Lannoitteet

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Lannoitteet

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Eli minkä merkkisiä kasvilannoitteita käytätte altaissanne ja minkälaisia kokemuksia teillä niistä on? Mikä on hyvä/huono??? Neste/tabletit??
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

*Tetra FloraPride
*Tetra Initial Sticks

Molemmat toimii niinkuin pitääkin mielestäni, eli kasvit kasvaa ja (ainakin) näyttävät elinvoimaisilta.

Ja postissa on ilmeisesti tulossa Seran vastaavat tuotteet. Niiden käyttöominaisuuksista ja toimivuudesta akvaarioissa ei ole tietoa.
Ceres
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ceres »

Olen havainnut Tetran Crypton olevan ihan jees!
Omat kasvini rehottavat jokasortti kun olen jokatoisen(suurinpiirtein) vedenvaihdon yhteydessä lisännyt puoliteltuja tabletteja kasvin juureen, syvälle hiekkaan.
Tosin, kasvini eivät ole mitään kummosia; jättimiekkalehteä, vallisneriaa, vedensuosikkia, kääpiöruohoa, jonkinsortin melalehteä ja argentiinan vesiruttoa mutta kasvavat ainakin! :D

Ja eikun lannoittelemaan [;)]

kirjoitti Ceres
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Nestemäisenä lannoitteena käytän etupäässä itse sekoitettua PMDD:tä sekä laiskuuspuuskissa Tropica MasterGrowta. Ovat hyvin pitkälti samaa ainetta, TMG on PMDD:n "esikuva". Annostus vaan on rutkasti suurempi kuin mitä TMG-pullon kyljessä suositellaan, on sen verran paljon noita kasveja (ja valoa ja hiilidioksidia).

Jos haluaa ostaa litkunsa valmiina, TMG on erittäin hyvä ja edullinenkin aine. Kun niitä hintoja vertailee kaupassa, on hyvä muistaa, että TMG:n perusannostus on vain 10ml/100l, kun taas esim. Sera Florenaa ja Tetran PlantaMiniä menee muistaakseni 5ml/20l.

Pohjaan tungen itse leivottuja savipötköjä ja JBL:n 7 kugeleita, joskus myös Tetran InitialSticksejä ja Cryptoja. Nämä kaksi jälkimmäistä saavat tosin tulevaisuudessa jäädä kauppaan, niitä saa olla jatkuvasti lisäilemässä ja maksavat muutenkin hirmu paljon.

Kati
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

Kati kirjoitti: ...Pohjaan tungen itse leivottuja savipötköjä ja...
Korvaavatko nuo itseleivotut savipötköt täysin akvaarion pohjalle laitettavat kiinteät lannoitteet? Saisiko savipötköjen leivontaohjeen julkiseen levitykseen?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kokemuksia on vaikka mistä mössöistä ja palleroista, mutta parhaimmiksi olen todennut Seran nestemäisen ja Tetra Cryptot. Myös JBL 7 balls on kiva, samoin Tropican Master Grow eikä Tetran nestemäisessäkään ole valittamista. Tetran Initial Stickseista on myös kivoja, "rehottavia" kokemuksia.

Kaikilla on kasvanut ihan ok.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Minä olen käyttänyt nestemmäisenä Seran Florenaa ja joidenkin isojen kasvien juurille Tetra Cryptoa laittanut täsmälannoitteena. Pohjalannoitteeksi on heitetty summittaisesti Initial Sticksejä ja yhdessä altaassa on JBL:n pohjalannoitetta.

Florenaan olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Rotalat kasvavat mainiosti kuin myös muut nestemmäisestä pitävät kasvit. Esim. punarotalaa olen tosin lannoittanut myös Cryptoilla jonka ansiosta kyllä selvästi rotala kasvattaa voimakkaat juuret nopeammin. Kaikki tuntuu Florenaan olevan tyytyväisiä ja Saksasta tilattuna se riittää mainiosti eikä laihduta lompakkoa liikaa.

