Pintaimuri

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
teeh
Starting Member
Starting Member

Pintaimuri

Viesti Kirjoittaja teeh »

Hei,
Huomasin että eheimin ulkosuodattimeen saa pintaimurin lisävarusteena. Onko kokemuksia kyseisestä vempeleestä? Olisiko tämän avulla mahdollista voittaa taistelu pintakalvoa vastaan?

Minulla on eheimin professionell II 2026 ja 2028. Sopiiko laite suoraan jompaan kumpaan masiinaan ilman sovituskappaleita (Toisessa kapoisemmat putket)?

Tulipas paljon kysymyksiä.
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Itse olen miettinyt olisiko tämä vastaus pikkulimaskan voittamiseen.
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Jostain minä muistelen kuulleeni, että sillä saisi juuri sen surullisenkuuluisan bakteerikalvon poistettua. Miksei toki sitä limaskaakin ;)
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
teeh
Starting Member
Starting Member

Ei kai se auta kun kokeilla. :)
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Tyhmille saa selittää mutta: Mitä haittaa tuosta pintakalvosta on? (Muutakin kuin esteettistä) [:I] .
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

lehtis kirjoitti:Tyhmille saa selittää mutta: Mitä haittaa tuosta pintakalvosta on? (Muutakin kuin esteettistä) [:I] .
Happi ei liukene eikä hiilidioksidi haihdu.

Kalvosta pääsee eroon ihan tavallisella ilmastimellakin. Keksin tuon kerran, kun huomasin, että ilmastimen kuplat tultua pinnalle kalvon alle räjähtäessään paukauttaa sen kalvon pieneksi tomuksi siltä kohden. Pitkän ajan kuluttua kalvo on kokonaan pois.

Saman asian ajaa, jos suuntaa suodattimen vedentulon rikkomaan pintaa tehokkaasti. Sekin vähentää kalvoa pinnalla - tosin monesti vain siirtää sen kalvon toiseen päähän akvaariota.

Ilmastin tai diffuusori ovat käteviä, jos rasva/öljy/bakteerikalvo uhkaa kellua pinnalla jatkuvasti.
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Mulla on ollut eheimin pintaimuri nyt muutaman viikon 2215 suodattimessa. Imee kalvon pois hyvin, limaska tahtoo tukkia vehkeen. Vekotinta saa aika usein olla putsaamassa kasvin paloista, mutta jos sen saa asennettua johonkin kätevälle paikalle ei haittaa kovin paljoa.

Huomattavaa, että 2215 (650l/h) ja sitä tehokkaammat suodattimet vaatii lisäksi erikseen ostettavan T -kappaleen kautta lisäimuletkun, muuten virtaus on niin kova, että pintaimurin venttiili alkaa kolkottamaan ärsyttävästi.
teeh
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia. Osaan sitten kysellä tuota t-kappaletta samantien.

Minun tapauksessani kalvo on pelkästään visuaalinen haitta. En ole havainnut kaloissa tai kasveissa mitään ihmeellistä vaikka kalvoa onkin. Virtaus on mielestäni kova (n. 580l jossa eheim 2026 ja 2028).

Suodattimien vesisuihkut rikkovat vähän pintaa. Ylemmäksi en viitsi suihkuja asentaa kun tulee niin kova meteli.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”