Mattosuodatin pieneen akvaarioon (~40l)

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Mattosuodatin pieneen akvaarioon (~40l)

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Ruvetaanpas nyt oikein kunnolla blondiksi. Olen koko illan käyttänyt foorumin selailuun, ja hakenut tietoa mattosuodattimesta. Nyt on sitten silmät ristissä ja pää totaalisen pyörällä. Moni asia kirkastui, mutta jotkut asiat eivät vain yksinkertaisesti mene päähän :| ... Saatoin missata joitakin oleellisia topikkeja tässä selaillessani, mutta kaikkia viittäsataa mattoaiheista ei sanatarkasti jaksa läpi käydä. Siispä, jos löytyy jostakin tätä vastaava topsu, niin lyökää tämä lukkoon ;).

Tarkoituksena olisi siis rakennella mattosuodatin pieneen, n. 42-litraiseen akvaarioon. Kyseinen purkki tulee toimimaan katkarapualtaana (siitä lisää täällä), eli ihan huikean tehokasta suodatusta siellä ei kaiketi tarvittaisi...? Pumpuksi olisi tulossa EHEIM Aquaball 2206, siis se pienin mitä löytyy (?). Sekin tosin pyörittää vettä aika vauhdikkaasti, maksimiteho taisi olla 380l/h, lieneekö liikaa? Säätö siinä muistaakseni on. MUTTA: miten sen käytännössä sitten laittaa sinne maton taakse/sisään, siihenhän kai pitäisi virittää se letku joka tulee maton läpi ja puhaltaa vedet kirkasvesitilasta akvan puolelle (oikosulku: en muista sen letkun "hienompaa nimeä"), mutta miten?

Ja sekin pitäisi miettiä, minkä mallinen matto tuonne olisi paras. Joku päätymalli tuntuu aika huimalta siihen nähden, miten vähän litroja on, eli jotain muuta pitäisi varmaan kehittää. Sylinteri- tai pisara voisi olla muuten hyvä, mutta miten pumppu viritellään sellaisen sisään niin että se pysyy kohdallaan eikä "valahda" mihinkään. Tällainen ratkaisu tuntuisi hyvältä muuten, mutta en välttämättä haluaisi liimailla itse akvaarioon mitään. Eli muita ratkaisuja, ilman että itse akvaa tarvitsee "turmella"?

Myös itse matto, sen koko ja karkeus askarruttavat. Käsittääkseni hieno olisi parempi, ottaen huomioon asukkaat (ja sen, että tarkoituksena on saada rapuset lisääntymäänkin), mutta se koko. Laskuri antoi pinta-alaksi 840cm2, kun syötin akvan kooksi 42l ja seuraavaan ruutuun 9 (pumpun maksimitehon 380l/h mukaan laskettuna, eikös se ole 9? Vai missasinko taas jotakin oleellista...). Viimeisen ruudun lukeman jätin 7,5, se on käsittääkseni ihan oikea tässä tapauksessa. Eli maton mitat olisivat suunnilleen 30x30cm, tai vähän alle. Olenkohan ymmärtänyt kaiken tähän mennessä oikein, vai olenko taas vaihteeksi ihan pihalla?

Eli nyt sitten tarvitaan käytännön neuvoja. Saa ja pitääkin vääntää rautalangasta, mie todella taidan olla piiloblondi ainakin näissä asioissa [:I] :mrgreen:
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Päätymalli, vaikka voi tuntuakin rajulta, on kaikkein vaivattomin. Otat vain sopivan kokoisen palan 5cm paksua mattoa ja teet siihen ahtaan reiän Aquaballin pumppuosalle. Siis se pelkkä pallo, muut voit pistää kaappiin odottamaan parempaa tarvetta. Reikä kannattaa tehdä selvästi (5-10cm) vedenpinnan alapuolelle. 30x30cm matossa on noin 900cm2 pinta-alaa eli 380ltr/h vatkaava pumppu osuu sille juuri nappiin. Jos virtaus tuntuu asukkaille liian rajulta niin voit kuristaa sitä vähän, biologinen suodatus toimii edelleen tehokkaasti. Se, että pienempikin virtaus ja matto (100ltr/h ja sille sopiva matonpala) riittäisi biologiseksi suodatukseksi ei haittaa yhtään.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Anzku
Senior Member
Senior Member