Cryptoa myös kannatan. Sen sijaan en InitialSticksien perään ulvo, koska niiden teho tuntuu hiipuvan hyvin nopeasti. Tiedä sitten että tongitaanko ne ylös. :roll:
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Savipötköt

Minuakin rupesi kiinnostamaan nuo itse leivotut savipötköt eli kuinka niitä tehdään ja kuinka hyviä kokemuksia niistä on?
Olisiko siis mahdollista saada tuota ko. savi reseptiä?
Kuinka niitä käytetään/annostelu?
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Jatkaakseni aihetta: minkähintaisia suurinpiirtein lannoitteet ovat?
Onko suuriakin vaihteluita vai kannattaako suoraan tilata Saksasta??
Kuinka tuollaista PMDD:tä valmistetaan?
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Valmont kirjoitti:Kuinka tuollaista PMDD:tä valmistetaan?
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... light=pmdd
http://www.aqua-web.org/forum/search.ph ... words=pmdd

Noilla pääset alkuun. Kannattaa tuota hakua (Kuva) käyttää avukseen ettei samoja tarvi kysellä uudestaan ja uudestaan...
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Cory
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Cory »

Nestemäisenä olen käyttänyt epäsäännöllisesti FloraPridea. Näyttää toimivan ihan mukavasti: kasvit tykkää - ja levät samoin. :roll: En usko, että leväprobleemit FloraPridestä johtuvat, vaan syynä on pikemminkin liian innokas kalojen ruokinta. Mutta yhtenä torjuntakeinona olen vähentänyt tämän litkun käyttöä. Eikös tämä muuten ole PlantaMin nykyiseltä nimeltään? Oma puteloni on edelleen "vanhaa mallia".

Pohjapalluroita tulee käytettyä ahkerammin, varsinkin kun kasvivalikoimaan jostain syystä tuppaa kertymään noita kunnon juuria kasvattavia rehuja (miekkakasveja, melalehtiä, keiholehtiä, vallisneriaa ja ludwigiaa). Miekkoja täsmälannoittelen 7 palloilla, tosin saahan niistä muutkin osansa kun samassa hiekassa majailevat. Yleisessä levityksessä käytän Tetran Cryptoja.

Näköjään siis Tetraa etupäässä.... Toisaalta, en elele enää opiskelijan budjetilla. 8)
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

Meillä on pysyvästi käytössä tuo Sera Morena(joka varsinaisesti ei ole kasviravinne mutta estää ohjeen mukaan levän kasvua). Sitten käytössä on myöskin PMDD:tä tosin sitä olemme laittaneet vain silloin tällöin muutaman kerran, koska ensimmäisen kerran jälkeen tuli levää(laitoimme alle puolet ohjeesta). Sitten pohjalle joskus olen laittanut yhden JBL 7ballssin, niitä voisikin ehkä laitta noille miekkakasveille lisää(vaikkakin nytkin melkein jokainen miekkis tekee poikasvanaa).

En pidä kasvilannoitetta kovinkaan tärkeinä, minulla kaikki kasvit on menestyneet pelkästään tuolla morenalla(+aqutan, nitrivec).

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
proto
Junior Member
Junior Member

Re: Savipötköt

Viesti Kirjoittaja proto »

Valmont kirjoitti:Minuakin rupesi kiinnostamaan nuo itse leivotut savipötköt eli kuinka niitä tehdään ja kuinka hyviä kokemuksia niistä on?
Olisiko siis mahdollista saada tuota ko. savi reseptiä?
Kuinka niitä käytetään/annostelu?
Minuakin kiinnostaisi nuo savipötköt. Seiskakuulat ovat mielestäni hyviä, mutta voisikohan PMDD aineksista leipoa jotain omia kuulia? Saven laitto altaan pohjaan vaan epäilyttää :?. Tuleeko älytön samennus kun vähänkin koskee pohjaan? Eli tietääkä joku millä saisi PMDD ainekset yhteen mahdollisimman vähillä lisäaineilla? Eihän niiden tarvitsisi kestää yhdessä kuin sen aikaa että saa pohjaan soran sekaan ja sitten saisivat liueta sinne rauhassa.
oppo
Senior Member
Senior Member

Laitan tännekkin nyt tiedon siitä että viherkalassa on uusi vempain tuohon hiilidioksidin lisäilyyn. Se toimii sähköllä ja muodostaa jonkinmoisen magneettikentän ja siellä sen kotelon sisässä olevan hiililevyn avulla muodostaa sitä hiilidioksidia. Oli esitelty viime Interzoo-messuilla. On kuulemma melko simppeli käyttää. Olisin itsekkin kiinnostunut tuommoisesta yksinkertaisesta hiilidioksidi-lisäilylaitteesta, mutta en koe sitä tarpeelliseksi koska kasvit kasvavat ja rehottavat meillä hyvin.

