Miten saisin vedestäni pehmeämpää?
Valvoja: Moderaattorit
Miten saisin vedestäni pehmeämpää?
Tein tossa Junglen mittatikkutestin ja arvot nitriitti, nitraatti olivat mallillaan mutta muut arvot jotensakin oudot. Väreihin ja lukemiin jos uskoo niin vesihän on aivan liian kovaa, kansankielellä siis. Eli voinko kotikonstein pehmentää vettä jotenkin? Ja onko aina vedenvaihdon yhteydessä vesijohtovettä pehmennettävä? Vai menenkö kauppaan ja ostan pullon jotakin.
Kiitos nopeista vastauksista!
Mulla on 200 l allas, vettä vaihdan kerran viikossa n. 2/5 osaa. Onko määrä liian pieni?
Kiitos nopeista vastauksista!
Mulla on 200 l allas, vettä vaihdan kerran viikossa n. 2/5 osaa. Onko määrä liian pieni?
-
kylpyankka
- Advanced Member

- Viesti:
Re: Miten saisin vedestäni pehmeämpää?
Vedenvaihtoon vaikuttaa altaan asukit - ovatko sotkuista porukkaa, eli millainen kalasto sinulla on? Minkä verran nitraattia on ennen ja jälkeen vedenvaihdon?siri kirjoitti:Mulla on 200 l allas, vettä vaihdan kerran viikossa n. 2/5 osaa. Onko määrä liian pieni?
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Jos todellakin haluat vettä pehmentää eli vähentää sen ionipitoisuutta, niin paras, mutta kallis menetelmä on käänteisosmoosilaitteisto. Toinen olisi tislatun veden lisäämimem, mutta ei sekään halpaa ole.
Jos Sinulla on käytössäsi Helsingin vesijohtovettä, niin ei se kummoisin kovaa ole, vaikka vesilaitos kalkkia lisääkin.
Jos Sinulla on käytössäsi Helsingin vesijohtovettä, niin ei se kummoisin kovaa ole, vaikka vesilaitos kalkkia lisääkin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Heikkoja ioninvaihtimia nekin, mutta kapasiteetti on varsin rajallinen. Saapi olla jatkuvasti vaihtamassa. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
Tarkoitatko kokonaiskovuutta (gH)? Ainoa 'ongelma' jonka plekoharrastajana olen Helsingin vedessä huomannut on korkea pH, ei niinkään karbonaattikovuus (kH).
Junglen testi ei muistaakseni (?) käytä samaa asteikkoa kuin Suomessa yleensä joten saadut arvot eivät vastaa yleisiä normeja (korjatkaa ihmeessä jos muistan väärin).
Mille kalastolle tarvitsisit arvojen muutosta? Turpeella saat paremminkin aikaan pientä pH:n (ja kH:n) alennusta kuin gH:n pudotusta.
Junglen testi ei muistaakseni (?) käytä samaa asteikkoa kuin Suomessa yleensä joten saadut arvot eivät vastaa yleisiä normeja (korjatkaa ihmeessä jos muistan väärin).
Mille kalastolle tarvitsisit arvojen muutosta? Turpeella saat paremminkin aikaan pientä pH:n (ja kH:n) alennusta kuin gH:n pudotusta.
-
teemu7117
- Senior Member

Ylipäätään kannattaa ensin hommata edes jossain määrin luotettavat testit noiden vesiarvojen mittaamiseen ja tämän jälkeen mittailla niitä arvoja eri vuorokaudenaikaan ja eri vedenvaihdonkierron aikaan.
Samalla kannattaa ottaa myös selvää kalojensa vaatimuksista ja kun on jonkunlaisia arvoja pöydässä niin tämän jälkeen vasta miettiä kannattaako niitä arvoja yrittääkään ylipäätään muuttaa.
Jos jostain liuskatestistä katselee arvoja, eikä edes ole aivan varma mitä yksikköä testissä käytetään ja kalat näyttää keskimäärin olevan hengissä niin ostamalla kaupasta jonkun pullon jotain ja lurauttamalla jonkun määrän sitä jotain sekaan ei lopputulos välttämättä ole kovin positiivinen.
