Veden testauksesta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sarkka
Member
Member

Veden testauksesta

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Ihan vaan pari kyssäriä.... [:I]

1. Millaisia testereitä käytätte (kun niitähän on olemassa sekä tippa- liuska- että ties mitä muita testereitä)?
Ovatko minkähintaisia?

2. Miten usein testaatte?

3. Entä käyttävätkö kaikki vedenparannusainetta?
Muuttaako se vesiarvoja?

4. Millä vippaskonsteilla yleensä voi muuttaa vesiarvoja?
Tyyliin kannot lisäävät happamuutta, näkinkengät kovuutta jne. jne.....

Nämä asiat ovat "vähän" hakusessa. Ja jotenkin hankalalta tuntuu löytää näistä for dummies-tietoakaan.... Jos jollain on heittää sellainen rautalankalinkki niin ilomielin otan vastaan. :D
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
niisku-
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niisku- »

Minäkin jään innolla odottamaan for dummies-opusta :mrgreen: Eli sis sellasta missä kerrottais yleisimmät syyt arvojen nousuun/laskuun, seuraukset siitä ja mahdolliset "hoito-ohjeet". Nii ja kaikki suomenkielellä ilman omituisia sanoja ja/tai kemiallisia merkkejä :mrgreen:
sani
Advanced Member
Advanced Member

Re: Veden testauksesta

Viesti Kirjoittaja sani »

Sarkka kirjoitti: 1. Millaisia testereitä käytätte (kun niitähän on olemassa sekä tippa- liuska- että ties mitä muita testereitä)?
Ovatko minkähintaisia?

Muuttaako se vesiarvoja?

4. Millä vippaskonsteilla yleensä voi muuttaa vesiarvoja?
Tyyliin kannot lisäävät happamuutta, näkinkengät kovuutta jne. jne.....
Kerronpa omasta puolestani eli:

1. Käytän tippatestejä koska liuskatestit ovat mielestäni vaikeasti tulkittavissa ja epätarkkoja

2. Riippuu siitä mitä akvaariossa on meneillään eli olenko tehnyt joidenkin vesiarvojen suhteen muutoksia tai onko kaloilla ongelmia. Yleensä testaan nitraattia kerran viikossa ennen vedenvaihtoa. Tällä viikolla on kuitenkin eri tilanne koska nitraattia on liian vähän ja olen lisännyt sitä keinotekoisesti ja tämä siis vaatii seurantaa ja päivittäistä mittailua. pH on aina suunnilleen sama, sitä en paljon enää seuraile. Hiilidioksidia mittaan jos muutan sen levitysmäärää.

3. Kaikki eivät käytä ja harvoin on siihen edes todellista tarvetta. Itse en käytä koska vedessä ei ole klooria eikä muita haitallisia aineita.

4. Turve ja hiilidioksidi laskee pH:ta (jos karbonaattikovuus eli puskurikyky on alhainen). pH:n laskua voi estää karbonaattikovuutta nostamalla eli lisäämällä ruokasoodaa. pH:ta voi laskea myös rikkihapolla mutta tätä en ole testannut itse.
Intima
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Intima »

Itse olen ymmärtänyt näin:

Juurakot ja turpeen/-uutteen lisäys alentaa pH:ta. Hiilidioksidin myös. Samoin jos akvaariossa on ylikansoitusta pH laskee(kalat hengittää-->hiilidioksidia).

Jos pH:ta halutaan nostaa täytyy em. asioille tehdä jotain tai puututaan karbonaattikovuuteen (KH). Tämä käy esim. ruokasoodalla. Eli jos KH nousee, pH nousee.

Kokonaiskovuutta voidaan nostaa kipsillä. Miten laskee, sitä en tiedä, mutta suomessa vesi on yleensä pehmeää, joten yleensä kenenkään ei tarvitse sitä laskea.

Nitraattia pienennetään veden vaihdoilla ja nitriittähän ei akvassa saa ollakaan.

Enempää en tiedäkkään. Asioista enemmän tietävät astukoon kehiin ja paikatkoon em. tai korjatkaa jos väärin :)

Ja joku olikin noepampi sorminen....... :mrgreen:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jokos nämä ja muutkin sivuni ovat tulleet tutuiksi:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Sarkka
Member
Member

Kiitos, näistä onkin jo jonkin verran apua. :D
Täytyy nyt ihan ajatuksella perehtyä näihin, samoin yo.linkin takana olevan tietoon.

Mistäs mä muuten tiedän, kannattaako mun käyttää vedenparannusainetta vai nou? Nyt on lykkinyt sitä joka vedenvaihdon yhteydessä.
-Kaaka81
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Osin selviää vesilaitokseltasi lisätäänkö veteen klooria tai kloramiinia ja onko putkistossa liikaa raskasmetalleja.

Ellei noista ole kaloille vaaraa, et tarvitse vedenparannusaineita.
Sarkka
Member
Member

jarvij kirjoitti:Osin selviää vesilaitokseltasi lisätäänkö veteen klooria tai kloramiinia ja onko putkistossa liikaa raskasmetalleja.
Siis kunnan vesijohtoverkoston putkistossa vai missä? Entä talon putkisto, voiko sillä olla noihin raskasmetallimääriin vaikutusta?
-Kaaka81
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Re: Veden testauksesta

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

sani kirjoitti: pH:ta voi laskea myös rikkihapolla mutta tätä en ole testannut itse.
Tämäpä kuulostaa hurjalta! Voisiko pH:ta laskea myös esim. sitruunahapolla, joka ei ihan niin hurjaa ainetta ole, mutta happoa kumminkin?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Ei, koska heikkona happona osa tuosta jää veteen sellaisenaan ja vain osa vaikuttaa happamuuteen. Sitruunahappo voi olla myrkyllistä kaloille pH-muutosta aiheuttavassa pitoisuudessa.
pH muuttamisen kannalta vahvat hapot ovat parempia. Pitäää vain miettiä mitä muuta niiden lisäämisestä seuraa: sulfaattia, kloridia, nitraattia tai fosfaattia jne. ja mitä merkitystä niillä on.
Sarkka
Member
Member

Huomenna mä pirautan kuntaan niin selviää ainakin jotain. :D
-Kaaka81
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Kerrotaan nyt tähän hieman omia käytännön kokemuksia vedentestaamisesta, jos käytännön esimerkkejä olisi helpompi sisäistää.

