Rihmojen kutujutut
Valvoja: Moderaattorit
-
ratti
- Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Rihmojen kutujutut
Mulla on 275 l altaassa, sekalaisessa porukassa kulta(vai kelta?)rihmoja 4kpl.1uros,3naarasta.Ne ovt nuoria;juuri vasta aikuisen kokoisia.
Nyt uros on alkanut käyttäytyä kummasti. Se pitelee naarasta "koukku-otteella" kiinni vähän väliä. Ja samalla putoaa pohjalle jotain mädin näköistä. Uros on myös väriltään tummunut ja agressiivisempi kuin ennen.
Minulla ei ole kokemuksia kuduista oikeastaan lainkaan,eikä suoraan sanottuna tullut mieleenkään että rihmat voisivat yrittää kutea seura-akvaariossa.
Osaisiko joku auttaa ja kertoa onko jotain mahdollisuuksia saada vauvoja?
Nyt uros on alkanut käyttäytyä kummasti. Se pitelee naarasta "koukku-otteella" kiinni vähän väliä. Ja samalla putoaa pohjalle jotain mädin näköistä. Uros on myös väriltään tummunut ja agressiivisempi kuin ennen.
Minulla ei ole kokemuksia kuduista oikeastaan lainkaan,eikä suoraan sanottuna tullut mieleenkään että rihmat voisivat yrittää kutea seura-akvaariossa.
Osaisiko joku auttaa ja kertoa onko jotain mahdollisuuksia saada vauvoja?
Hyvä ratti voit saada jopa 4000 kalavauvaa jos kutu onnistuu. Keltarihmakalat ovat sinirihmakalan keltaisia muotoja. Kudun onnistumiseksi uroksella pitäisi olla kuplapesä pinnalla koska kalat laskevat sukutuotteensa sinne. sen jälkeen se vartioi pesää todella ärhäkästi. uros voi jopa tappaa naaraskalat joten on parasta siirtää kuplapesä toiseen akvaarioon jonka koko on 30L ylöspäin. Mäti kuoriutuu noin 2-3 päivän päästä ja poikaset lähtevät uimaan 6 päivää sen jälkeen. Niitä voi ruokkia likoeläimillä, likoeläinten kasvatus ohje selostettiin jossain tällä palstalla. Se koukkuote on rihmakalojen kutuasento. Mädin pitäisi muuten nousta pintaan eikä vaipua pohjaan.
Muokattu - aku on 08/11/2001 20:23:16
Muokattu - aku on 08/11/2001 20:23:16
-
Sami
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
"Pesättömyys" voi (kai) johtua kalojen nuoresta iästä ja kuten tässä tapauksessa ilmeisesti ensimmäisestä kudusta.
Itse voin kokemuksesta kertoa, että rihmakalat eivät aina tee pesää, mutta kutu nousee pintaa kaikesta huolimatta. Uros (yleensä) kokoaa kudun yhteen kohtaan ja levittää pienen pieniä ilmakuplia niiden alle. Uros myös puolustaa agressiivisesti kutua ja ajaa muut kalat pois ja saattaa vahingoittaa niitä (myös kudun toista osapuolta - naarasta!!)
Viimeistään kun poikaset kuoriutuvat(mielellään jo kutuvaiheessa), tulisi ne siirtää poikasakvaarioon, jotta ne eivät pienestä koostaan johtua tule syödyiksi.
Poikasilla, kuten muillakin kalanpoikasilla, on vatsassaan ruskuaispussi, jota ne sulattelevat siihen asti kunnes ne lähtevät uimaan. Kun poikaset oppivat uimaan, on syytä aloittaa ruokinta.
Pienestä koosta johtuen niitä tulisi aluksi ruokkia likoeläimillä (tai lajista riippuen suoraan artemialla[isot poikaset voivat syödä artemiaa]). Jo muutaman päivän päästä uimaan oppimisesta poikaset voivat syödä artemiaa.
