Kaloillani ei ole kaikki kohdallaan :(
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kaloillani ei ole kaikki kohdallaan :(
Vesiarvot kävin testauttamassa ja ne ovat täysin ok. Vedessä ei siis voi olla vika.
Altaassani on kardinaalitetroja, pari töyhtökääpiöahventa, muutama monninen ja partamonni. Etenkin ahvenet ovat nyt muutaman päivän olleet todella fleguja. Olla möllöttävät suht paikoillaan eivätkä tule syömään, vaikka yleensä tulevat ensimmäisenä rohmuamaan ruokaa. Uros varsinkin piilotteli ruukussa pari päivää, kunnes uskaltautui sieltä ulos, muttei liiku oikein kunnolla vieläkään. Ulkoisia merkkejä en kaloista löydä. Monnisetkin ovat ehkä himpun verran vaisumpia kuin tavallisesti. Yleensä ne tapaavat piipahtaa pinnan tuntumassa tuon tuostakin, nyt nekin pysyttelevät enimmäkseen pohjassa, syövät sentään vielä. Tetrat ovat normaaleja, samoin partis. Tosin viimeksi mainittuhan on sieltä sitkeimmästä päästä.
Totesin muuten juuri, että suodattimeni on tehoton akvan kokoon nähden. Suodatin oli akvan edellisellä omistajalla käytössä, mutta hänellä oli erilainen kalasto (kaksi lehtikalaa ja kaksi monnista).
Olen huomannut ahvenilla ja tetroilla pitkää rihmamaista ulostetta. Tämähän ilmeisesti voi olla loisten merkki? Pitäisikö mun laittaa kaiken varalta loishäätö Flubenolilla niin pääsisin samalla kotiloista eroon, koska en pidä niistä erityisemmin?
Vai laitanko jonkin yleislääkityksen, jos vaikka kaloilla on jokin bakteeritartunta tms., kuten akvaliikkeessä epäiltiin?
Mitä mun nyt kannattaisi seuraavaksi tehdä? Tehokkaamman suodattimen hommaan pikapuoliin.
Olen miettinyt kaikenlaisia vaihtoehtoja, mistä tämä apaattisuus johtuu. Annoin viime viikolla pakastesurviaisia, ja seuraavana päivänä ahvenet muuttuivat apeiksi. Olen kyllä antanut surviaisia ennenkin eikä niistä ole oireita tullut. Reilu viikko sitten annoin pellettejä uudesta purkista. Voiko ruokien mukana tulla pöpöjä? Ei kai...?
Töyhtökääpiöt tulivat minulle vapun tienoilla. Onkohan nyt vain niin, että ne eivät sitten jostain syystä viihdykään mun altaassani, herkkyydestään kun ovat tunnettuja...
Altaassani on kardinaalitetroja, pari töyhtökääpiöahventa, muutama monninen ja partamonni. Etenkin ahvenet ovat nyt muutaman päivän olleet todella fleguja. Olla möllöttävät suht paikoillaan eivätkä tule syömään, vaikka yleensä tulevat ensimmäisenä rohmuamaan ruokaa. Uros varsinkin piilotteli ruukussa pari päivää, kunnes uskaltautui sieltä ulos, muttei liiku oikein kunnolla vieläkään. Ulkoisia merkkejä en kaloista löydä. Monnisetkin ovat ehkä himpun verran vaisumpia kuin tavallisesti. Yleensä ne tapaavat piipahtaa pinnan tuntumassa tuon tuostakin, nyt nekin pysyttelevät enimmäkseen pohjassa, syövät sentään vielä. Tetrat ovat normaaleja, samoin partis. Tosin viimeksi mainittuhan on sieltä sitkeimmästä päästä.
