Yksi keltabarbeista oli aamulla päälaelta ja kyljistä vaalean nukkamaiseen peitteen peittämä. Ei minun nähteni hankaa itseään mihinkään.
Eilen ei näkynyt mitään viitteitä moiseen, en tosin normaalia tarkemmin edes katsonut.
Siirsin kalan pieneen kasvialtaaseen, jossa nyt polskuttelee yksin. Muut keltabarbit ovat (toistaiseksi...) oireettomia. Keltabarbeilla (naarailla?) on ollut punertavia "nirhaumia" aiemminkin, jotka ovat luultavasti aiheutuneet pakoyrityksistä kun tuo mahdollinen uros on niiden perässä viuhtonut pitkin allasta. Ennen ei tuollaista valkeaa peitettä ole kuitenkaan ilmestynyt, ja nirhaumat ovat muutenkin korjaantuneet suht nopeasti.
Keltabarbit asuvat 128l altaassa kardinaalitetrojen, partamonnin ja siniravun kanssa. Itse en ole keltabarbeja hankkinut, vaan sain ne altaan mukana. Netin kautta viisastuneena huomasin että ovat liian pienessä altaassa, mutta ilmeisesti aikuisilla keltabarbeilla ei ole kovin suurta menekkiä (enkä ole raaskinut tappaakaan). No, toisaalta kai hyvä etten ehtinyt pistää eteenpäin.

Olen nyt parin viikon sisällä hankkinut uuden altaan ja kasveja harrastajilta, mutta en haluaisi ensimmäiseksi lähteä niistä syytä veikkaamaan.
Altaan vesiarvot ovat (liuskatesteillä) seuraavanlaiset:
Nitraatti (20-)40 ppm
Nitriitti 0 ppm
GH 75 ppm
KH 40 ppm
pH 6,2-6,8
Allas on ollut pystyssä viime syksystä asti.
No, kai se oli aikakin saada jotain takapakkia tähän harrastukseen...
Muutamia (huonoja) kuvia:
http://nl.vihti.fi/~melandrya/akvaario/keltabarbi/