Loistokääpiöahvenen vesi arvot?
Valvoja: Moderaattorit
Loistokääpiöahvenen vesi arvot?
Oon nyt jo parisen pävää etsiskellyt netistä Loistokääpiöahventen vesiarvoista tietoa mutta tuntuu löytyvän niin monen laista tietoa ettei oikein tiedä mihin uskoa
mitkä siis ovat teidän kokemuksenne Loistojen vesiarvoista? Kokeilin jo hakua mutta ei sieltäkään löytynyt että kyseisestä aiheesta olisi ennen keskusteltu 
-
amanda
- Senior Member

- Akvaarioseurat: LAS
Ihan aiheellinen kysymyshän tuo oli.
Pidän loistoille sadekauden aina kun toivon niiden kutevan. Eli viimeaikoina se on mennyt niin, että pidän sadekauden, jonka jälkeen loistot kutee, minä hihkun riemusta ja tiiraan innoissani kutua jos se näkyy tai sitten naarasta joka selvästi vahtaa kutua. Päivän päästä revin tukkaani ja hakkaan päätä seinään kun kutu on taas syöty.
Sitten annan kalojen (ja itseni
) hengähtää hetken, noin pari-kolme viikkoa, ja taas alkaa sataa. 
Luultavasti tähän on olemassa joku oikea, tieteellinen aika-systeemi, mutta minä olen mennyt näin mutu- tuntumalla. Joku viisaampi ja näissä hommissa kokeneempi varmasti osaa kertoa enemmän.
Pidän loistoille sadekauden aina kun toivon niiden kutevan. Eli viimeaikoina se on mennyt niin, että pidän sadekauden, jonka jälkeen loistot kutee, minä hihkun riemusta ja tiiraan innoissani kutua jos se näkyy tai sitten naarasta joka selvästi vahtaa kutua. Päivän päästä revin tukkaani ja hakkaan päätä seinään kun kutu on taas syöty.
Sitten annan kalojen (ja itseni
Luultavasti tähän on olemassa joku oikea, tieteellinen aika-systeemi, mutta minä olen mennyt näin mutu- tuntumalla. Joku viisaampi ja näissä hommissa kokeneempi varmasti osaa kertoa enemmän.
-
amanda
- Senior Member

Juuri niin, eli sillä veden vaihdolla juuri luon sen sadekauden. Vaihdan vettä melkein joka päiva noin viikon ajan ja liruttelen uuden veden viileämpänä hiljalleen akvaan. Liruttelu ei liene mitenkään välttämätöntä, mutta minusta on vaan kivaa matkia oikeastikin sadetta.
Joka vedenvaihdolla annan lämpötilan laskea vajaan asteen, kunnes se on sen 24 astetta. Sitten lopetan ylettömän veden kanssa lotraamisen ja annan lämpötilan hiljalleen kohota. Parin päivän sisällä on tullut kutu. Tästä minun menetelmästäni on tieteellisyys kaukana, eli en tiedä onko se kirjojen ja muiden lähteiden mukaan oikein, mutta meillä se on toiminut.
Tärkeä osa sadekautta on myös hyvä ruoka. Meidän loistot herkuttelevat ekstra-survareilla ja vesikirpuilla, normaaliruuan lisäksi tietenkin.
Joka vedenvaihdolla annan lämpötilan laskea vajaan asteen, kunnes se on sen 24 astetta. Sitten lopetan ylettömän veden kanssa lotraamisen ja annan lämpötilan hiljalleen kohota. Parin päivän sisällä on tullut kutu. Tästä minun menetelmästäni on tieteellisyys kaukana, eli en tiedä onko se kirjojen ja muiden lähteiden mukaan oikein, mutta meillä se on toiminut.
Tärkeä osa sadekautta on myös hyvä ruoka. Meidän loistot herkuttelevat ekstra-survareilla ja vesikirpuilla, normaaliruuan lisäksi tietenkin.
Meillä muuten samat vesiarvot kuin ylhäällä, mutta nitraatti on viiden paikkeilla. Kutee myös säännöllisesti, lähinnä varmaan hyvän ruuan takia
Mätimunat myös syödään säännöllisesti. Kirjoittakaa, mitä kaloja pidätte loistokääpiöahvenien kanssa? Meillä ei tullut ollenkaan toimeen helmimonnisten kanssa ja monniset siirrettiin sitten toiseen akvaan. Entä onko jollain samassa akvaariossa muita kirjoahvenia?
-
amanda
- Senior Member

Meillä loistot olivat alkujaan 325-litraisessa avainkirjoahventen kanssa. Kun kutuikä rupesi olemaan käsillä, siirsin ne omaan satalitraiseen kutuakvaarioonsa. Siellä oli aluksi seurana 4 ottoa, mutta siirsin ne sitten pois lämpötilan takia.
Nykyään niiden kavereina majailee ainoastaan kaksi leväkätkarapua ja yksi piikkisilmä. Ne olivat ko akvassa jo ennen loistoja, enkä kykene saamaan niitä kiinni jättimäisestä, kiven päällä kasvavasta windelöv-jaavansammal puskasta.
Näiden yhteiselo on pelannut hyvin, mutta monnisia en uskaltaisi ikinä samaan purkkiin ottaa. Enkä aio ottaa muitakaan kaloja, elän yhä toivossa että saisin joskus pieniä loistonpoikasia hoivattavaksi. Toivossahan on tunnetusti hyvä elää.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nykyään niiden kavereina majailee ainoastaan kaksi leväkätkarapua ja yksi piikkisilmä. Ne olivat ko akvassa jo ennen loistoja, enkä kykene saamaan niitä kiinni jättimäisestä, kiven päällä kasvavasta windelöv-jaavansammal puskasta.
Näiden yhteiselo on pelannut hyvin, mutta monnisia en uskaltaisi ikinä samaan purkkiin ottaa. Enkä aio ottaa muitakaan kaloja, elän yhä toivossa että saisin joskus pieniä loistonpoikasia hoivattavaksi. Toivossahan on tunnetusti hyvä elää.