Totesin muuten juuri, että suodattimeni on tehoton akvan kokoon nähden. Suodatin oli akvan edellisellä omistajalla käytössä, mutta hänellä oli erilainen kalasto (kaksi lehtikalaa ja kaksi monnista).
Olen huomannut ahvenilla ja tetroilla pitkää rihmamaista ulostetta. Tämähän ilmeisesti voi olla loisten merkki? Pitäisikö mun laittaa kaiken varalta loishäätö Flubenolilla niin pääsisin samalla kotiloista eroon, koska en pidä niistä erityisemmin?
Vai laitanko jonkin yleislääkityksen, jos vaikka kaloilla on jokin bakteeritartunta tms., kuten akvaliikkeessä epäiltiin?
Mitä mun nyt kannattaisi seuraavaksi tehdä? Tehokkaamman suodattimen hommaan pikapuoliin.
Olen miettinyt kaikenlaisia vaihtoehtoja, mistä tämä apaattisuus johtuu. Annoin viime viikolla pakastesurviaisia, ja seuraavana päivänä ahvenet muuttuivat apeiksi. Olen kyllä antanut surviaisia ennenkin eikä niistä ole oireita tullut. Reilu viikko sitten annoin pellettejä uudesta purkista. Voiko ruokien mukana tulla pöpöjä? Ei kai...?
Töyhtökääpiöt tulivat minulle vapun tienoilla. Onkohan nyt vain niin, että ne eivät sitten jostain syystä viihdykään mun altaassani, herkkyydestään kun ovat tunnettuja...
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
-Kaaka81
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Nainen
Taudinmääritykseen en nyt sen enempää ota kantaa ainakaan vielä, mutta kannattaa kertoa ihan ensimmäisenä ne vesiarvot numeroina. Niitä tullaan kysymään kuitenkin. Ei ole olemassa "ok-arvoja", on vain numeroarvoja. On erittäin mahdollista, että vika löytyy juuri sieltä.
Sitten toiseksi, älä koskaan lääkitse "varmuuden vuoksi" tai "siltä varalta jos". Tauti pitää ensin määrittää; väärästä lääkityksestä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Minusta ei nyt ainakaan vielä ole tämän enempää apua, mutta kunhan kerrot akvaarion tiedot niin varmasti joku osaa auttaa
Sitten toiseksi, älä koskaan lääkitse "varmuuden vuoksi" tai "siltä varalta jos". Tauti pitää ensin määrittää; väärästä lääkityksestä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Minusta ei nyt ainakaan vielä ole tämän enempää apua, mutta kunhan kerrot akvaarion tiedot niin varmasti joku osaa auttaa

