Poikasaltaan suodatus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
muikkux
Starting Member
Starting Member

Poikasaltaan suodatus

Viesti Kirjoittaja muikkux »

N. 40-litraisessa poikasaltaassa pulputtaa tällä hetkellä vain ilmapumppu + suutinkivi, (toiminnassa myös lämmitin sekä hehkulampuilla toimiva valaisin) jonkinlaista suodatusta tarvittaisiin...mutta mikä olisi paras vaihtoehto? Asukkeina on tällä hetkellä pikkuinen parvi pikkuisia kerritetroja, muutaman viikon vanhoja, enkä haluaisi niiden imeytyvän suodattimen sisälle. Vaahtomuovisuodatin olisi kai kätevä? Osaisiko joku neuvoa, saisinko sellaisen tehtyä tee-se-itse-menetelmin vai kannattaako lähteä etsiskelemään kaupasta?? Tiedoista jo etukäteen kiittäen! :)
Tigeri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Minulla ei ole poikas altaassa muuta kuin lämmitin ja pieni valaisin. Vaihdan vain vettä noin 1/3 kahdesti päivässä. Hyvin on toiminut näinkin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Paras ja edullisin olisi ilmapumpulla toimiva mattosuodatin. Kaupallisiakin versioita on.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Zelda
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Minulla oli ylimääräinen pieni Eheimin sisäsuodatin. Pujotin sen nailonnilkkasukan sisään ja tein imukupeille vain pikku reiät. Hyvin on toiminut viritys. Tosin aika monta kertaa olen saanut selitellä ei-akvaristeille, että minkä vuoksi meillä on suodatin sukkahousuissa :)
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Aivan pienet poikaset (esim. pienten labyrinttikalojen) voivat imeytyä suodattimeen kiinni sukkahoususta huolimatta. Itse olen käyttänyt "pillifiltteriä" eli ilmapumpulla toimivaa suodatinta tai pelkkää ilmastinta. Tällä hetkellä katkarapupoikasten altaassa on pelkästään tehokas ilmastus ja hyvin toimii.
muikkux
Starting Member
Starting Member

Ilmastuksella ja vedenvaihdoilla pärjää hyvinkin, mutta tuo pillifiltterisuodatus kiinnostaisi..toiminta-idea vaan on vähän epäselvä, kun en ole moista laitetta ikinä nähnyt. Ja pitänee tutustua mattosuodattimiinkin.. :)
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

Mulla on kypsytys vielä menossa tuoreessa poikasaltaassa (40 litraa), pari viikkoa ollut käynnissä ja nitriittipiikki alkamassa - suodattimena on päätymatto, jossa Eheim Compact 300 -kiertovesipumppu. Virtaus pumpusta suunnattu yläviistoon pintaan -> muodostaa ihan mukavasti ilmakuplia samalla ja tasaa sitäkin vähäistä virtausta mikä pumpusta tulee.

Päädyin mattosuodattimeen ihan vain ajatellen, että se ei ainakaan tulevia poikasia imeskele sisäänsä ... ;)

Tuossa kuva, joka otettu heti maton paikalleen asettamisen jälkeen (silikoonaukset - mattotuet - kuivumassa eikä vettä tai mitään muutakaan altaassa kuvaushetkellä):

Kuva
akyttala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Pärjääköhän tuommoset 10kpl 5-15mm kokoisia miljoonakalanpoikasia ilman suodatinta/hapetinta 60-litraisessa akvaariossa? Pienemmät menee ihan takuulla tuonne suodattimeen, jos sen laitan päälle. Lisäksi nuo kalat kasaantuvat kaikki yhteen nurkkaan, jos suodatin on päällä, koska tuon virtaus on niin kova. Maanantaina olisi kyllä tarkoitus hommata jonkinlainen T-kappale sekä pari letkunpätkää ja laittaa se puhaltamaan kahteen kohtaan altaan reunaa vasten. Se ei silti estä pienten kalojen menoa suodattimeen. Ei satu löytymään nailonsukkiakaan, koska mielestäni ne eivät ole kovin miehekkäät käytössäni..
Koska nuo kalat mahtaa olla sen verran isoja, että eivät enää mahtuisi tuonne? jos kaikki pääsisivät sinne 1,5senttiin, niin olisivat turvassa..

Edit: Minkäkokoisina ja miten miljoonakalojen sukupuolen voi erottaa?
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Aeuk kirjoitti:Päädyin mattosuodattimeen ihan vain ajatellen, että se ei ainakaan tulevia poikasia imeskele sisäänsä ... ;)
Ikävä kyllä voin todeta käytännössä, että kyllä medium tai hienolla levyillä varustettu mattosuodatin imee poikaset maton sisään. Joten ainoa vaihtoehto on sellainen pillisuodatin, jossa on heikko virtaus ja ohut pyöreä suodatinpatruuna. Pillisuodattimeen vaan toi ilmapumppu pyörittämään vettä.

