Viherkasveja akvaarioon? (oli: onko kenelläkään tietoa voik)

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maru
Starting Member
Starting Member

Viherkasveja akvaarioon? (oli: onko kenelläkään tietoa voik)

Viesti Kirjoittaja maru »

Onko kenelläkään tietoa voiko apostolin miekka nimisen huonekasvin sioittaa akvaarioon? Ja jos voi, onko sillä jotai vaatimuksia erityisesti?

Ja mitä muita huonekasveja voisi laittaa akvaarioon? Ja minkä nimisiä kestäviä kovalehtisiä kasveja kannataisi hankkia?
Jousimies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Mun oma mielipide (monen muun varmasti myös) on se, ettei huonekasvit ole soveltuvia akvaarioon. Terraariossa osa voinee menestyä, mutta ei akvaariossa "uppeluksissa". Olen tosin (tälläkin palstalla) nähnyt akvaariokasvilistojen joukossa viirivehkaa eli Spathiphyllumia sp. En tiedä, onko se vedessä viihtyvä kasvi, vaiko enempi kosteikon tai peräti kuivan maan.

Apostolinmiekka ei siis ole vesikasvi, mutta vastaavantapainen lehtensä kasvattava vedessä viihtyvä taitavat olla kriinumit, esim. isokriinumi (Crinum thaianum).

Kestäviä kovalehtisiä on ainakin keihäslehdet (Anubias sp.), joita on useita eri kokoja olemassa. Yleisimpiä lienevät (tavallinen) keihäslehti (Anubias barteri), kongonkeihäslehti (Anubias heterophylla), pikkukeihäslehti (Anubias minima) sekä kääpiökeihäslehti (Anubias barteri var. nana).

Muita ei nyt tule mieleen, mutta noita kannattaa kokeilla..

Tai jos fiksummat osaisivat jotakin sanoa. :mrgreen:

-J-
Melandrya
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Melandrya »

Voihan noita huonekasveja laittaa kasvamaan juuret altaassa? Hakemalla löytyy montakin keskustelua aiheesta. (Hakusanalla huonekasv* näytti ainakin tulevan paljon vaihtoehtoja) :)

Tuonne olen itse joskus päätynyt tietoa etsiessäni:
http://satuj.aqua-web.org/huonekasveista.php

Niin ja ei varmaan ensimmäisenä kannata esim. jukkapalmuruukun kanssa suunnata kylppäriin pesemään multia pois :P Mutta eiköhän hakemalla ja tuolta sivuilta löydy sopivia lajeja.
Jousimies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Tarkennan siis kommenttiani. Ajattelin siis ihan veden alle tarkoitettavaksi huonekasveja :mrgreen:

Eli toi edellä ollut linkki http://satuj.aqua-web.org/huonekasveista.php kertoo todella hyvin huonekasveista, jotka voi sijoittaa akvaarioon siten, että juuret vain ovat vedessä. Juuret muodostavatkin muuten kivan piilopaikan monelle kalalle! ja Varmasti kutemiseenkin ainakin labyrinttikaloilla varmasti auttavat!

Ei muuta kuin kokeilemaan!

-J-
KirsiKirppu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KirsiKirppu »

Minulla ollut seuraavia kasveja juuret vedessä: Heinäkalmojuuri, viirivehka, nukkumatti, kultaköynnös, muorinkukka, soikkoköynnösvehka, vuoripalmu, juoru.... Mitään ei ole kaloilleni tullut.
Kokonaan upoksissa: Monesti olen nähnyt heinäkalmojuurta ja erillaisia traakkipuita akvaariossa, mutta eivät kestä kuin n.1-3kk, siitten mätänevät.
Mielestäni akvaarioon veden alle vain akvaariokasvit.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”