Okei, pitänee väsäillä sellainen sitten jos kerran on helpoin. Ei mitään hillittömiä virityksiä viitsi käydä kasaamaan. Mutta [kyselentyhmiä] miten tuon maton saa pysymään pystyssä, ja eikö siihen pumppuun sitten tarvitsekaan mitään letkuviritystä? [/kyselentyhmiä]
liisa14
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja liisa14 »

Samantapaisen ajatuksen kanssa olen viikonloppuna pähkäillyt (Aquaball 2208 + mattosuodatin?). Ehkä olet jo lukenut tämän:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=45889

Itse yritän kehitellä suunnitelmaa pisara/sylinterimallista, kunhan keksin ratkaisun, miten kiinnitän maton suodattimeen.
Anzku
Senior Member
Senior Member

liisa14 kirjoitti:Ehkä olet jo lukenut tämän:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=45889
Minuako tarkoitat? Enköhän minä ole sen lukenut, kun itse sen kerran aloitinkin :)
liisa14
Junior Member
Junior Member

No voi totta mooses! Siis tämän siitä saa, kun etsii ja lukee ja etsii ja silmät killissä tuijottaa ruutua -ah ja voih- [:I] :mrgreen:

Mutta mutta. Ongelmani on ainakin edelleen olemassa enkä ymmärrä, miten tuon Aquaballin hyödyntäisin - minäkään.

Vähän tässä tuntee jo itsensä, hmm. Pitäisi saada se rautalankamalli kuvien kera.
Anzku
Senior Member
Senior Member

liisa14 kirjoitti: Vähän tässä tuntee jo itsensä, hmm. Pitäisi saada se rautalankamalli kuvien kera.
Elä välitä, sama ongelma :mrgreen: ! Minulle on kanssa vähän hämärän peitossa vielä se aquaballin sijoittaminen siihen mattoon, ja moni muukin asia... Ja tosiaan rautalangasta pitäisi vääntää ennenkuin menee jakeluun :mrgreen:
Anzku
Senior Member
Senior Member

Mietin tuossa sitä maton sijoittelua ja mallia, ja tulin siihen tulokseen, että joko minä olen jälleen käsittänyt jotain väärin, tai sitten päätymattoa ei yksinkertaisesti VOI saada siistin näköiseksi (=piiloon). Vai voiko? Jos sen virittää altaan päätyyn:

(viivoilla rajattu siis kirkasvesitila, O=pumppu)
| ||
|_||__________________

(kuva on kökkö, mutta jostain merkillisestä syystä esim. altaan toista päätyä ei noilla viivoilla saa "piirrettyä", eli yrittäkää ymmärtää... ;) )

Kirkasvesitila pumppuineen kaikkineen jää tässä siis näkyviin. Vai miten tämä päätymalli on sitten tarkoitus toteuttaa? :?

Tänään ratkesi sekin ongelmanpoikanen, että mistä saan hienoa mattoa. Tilaaminen on onneksi mahdollista, joskin ainoa kokovaihtoehto on 50x50x5cm, ja hintaa 29e. Hävikkiähän tuosta tulee aika reippaasti, mutta minkäs teet...
liisa14
Junior Member
Junior Member

Jos altaasi on noin 40 litrainen ja virität mattosuodattimesta päätymallin käyttäen tuota aquaball -suodatinta, niin omien arvioitteni mukaan päädystä menee tilaa n 15 cm (olettaen, että aquaball on telineessään ja matto on sen 5 cm)? Sehän on lähes 1/4 altaan pituudesta!

Ja juuri sitä minä tuskailen ja olen päätynyt ohuempaan mattoon ja jonkin kiepsautus lieriö/sylinteri/tötterö mallin askarteluun olen nyt lopulta päätynyt.

Mutta edelleen suunnitteluasteella.
Anzku
Senior Member
Senior Member

liisa14 kirjoitti:Jos altaasi on noin 40 litrainen ja virität mattosuodattimesta päätymallin käyttäen tuota aquaball -suodatinta, niin omien arvioitteni mukaan päädystä menee tilaa n 15 cm (olettaen, että aquaball on telineessään ja matto on sen 5 cm)? Sehän on lähes 1/4 altaan pituudesta!
Niinpä, sitäkin minä tässä tuskailen parhaillaan. Joku muu ratkaisu siihen pitää kehittää, varsinkin kun ohuempaa mattoakaan ei kuulemma ole saatavilla.

Mahtaisiko vaahtomuovisuodatin olla kovinkaan paljoa huonompi ratkaisu tässä tilanteessa? Ei veisi ainakaan tilaa tuollaisia määriä ja saisi suht. hyvin piiloon.
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Onko pakko käyttää aquaballia pumppuna? Nää compactit mahtuu tosi paljon pienempään tilaan.

