Voiko akvaarion katselusta mennä näkö?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Voiko akvaarion katselusta mennä näkö?

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Tai ainakin heikentyä?
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Minä en kyllä ainakaan keksi yhtä ainutta syytä, miksi ja miten näin voisi käydä.
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
kirre68
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Jos voisi, olisin jo sokea :mrgreen:
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Samoin kuin vaikka kukkien katselusta tai vaikkapa perhosten. Eli ei tokikaan :)
hs75
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hs75 »

Silmät ovat katsomiseen tarkoitetut. :mrgreen: Tämä on sarjassamme kysymykset: "Huonontaako hämärässä lukeminen näköä?" Mutta vastaus on onneksi molempiin ei.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ei huononna. Vaikkakin nenä kiinni lasissa tiiraaminen voi aiheuttaa silmien lihasten väsymystä ja siten päänsärkyä tai jopa kramppitilan jolloin silmien kyky tarkentaa heikentyy. Kramppi menee kyllä itsekseen ohi, eli ei hätää [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
kalamake
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalamake »

Ainoa tilanne että menisi näkö on että leväbarbi tai joku muu hyppää akvaariosta silmääsi. Mahdollisuus tähän alkaa olla lottovoiton luokkaa.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Taitaa olla kumminkin jonkun läheisen kommentti. Saattaa hän olla oikeassakin, jos hieman laajemmin miettii. Kehoitus nähdä muutakin? 8-)
Junior Member
Junior Member

No kun on kirkas lamppu? Tuli vaan mieleen, voiko näkö heikentyä? Tai voi kai se tästä tietokoneellakin istumisesta...
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Ennemmin tietokoneen tuijottamisesta näkö menee kuin altaan. :mrgreen:
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sttl »

Minusta on ainakin rauhoittavaa katsella akvaariota,monesti jos ollut kiireinen päivä ja on päänsärky,kun jää katselemaan kaloja,päänsärky menee pois. akvaariot toimii stressinpoistona ainakin minulle.. :)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Akvaariofani kirjoitti:No kun on kirkas lamppu? Tuli vaan mieleen, voiko näkö heikentyä? Tai voi kai se tästä tietokoneellakin istumisesta...
Ei voi kummastakaan [;)]
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Akvaariofani kirjoitti:No kun on kirkas lamppu?
Kyllä minullakin on 328W lvalaisimessa tehoa heijastinten kera, mutta eihän nyt akvaarion katsomisesta mitään voi käydä silmille, asia on varmaan erikseen jos tuijottaa tuota katosta roikkuvaa valaisinta.. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

sttl kirjoitti:Minusta on ainakin rauhoittavaa katsella akvaariota,monesti jos ollut kiireinen päivä ja on päänsärky,kun jää katselemaan kaloja,päänsärky menee pois. akvaariot toimii stressinpoistona ainakin minulle.. :)
Niin tai sit se päänsärky tulee, kun katsoo akvaa ja huomaa, että siellä on ongelma. :mrgreen:
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Junior Member
Junior Member

Heh, no tämä oli taas näitä minun pohdiskelujani... :mrgreen:
Mutta kyllä lukemisesta ainakin voi näkö heikentyä, lukiolaiset sen tietävät, jos ovat viitsineet kirjoja aukaista. [;)]
Onko tämä ei heikenny-toteamus silkka fakta vai vain toivomus: Kunpa
ei heikentyisi->uskotellaan itselle että ei heikenny?
Siis luulisi ainakin että jos monta tuntia päivässä tapittaa kirkasta akvaariota, niin näkökin siinä ajan myötä heikkenisi. Tuskinpa sokeaksi kuitenkaan tulisi....
No joo.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Julma totuushan on, että näkö heikentyy koko ajan. Vaikka istuisit elämäsi silmät kiinni, on näkö nelikymppisenä heikompi kuin parikymppisenä. Eri asia on se, onko antoisampaa istua silmät kiinni, vai rikastuttaa elämäänsä kaikenlaisten asioiden katselemisella.

Ja mistä olet keksinyt tuon, että lukeminen heikentää näköä? Mielenkiintoinen väite... :o
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Akvaariofani kirjoitti: Mutta kyllä lukemisesta ainakin voi näkö heikentyä, lukiolaiset sen tietävät, jos ovat viitsineet kirjoja aukaista. [;)]
Onko tämä ei heikenny-toteamus silkka fakta vai vain toivomus: Kunpa
ei heikentyisi->uskotellaan itselle että ei heikenny?
Entisenä lukiolaisena ja nykyisenä yliopisto-opiskelijana olen taipuvainen sanomaan ettei näkö lukemisesta heikkene ainakaan merkittävissä määrin. Uskottelusta tuskin on kyse, sillä olen jo valmiiksi nelisilmä eikä pieni heikentyminen juuri hetkauttaisi, kunhan ei kovin montaa astetta mene. (Oikeastaan toivoisin että toisessa silmässä näkö hieman heikkenisi, tasoittuisi vahvuusero eikä hyvällä tuurilla tulisi pää niin kipeäksi ilman laseja)

