Aikuiset keltabarbit + lehtikalojen evät
Valvoja: Moderaattorit
Aikuiset keltabarbit + lehtikalojen evät
Olen lueskellut useita vanhoja aiheita keltabarbien ja lehtikalojen yhdistämisestä samaan altaaseen ja siihen liittyen löytyisikin vähän kysyttävää. Monilla nuoret keltabarbit nyppivät surutta lehtareiden eviä mutten ole huomannut kenenkään kommentoivan että täysikasvuiset keltikset olisivat olleet kiinnostuneita lehtikalojen evistä.
Olisikin siis kiva kuulla onko jollain täysikasvuiset keltabarbit häirinneet lehtikaloja nyppimällä.
Myös sinirihmojen ja keltabarbien yhdistämisestä olisi kiva kuulla kokemuskia jos jollain niitä on, ainakin Rääkyn kalaesittelyjen mukaan tämän yhdistelmän pitäisi onnistua.
Olisikin siis kiva kuulla onko jollain täysikasvuiset keltabarbit häirinneet lehtikaloja nyppimällä.
Myös sinirihmojen ja keltabarbien yhdistämisestä olisi kiva kuulla kokemuskia jos jollain niitä on, ainakin Rääkyn kalaesittelyjen mukaan tämän yhdistelmän pitäisi onnistua.
Re: Aikuiset keltabarbit + lehtikalojen evät
Kyllä se nyppiminen voi jatkua hautaan asti eli en suosittele.*Viltzu* kirjoitti:Olen lueskellut useita vanhoja aiheita keltabarbien ja lehtikalojen yhdistämisestä samaan altaaseen ja siihen liittyen löytyisikin vähän kysyttävää. Monilla nuoret keltabarbit nyppivät surutta lehtareiden eviä mutten ole huomannut kenenkään kommentoivan että täysikasvuiset keltikset olisivat olleet kiinnostuneita lehtikalojen evistä.
En laittaisi samaan ja yhden ihmisen mielipiteen varaan ei kannata turvautua vaan katso myös muita lähteitä.Myös sinirihmojen ja keltabarbien yhdistämisestä olisi kiva kuulla kokemuskia jos jollain niitä on, ainakin Rääkyn kalaesittelyjen mukaan tämän yhdistelmän pitäisi onnistua.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Tuo nyppiminen on juuri se syy jonka takia ei keltabarbia voi noiden kanssa laittaa. Omasta kokemuksesta voin sanoa lehtikalan ja sinirihman olevan rauhallisia.Zand kirjoitti:Minulla ei ole kokemuksia sinirihmoista tai lehtikaloista, mutta eikös nämä ole aika rauhallisia lajeja? Tai sitten olen ihan väärässäMutta kuitenkin, keltabarbi on todella vilkas ja riehakas kala, joten ei kannata yhdistää rauhallisten kanssa.
Ja vanhoina nypitään ihan varmasti...
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Lehtikaloihin tai sinirihmoihin mitenkään puuttumatta... Meillä ei ole koskaan keltabarbit nyppineet allaskavereita, ei nuorina eikä vanhoinakaan.
Nykyiset keltabarbit elävät tälläkin hetkellä sulassa sovussa kääpiörihmojen kanssa, ja kumpikin laji kutee jatkuvasti. Onpa meillä yksikin keltabarbilapsonen kuoriutunut kääpiörihmojen pesästä, ja on nyt jo komea nuorukainen, tässä yhdistelmässä pahempia toisten nyppijöitä olivat itse kääpiörihmat. Keltabarbilapsukainen tuntui vallan viattomalta olennolta näiden pikkupetojen seassa.
Keltabarbien vilkkauskin on sen sorttista, ettei se tunnu häiritsevän ketään allaskaveria. Lähinnähän ne pörräävät omassa porukassaan ja rihmakalat pintakaloina saavat viettää ihan yhtä tyyntä elämää kuin ilman barbejakin.
Ja tämä on sitten vain minun kokemukseni
Nykyiset keltabarbit elävät tälläkin hetkellä sulassa sovussa kääpiörihmojen kanssa, ja kumpikin laji kutee jatkuvasti. Onpa meillä yksikin keltabarbilapsonen kuoriutunut kääpiörihmojen pesästä, ja on nyt jo komea nuorukainen, tässä yhdistelmässä pahempia toisten nyppijöitä olivat itse kääpiörihmat. Keltabarbilapsukainen tuntui vallan viattomalta olennolta näiden pikkupetojen seassa.