Ittellä on just 40 litrainen kotiloallas mattosuodattimella (päätymalli), pumppuna se pienin Eheim Compact 300. Matto (5 cm paksu) vie tosi vähän tilaa (päädystä toista laitaa kohti 5,5 cm).

KLIK

(älkää välittäkö kasvisekamelskasta :) )
liisa14
Junior Member
Junior Member

Kolli,
Sehän on siistin näköinen, mutta *dingeli dong* en ymmärrä, mikä sininen matonpalanen pinnalla on?

Syy kehän kiertämiseen on siinä (omalla kohdallani ja törkeästi roikun tässä mukana [;)] ), että sellainen aquaball löytyisi valmiina käyttöön.

Siksipä siis. Tämä voisi tulla myös kyseeseen:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... *&start=15

Tekisin tuollaisen pussukan ja suun niin tiukaksi, että aquaballin ensimmäinen kehikko-osa menisi siitä nippa nappa sisään (tai kiinnittäisin jollakin nippusiteellä). Silloin pussukka voisi roikkua aquaballissa kiinni, hoksaako kukaan?
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

liisa14 kirjoitti:Kolli,
Sehän on siistin näköinen, mutta *dingeli dong* en ymmärrä, mikä sininen matonpalanen pinnalla on?? <clip>
:)

Siitäkään ei tarvitse välittää, kypsyttelin uutta isompaa allasta noille kotiloille ja laitoin tuon jämäpalan tuonne bakuja keräämään :) (väriero muuten hyvin nähtävissä tuoreen ja kypsän maton välillä)

Mutta kaikenkaikkiaan, 40 litraisessa on niin vähän tilaa, että mitä pienempi suodatinsysteemi fyysiseltä kooltaan, sen parempi.
Anzku
Senior Member
Senior Member

liisa14 kirjoitti: Syy kehän kiertämiseen on siinä ... että sellainen aquaball löytyisi valmiina käyttöön.
Sama täällä. Muuten tuo, lähes uusi, suodatin jää kokonaan käyttämättä, eikä taida rahavaranto riittää sekä maton että pumpun ostoon. Vai kuinka kalliita nuo pumput ovat? Vaahtomuovihässäkän saisi nimittäin halvimmillaan 18 eurolla (siis jos sekä ilmapumppu että patruuna ovat uusia).
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

liisa14 kirjoitti:Tekisin tuollaisen pussukan ja suun niin tiukaksi, että aquaballin ensimmäinen kehikko-osa menisi siitä nippa nappa sisään (tai kiinnittäisin jollakin nippusiteellä). Silloin pussukka voisi roikkua aquaballissa kiinni, hoksaako kukaan?
Hoksaa, sellainen oli käytössä täällä aiemmin, toimi hyvin sekin. Minä tungin pussukan sisäpuolelle, sinne pohjalle Aquaballin aktiivihiilikorin, sen lituskan ritilän ja taskun korkiksi moottoripallon. Koko komeus pysyi loistavasti suodattimen omassa pidikkeessä niin, että matopussin reunat olivat pidikkeen ja pumpun välissä.
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
liisa14
Junior Member
Junior Member

Ta-daa, kiitos! Minä lähden kehittelemään tuota itselleni!

(On se oivaltamisen onni niin ihanaa!)

Anzku: Omatuntoni kolkuttaa: eteneekö sinun projektisi?
Anzku
Senior Member
Senior Member

Eipä ole vielä edennyt, kun sitä mattoa pitää ensin tilata mistälie huitsinnevadasta saakka ;) En vielä eilen uskaltanut tehdä tilausta, kun en ollut ollenkaan varma mattoratkaisun käyttökelpoisuudesta, mutta nyt voi senkin hyvillä mielin tilata kun kerta tilansäästöversio löytyy :D

Tuotekehittely on muutenkin vielä täälläkin vähän vaiheessa, enhän minä nyt niin helpolla itseäni päästä että tyytyisin "valmiiseen" ratkaisuun, vaan kaikki pitää oivaltaa itse [;)] (niinpä, mutta miten järkevää se pyörä sitten on keksiä aina uudestaan... :roll: ). Kunhan tässä nyt maton saapumista odotellessa asiaa pohtii, niin eiköhän johonkin ratkaisuun päädytä. liisa14, jos (ja tod.näk. kun) saat virityksesi valmiiksi ennen minua, olisiko siitä mahdollista saada jonkun näköistä kuvallista esitystä oman suunnittelun tueksi? [;)]
liisa14
Junior Member
Junior Member

Juu, tottakai ja ihan varmasti laitan kuvan (lupaa hän, joka ei eläessään ole kuvaa ottanut/laittanut, mutta vakaasti uskoo siitä selviävänsä :mrgreen: ).