Meillä hanaveden perusarvot ovat: pH 7.8, KH 0.5-1.0 ja GH 5.
Akvaariossa vesiarvot ovat pH 6.8-7.0. Illalla ennen valojen sammumista 7.0 ja aamulla ennen valojen syttymistä 6.8 yleensä. Pientä vaihtelua näiden sisällä, mutta kaikenkaikkiaan pH pysyy tuossa välissä. KH ja GH arvot eivät muutu akvaariossa mihinkään.

Vettä vaihtaessa 50 % vesiarvot myös pH ovat välittömästi vedenvaihdon jälkeen samat, kuin ennen vaihtoa.

Minä käytän akvaariossa passiivista hiilidioksidin levitystä kahden flipperilevittimeen yhdistetyn kiljupullon muodossa. Lisäksi altaassa on melko paljon juurakoita, jotka saattavat laskea pH:ta hieman. Tuon hiilidioksidi lannoituksen vaikutus pH arvoihin on todennäköisesti melko pieni, sillä altaassa oleva kova virtaus ja ilmastus tuulettanee hiilidioksidista pääosan pois. Ehkäpä tuolla saattaa jonkinlainen pieni arvoja vakauttava vaikutus olla.

1. Millaisia testereitä käytätte (kun niitähän on olemassa sekä tippa- liuska- että ties mitä muita testereitä)?
Ovatko minkähintaisia?
Minä käytän tetran tippatestejä ja digitaalista pH-mittaria.
Tippatesteistä minulla on käytössä KH ja GH testi, sekä ammoniakki, nitriitti ja nitraatti testi. Hintaa noilla testeillä on yleensä jotain 10-25 euron välillä testistä riippuen. Digitaalinen pH-mittari maksoi noin 80 euroa, mutta sen ostaminen oli hieman repostelua. Tippatestilläkin olisi pärjännyt hyvin.

Tetran KH ja GH testi ovat erittäin selkeäkäyttöisiä ja nuo nitraatti, ammoniakki ja nitriitti testi ovat myös antaneet järkeenkäypiä tuloksia.
Itse käytän testejä erittäin harvoin. Muuton ja uuden akvaarion perustamisen jälkeen vesitestien teko päivittäin oli tärkeää, mutta kun kriittisestä vaiheesta pääsi yli niin teen testejä aina silloin tällöin ihan tarkastusmielessä.

Nyt kun tiedän millaista vesi on ja tiedän myös sen, että se sopii kaloilleni ja sen, että vesiarvot eivät koskaan vielä ole mitattaessa heitelleet suuntaan tai toiseen riittää testien teko erittäin harvoin. Nitriitti ja ammoniakki testillä ei kypsässä akvaariossa ole mitään käyttöä.

Nitraatti testi on noista kaikista useiten käytössä. Ruokinta on meillä sinänsä pienestä kalastosta isossa altaassa huolimatta melko reilua, että aremmatkin asukit saavat osansa ruoasta. Nitraattitestillä sitten välillä mittailen ennen viikottaista vedenvaihtoa, että miltä arvot näyttävät ja jos nitraatti on reilummin kuin pitäisi niin teen 50 % vedenvaihdon ja seuraavalla viikolla hieman vähennän ruokintaa. Mikäli nitraattia taas altaassa on kovin vähän vaihdan vähemmän vettä kerralla.
Muuttaako se vesiarvoja?
Minä käytän Tetran aqua safea vedenvaihdon yhteydessä siten, että poikas ja karanteenialtaaseen lisään ainetta ohjeen mukaan päivittäisten vedenvaihtojen yhteydessä ja pääaltaaseen vähän summanmutikassa muutaman korkillisen viikottaisen vedenvaihdon yhteydessä.

Vedenvaihdon yhteydessä käytän c-vitamiinia kloramiini hajoittamiseen vedestä. Minä asun espoon kivenlahdessa ja soitolla vesilaitokselle selvisi, että meille vesi tulee pelkästään Nuuksion pitkäjärvestä Dämmanin vedenpuhdistuslaitoksen kautta. Klooria ylipäätään vedessä on noin 0.6 mg/l meillä ja se kaikki on käytännössä kloramiinia mitä on jäljellä kun vesi hanasta meille tulee. Kloramiinin määrä arvioitiin meillä olevan korkeintaan 0.5 mg/l ja sen mukaan annostelen c-vitamiinia veteen.

Tuossa pitkä pätkä kloramiinin hajoituksesta meillä ja bonuksena olennaista keskustelua ihmisten moraaliarvoista: (paha teemu) :D
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ramiini%2A

Haulla voi etsiä myös kaikenlaisia vanhoja keskusteluja vesiarvoista, hiilidioksidilannoituksesta, kloramiinista ja vesiarvojen muuttamisesta erilaisilla aineilla. Kun tarpeeksi etsii tietoa ja lukee noita ihmisten esimerkkejä niin ehkäpä jossain vaiheessa onnistuu sisäistämään nuo tärkeimmät asiat haluamallaan tavalla.
Sarkka
Member
Member

Huh, siinäpä tulikin paljon tietoa. Kiitos. :D
-Kaaka81
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”