The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Juuh, kun nyt muistaisin ne arvot, kun niitä ei ole mulla ylhäällä.
Nitriittiä ja nitraattia ei ollut, ph 6,5, jompi kumpi kovuusarvo (GH tai KH) reilu 3, ja "se toinen kovuus" oli normaali myös, en muista mikä se arvo tarkalleen oli...
Liikkeessä todettiin, että ainakaan veden ei pitäisi olla mitattujen vesiarvojen perusteella syypää kalojen vointiin.
Tuosta kovuudesta sanottiin liikkeessä, että se voisi olla isompi ahvenille, joten sain mukaani korallimursketta.![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
edit: ilmeisesti ylläolevassa oli kyse karbonaattikovuudesta.
----------------------
Juu, mä olen nyt entistä enemmän ulalla. Tarkistelin tuossa töyhdön vesiarvovaatimuksia. Töyhtö vaatii pehmeää ja hapanta vettä. Mitähän tuolla pehmeydellä nyt sitten tarkoitetaan... kokonaiskovuutta vai karbonaattikovuutta.....

Nitriittiä ja nitraattia ei ollut, ph 6,5, jompi kumpi kovuusarvo (GH tai KH) reilu 3, ja "se toinen kovuus" oli normaali myös, en muista mikä se arvo tarkalleen oli...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Liikkeessä todettiin, että ainakaan veden ei pitäisi olla mitattujen vesiarvojen perusteella syypää kalojen vointiin.
Tuosta kovuudesta sanottiin liikkeessä, että se voisi olla isompi ahvenille, joten sain mukaani korallimursketta.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
edit: ilmeisesti ylläolevassa oli kyse karbonaattikovuudesta.
----------------------
Juu, mä olen nyt entistä enemmän ulalla. Tarkistelin tuossa töyhdön vesiarvovaatimuksia. Töyhtö vaatii pehmeää ja hapanta vettä. Mitähän tuolla pehmeydellä nyt sitten tarkoitetaan... kokonaiskovuutta vai karbonaattikovuutta.....
-Kaaka81
-Kaaka81
Kokonaiskovuutta (GH). Kokonaiskovuudesta voidaan sanoa määrein pehmeä/keskikova/kova jne.Sarkka kirjoitti:Töyhtö vaatii pehmeää ja hapanta vettä. Mitähän tuolla pehmeydellä nyt sitten tarkoitetaan... kokonaiskovuutta vai karbonaattikovuutta.....
Karbonaattikovuuden arvo määräytyy sen mukaan, millä se akvaariossasi pysyy halutussa pH-arvossa.
Korallimurska ei juurikaan näihin arvoihin vaikuta.
Eli edelleen se ruokasooda (pH- ja KH-arvon kohottamiseen) ja kipsi (GH-arvon kohottamiseen) pätee.
Helpointa olisi varmaan, jos seuraat vain pH-arvoa ja GH-arvoa, että ovat halutunlaiset.
Nitriittiä ei saisikaan olla, mutta nitraattia pitäisi vedessä aina jonkin verran olla (sitä tulee jonninverran jo hanaveden mukanakin ja akvaariossa typenkierron lopputuote on nitraatti). mm. kasvit käyttävät sitä ravinteenaan.Nitriittiä ja nitraattia ei ollut
Veikkaisin että KH oli tuota 3-arvoa. Jos GH-arvokin oli normaali, niin ovat tarkoittaneet, että on 'normaali pehmeä vesi', niinkuin Suomessa yleensä on.jompi kumpi kovuusarvo (GH tai KH) reilu 3, ja "se toinen kovuus" oli normaali myös, en muista mikä se arvo tarkalleen oli...
Eikös sulla ollut jokin remontti tässä lähiaikoina? Jouduitko pitämään kaloja 'väliaikaismajoituksessa'? Mietin vain, että voisiko sieltä johtaa mitään tähän apaattisuuteen?
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
Lilo, juuei mulla mitään remppaa ole ollut. Akvaario tuli mulle vasta huhtikuun alussa ja kalasto on osin vaihtunut tässä alkukuukausina, niinkuin tuolla ylempänä taisin kertoakin.
Majqua, en oikein jaksa uskoa, että kudustakaan on kysymys, niin ihanaa kuin se olisikin. Ahvenet on kaikkea muuta kuin jahtaustuulella, ei ne välitä monnisista tuon taivaallista.
Ja tuo korallimurske on nyt sitten aivan yhtä tyhjän kanssa...?
---------------------
Eikö kukaan osaa auttaa?
Ei kai tässä auta muu kuin ostaa se lisäsuodatin (joka tapauksessa sen tekisin oli ongelmia tai ei) ja antaa altaalle Flubenol-kuuri. Jos ei muuta niin kotiloista pääsen eroon...
Majqua, en oikein jaksa uskoa, että kudustakaan on kysymys, niin ihanaa kuin se olisikin. Ahvenet on kaikkea muuta kuin jahtaustuulella, ei ne välitä monnisista tuon taivaallista.
Ph-arvo ei kuitenkaan saisi tuosta nousta, koska se on nyt 6,5 ja ahvenet vaativat hapanta vettä. Eli KH-arvokin on sitten oltava tuo mikä se on...lilo kirjoitti:Eli edelleen se ruokasooda (pH- ja KH-arvon kohottamiseen) ja kipsi (GH-arvon kohottamiseen) pätee.
Helpointa olisi varmaan, jos seuraat vain pH-arvoa ja GH-arvoa, että ovat halutunlaiset.
Ja tuo korallimurske on nyt sitten aivan yhtä tyhjän kanssa...?

