Voiko akvaarion katselusta mennä näkö?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Voiko akvaarion katselusta mennä näkö?
Tai ainakin heikentyä?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ei huononna. Vaikkakin nenä kiinni lasissa tiiraaminen voi aiheuttaa silmien lihasten väsymystä ja siten päänsärkyä tai jopa kramppitilan jolloin silmien kyky tarkentaa heikentyy. Kramppi menee kyllä itsekseen ohi, eli ei hätää ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Junior Member
-
- Elite Member
- Viesti:
Ei voi kummastakaanAkvaariofani kirjoitti:No kun on kirkas lamppu? Tuli vaan mieleen, voiko näkö heikentyä? Tai voi kai se tästä tietokoneellakin istumisesta...
Niin tai sit se päänsärky tulee, kun katsoo akvaa ja huomaa, että siellä on ongelma.sttl kirjoitti:Minusta on ainakin rauhoittavaa katsella akvaariota,monesti jos ollut kiireinen päivä ja on päänsärky,kun jää katselemaan kaloja,päänsärky menee pois. akvaariot toimii stressinpoistona ainakin minulle..

"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
-Kaaka81
-
- Junior Member
Heh, no tämä oli taas näitä minun pohdiskelujani...
Mutta kyllä lukemisesta ainakin voi näkö heikentyä, lukiolaiset sen tietävät, jos ovat viitsineet kirjoja aukaista.
Onko tämä ei heikenny-toteamus silkka fakta vai vain toivomus: Kunpa
ei heikentyisi->uskotellaan itselle että ei heikenny?
Siis luulisi ainakin että jos monta tuntia päivässä tapittaa kirkasta akvaariota, niin näkökin siinä ajan myötä heikkenisi. Tuskinpa sokeaksi kuitenkaan tulisi....
No joo.

Mutta kyllä lukemisesta ainakin voi näkö heikentyä, lukiolaiset sen tietävät, jos ovat viitsineet kirjoja aukaista.
Siis luulisi ainakin että jos monta tuntia päivässä tapittaa kirkasta akvaariota, niin näkökin siinä ajan myötä heikkenisi. Tuskinpa sokeaksi kuitenkaan tulisi....
No joo.
-
- Advanced Member
Julma totuushan on, että näkö heikentyy koko ajan. Vaikka istuisit elämäsi silmät kiinni, on näkö nelikymppisenä heikompi kuin parikymppisenä. Eri asia on se, onko antoisampaa istua silmät kiinni, vai rikastuttaa elämäänsä kaikenlaisten asioiden katselemisella.
Ja mistä olet keksinyt tuon, että lukeminen heikentää näköä? Mielenkiintoinen väite...
Ja mistä olet keksinyt tuon, että lukeminen heikentää näköä? Mielenkiintoinen väite...

Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Entisenä lukiolaisena ja nykyisenä yliopisto-opiskelijana olen taipuvainen sanomaan ettei näkö lukemisesta heikkene ainakaan merkittävissä määrin. Uskottelusta tuskin on kyse, sillä olen jo valmiiksi nelisilmä eikä pieni heikentyminen juuri hetkauttaisi, kunhan ei kovin montaa astetta mene. (Oikeastaan toivoisin että toisessa silmässä näkö hieman heikkenisi, tasoittuisi vahvuusero eikä hyvällä tuurilla tulisi pää niin kipeäksi ilman laseja)Akvaariofani kirjoitti: Mutta kyllä lukemisesta ainakin voi näkö heikentyä, lukiolaiset sen tietävät, jos ovat viitsineet kirjoja aukaista.![]()
Joskus kävin silmälääkärillä ja asia tuli puheeksi. Hän sanoi ettei näkö lukemalla heikkene, silmät kuitenkin on tehty katsomista varten. Joillakin (kuten minulla) kuitenkin on silmissä sellainen ominaisuus, että mukautuminen on hidasta. Sitten kun on pitkää tuijottanut lähellä olevaa kohdetta (kirjaa, käsityötä...) ja katsoo kauas huomaa kohteiden olevan hieman suomeita. Sumeus häipyy sitten omia aikojaan aika nopeastikin, mutta olisiko tällä voinut olla jotain tekemistä tuon lukemalla näkö huononee - uskomuksen synnyssä? Toisaalta lukiessa huomaa ensimmäiseksi näön heikentyneen jos on plus-lasien tarpeessa.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
-
- Junior Member
Ainakin monet lukiota käyneet ovat sanoneet, että lukioaikana on näkö heikentynyt... Heikentyyhän se toki kokoajan, mutta kyllä kai sen huomaa, jos muutaman vuoden aikana heikkenee selvästi. Tiedä sitten...
Nämä nyt on näitä minun tyhmiä kysymyksiä. Mitenkäs se menikään: "Tyhmistä kysymyksistä kärsii koko keskustelupalsta" Eh eh..
Nämä nyt on näitä minun tyhmiä kysymyksiä. Mitenkäs se menikään: "Tyhmistä kysymyksistä kärsii koko keskustelupalsta" Eh eh..