Seuraavassa linkkejä ja kuvia kyseisistä laitteista:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... temartic_e

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... temartic_e
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ei ime mattosuodatin poikasia sisäänsä. Virtaus voidaan toteuttaa vaikka samanlaisella mammuttipumpulla kuin noissa pillisuodattimissakin on. Ellei yksi mammuttipumppu riitä, voidaan niitä rakentaa kaksi jne. Myös Eheim compact 300 voidaan säätää pienelle teholle. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Kyllä muuten J.Järvi syö sisäänsä. Nimimerkillä kokemusta löytyy...

Jopa hienolla matolla varustettu suodatinmatto syö pienet poikaset maton huokosiin ja jäävät kiinni maton huokosiin ja lopulta kuolevat. Vaikka ei olisi virtausta juuri ollenkaan. Ainakin kaikista pienimmät poikaset jotka ovat juuri kuoriutuneet ovat juuri tässä riskiryhmässä. Eri asia onkin sitten ne esim. 5mm kokoiset poikaset, mutta itse puhunkin nyt lähinnä vastasyntyneistä jotka takuu varmasti jäävät tuohon maton pintaan ja kuolevat. Jopa imeytyvät tai itse kaivautuvat maton huokosiin.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

On myös erittäin hienoa mattoa olemassa, joka vastaa lähinnä 'tavallista' suodatinvaahtomuovia.

erittäin hieno, sehr fein (PPI 45)
hieno, fein (PPI 30)
keskikarkea (PPI 20)
karkea, gross (PP1 10)
( http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 2&start=15 )

Tuntuu kummalliselta että matto olisi surman suu millekään poikasille, jos läpivirtaus on tasainen ja hidas (esim. 4cm/min.). Mutta kai se on sitten mahdollista, että kala voi uida sinne itse ja jää jumiin kuin verkkoon.

Pienen akvaarion mattosuodattimista seuraavassa.
Uimarakko kirjoitti ( http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 6&start=30 )
"Ainakin kirjassa "Akvaariotieto" (Peter Hunnam) on taulukot eri nousuputkien pituuksille ja halkaisijoille suhteessa tehoon." ("mammuttipumpuista")
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Pillisuodatin ilmapumpulla on kätevä. Mulla on sellainen systeemi pääaltaassa sekä karanteenissa, suodatinosa on todella hienoa eikä siihen mikään voi tunkea. Lisäksi virtaus on sopivan heikko, mutta kuitenkin tarpeeksi ilmastava, kierrättää vettä.
muikkux
Starting Member
Starting Member

Kiitos paljon vinkeistä! 8-)
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

Myös pillisuodatinta suosin itse ja todennut sen erittäin toimivaksi [;)]
Fin-76
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fin-76 »

haukka kirjoitti:Myös pillisuodatinta suosin itse ja todennut sen erittäin toimivaksi [;)]
Jaa...mulla on 15 litran poikasaltaassa 2 ulkosuodatinta ja vielä suodatuksen varmistaa 1200 litran sisäpönttö...

Tosin tuo poikasallas on muovilaatikko, jossa on kahdelle sivulle tehty aukot, johin on silikoonattu lasikuituiset hyttysverkot. Muoviloota lepää 400 litraisen akvani kehyksen ja välituen varassa. Voin vakuuttaa, että näin saa poikasille vakaat vesiolot ja muut kalat tottuu uusiin tulokkaisiin jo hyvissä ajoin ennen siirtoa. Nyt altaassa uiskentelee kolmisenkymmentä parisenttistä lehtikalan poikasta :) että ihan vaan ideana...

Haittapuolena voin sanoa, että esteettisesti ei paras vaihtoehto, mutta eipä ne kaikki kalatkaan ole aina välttämättä kauniita ja kyseessä on kuitenkin vain väliaikaisratkaisu.
Pasi
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Itselläni oli 60l poikas-altaassa mielestäni kaikista toimivin ratkaisu Eheim 2215 ulkosuodatin.. Imuputken päähän oli tökätty seran poikassuodattimen (pillifiltterin) suodatinpatruuna.. :D

Olen miettinyt, että josko tuosta mattosuodattimesta teksi seuraanvan poikasaltaan suodattimen, koska allas tulee olemaan lattialla, niin ulkosuodatin ei tule toimimaan.. Toisena vaihtoehtona onkin sitten pieni valutussuodatin.. :) Kalanpoikaseni (monnien) ovat onneksi aika suuria ja kasvatankin niitä alkuun poikashäkissä niiden kotialtaassa..
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”