Meillä kokemukset marmoriravuista kaikkea muuta kuin positiivisia. Sen olen päättänyt että meidän altaaseen noita ei yhteenkään ikinä, kuuna päivänä enää milloinkaan tule!!
Miljoonakalat saksittiin, poikaselta saattoi lähteä pää ohi uidessaan, ukoilta pyrstöt, yhdeltä naaraalta puhkottu maha.
Kaksi täysikasvuista platyä koki myös kohtalonsa marmorin saksissa, kummankin pyrstöstä jätetty vain reunimmaiset "ruodot" ja koko keskusta revitty pois, urokselta silmä puhki.
Kasvit repivät, vain jättiläismiekan taimi, vallisneriat ja jaavansaniainen saivat olla rauhassa. Vesitähdikit, viuhkalehdet, rotalat...jne jopa anubias saivat tuta saksien voiman ja lilluskelivat pienen,pienenä silppuna pinnalla.
Ja tästähän minä kasvihulluna en pitänyt!!
Meillä oli tuolla samassa pytyssä myös partamonnin poikanen( 5cm+) joka sai osansa. Yhden yön aikana oli kaverilta kadonnut koko pyrstö (!), vereslihalla/ haavoilla oli tuo pikku rukka.
Onneksi eivät tulehtuneet ja pyrstöäkin yrittää kasvattaa jo hieman takaisin.
Saivat ravut muuttaa omaan mini tankkiinsa hetkeksi aikaa, ennen kuin muuttivat eläinkauppaan odottelemaan että löytävät uuden kodin tai päätyvät ruuaksi.
Rapuja muuten ruokittiin niin pelleteillä, diskeillä, survarilla, salaatilla, kurkulla yms. mutta... tiedä sitten ilmeisesti ihan lajin tapa saksia kaikkea mihin ulottuu tai sitten minun sattuivat kuulumaan johonkin "vedenalaiset
terroristit" järjestöön?
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)