Myynnissä niitä on siellä vain 1kpl ja kokeilussa toinen kipale. Ja hinta oli halvempi kuin kaasupulloversiossa, muistaakseni 180euroa(arvaus voi heittää pahastikkin!). Lisätietoja voi varmaankin kysellä Viherkalasta ( http://www.akvaario.com/viherkala/yhteys.html ).

8O
marius
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marius »

Oon aatellu Saksan-maalta tilata kasvilannotteita ja veenparannusainetta, mutta mutta...

2 vaihtoehtoa on tullu merkeissä esille: joko Tetra tai Sera.
Tetra AquaSafe/Sera Aqutan, Tetra PlantaMin/Sera Florena, Tetra Crypto/Sera Florenette A.
Kumpi on parempaa? Vai onko parei vaan kahtoa mikä sopii kukkarolle parhaiten? Tetralla ja Seralla hinnat heittelee aika paljonkin. Toisella on toinen halpaa ja toisella toinen (järkevä lause!!!).
Sitten Sera Morena, eikös se oo jotain turveuutetta, vai?
oppo
Senior Member
Senior Member

marius kirjoitti:2 vaihtoehtoa on tullu merkeissä esille: joko Tetra tai Sera.
...
Kumpi on parempaa?
...
Sitten Sera Morena, eikös se oo jotain turveuutetta, vai?
Minä ottaisin Seran tuotteet, pidän sitä henk.koht. parempana merkkinä. Tosin kasviravinteista minulla ei ole kokemusta kuin näistä: JBL 7balls, Sera Morena, PMDD. Sera Morena on turveuutetta, se valmistaa "trooppista mustaavettä" ja sen myös pitäisi estää levänkasvu. Ainiin ja todentotta onhan minulla ollut tuota Seran Florenaakin ja se aiheutti levää, tosin kun löytää sopivan annostuksen niin on kuulemma hyvä tavaraa.

8O

EDIT: Pitkää URLia hieman siistimmäksi. -- Cory
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

oppo kirjoitti:Laitan tännekkin nyt tiedon siitä että viherkalassa on uusi vempain tuohon hiilidioksidin lisäilyyn. Se toimii sähköllä ja muodostaa jonkinmoisen magneettikentän ja siellä sen kotelon sisässä olevan hiililevyn avulla muodostaa sitä hiilidioksidia. Oli esitelty viime Interzoo-messuilla. On kuulemma melko simppeli käyttää. Olisin itsekkin kiinnostunut tuommoisesta yksinkertaisesta hiilidioksidi-lisäilylaitteesta, mutta en koe sitä tarpeelliseksi koska kasvit kasvavat ja rehottavat meillä hyvin.
Ilmeisesti kyseessä on elektrolyysillä toimiva vekotin joka on ollut markkinoilla hieman kauemman aikaa kuin mitä viherkalassa oli annettu ymmärtää. Zajakista niitä on tainnut joku tilailla suomeenkin (kuka tunnustaa :D ?) muutama vuosi sitten niistä oli juttua nyysseissä. En ole ihan varma oliko niitä myynnissä suomessa. Ainakaan ei ole näkynyt.
Zajakin systeemi/ hinta
Nisso
En hyvyydestä/kontrolloitavuudesta tiedä mitään. Jostain syystä käytössä ei ole niin yleistä kuin muut metodit, joten voisi olettaa että jokin syy siihenkin on.
marius
Junior Member
Junior Member

Mitenkäs on Tetra AquaSafe/Sera Aqutan? Niillä on 10e hinta-eroa, Tetran hyväks. Itelläni ei oo kokemusta kuin tuosta Aqutanista. Muuta en kyllä siitäkään tiiä muutakuin että se haisee pahalle!

Entäs Tetra Crypto/Sera Florenette A? Näistäkään ei oo kokemusta kuin tuosta Serasta. Enkä kyllä tiiä onko tuosta mitään hyötyä.

Vaikuttaako Morena ph-arvoon? Luulisin että vaikuttaa, mutta miten on?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

marius kirjoitti:Vaikuttaako Morena ph-arvoon? Luulisin että vaikuttaa, mutta miten on?
Kyllä se vaikuttaa, koska turveuutettahan se on. Tosin mielestäni vaikutus ei ole huimaa laadultaan, tippatesteissä (kyllä te tiedätte miten luotettavia ne ovat) näkyi jotain pientä surkeaa. Eri asia sitten, jos sitä uutetta mättäisi rohkeammin, jolloin varmasti pH:kin putoaisi vähän uskaliaammin.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
oppo
Senior Member
Senior Member