-
- Elite Member
- Viesti:
Tarkoittaa: Lukioaikana näön heikentymisen on huomannut. Heikentynyt se olisi vaikkei lukiota kävisikään, sen vaan huomaa paremmin kun joutuu lukemaan paljon.Akvaariofani kirjoitti:Ainakin monet lukiota käyneet ovat sanoneet, että lukioaikana on näkö heikentynyt...
Samansorttinen väite kuin se, että jos pitää silmälaseja niin näkö heikkenee...
-
- Advanced Member
Heh, minulla oli lukion päättyessä parempi näkö kuin sen alkaessa,Akvaariofani kirjoitti:Ainakin monet lukiota käyneet ovat sanoneet, että lukioaikana on näkö heikentynyt
ei vissiin tullut luettua tarpeeksi
Ei vaan tuossa iässä silmä muotoutuu nopeasti, ja silloin näkö voi heiketä, tai niinkuin minulla, parantua ihan huomattavasti. Sen jälkeen pysyttelikin aika samoissa arvoissa pitkään, kunnes tämä kaamea ikänäkö alkaa vaivata

Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
-
- Junior Member
Save your eyes - Print it out:
It is a proven fact that reading text from the computer screen is both slower and causes more strain on the eyes. As this is a very text-heavy site, we advise you to simply print out the pages that interest you and then read them at your leisure.
Tämä on kopioitu yhdeltä ulkomaalaiselta nettisivulta. Tulipa tämä keskustelu vaan mieleen...
It is a proven fact that reading text from the computer screen is both slower and causes more strain on the eyes. As this is a very text-heavy site, we advise you to simply print out the pages that interest you and then read them at your leisure.
Tämä on kopioitu yhdeltä ulkomaalaiselta nettisivulta. Tulipa tämä keskustelu vaan mieleen...

Näöstä en tiedä, mutta järki ja rahat voivat kadota 

" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Minulla on silmälasit jotka juuri jouduin vaihtamaan kun edelliset joutuivat onnettomuuteen. Kahteen vuoteen en ole laseja vaihtanut ja sen aikaa myöskin minulla on altaita ollut. Ensimmäistä kertaa näkö oli pysynyt tismalleen samassa. Aina olen joutunut vaihtamaan vahvempiin linsseihin joten tästä johtopäätös on, että akvaarion katselu on parantanut näköä.
Akvaarioiden katseltu kyllä rauhoittaa sen verran, että lähes joka aamu olen myöhästyä töistä kun jään akvaarioita ihmettelemään.
Akvaarioiden katseltu kyllä rauhoittaa sen verran, että lähes joka aamu olen myöhästyä töistä kun jään akvaarioita ihmettelemään.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
-
- Elite Member
- Viesti:
Ihmisillä on syntymälahjanaan reippaasti plussaa. Tarkoitus on asian tapahtua niin, että kun ihminen kasvaa, silmämunat kasvavat luonnollisesti mukana. Silloin taittovirhe "kasvaa pois" kun taitto asettuu oikeaan kohtaan. jossakin tapauksissa suunnitelma ei toteusu, vaan kasvu jää tavallaan vajaaksi tai kasvaa yli. Molempia korjataan laseilla. Ihmisen näkö muuttuu kolmessa kohtaa elämää: kasvuiässä, 40-50v kohdalla (niinkutsuttu aikuisnäkö ja lukulasien tarve) ja viimeisen kerran 60-80v kun lukulasitarve häviää ja näkö muka-paranee, sillä kasvava kaihi poistaa lukulasien tarvetta.susa.h kirjoitti:Mulle lääkäri sanonut että tietyssä iässä(murrosikä) voi lähinäkö väliaikaisesti huonontua(kun yläasteella ollessani sain lukulasit) ja sitten taas "korjaantua itsekseen(kuten myös minulle kävi,en enää tarvitse laseja).
Tulipa luento
ps, susa.h: Tuossa iässä voi silmään syntyä samanlaisia kasvukipuja- ja kramppeja kuin muihinkin lihaksiin. Silmän lihakset jäävät jumiin ja silmä ei tarkennakkaan kuten pitäisi. Siksi tuossa iässä oleville annetaan lasimääräyksiä varauksella koska usein kramppi laukeaa ja näkö paranee normaaliksi ajan kanssa.
Tän täytyy olla pahin offtopic ja muutenkin yksi turhimpia topicceja koko AW:n historiassa