Rihmalevän ensimmäiset rihmat

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kultaturbo
Starting Member
Starting Member

Rihmalevän ensimmäiset rihmat

Viesti Kirjoittaja kultaturbo »

Olen näitä palstoja lueskellessani tullut siihen lopputulokseen, että rihmalevä on erittäin pahasta. Ensimmäinen altaani on perustettu vasta puolitoista viikkoa sitten ja eilen huomasin siellä ensimmäiset rihmat! Yritin niitä sohia puisella kepillä pois, mutta ne olivatkin tosi tiukasti kiinni. Mikä olisi sopiva työkalu tuohon hommaan? Onko jotakin muuta mitä kannattaisi tehdä näin alkuvaiheessa ennenkuin levä pääsee niskan päälle? Kuinka monta tuntia lamppujen pitäisi olla päällä päivässä? Olen pitänyt 12 tuntia ilman taukoja, onko se liikaa? Lisäksi huomasin eilen pienen pieniä kotiloita möngertämässä ympäriinsä. Kannattaisiko ne "myrkyttää" jollakin aineella ennen kalojen tuomista altaaseen?
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Hyvä työkalu on fööniharja:
http://koti.mbnet.fi/hiutale/akvaario/k ... talji.html
(alin kuva)

Oma epätoivoinen taistelu rihmalevää vastaan jatkuu edelleen fööniharjan tuomasta huomattavasta avusta huolimatta. 600-litraisessa umpeenkasvaneessa viidakossa kun rihmoja riittää...

Noihin muihin kysymyksiin löytyy paljonkin vastauksia kun haet haku-toiminnolla, sekä valaistusajoista että kotiloista on keskusteltu usein.
kultaturbo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kultaturbo »

Kiitos vinkistä Hiutale!
Kotiloista vielä. En tajunnut huuhdella kasveja alunassa tai flubenolissa vaan huuhtelin ne vesijohtovedellä ja istutin altaaseen. Ja nyt on sitten ilmeisestikin liian myöhäistä? Flubenolia tai alunaa kumpaakaan ei voi laittaa suoraan akvaarioon vaikka siellä ei ole vielä kaloja, niinkö? Sorry tätä tankkausta! Käytin kyllä hakuakin.. [:I] rautalankaa kiitos..!
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Hiutale kirjoitti:Oma epätoivoinen taistelu rihmalevää vastaan jatkuu edelleen fööniharjan tuomasta huomattavasta avusta huolimatta. 600-litraisessa umpeenkasvaneessa viidakossa kun rihmoja riittää...
Kiitos hienosta vinkistä! Täälläkin rihmaa pukkaa toisinaan hirmu määriä. Täytyypä käydä etsimässä altaalle oma harja. :) Jos jotain positiivista, niin onneksi tuo rihmalevä on kivan pehmeän tuntuista. :P

Kotiloista: ainakaan alunaa en uskaltaisi altaaseen laittaa, se taitaa aikamoista myrkkyä olla. Jos sinulla on hiekkapohja ja olet aikeissa hankkia kierteisiä, ne varmaan syrjäyttävät pienet kotilot. Ainakin minulla katosi postitorvet kun kierteisten määrä lisääntyi. Käsittääkseni kierteiset pistelevät muiden kotiloiden munat parempiin suihin.
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Flubenolia tai alunaa kumpaakaan ei voi laittaa suoraan akvaarioon vaikka siellä ei ole vielä kaloja
Ei ainakaan alunaa altaaseen. Flubenoliakaan en suosittele laittamaan altaaseen ellei ole aivan pakko. Itse käytin flubenolia hydra-polttiaiseläinten tappoon yhdessä altaassa enkä saanut sinne kierteissarvikotilo kantaa millään tämän jälkeen, vaan hiekan lappoilujen ja runsaiden vedenvaihtojen jälkeenkin kierteissarvikotilot olivat kuolleina luukku pystyssä hiekalla. Päädyin perustamaan altaan lopulta uudestaan.
Ylipäätään kaikkien "ylimääräisten aineiden" kanssa saa olla akvaariossa tarkkana, enkä suosittele sinne mitään sellaista laittamaan.
Olen pitänyt 12 tuntia ilman taukoja, onko se liikaa
Meillä on nyt 440 litraisessa pääaltaassa päästy 10 tunnin valaistuksella levättömyyteen, kun 12 tunnin valaistuksella alkoi jotain puna/rihmalevää esiintyä hieman.

Ylipäätään riittävä valoteho, riittävän lyhyt valaistusaika, riittävä hiilidioksidi ja muu riittävä lannoitus pitää kasvit voitolla levistä. Itse pärjään ilman nestemäisiä kasviravinteita. Pohjaravinteita ja hiilidioksidia käytän.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”