Tarkoituksena olisi siis rakennella mattosuodatin pieneen, n. 42-litraiseen akvaarioon. Kyseinen purkki tulee toimimaan katkarapualtaana (siitä lisää täällä), eli ihan huikean tehokasta suodatusta siellä ei kaiketi tarvittaisi...? Pumpuksi olisi tulossa EHEIM Aquaball 2206, siis se pienin mitä löytyy (?). Sekin tosin pyörittää vettä aika vauhdikkaasti, maksimiteho taisi olla 380l/h, lieneekö liikaa? Säätö siinä muistaakseni on. MUTTA: miten sen käytännössä sitten laittaa sinne maton taakse/sisään, siihenhän kai pitäisi virittää se letku joka tulee maton läpi ja puhaltaa vedet kirkasvesitilasta akvan puolelle (oikosulku: en muista sen letkun "hienompaa nimeä"), mutta miten?
Ja sekin pitäisi miettiä, minkä mallinen matto tuonne olisi paras. Joku päätymalli tuntuu aika huimalta siihen nähden, miten vähän litroja on, eli jotain muuta pitäisi varmaan kehittää. Sylinteri- tai pisara voisi olla muuten hyvä, mutta miten pumppu viritellään sellaisen sisään niin että se pysyy kohdallaan eikä "valahda" mihinkään. Tällainen ratkaisu tuntuisi hyvältä muuten, mutta en välttämättä haluaisi liimailla itse akvaarioon mitään. Eli muita ratkaisuja, ilman että itse akvaa tarvitsee "turmella"?
Myös itse matto, sen koko ja karkeus askarruttavat. Käsittääkseni hieno olisi parempi, ottaen huomioon asukkaat (ja sen, että tarkoituksena on saada rapuset lisääntymäänkin), mutta se koko. Laskuri antoi pinta-alaksi 840cm2, kun syötin akvan kooksi 42l ja seuraavaan ruutuun 9 (pumpun maksimitehon 380l/h mukaan laskettuna, eikös se ole 9? Vai missasinko taas jotakin oleellista...). Viimeisen ruudun lukeman jätin 7,5, se on käsittääkseni ihan oikea tässä tapauksessa. Eli maton mitat olisivat suunnilleen 30x30cm, tai vähän alle. Olenkohan ymmärtänyt kaiken tähän mennessä oikein, vai olenko taas vaihteeksi ihan pihalla?
Eli nyt sitten tarvitaan käytännön neuvoja. Saa ja pitääkin vääntää rautalangasta, mie todella taidan olla piiloblondi ainakin näissä asioissa