyesti, jos akvaariossa käytettävä vesi tulee kaupungin vesijohtoa myöten, ei aktiivihiiltä tarvitse käyttää.
Olen kyllä vaihtanut tuonne hiiliä aina välillä, joten tuskin kauheasti ovat päässeet likaamaan. Mutta kiitos tästä tiedosta kumminkin, vaihdankin sitten tuonne hiiliosaan sitä substraattia! Minulle sanottiin akvaarioliikkeestä, että sitä aktiivihiiltä kannattaa käyttää koko ajan... Ja tosiaan, kaupungin vesilaitoksen varassa ollaan. Noooo, tuolta akvaarioliikkeestä on sanottu aika ´paljon muutakin, joka on osoittautunut kyseenalaiseksi!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”