---------------------
Eikö kukaan osaa auttaa?

Ei kai tässä auta muu kuin ostaa se lisäsuodatin (joka tapauksessa sen tekisin oli ongelmia tai ei) ja antaa altaalle Flubenol-kuuri. Jos ei muuta niin kotiloista pääsen eroon...
-Kaaka81
-Kaaka81
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Jostain kumman syystä jotkut akvaariokauppiaat ehdottelevat noita kovuuksien nostamisia vaikka ne olisivatkin kohdallaan. Korallimursketta en laittaisi altaaseen jossa asustelee pehmeän veden kaloja.
Itse epäilisin (testeistä huolimatta) jotain tilapäistä nitriittimyrkytystä (ruokaa altaaseen -> kalat muuttuvat huonommiksi) ja vaihtaisin ensiavuksi vettä (vedenparannusainettakin ruikkaisin mukaan, koska kalojen vastustuskyky saattaa olla hieman heikkona) ja sen jälkeen antaisin kalojen olla ilman ruokaa muutaman päivän ja katsoisin vaikuttaako mitenkään.
Näin toimisin siis itse, sitä en sitten tiedä mikä sinun tapauksessasi olisi se oikea tapa
PS. Flubenolilla voit ehkä vain huonontaa tilannetta.
Itse epäilisin (testeistä huolimatta) jotain tilapäistä nitriittimyrkytystä (ruokaa altaaseen -> kalat muuttuvat huonommiksi) ja vaihtaisin ensiavuksi vettä (vedenparannusainettakin ruikkaisin mukaan, koska kalojen vastustuskyky saattaa olla hieman heikkona) ja sen jälkeen antaisin kalojen olla ilman ruokaa muutaman päivän ja katsoisin vaikuttaako mitenkään.
Näin toimisin siis itse, sitä en sitten tiedä mikä sinun tapauksessasi olisi se oikea tapa

PS. Flubenolilla voit ehkä vain huonontaa tilannetta.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Toisaalta, luin jostain että korallimurskeesta ei ole oikein mitään hyötyä jos ei haittaakaan...Kaizu kirjoitti:Jostain kumman syystä jotkut akvaariokauppiaat ehdottelevat noita kovuuksien nostamisia vaikka ne olisivatkin kohdallaan. Korallimursketta en laittaisi altaaseen jossa asustelee pehmeän veden kaloja.
-Kaaka81
-Kaaka81
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Pintavesi kyllä kiertää. Sisäsuodatin pulputtaa pinnan tuntumassa.
Kävin mainitsemillasi sivuilla. Siellä sanottiin rihmamaisen ulosteen syyksi joko huono vesi tai loiset. Ensiksi mainittu se ei voi olla, tiedän vaihtavani riittävästi vettä ja eiliset testitkin tukivat käsitystäni. Ei tässä enää kovin montaa vaihtoehtoa jäljelle jää...
Voiko kaloilla koskaan nauhamaista ulostetta vai kertooko se aina jostain häiriötilasta..?
Kävin mainitsemillasi sivuilla. Siellä sanottiin rihmamaisen ulosteen syyksi joko huono vesi tai loiset. Ensiksi mainittu se ei voi olla, tiedän vaihtavani riittävästi vettä ja eiliset testitkin tukivat käsitystäni. Ei tässä enää kovin montaa vaihtoehtoa jäljelle jää...
Voiko kaloilla koskaan nauhamaista ulostetta vai kertooko se aina jostain häiriötilasta..?
-Kaaka81
-Kaaka81
-
- Advanced Member
Ei ne tunnu piristyvän ne affenet. Kaipa se kuolo ne sit korjaa...
Viikko sitten söivät viimeksi, niitä pakastesurviaisia.
Monniset ja tetrat ovat jotakuinkin normaaleja. Tetratkin todella nälkäisiä ja rohkeita, ahvenet kun ovat poissa pelistä.
Mitä mä voisin tehdä? Luulisi, jos loisia olisi, niin muutkin kalat sitten oireilisivat selvemmin. Tai jos olisi joku bakteeri- tai muu vitsaus...
Odotanko mä nyt vaan, että luonto korjaa ahvenet pois..?
Tiesin kyllä jo hankkiessani, että töyhtökääpiöt ovat herkimpiä ahvenia...
-------------
Eikö kellään ole enää mielipiteitä?

