Löytyykö orandoja/suomukylkisiä/ruyikineitä Suomesta

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Blondikala
Starting Member
Starting Member

Löytyykö orandoja/suomukylkisiä/ruyikineitä Suomesta

Viesti Kirjoittaja Blondikala »

Onko joku kultakalaharrastaja löytänyt Suomesta orandoja? Surffaillessa löytyy, varsinkin Usasta kultakalaharrastajien kotisivuilta upeita kaloja, joista saa varmaan vain unelmoida täällä Suomessa. En tarkoita kaikkia kamaluuksia joten älkää pillastuko.

Samoin olen huomannut, että jossain päin Suomeakin on saanut suomukylkisiä? Siis mistä? Ilmoittakaa heti, olisin kiinnostunut.

Itselläni on 300 litrasessa kolme huntupyrstöä (oranssi, valko/puna sekä upea kirjava ruyikin) sekä 100 litrasessa musta teleskooppi jolle haen kaveria. Syksyllä tulossa 600 litranen joten nälkä kasvaa syödessä.

Upeita ruyikineitä on vaikea saada myös mutta itse tein onnistuneen löydön viime kesänä Tampereelta. Erääseen liikkeeseen oli tullut juuri kultiksen poikasia ja sieltä joukosta löysin oman kirjavan ruyikinin. Täällä tekee löytöjä jopa suklaanvärisistä huntupyrstöistä! Tosin liikkeissä täytynee käydä usein ja hartaasti jos jotain hakee tosissaan. Kukaan ei tilaa mutta parvessa voi olla upeita yksilöitäkin.

Tilaamallakaan ei nyt pysty saamaan mitään kun EU on tiukentanut varsinkin kultakalojen tuontia. Kiitos tämän ulkoallas-innostuksen. Onko kukaan käynyt ostoksilla Tallinnassa? Sieltä kuulemma saa mitä ihmeellisyyksiä vain. Ilmotelkaa ympäri Suomen mistä olette saaneet helmiäisiä tai muita mutaatioita. Olisi kiva tietää millaisia kaloja ihmisillä on. Varsinkin jos jollakulla on helmiäisiä niin laittakaa tänne tietoa niiden hoidosta. Samoin jos jollakulla on orandoja niin olisin kiinnostunut tietämään mistä niitä saa ja kokemuksista.
Nanuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

Mun mielestä ne Tallinnan "ihmeellisyydet" on aika hirvityksiä. Hyvä vain, ettei Suomessa ole myynnissä vastaavia.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kuva
Oranda = biisoninpää?

Tarkoitatko suomukyljellä helmisuomukultakalaa? Onko tämä sama kuin golfpallokultakala?

Sekavia nimityksiä :mrgreen:

Muoks: Golfpallokultis?
Kuva
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

timetu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja timetu »

"Blondikala"

Mun täytyy valitettavasti sinulle sanoa että vaikka kuinka itse pitäisin erikoisennäköisistä kaloista en kuitenkaan tuollaisia etsisi akvaani.

Olen sen verran eläinrakas että katson ensin ja ostan sitte vasta. Mun kaikki kalani on jalostettuja. Toiset pitkälle ja yks vähemmän. Kaikki ne oon ostanu/saanu/pelastanu.

Pitkälle jalostetuista sen verran että eihän ne edes näytä kaloilta, vain akvaan sopivilta ja ihmisen silmälle kauniilta. (hieno homma-maljakin vielä)

Jos blondikala haluaa erikoisempia "kultakaloja" niin sitte hänen on pakko lähteä "merta edemmäs kalaan".
*Maalla on mukavaa*
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

Meillä taisi aikoinaan olla viikon verran lääkityksessä karanteenissa yksi ryukin, jos oikein olen tämän ks kalan ulkomuodon käsittänyt, mutta olipa sekin niin huonossa kunnossa että täytyi se lopettaa viikon lääkityksen jälkeen, joka ei auttanut. Ei pystynyt kala uimaan ollenkaan, ja muutenkin oli huonossa kunnossa kun olivat muut kalat kimppuun hyökänneet entisessä kodissaan. :(
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

OT, mutta kun noista erikoisista muodoista oli puhe, niin onkos tälle ressukalle jotain nimitystä? Edit: Kappas, taitaa olla ranchu nimeltään.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

rain- kirjoitti:OT, mutta kun noista erikoisista muodoista oli puhe, niin onkos tälle ressukalle jotain nimitystä?
Kalmo? :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”