KH:ta ja GH:ta pystyy mittaamaan mielestäni melko selkeästi Tetran tippatesteillä. Tulkinnanvaraa noissa testeissä ei juuri ole, mutta toki noidenkaan testien tarkkuudesta ei ole mitään takuita.
pH:ta pystyy mittaamaan jollain tarkkuudella tippatestillä, mutta mielestäni tippatestin avullakin on melko kyseenalaista alkaa vesiarvoja aktiivisesti muuttamaan.
Minä asun espoossa ja meillä veden GH on 5-6 eli niukasti vielä pehmeän puolella. KH on meillä hanavedessä 0.5-1.0 ja nytten on ollut akvaariossa tilanne päällä kun akvaarioveden KH painui hyvin lähelle nollaa ja akvaarioveden pH alkoi tämän johdosta romahtelemaan.
Hyvin varovasti olen nyt alkanut nostamaan veden KH:ta ruokasoodan avulla tavoitteena mahdollisimman vakaina pysyvät vesiarvot. Mielestäni tässä on ollut erittäin oleellista, että olen pystynyt mittaamaan "tarkan" pH:n digimittarilla ja KH:n noilla tippatesteillä.
Tuossa aiheesta:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=47663
Samalla kannattaa ottaa myös selvää kalojensa vaatimuksista ja kun on jonkunlaisia arvoja pöydässä niin tämän jälkeen vasta miettiä kannattaako niitä arvoja yrittääkään ylipäätään muuttaa.
Jos jostain liuskatestistä katselee arvoja, eikä edes ole aivan varma mitä yksikköä testissä käytetään ja kalat näyttää keskimäärin olevan hengissä niin ostamalla kaupasta jonkun pullon jotain ja lurauttamalla jonkun määrän sitä jotain sekaan ei lopputulos välttämättä ole kovin positiivinen.
KH:ta ja GH:ta pystyy mittaamaan mielestäni melko selkeästi Tetran tippatesteillä. Tulkinnanvaraa noissa testeissä ei juuri ole, mutta toki noidenkaan testien tarkkuudesta ei ole mitään takuita.
pH:ta pystyy mittaamaan jollain tarkkuudella tippatestillä, mutta mielestäni tippatestin avullakin on melko kyseenalaista alkaa vesiarvoja aktiivisesti muuttamaan.
Minä asun espoossa ja meillä veden GH on 5-6 eli niukasti vielä pehmeän puolella. KH on meillä hanavedessä 0.5-1.0 ja nytten on ollut akvaariossa tilanne päällä kun akvaarioveden KH painui hyvin lähelle nollaa ja akvaarioveden pH alkoi tämän johdosta romahtelemaan.
Hyvin varovasti olen nyt alkanut nostamaan veden KH:ta ruokasoodan avulla tavoitteena mahdollisimman vakaina pysyvät vesiarvot. Mielestäni tässä on ollut erittäin oleellista, että olen pystynyt mittaamaan "tarkan" pH:n digimittarilla ja KH:n noilla tippatesteillä.
Tuossa aiheesta:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=47663
Espoosta samaten täälläkin ja juuri siksi kH testi onkin erityisen tärkeä ettei tuhoa kemikaaleilla sitä vähäistäkin alkaliniteettia mitä täällä hanasta saa.
Normaalisti kH pysyy Päijänteen vedellä noin 2 paikkeilla joten pahemmin varaa sen alennukseen ei ole ilman tuota pH:n romahduksen riskiä.
PH mittari on paras vaihtoehto mittaukseen (toivottavasti joku on löytänyt taatusti toimivan pH tippatestin?) mutta niiden hinta on turhan korkea
Normaalisti kH pysyy Päijänteen vedellä noin 2 paikkeilla joten pahemmin varaa sen alennukseen ei ole ilman tuota pH:n romahduksen riskiä.
PH mittari on paras vaihtoehto mittaukseen (toivottavasti joku on löytänyt taatusti toimivan pH tippatestin?) mutta niiden hinta on turhan korkea