Viikko sitten söivät viimeksi, niitä pakastesurviaisia.
Monniset ja tetrat ovat jotakuinkin normaaleja. Tetratkin todella nälkäisiä ja rohkeita, ahvenet kun ovat poissa pelistä.
Mitä mä voisin tehdä? Luulisi, jos loisia olisi, niin muutkin kalat sitten oireilisivat selvemmin. Tai jos olisi joku bakteeri- tai muu vitsaus...
Odotanko mä nyt vaan, että luonto korjaa ahvenet pois..?
Tiesin kyllä jo hankkiessani, että töyhtökääpiöt ovat herkimpiä ahvenia...
-------------
Eikö kellään ole enää mielipiteitä?

-Kaaka81
-Kaaka81
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ei kalasairauksia mielipiteillä hoideta.
Pitää selvittää syy ja toimia vasta sen mukaan.

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Oletko ihan varma, ettei siellä ole sittenkin kutuhommia eli nyt mahdollisten poikasten vahtimista? Tuli vaan mieleen, kun affenet kerran survareiden jälkeen muuttuivat "apaattisiksi" = saattoivat virittäytyä kutuintoon. Meillä keltakäppänäpariskunta melkein katosi kahdeksi viikoksi ja sen mitä niistä näki, oli apaattinen olemus. Jossain vaiheessa sitten tajusin, että nehän pyörivät yhden purkin ympärillä koko ajan, tytteli ei sieltä tullut pois oikeastaan ollenkaan. Poikasia ei koskaan näkynyt eli menivät parempiin suihin
Tämän episodin jälkeen tytteli oli jonkin aikaan kuin kaikkensa antanut, mutta nyt taas suloisen pirteä. Toivotaan siis parasta!
Oletko nyt mittaillut niitä vesiarvoja? Olisi kiva tietää, mitä ne ovat numeroina...
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Oletko nyt mittaillut niitä vesiarvoja? Olisi kiva tietää, mitä ne ovat numeroina...
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
Juuh, ymmärrän kyllä. Mutta annapas sitten vanhempana ja viisaampana akvaharrastajana neuvoja keltanokalle, miten se syy käytännössä selvitetään.jarvij kirjoitti:Ei kalasairauksia mielipiteillä hoideta.![]()
Ulostenäytettä on paha mennä ottamaan, kun ei ne kalat syö mitään, saati että kakkaisivat. Ja mites niiltä kakkanäytettä nappaisikaan, kun lymyävät piilossa. Ulkoisia merkkejä ei kaloissa näy.
Ja kirre68: en tietystikään voi olla varma. Ne vain nököttävät pohjan tuntumassa välillä paikkaa vaihdellen. Välillä urosahven lymyää ruukun suojissa ja naaras on yleensä toisella puolen allasta. Eilen tosin olivat molemmat samassa nurkassa melkein vieretysten. Naaras vaikuttaa pikkasen reippaammalta kuin uros. Ruoka ei heille maistu. Eivät mitenkään vahdi tiettyä paikkaa.
En ole nyt mittauttanut vesiarvoja.
-Kaaka81
-Kaaka81
Eipä niillä sitten varmaan kutua ole, jos vaihtelevat paikkoja. Onko niiden värit ok? Ja nyt kipin kapin akvaarioliikkeeseen hakemaan testejä. Mekin ihmettelimme , mikä herkkähipiäperhoskirjoahventamme vaivasi ja kas, nitraatti oli päässyt nousemaan 50:een
Nyt vaihdellaan vettä tiheämpään (kerran viikossa puolet, ennen vajaa puolet noin kymmenen päivän välein) ja suodatusta tehostettiin.

