Valokuvasta taustakuva?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pullamössö
Junior Member
Junior Member

Valokuvasta taustakuva?

Viesti Kirjoittaja Pullamössö »

Onko kukaan kokeillut tehdä taustaa valokuvasta (suurennoksesta tietty..harvemmilla kai kymppikuvan kokoista akvaariota on :mrgreen: )?

Lähinnä mietin valokuvan käyttäytymistä liiman ( JBL Fliksol, Back scenery glue) kanssa...kestääkö kuva moisen käsittelyn, säilyykö värit vai liukeneeko kuva taivaan tuuliin liiman vaikutuksesta?

Tuosta liimasta vielä: saahan sillä kiinnitetyn taustan varmasti irti, jos vaikka sattuu kyllästymään?
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

Valokuvahan ei kestä vettä ollenkaan. En siis usko että sitä myöskään kannattaa liimata edestä. Sen sijaan voi tehdä varmasti sellaisen viritysen, että päälystää kuvien edestä kontaktimuovilla niin että sitä muovia taittuu myös taka osaan ja mielellään sekin vielä muovilla.

KOska silloin jos sulla loiskahtaa vettä, niin ei tausta ole pilalla heti. Kontaktimuovisysteemin sen sijaan voi liimata/teipata/tarroittaa kiinni miten vaan tahtoo.

Ja kannattaa siinä vaiheessa tilata kuvat ifiltä. Ne tulee lahdesta suoraan isolta kuvatehtaalta- saat isompia kuva helpoiten. Mä tilasin vast-ikään kuvia ja ne oli jotain parikyt senttii-- pari euroo. MUtta ei tarvi niin paljon sählätä kontaktimuovin kanssa kun on isoja kuvia.

Tiger
Pullamössö
Junior Member
Junior Member

Aivan, kiitti vinkistä!

Toi kontaktimuovihomma vois tosiaan toimia. Tosin olen onnettoman huono sen kanssa...tuppaa niitä kuplia jäämään. Paljonkohan maksais laminointi, täytys kysästä jostain.

Ifiä olen itsekin käyttänyt ja itseasiassa pari suurennosta juuri sieltä tilannut sitä silmällä pitäen, että josko niistä ois taustaksi.

Vielä jos joku tietäis kertoa irtoaako tuo liima VARMASTI lasista siististi!!
tiger
Member
Member

käytä niitä tassuja..

kaikki paikat mitkä myy teippiä - esim akateemiset yms.. ja rautakaupatkin.. niissä on myynnissä sellaisia 2 cm x 2cm tassuja, jotka pitää myös peilejä paikallaan.

mulla on niillä kiinni kulmista ja kun on pitempi akva kyseessä parista kohtaa takaseinää..
ja ne ainakin lähtee jälkiä jättämättä irti akvasta.

tiger
jumase
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jumase »

Alkuperäisen otoksen pitäisi kyllä olla melko tarkka laadultaan, jotta siitä kannattaa lähteä suurta taustakuvaa teettämään. Itse jos lähtee tulostamaan, joutuu kuvan kasaamaan useammasta palasesta. Kannattaa tosiaan käyttää tuollaista netti-palvelua, josta saa sitten yhtenä palasena tulostuksen. Ifillä suurin mahdollinen kuvakoko on 50cm x 70cm, mutta esim. www.shutter.fi tulostaa myös suurempia kokoja ja täysin mittojen mukaan. Ei tarvitse tyytyvä tiettyyn malliin. Voi tarpeen vaatiessa tulostaa juuri oikean kokoisen. Tosin niinkuin tuossa ensimmäisessä lauseessa totesin lähdetiedoston resoluutio saa olla melkoinen, jos haluaa kunnon laatua. Ei ihan digipokkarin natiiviresoilla taivu valokuva akvaarion taustaksi. Kuvankäsittelyohjelmilla tietysti on suhteellisen helppoa kasvattaa kuvan resoluutiota, mutta kyllä siinäkin laatu kärsii merkittävästi.
Pullamössö
Junior Member
Junior Member

Tiger: noista tassuista vielä sen verran, että satutko muistamaan minkä merkkisiä. En tosiaan haluaisi lätkäistä siihen lasiin mitään sellaista tarraa, jota ei saa kirveelläkään irti. Tai sillä tietty sais, mutta taitais mennä koko takalasi mukana :mrgreen: !

jumase: tuo Shutterhan oli mielenkiintoinen mesta, ihan muihinkin tarkoituksiini! Harmi vaan, että sähköinen tilaaminen sieltä ei tainnut onnistua...tosin tutkin sivun vähän hätäisesti.

Kohtuullisen hyvä kamera mulla on ja jo teettämäni suurennokset on ihan ok, joten siinä mielessä ei hätää.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minä tein aikoinaan ihan kuvankäsittelyohjelmassa taustan 540 -litraiseen kun töissä sattui olemaan iiiiso rullatulostin ja sain arkkitehdit lainaamaan sitä hetkeksi. Miten niin oli tylsä hetki töissä? :mrgreen: Leikkaa-liimasin kivenmurikoita sun muuta photoshopissa ja sain aiaiseksi varsin hienon taustan. Se ei tietenkin kestänyt kovinkaan kauan kun se oli mustesuihkutulloste enkä sitä piinoittanut millään, mutta se nyt oli sellainen kokeilu vaan.

On muuten olemassa tulostimia, joiden värit eivät liukene muutamasta vesipisarasta, kannattaa kysellä sellaisia tulosteita esim. tulostepalveluista/digipainoista jos haluaa uniikkitaustan. Mutta kuvan laatu ja resoluutio saa sitten olla aikas pitun hyvää kamaa jotta riittäisi isoon altaaseen... Ja hinta on varmasti suhteellisen suolainen.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
tiger
Member
Member

en muita merkkiä. käväsen vaikka akateemisessa lähipäivänä katsomassa..

niitä on ainakin 3m merkkisiä

nuo mitä itse käytin on sellaisessa ohuessa paketissa- suuriin piirtein sinitarrapaketin kokoinen. taustapahvi on punainen ja siinä keskellä on muistaakseni 8 tarraa päällä ja toinen mokona niiden alla piilossa sellaisen muovitaskun sisällä. ne tarrat ovat mustanharmaita neliö tarroja.

hintaa oli ehkä parin euron verran??? ehkä.

yritän muistaa käydä kurkkaamassa hinnan. mä käytän noita tarroja kyllä tosi monessa paikassa.. peilejä yms kiinnitän.

Tiger
PiaF
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Valokuvasta taustakuva?

Viesti Kirjoittaja PiaF »

Onko tässä asiassa tapahtunut edistystä vuoden 2005 jälkeen? Tuoreempaa keskustelua en haulla löytänyt. Tekisi mieli teettää omanlainen tausta. Yllä mainitulla http://www.shutter.fi sivulla laskin varsin kohtuullisen hinnan 100 x 45cm taustalle, mutta miten se kestää vettä? Kontaktimuovia päälle?
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
aborre
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: Valokuvasta taustakuva?

Viesti Kirjoittaja aborre »

Kannattaa kysyä jostain painotalosta tekevätkö ulkokäyttöön tarkoitettuja kuvakylttejä. Normaalit tulostukset ja valokuvat kestävät todella huonosti roiskeita. Maksaa luultavasti enemmän mutta kestävät samalla myös valoa. Muuten saattaa värit haalistua nopeastikin jatkuvassa loisteputkivalossa.
Lisäys: Voivat myös tulostaa kuvan läpinäkyvälle tarrakalvolle jonka voit liimata suoraan lasiin. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”