Tarkoitukseni on mahd. jo huomenna mennä kauppoihin hypelöimään mattoja. Ja sitten arvelisin, että vielä muutama päivä menee mattoa katsellessa mietiskelyyn (kas, pitäähän se pyörä jonkun keksiä) ja veitsen teroitteluun. Mutta sitten pitäisi jotakin tapahtua. (Sen huomaa sitten siitä, kun "Testit ja räpellykset" täyttyy niistä räpellyksistä.)
liisa14
Junior Member
Junior Member

No niin, mattosuodatin pöhisee altaassa ja kuvia on nyt kulkaas ihan turha tässä vaiheessa toivoa (tulipa luvattua joo, mutta se nyt vaan on niin suuri ponnistus niiden kuvien hommaaminen, kas kun pitäisi kysyä lapsilta neuvoa ja se on niin _alentavaa_ [;)] ).

Ostin 50 x 50 x 5 palasen suodatinmattoa, 29 euroa. Karkeus on käsittääkseni (?) sieltä hienommasta päästä, ei ihan hienointa, mutta ehkä se toiseksi hienoin.

Leikkasin keittiösaksilla tarvitsemani palasen, joka on kooltaan suunnilleen tiiliskiven kokoinen (laskelmani eivät ole enää valitettavasti tallessa, mutta tässä mallissahan pinta-alaa on todella monella sivulla). Palasen sitten puristelin vanhan suodattimen kanssa pesuvadissa ja sivelin pintaan lietettä. Annoin kappaleen kellua muutaman päivän ajan akvaariossa eli vähän hätäinen kypsytys, mutta toisaalta kyseessä on toiminnassa oleva kypsä akvaario, joten luotin, että bakuja oli muilla pinnoilla tarpeeksi.

Ensin leikkasin matonpalaseen saksilla viillon ja sen jälkeen lähdin Fiskarsin terävällä veitsellä syventämään taskua. Se oli itseasiassa ihan helppoa. Lopputulos muistuttaa todellakin tiiliskiveä, jossa on viiltotasku.

Leikkasin jugurttipurkista ylimmän rengasosan irti ja tungin sen viiltotaskuun mahdolllisimman pohjalle, jotta muodostuisi kirkasvesitila eli renkaan avulla levitin taskun auki. (Tämä oli urakan hikisin vaihe enkä meinannut saada rengasta oikeaan asentoon.)

Jätin suodattimen (Eheim 2208) ylimmän vihreän muovikorin kiinni pumppuun (sisällöt tietysti poistin) ja tungin muovikorin viiltotaskuun, jonka olin jättänyt ylä viillosta mahdollisimman ahtaaksi. Ja se oli sitten siinä! Siis kertakaikkiaan ihan ihmeen helppo homma!

Ainoa juju tuossa jutussa on, että yläosan pitää todellakin olla mahdollisimman tiivis, koska muuten virtaus menee helpoimmasta paikasta eli falskaavasta yläreunasta eikä maton kautta, mikä on kutenkin se varsinainen idea.

Teline sopii edelleen rakennelmaan ja kiinnittyy hyvin lasiin, aquaball säilyttää hyvät ominaisuutensa (mm. sen, että sitä voi käännellä miten huvittaa) ja "tiiliskivi" on todella helppo naamioida näkymättömiin.

Olihan verbaalinen selostus melkein yhtä hyvä kuin kuva - olihan :D
Anzku
Senior Member
Senior Member

Nyt on mattoa tilattu tännekin, ja parin viikon päästä pääsisi rakentelemaan (toivottavasti... :roll: )

Mietin noita laskelmia ja niiden soveltamista tuohon liisan taskumalliin. Jos päätymaton pinta-alaksi tulisi laskujeni mukaan noin 30 x 30cm, niin kuinkas sitten tämän taskun kanssa? Eli minkä kokoinen pala matosta tulisi leikata? Puolet päätymallin alasta, vai pitäisikö ottaa ne kapeat sivutkin huomioon ja pienentää sitä alaa?

