Isopurjepleko löytyi lattialta

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fin-76
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 13:00, 10.03.2005
Paikkakunta: Tampere

Isopurjepleko löytyi lattialta

Viesti Kirjoittaja Fin-76 »

Voitte varmaankin arvata miltä tuntuu löytää "käsi-kesy" 14 senttinen isopurje kuivuneena lattialta. No nykiihän se ja runsaasti.

En harrasta kansilaseja tai verkkoja...vielä. Vesiarvoissa tai kalalajeissa ei ole tapahtunut muutoksia, jotka voisivat vaikuttaa asiaan. Pleko oli edellisenä päivänä syömässä kuten yleensä ja näytti muutenkin normaalilta.

Mahdollisesti altaan suurin pleko on voinut ajaa jotain muuta takaa tai sitten vain kiipeillyt muuten? Olen havainnut plekojen rapsuttelevan levää myös vesirajan yläpuolelta (max. n. 2 cm), mutta kehykset varmaan ainakin hankaloittavat kiipeämistä.

Onko muilla kokemuksia imumonnien kiipeilystä/hyppimisestä lasien väärälle puolelle?
Pasi
samara
Senior Member
Senior Member
Viestit: 900
Liittynyt: 18:00, 12.08.2004
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

mulla kävi sama juttu n.10v sitten. laitoin kalan ämpäriin ja kyllä se siitä virkosi. oli yön yli lattialla..
Aquados
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 11:55, 21.02.2004
Paikkakunta: SJK-TAS

Viesti Kirjoittaja Aquados »

Jep. Oma Isopurjepleko kiipesi tankista ulos viime talvena.
Yhden aamupäivän ajan olin ollut kuulevinani rapina-ääntä kotona siihen sen enempää huomiota kiinnittämättä. Jossain vaiheessa koirakin alkois haukkumaan sille rapinalle ja olin aivan varma, että sisällä on hiiri tms. ja kiersin kaikki nurkat läpi, mitään löytämättä. Seuraavaksi tarkistin ison tankin ja totesin, että siellä ne kaikki näyttäis olevan, kunnes taas kuului rapinaa ja katseeni kiinnittyi altaan päällä olevaan Isopurjeplekoon joka pyrstöllään rapisteli taustapaperia...
Mulla on kansilasit tankissa mutta se oli tullut pihalle ruokinta-aukon kautta ja liikkunut kansilasia pitkin eteenpäin :roll:
Mun tarinalla oli onnellinen loppu eikä kaveri ollut moksiskaan pikku seikkailustaan. Toisin olisi voinut käydä jollen olisi ollut kotona :(
sttl
Senior Member
Senior Member
Viestit: 556
Liittynyt: 19:12, 28.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sttl »

Oletko varma ettei hypännyt altaasta? eikä luikerrellut,monesti ainakin täällä purjeplekolla kova vauhti kun käy pinnalta hakemassa happea. Monesti vedetkin lentävät ja kuuluu loiske,mutta onneksi on lasit paikoillaan,voisi muuten siinä samalla lentää ulos akvaariosta.
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Kuin myös täällä. Välillä oikein hirvittää se vauhti millä pinnassa käydään happea haukkaamassa.
Kyllä kansilasit saa olla paikoillaan tuon takia ja oikein isoja aukkoja ei sovi olla nurkassa, jos kaverille joskus sattuu tulemaan arviointi virhe vauhdin otossa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”