jusa kirjoitti:Ilmeisesti kyseessä on elektrolyysillä toimiva vekotin joka on ollut markkinoilla hieman kauemman aikaa kuin mitä viherkalassa oli annettu ymmärtää. Zajakista niitä on tainnut joku tilailla suomeenkin (kuka tunnustaa :D ?) muutama vuosi sitten niistä oli juttua nyysseissä. En ole ihan varma oliko niitä myynnissä suomessa. Ainakaan ei ole näkynyt.
Jepsis..näin voi asia olla että niitä on ollut markkinoilla jo pidemmän aikaa, en kokenut tarvetta silloin kysellä siitä enempää. Mutta veikkaisin että on suomessa melkolailla ensikertaa myynnissä. Niin ja nyyssejä en lue, joten pahoittelen etten tiennyt asiasta. [;)]
jusa kirjoitti: hinta
Tämmöinen vempele se taisi olla. Ja muistelemani hintakin saattaa siis olla oikein eli jotakuinkin 180euroa.
jusa kirjoitti:En hyvyydestä/kontrolloitavuudesta tiedä mitään. Jostain syystä käytössä ei ole niin yleistä kuin muut metodit, joten voisi olettaa että jokin syy siihenkin on.
Jos minä saisin valita otanko kiljupönikän, kaasupullon vai tämän? vastaus olisi heti tämä "uusi" vempele. Vaikutti minusta helpoimmalta vempeleeltä siihen hommaan. Itseäni ei kiinnosta rakentaa kiljupönikkää tai maksaa maltaita tuosta pullosysteemistä.
marius kirjoitti:Mitenkäs on Tetra AquaSafe/Sera Aqutan?
Entäs Tetra Crypto/Sera Florenette A?
No kumpaan nyt päädytkin niin suosittelisin että käytät sitten saman lafkan aineita kaikkiin vedenparannuslutraukseen. Itselläni on ainakin pinttymä siitä että eri firmojen litkuja ei sekoitella..tosin tästähän olen minäkin luistanut yhden 7ballsin verran ja muutaman PMDD:n kokeilun. [:I] Tai no toimiihan se pinttymä tässä yhdistelmässä: morena+aqutan+nitrivec ja näitä pääsääntöisesti akvaan ruikin. Nooh ehkäpä tämä juontaa juurensa siihen ettei eri lafkojen lääkkeitä kannattaisi sekakäyttää.

8O
marius
Junior Member
Junior Member

Kyllähän ne Seran tuotteet houkuttelis kun ovat tutumpia, mutta Tetra tulis 12,71e halvemmaks. Ne tuotteet siis mitä minä aion tilata.

OnkoTetran Torumin vastaavaa kuin Seran Nitrivec?
(en edelleenkään oikeen tajua englanninkielistä akvaariosanastoa.)

Kun kerran Morena on turveuutetta niin eikös se ole sama jos sitä tekis ite lannottamattomasta turpeesta uuttamalla?(Tulis halvemmaks...)
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

OnkoTetran Torumin vastaavaa kuin Seran Nitrivec?
Ei. Torumin on samaa kuin Morena eli turveuutteita molemmat.
Kun kerran Morena on turveuutetta niin eikös se ole sama jos sitä tekis ite lannottamattomasta turpeesta uuttamalla?(Tulis halvemmaks...)
Kyllä. Tämän lilluttamisen on moni vain todennut vaivalloiseksi ja siksi päätyneet turveuutteisiin uudelleen. Halvemmaksihan se itse tekeminen tulee ja runsaasti. Tästä on jossain täällä AW:ssa ollut keskusteluakin joten eikun kaivamaan :mrgreen:

Aa.Löytyikin aika helposti suora osoite eli tulen vastaan tässä asiassa :
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... =turveuute
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Turpeen kanssa hääräämistä. Voihan sitä turvettä pistää suodattimeen, sukkahousussa akvaarioon jne.
marius
Junior Member
Junior Member

jusa kirjoitti:Turpeen kanssa hääräämistä.
Ei tuota samaa linkkiä löytyis suomeks tai englanniksi? Ei oikeen tuo ruotsin kieli taivu mitenkään päin. Ihan mielenkiintosen näkönen sivu oli.

Edit: Lainaus kuntoon. --Cory
Brattoc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Ostin juuri paketillisen Sera Flore Plus -merkkistä lannoitetta. Ohje sanoo sen olevan makroravinnetta. Onko kokemuksia kansalla?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”