Sitten siitä kypsytyksestä. Pikkuallas on kypsä tällä hetkellä, siinä on sisäsuodatin, joka muuttaa aikanaan 70-litraiseen tankkiin, liekö tuolla pikkupurkissa riittävästi bakteerikantaa muilla pinnoilla, jotta suodatinten vaihdon voisi tehdä ikäänkuin "lennossa"? Vai kannattaisiko vähäksi (kuinka pitkäksi?) aikaa laittaa toimintaan molemmat suodattimet, kypsymätön matto sekä kypsä sisäsuodatin, jolloin matto ehtisi kypsyä hiukan paremmin..?
liisa14
Junior Member
Junior Member

Taskumalliin käytetään samoja mittoja kuin päätymalliinkin. Eli laskeskelin sinulle vähän valmiita mittoja noiden aikaisempien laskelmiesi pohjalta, jossa olit päätynyt n. 30 cm x 30 cm päätypalaan (tai tarkalleen ottaen luku taisi olla 840 cm2).

Ensimmäinen rajoittava tekijä on akvaarion korkeus. 40 litrainen on oletettavasti melko matala. Ja tietysti laskelmaan otetaan mukaan sivupalatkin, niissä on ihan hyvin pinta-alaa.

Jos leikkaat 5 cm matosta 16 cm x 18 cm saat lopputulokseksi pinta-alaa 836 cm2 (en huomioinut päälipuolta, kun se menee niin ruttuun, kun eheim tungetaan siitä sisään):

Isot sivut, 2 kpl: 16 x 18 x 2 = 576
Alapohja, 1 kpl: 5 x 16 = 80
Kapeat sivut, 2 kpl: 5 x 18 x 2 = 180
Yhteensä: 576 + 80 + 180 = 836

(Ja jos olen ihan yössä, voisiko joku ystävällinen valaistunut olento oikaista näiden laskelmien kanssa! Ensimmäistä mattoaskarteluani minäkin olen vasta ollut väkertämässä [;)]
Anzku
Senior Member
Senior Member

Kiituksia jälleen liisa :D! Enköhän minä näillä tiedoilla selviä taas vähän matkaa. Tosiaankin, tuon altaan korkeus on vain 27cm, eli joudun varmaankin vielä vähän tinkaamaan tuosta korkeudesta ja vastaavasti leventämään taskua. Tosin sitten saattaakin jo tulla vastaan ongelma sen pumpun kanssa, eli ettei taskunsuusta tule liian isoa. Mutta pitääpä vielä mittailla ja suunnitella, kyllä tuo 18cm:kin saattaisi pienellä ahtamisella sinne mennä ;).
Tiina_
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina_ »

Oi! Tehän olette ratkaisseet ison ongelman puolestani! :mrgreen: Liisa14 selostus muodosti hyvinkin selkeän kuvan mieleeni! Tää on just se millaista oon hakenut!

Kiitos!

Rapulaarilla on kokoa vain n. 35 l, mutta mattoa mielin sinne! Kaapissa lienee 50 x 50 x 5 cm puolikarkea matto ja suodattimia monenlaisia. Eheimiä ei löydy, mutta eikös tuohon käy minkä tahansa suodattimen "yläosa"?

Nyt jo sormet syyhyää päästä aloittamaan :mrgreen:
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
Anzku
Senior Member
Senior Member

Tiina_ kirjoitti: Eheimiä ei löydy, mutta eikös tuohon käy minkä tahansa suodattimen "yläosa"?
Eiköhän, mikäli taskun vain saa pysymään kiinni siinä. Eheim on siitä hyvä, että siinä on se teline, joka "nostaa" sen vähän irti lasista, jolloin mattoa ei tarvitse sulloa ahtaasti lasin ja pumpun väliin (eihän? En ole vielä ehtinyt kokeilla, mutta näin kuvittelisin). Mietin tässä juuri, miten saisin Dolphin F-800sta värkättyä mattosuodattimen, saapa nyt nähdä... Houkuttelisi nimittäin suuresti huoltovapaa suodatin molempiin altaisiin ;)!
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Jos niitä pumppuja hankitte, kannattaa huomioida myös vanha koettu saksalainen Aquabee merkki. On imu- ja poistoputken (tai letkun) paikka sekä mukana imukuppiteline neljällä imukupilla ja altaan reunalle tuleva toinen ripustusteline ja vielä joitain putkenpätkiä ja imuritilä mukana. Pumput ovat pieniä mitoiltaan ja laadukkaita. Niihin myydään myös koteloimatonta sisäsuodatinosaa ja siihen tarkoitukseen myös ulostuloon pientä euron lisäosaa, joten näihinkin voi tutustua.

Maksamaton mainos.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”