Joskus kävin silmälääkärillä ja asia tuli puheeksi. Hän sanoi ettei näkö lukemalla heikkene, silmät kuitenkin on tehty katsomista varten. Joillakin (kuten minulla) kuitenkin on silmissä sellainen ominaisuus, että mukautuminen on hidasta. Sitten kun on pitkää tuijottanut lähellä olevaa kohdetta (kirjaa, käsityötä...) ja katsoo kauas huomaa kohteiden olevan hieman suomeita. Sumeus häipyy sitten omia aikojaan aika nopeastikin, mutta olisiko tällä voinut olla jotain tekemistä tuon lukemalla näkö huononee - uskomuksen synnyssä? Toisaalta lukiessa huomaa ensimmäiseksi näön heikentyneen jos on plus-lasien tarpeessa.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Junior Member
Junior Member

Ainakin monet lukiota käyneet ovat sanoneet, että lukioaikana on näkö heikentynyt... Heikentyyhän se toki kokoajan, mutta kyllä kai sen huomaa, jos muutaman vuoden aikana heikkenee selvästi. Tiedä sitten...
Nämä nyt on näitä minun tyhmiä kysymyksiä. Mitenkäs se menikään: "Tyhmistä kysymyksistä kärsii koko keskustelupalsta" Eh eh.. :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Akvaariofani kirjoitti:Ainakin monet lukiota käyneet ovat sanoneet, että lukioaikana on näkö heikentynyt...
Tarkoittaa: Lukioaikana näön heikentymisen on huomannut. Heikentynyt se olisi vaikkei lukiota kävisikään, sen vaan huomaa paremmin kun joutuu lukemaan paljon.

Samansorttinen väite kuin se, että jos pitää silmälaseja niin näkö heikkenee... [;)]
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Akvaariofani kirjoitti:Ainakin monet lukiota käyneet ovat sanoneet, että lukioaikana on näkö heikentynyt
Heh, minulla oli lukion päättyessä parempi näkö kuin sen alkaessa,
ei vissiin tullut luettua tarpeeksi [;)] .

Ei vaan tuossa iässä silmä muotoutuu nopeasti, ja silloin näkö voi heiketä, tai niinkuin minulla, parantua ihan huomattavasti. Sen jälkeen pysyttelikin aika samoissa arvoissa pitkään, kunnes tämä kaamea ikänäkö alkaa vaivata :cry: . Menin jo lääkärille tyyliin "minulla on aivokasvain, kun näkö on huonontunut niin..." ja vastaus oli "se on ihan luonnollista TUOSSA IÄSSÄ" :roll: kumpi lie pahempi, aivokasvain, vai kuulla olevansa VANHA!!! :mrgreen:
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Junior Member
Junior Member

Save your eyes - Print it out:
It is a proven fact that reading text from the computer screen is both slower and causes more strain on the eyes. As this is a very text-heavy site, we advise you to simply print out the pages that interest you and then read them at your leisure.

Tämä on kopioitu yhdeltä ulkomaalaiselta nettisivulta. Tulipa tämä keskustelu vaan mieleen... :roll:
susa.h
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja susa.h »

Mulle lääkäri sanonut että tietyssä iässä(murrosikä) voi lähinäkö väliaikaisesti huonontua(kun yläasteella ollessani sain lukulasit) ja sitten taas "korjaantua itsekseen(kuten myös minulle kävi,en enää tarvitse laseja).
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Näöstä en tiedä, mutta järki ja rahat voivat kadota :mrgreen:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Minulla on silmälasit jotka juuri jouduin vaihtamaan kun edelliset joutuivat onnettomuuteen. Kahteen vuoteen en ole laseja vaihtanut ja sen aikaa myöskin minulla on altaita ollut. Ensimmäistä kertaa näkö oli pysynyt tismalleen samassa. Aina olen joutunut vaihtamaan vahvempiin linsseihin joten tästä johtopäätös on, että akvaarion katselu on parantanut näköä. [;)]

Akvaarioiden katseltu kyllä rauhoittaa sen verran, että lähes joka aamu olen myöhästyä töistä kun jään akvaarioita ihmettelemään.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

susa.h kirjoitti:Mulle lääkäri sanonut että tietyssä iässä(murrosikä) voi lähinäkö väliaikaisesti huonontua(kun yläasteella ollessani sain lukulasit) ja sitten taas "korjaantua itsekseen(kuten myös minulle kävi,en enää tarvitse laseja).
Ihmisillä on syntymälahjanaan reippaasti plussaa. Tarkoitus on asian tapahtua niin, että kun ihminen kasvaa, silmämunat kasvavat luonnollisesti mukana. Silloin taittovirhe "kasvaa pois" kun taitto asettuu oikeaan kohtaan. jossakin tapauksissa suunnitelma ei toteusu, vaan kasvu jää tavallaan vajaaksi tai kasvaa yli. Molempia korjataan laseilla. Ihmisen näkö muuttuu kolmessa kohtaa elämää: kasvuiässä, 40-50v kohdalla (niinkutsuttu aikuisnäkö ja lukulasien tarve) ja viimeisen kerran 60-80v kun lukulasitarve häviää ja näkö muka-paranee, sillä kasvava kaihi poistaa lukulasien tarvetta.

Tulipa luento [;)]

ps, susa.h: Tuossa iässä voi silmään syntyä samanlaisia kasvukipuja- ja kramppeja kuin muihinkin lihaksiin. Silmän lihakset jäävät jumiin ja silmä ei tarkennakkaan kuten pitäisi. Siksi tuossa iässä oleville annetaan lasimääräyksiä varauksella koska usein kramppi laukeaa ja näkö paranee normaaliksi ajan kanssa.

Tän täytyy olla pahin offtopic ja muutenkin yksi turhimpia topicceja koko AW:n historiassa :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”