Ikkuna ja patteri akvan vieressä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Ikkuna ja patteri akvan vieressä

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Meillä tuon akvan paikksi tuli ikkunan vierus ja pétterikin on lähellä. Ei kait se patteri nin haittaa, kun ei se ainakaan liikaa kuumenna allasta, kun altaan vesihän on kuumempaa kuin patteri...

Ikkuna on sinne suuntaan missä aurinko paistaa vain aamuisin eli ei päivällä porota. (ilman suunnat hakusessa :) ). Haittaako jos aamu aurinko paistaa ja verhothan saa kyllä kiinni.

Akva on vielä keittiössä johon ei jostain kumman syystä suositella akvaariota, mutta siellähän se suurin osa päivästä vietetäänkin :) Mukava syödessä ja juodessa aamukahvia katsella kaloja.

Ei me sitä akvaa nyt enää aleta siirtämään, mutta kysyisin vain, että mitä kannataa varoa nyt kun akva on keittiössä ja ikkunan ja patterin vieressä... ???
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Itselläni on akvaario aika lähellä patteria ja ikkunaa, tosin ikkunasta ei paista aurinko akvaarioon. Mielestäni ihan ok paikka, vaikka yleisesti varoitellaan, että laittakaa kauas ikkunoista ja pattereista. Pidä aamuisin verhot kiinni, niin ei ainakaan levät pääse niin innostumaan silloin, kun akvaario on aika vasta perustettu (ts. silloin, kun on riskiaikaa levänkasvun kannalta). Eli eipä hätiä mitiä.
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Mulla on akva ikkunasta katsoen sivuttaisella seinällä, tosin kirjahylly ja töllötin hieman varjostavat. Ikkuna on suoraan etelään päin, mutta eipä tuo tunnu akvaa haittaavan, lämpötila pysyy vakiona eikä levääkään näytä olevan. Aurinko ei pääse kuitenkaan suoraan kämppään paistamaan, kun räystäs on juuri sopivasti edessä. Mullakaan ei muuta sijoituspaikkaa akvaariolle olisi ollut, yksiössä kun asun.

Vähän kyllä pelkäsin, miten kesän tullen käy, mutta nou problemos. :D
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
subavdi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja subavdi »

Nyt voinkin avautua "nykyaikaisesta" arkkitehtuurista. Siinä kun on minulle käsittämätön tapa laittaa reikiä muuten ehjiin seiniin. Tästä syystä minulla on yksi allas aivan lämpöpatterin edessä. Valo-ongelmia tämä ei aiheuta, koska "ampuma-aukkon" alareuna on noin 1,7 m korkeudessa, mutta siitä he"#)?¤% ampuma-aukosta johtuen pitää olla patteri. Lämpötila ongelmia tämä ei aiheuta, koska kämpässä on talvet mukaan lukien niin lämmin, ettei pattereista tarvita lämpöä eli ei lämpötila ongelmia akvaariollekaan. Tuleepahan akvaario mielestäni turhaan noin 5 cm irti seinästä. Epäilen kuitenkin, ettei asunnosta saa irrottaa pattereita oman halunsa mukaan. :(

Lännen puolella olevat suhteellisen isot ikkunat (noin 3/4 seinän alasta) sen sijaan tuovat minun makuuni turhan runsaasti auringonvaloa (ja tähän aikaan vuodesta lämpöä) tälle olohuone - keittiö puolelle asuntoa. Olohuoneen puolella pidän jatkuvasti sälekaihtimet kiinni, ettei akvaariohin juuri suoraan paista. Olen kuitenkin parin, kolmen kesän aikana huomannut, että minulla kyllä valoisaan vuodenaikaan kasvaa levää hieman enemmän. Ei kuitenkaan räjähdysmäisesti. Sanoisinkin, että akvaarion hoidolla yms. on vaikutusta sen sijoittamisen lisäksi. Se kuuluisa tasapaino eri muuttujien välillä :D .

P.S. Se ampuma-aukko on noin 1,2 m leveä ja 0.35 m korkea aukko tuolla 1,7 m korkeudessa.
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Akvanko pitäisi olla seinässä kiinni ^

Meillä ei ole koska harkot on niin pitkiä, ettei saa seinnään paitsi jos haluaa sitten harkkojen kovasti näkyvän avan etualalla...

Onhan niitä akvoja tilanjakajanakin.. ei ne silloin ole seinäsä kiinni.
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Olen huomenna muuttamassa ja allas tulee seuraavassa paikassa ikkunan alle ja patterin viereen. Ei ollut oikein muita vaihtoehtoja, kun ikkunat ovat etelään ja paistavat huoneeseen koko seinän pituudelta. Ikkunan alla on sopivasti tila akvaariolle. Siihen ei paista aurinko. Toivottavasti patterista ei tule ongelmia talvella....
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Aqua-fan94
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aqua-fan94 »

Miten se vaikuttaa että on patteri ja ikkuna vieressä? Altaan siis
Olen ikuinen akva-fanittaja xD
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Aqua-fan94 kirjoitti:Miten se vaikuttaa että on patteri ja ikkuna vieressä? Altaan siis
Patteri lämmittää vettä ja ikkunasta tulee valoa...
subavdi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja subavdi »

Akvanko pitäisi olla seinässä kiinni ^
Maku ja tila kysymys.

Ajattelen asiaa enemmin tältä kantilta: huoneessa kirjahylly, akvaariot, sohva jne. olisi kaikki senttejä irti seiniltä, niin eipä jäisi turhaa tilantuntua tai pienemmässä olkkarissa konkreettisesti tilaa huoneeseen. Jossakin muussa talossa kuin nykyisessä voisin laittaa altaan jopa tilanjakajaksi. Että niin suhteellista se on...
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”