-=Sami=-
Itse voin kokemuksesta kertoa, että rihmakalat eivät aina tee pesää, mutta kutu nousee pintaa kaikesta huolimatta. Uros (yleensä) kokoaa kudun yhteen kohtaan ja levittää pienen pieniä ilmakuplia niiden alle. Uros myös puolustaa agressiivisesti kutua ja ajaa muut kalat pois ja saattaa vahingoittaa niitä (myös kudun toista osapuolta - naarasta!!)
Viimeistään kun poikaset kuoriutuvat(mielellään jo kutuvaiheessa), tulisi ne siirtää poikasakvaarioon, jotta ne eivät pienestä koostaan johtua tule syödyiksi.
Poikasilla, kuten muillakin kalanpoikasilla, on vatsassaan ruskuaispussi, jota ne sulattelevat siihen asti kunnes ne lähtevät uimaan. Kun poikaset oppivat uimaan, on syytä aloittaa ruokinta.
Pienestä koosta johtuen niitä tulisi aluksi ruokkia likoeläimillä (tai lajista riippuen suoraan artemialla[isot poikaset voivat syödä artemiaa]). Jo muutaman päivän päästä uimaan oppimisesta poikaset voivat syödä artemiaa.
-=Sami=-
..
Eli tähän vielä jatkaisin, kun samaa aihetta on..
Eli minulla on toisessa akvaariossa keltarihmapariskunta. Kuplapesän tekivät, ja ihmeekseni olivat kuin olivatkin jossain välissä kuteneetkin.
Nyt nelisen päivää mennyt, ja pienen pieniä poikasia näkyy kuplapesän alla.
Eli nytko opettelevat uimaan,vai joko nuo uimataitoisiksi voi lukea?
uros kuitenkin majailee vielä kuplapesän alla vartioimassa.
Milloin isi ja äiti kalaset pitäisi poistaa akvaariosta? Ja kuinka kauan kalanpoikasilla riittää ravintoa, milloin pitää alkaa ruokkia?
Ja likoeläimilläkö? Kauanko?
Eli minulla on toisessa akvaariossa keltarihmapariskunta. Kuplapesän tekivät, ja ihmeekseni olivat kuin olivatkin jossain välissä kuteneetkin.
Nyt nelisen päivää mennyt, ja pienen pieniä poikasia näkyy kuplapesän alla.
Eli nytko opettelevat uimaan,vai joko nuo uimataitoisiksi voi lukea?
uros kuitenkin majailee vielä kuplapesän alla vartioimassa.
Milloin isi ja äiti kalaset pitäisi poistaa akvaariosta? Ja kuinka kauan kalanpoikasilla riittää ravintoa, milloin pitää alkaa ruokkia?
Ja likoeläimilläkö? Kauanko?
--- If it doesn't kill you,it just makes you stronger ---
Ostin keskiviikkona 2 kääriörihma naarasta ja yhden koiraan eri akvaarioliikkeistä. Nyt perjantaina koiras rupesi rakentamaan kutupesää.
Kerran koiras kävi kosiskelemassa naaraan pesän alle.
naaras ei ollut tyytyväinen pesään ja koiras ajoi naaraan pois.
3-4 tuntia koiras teki pesää isommaksi mutta ei kelvannut vieläkään.
Uros kosiskelee naaraita vähän väliä mutta ei kelpaa vieläkään.
Kuplapesä alkaa olla jo mukavan kokoinen 10 senttiä halkaisialtaan.
Koiras on todella kirkas värinen ja valmis kutemaan.
juuri äsken naaras hyväksyi koiraan kosinnan. Mä oon ihan innoissani kattono koko hommaa koko päivän

Kerran koiras kävi kosiskelemassa naaraan pesän alle.
naaras ei ollut tyytyväinen pesään ja koiras ajoi naaraan pois.
3-4 tuntia koiras teki pesää isommaksi mutta ei kelvannut vieläkään.
Uros kosiskelee naaraita vähän väliä mutta ei kelpaa vieläkään.
Kuplapesä alkaa olla jo mukavan kokoinen 10 senttiä halkaisialtaan.
Koiras on todella kirkas värinen ja valmis kutemaan.
juuri äsken naaras hyväksyi koiraan kosinnan. Mä oon ihan innoissani kattono koko hommaa koko päivän