*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
Vesiarvot olivat siis maanantaina täysin ok ahvenia ajatellen. Nitriittiä ei ollut lainkaan. Luotan siis siihen, että vedessä se vika ei ole ja tuskinpa ne vesiarvot siitä radikaalisti muuttuvatkaan, kun hoidan allasta samalla tavoin.
Ahvenet näyttävät väriltään aika normaalilta, sikäli kun niitä pääsee näkemään.
Mä olen vaihtanut viikossa noin puolet vedestä. Ja nyt on tosiaan sitten tehokkaampi suodatinkin hankittuna. Entinen suodatin oli reippaasti alimitoitettu, mutta enpä sitä älynnyt aikaisemmin vaihtaa, kun sen käytetyn akvan ja kalojen mukana sain...
Ahvenet näyttävät väriltään aika normaalilta, sikäli kun niitä pääsee näkemään.
Mä olen vaihtanut viikossa noin puolet vedestä. Ja nyt on tosiaan sitten tehokkaampi suodatinkin hankittuna. Entinen suodatin oli reippaasti alimitoitettu, mutta enpä sitä älynnyt aikaisemmin vaihtaa, kun sen käytetyn akvan ja kalojen mukana sain...

-Kaaka81
-Kaaka81
Nitraattia ja nitriittiä ei ollut kumpaakaan. Juu, tiedän että nitraattia saa olla.
Liika nitraatti voi olla haitallista, sen puuttumisesta ei kaloille pitäisi olla haittaa, sen sijaan kasveille kyllä.
Allas on 130 litraa, tetroja on 11.
Liika nitraatti voi olla haitallista, sen puuttumisesta ei kaloille pitäisi olla haittaa, sen sijaan kasveille kyllä.
Allas on 130 litraa, tetroja on 11.
-Kaaka81
-Kaaka81
Kysytäänpäs vielä että milloin tuo allas on perustettu jos nitraattiakaan ei kerran ole yhtään?Sarkka kirjoitti:Nitraattia ja nitriittiä ei ollut kumpaakaan. Juu, tiedän että nitraattia saa olla.

Ostin altaan käytettynä kasveineen kaloineen kaikkineen huhtikuun alussa. Kasveja siellä ei ollut minkään vertaa ja olenkin lisännyt niitä pikkuhiljaa. Kalasto on osittain muuttunut kevään aikana, lehtikalat annoin hetimmiten isompaan kotiin ja otin tilalle tetrat, pari monnista lisää ja nuo ahvenpolot. Altaan ottaessani kalasto oli siis kaksi monnista ja kaksi lehtikalaa.
Tuosta, että nitraattia ei ole "yhtään", en tietenkään voi olla 100 % varma. Myyjä vain luetteli testin tulokset tyyliin "nitriittiä ei ole, eikä nitraattia, ph se ja se...."
Olis se kyllä hemmetin hienoa, kun tietäis, mitä tässä vois tehdä.
Tuosta, että nitraattia ei ole "yhtään", en tietenkään voi olla 100 % varma. Myyjä vain luetteli testin tulokset tyyliin "nitriittiä ei ole, eikä nitraattia, ph se ja se...."
Olis se kyllä hemmetin hienoa, kun tietäis, mitä tässä vois tehdä.

-Kaaka81
-Kaaka81
-
- Advanced Member
OK, toivottavasti se testaaja myös osasi tehdä nuo testit... Minä hankin omat testiaineet, kun tajusin ettei se kaupan typy, joka vettäni testasi, tajunnut vesiarvoista sitäkään vähää mitä minäSarkka kirjoitti:.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Toivotaan nyt, että noi affenet tuosta tokenee!!! Hirmu ikäviä tuommoiset jutut