Keltabarbien vilkkauskin on sen sorttista, ettei se tunnu häiritsevän ketään allaskaveria. Lähinnähän ne pörräävät omassa porukassaan ja rihmakalat pintakaloina saavat viettää ihan yhtä tyyntä elämää kuin ilman barbejakin.
Ja tämä on sitten vain minun kokemukseni

Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Ei sinirihmaa ja lehtikalaa voi verrata toisiinsa.Zand kirjoitti:Minulla ei ole kokemuksia sinirihmoista tai lehtikaloista, mutta eikös nämä ole aika rauhallisia lajeja?
Lehtikala on hyvin hidas ja kankea liikkumaan(Paitsi kutuaikana kudun, poikasten ja reviirinpuollustuksessa) kun taas rihmat solakoita ja vikkeliä liikkeissään. Itselläni on molempia kalasia altaissani(Tietysti eri altaissa, juuri vauhdikkuuden/hitauden takia), joten kokemuksesta puhun.
paul: Onko sulla siis ollut joskus keltabarbeja ja lehtikaloja/sinirihmoja samassa altaassa?
Kun ainakin mitä minä olen huomannut niin keltabarbeista on liikkeellä parinlaista mielikuvaa: toiset pitävät niitä juuri niinä barbeina jotka eivät nypi ja toiset puolestaan nyppijöinä kuten muutkin barbit.
Joten etsin siis että löytyykö täältä ns. todistusaineistoa tukemaan tuota jälkimmäistä mielikuvaa että tiedän onko näitä lajeja syytä yhdistää vai ei.
Mutta mikäli nämä eivät nypi niin olisiko parvellisen aikausia keltiksiä kanssa mahdollista yhdistää yksi sinirihma noin niinkun luonteen puolesta?
Kun ainakin mitä minä olen huomannut niin keltabarbeista on liikkeellä parinlaista mielikuvaa: toiset pitävät niitä juuri niinä barbeina jotka eivät nypi ja toiset puolestaan nyppijöinä kuten muutkin barbit.
Joten etsin siis että löytyykö täältä ns. todistusaineistoa tukemaan tuota jälkimmäistä mielikuvaa että tiedän onko näitä lajeja syytä yhdistää vai ei.
Mutta mikäli nämä eivät nypi niin olisiko parvellisen aikausia keltiksiä kanssa mahdollista yhdistää yksi sinirihma noin niinkun luonteen puolesta?
Itselläni ei ole, mutta ystäväni altaassa on juuri tuo yhdistelmä ja olen useasti käskenyt jomman kumman lajin poistamista kun lehtikalojen evät ovat välillä surkeassa kunnossa juuri tuosta syystä, mutta emänta haluaa ne barbit ja isäntä lehtikalat. Joten siinä niillä ongelma.*Viltzu* kirjoitti:paul: Onko sulla siis ollut joskus keltabarbeja ja lehtikaloja/sinirihmoja samassa altaassa?
Täältä yksi puoltava ääni yhdistelmälle iso akvaario+lehtikalat+keltabarbit (mukana vielä taistelukalojakin, jotka saivat olla rauhassa).
Oma vakaa uskomukseni on että liian pieneen tilaan laitetut vilkkaat kalat purkavat stressiä tuollaisella epäsosiaalisella käyttäytymisellä.
Oma vakaa uskomukseni on että liian pieneen tilaan laitetut vilkkaat kalat purkavat stressiä tuollaisella epäsosiaalisella käyttäytymisellä.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
keltabarbit ja sinirihmat
Meillä on 220-litraisessa altaassa 6 keltabarbia ja yksi sinirihma, ja ei ole ollut mitään ongelmaa. Hyvin tulevat toimeen.
Pekka
Pekka
Tämän ketjun rohkaisemana hankin pari viikkoa sitten parven aikuisia keltabarbeja sekä neljä kappaletta pieniä lehtikaloja ja ihan rauhassa ovat lehtikalat saaneet olla ainakin tähän asti. Sen verran ahneitakin ovat että ruoka-aikana pitävät hvyin puoliaan keltabarbeille.
Että kiitoksia vaan kaikille kokemuksista, tästä ketjusta lienee hyötyä muillekkin jotka harkitsevat kysesiten lajien yhdistämistä.
Että kiitoksia vaan kaikille kokemuksista, tästä ketjusta lienee hyötyä muillekkin jotka harkitsevat kysesiten lajien yhdistämistä.