Kerrotaan nyt tähän hieman omia käytännön kokemuksia vedentestaamisesta, jos käytännön esimerkkejä olisi helpompi sisäistää.
Meillä hanaveden perusarvot ovat: pH 7.8, KH 0.5-1.0 ja GH 5.
Akvaariossa vesiarvot ovat pH 6.8-7.0. Illalla ennen valojen sammumista 7.0 ja aamulla ennen valojen syttymistä 6.8 yleensä. Pientä vaihtelua näiden sisällä, mutta kaikenkaikkiaan pH pysyy tuossa välissä. KH ja GH arvot eivät muutu akvaariossa mihinkään.
Vettä vaihtaessa 50 % vesiarvot myös pH ovat välittömästi vedenvaihdon jälkeen samat, kuin ennen vaihtoa.
Minä käytän akvaariossa passiivista hiilidioksidin levitystä kahden flipperilevittimeen yhdistetyn kiljupullon muodossa. Lisäksi altaassa on melko paljon juurakoita, jotka saattavat laskea pH:ta hieman. Tuon hiilidioksidi lannoituksen vaikutus pH arvoihin on todennäköisesti melko pieni, sillä altaassa oleva kova virtaus ja ilmastus tuulettanee hiilidioksidista pääosan pois. Ehkäpä tuolla saattaa jonkinlainen pieni arvoja vakauttava vaikutus olla.
1. Millaisia testereitä käytätte (kun niitähän on olemassa sekä tippa- liuska- että ties mitä muita testereitä)?
Ovatko minkähintaisia?
Minä käytän tetran tippatestejä ja digitaalista pH-mittaria.
Tippatesteistä minulla on käytössä KH ja GH testi, sekä ammoniakki, nitriitti ja nitraatti testi. Hintaa noilla testeillä on yleensä jotain 10-25 euron välillä testistä riippuen. Digitaalinen pH-mittari maksoi noin 80 euroa, mutta sen ostaminen oli hieman repostelua. Tippatestilläkin olisi pärjännyt hyvin.
Tetran KH ja GH testi ovat erittäin selkeäkäyttöisiä ja nuo nitraatti, ammoniakki ja nitriitti testi ovat myös antaneet järkeenkäypiä tuloksia.
2. Miten usein testaatte?
Itse käytän testejä erittäin harvoin. Muuton ja uuden akvaarion perustamisen jälkeen vesitestien teko päivittäin oli tärkeää, mutta kun kriittisestä vaiheesta pääsi yli niin teen testejä aina silloin tällöin ihan tarkastusmielessä.
Nyt kun tiedän millaista vesi on ja tiedän myös sen, että se sopii kaloilleni ja sen, että vesiarvot eivät koskaan vielä ole mitattaessa heitelleet suuntaan tai toiseen riittää testien teko erittäin harvoin. Nitriitti ja ammoniakki testillä ei kypsässä akvaariossa ole mitään käyttöä.
Nitraatti testi on noista kaikista useiten käytössä. Ruokinta on meillä sinänsä pienestä kalastosta isossa altaassa huolimatta melko reilua, että aremmatkin asukit saavat osansa ruoasta. Nitraattitestillä sitten välillä mittailen ennen viikottaista vedenvaihtoa, että miltä arvot näyttävät ja jos nitraatti on reilummin kuin pitäisi niin teen 50 % vedenvaihdon ja seuraavalla viikolla hieman vähennän ruokintaa. Mikäli nitraattia taas altaassa on kovin vähän vaihdan vähemmän vettä kerralla.
3. Entä käyttävätkö kaikki vedenparannusainetta?
Muuttaako se vesiarvoja?
Minä käytän Tetran aqua safea vedenvaihdon yhteydessä siten, että poikas ja karanteenialtaaseen lisään ainetta ohjeen mukaan päivittäisten vedenvaihtojen yhteydessä ja pääaltaaseen vähän summanmutikassa muutaman korkillisen viikottaisen vedenvaihdon yhteydessä.
Vedenvaihdon yhteydessä käytän c-vitamiinia kloramiini hajoittamiseen vedestä. Minä asun espoon kivenlahdessa ja soitolla vesilaitokselle selvisi, että meille vesi tulee pelkästään Nuuksion pitkäjärvestä Dämmanin vedenpuhdistuslaitoksen kautta. Klooria ylipäätään vedessä on noin 0.6 mg/l meillä ja se kaikki on käytännössä kloramiinia mitä on jäljellä kun vesi hanasta meille tulee. Kloramiinin määrä arvioitiin meillä olevan korkeintaan 0.5 mg/l ja sen mukaan annostelen c-vitamiinia veteen.
Tuossa pitkä pätkä kloramiinin hajoituksesta meillä ja bonuksena olennaista keskustelua ihmisten moraaliarvoista: (paha teemu)
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ramiini%2A
Haulla voi etsiä myös kaikenlaisia vanhoja keskusteluja vesiarvoista, hiilidioksidilannoituksesta, kloramiinista ja vesiarvojen muuttamisesta erilaisilla aineilla. Kun tarpeeksi etsii tietoa ja lukee noita ihmisten esimerkkejä niin ehkäpä jossain vaiheessa onnistuu sisäistämään nuo tärkeimmät asiat haluamallaan tavalla.