Pohjakaloja 60-litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
iisa
Member
Member

Pohjakaloja 60-litraiseen

Viesti Kirjoittaja iisa »

Mulle on tulossa 60-litrainen akvaario, mutta en ole vielä täysin varma, mitä pohjakaloja siihen otan (pohja 30*60). Muita kaloja akvaarioon on tulossa taistouros sekä parvi neontetroja TAI miljoonakaloja. Pohjalle olen ajatellut Pit bull plekoa/plekoja tai pieniä monnisia. Mikä sopisi? Eihän näin pieneen akvaarioon ihmeitä voi ottaakkaan.
aku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aku »

JOS otat neoneja ota vaikka nuolimonnisia tai kääpiömonnisia 5-8kpl. JOS millejä ei kai jää muuta vaihtoehtoa kuin maatiaispartis. Onhan tuo vähän pieni partikselle mutta kyllä se pärjää. Myös nuolimonnit sopivat neontetrojen kanssa.
Meitä on moneen junaan, mutta jotkut jäävät jo asemalle.
Kupo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kupo »

aku kirjoitti:Onhan tuo vähän pieni partikselle mutta kyllä se pärjää.
Ai että vähän pieni? Sanoisinko että aivan liian pieni. Tuonkokoisessa partis olisi kuin silakkarasiassa. [}:)]

Ja ei pärjää. Saattaa vaikuttaa siltä, että ihan tyytyväisenä se siellä lötköttää, mutta näin ei ole. Pikkupartis voi vielä mahtua, mutta entäs sitten kun se on 15 senttinen köriläs? Mmmm... Aivan. :roll:

Ja iisa, otappa selvää ensin kraanavetesi kovuudesta, sillä ethän voi vaan sanoa että joko neontetroja tai miljoonakaloja. Millikset vaativat kovaa vettä ja neontetrat pehmeää ja se on jokotai..

Lämpötilasta riippuen (ei yli 25 C) Suosittelen myöskin ottoja.

T: Kupo
" 2+2=5 Hyvin suurilla kakkosen arvoilla. "
aku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aku »

Jahas. Missäköhän olet nähnyt 15cm partiksen?
Meitä on moneen junaan, mutta jotkut jäävät jo asemalle.
iisa
Member
Member

Miljoonakaloilla veden kovuuden pitää olla 4-30 dH, eli voi se vähän pehmeääkin olla. Eikä mulla valitettavasti nyt oo mahollista tarkistaa veden kovuutta, ku vielä kuukauden päivät asustan Saksassa. Onko muuten mitään keinoja pehmentää/koventaa vettä?
Raita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raita »

Esitän nyt vain oman akntani, eli itse on ole nähnyt 15 cm pitkää partista, paitsi kuvissa harrastiajien sivuilta, mutta lueppa allaolevan keskustelun viimeisiä viestäjä..
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... c&start=15
Kupo
Junior Member
Junior Member

aku kirjoitti:Jahas. Missäköhän olet nähnyt 15cm partiksen?
Meidän nyt jo edesmennyt partisherramme kasvoi huimasti 14,5 senttiseksi.

Jos itse pidät partiksen maksimikokona jotain 10 senttiä, voi hyvä herra kuinka oletkaan väärässä. Nojoo. Ei kymmensenttinenkään partis 60 litraisessa pysy mukavasti elämään.

Ja sinulle iisa. Ei milliksiä nyt mitenkään kovin pehmeässä vedessä voi pitää. Voit toki (jos jaksat/viitsit) muuttaa veden kovuutta. Siitä ei minulla ole hirveästi kokemusta, sillä minä laiskana tyydyin siihen veteen, mitä kraanasta tuli ja rakensin kalaston sen ympärille.
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

aku kirjoitti:JOS otat neoneja ota vaikka nuolimonnisia tai kääpiömonnisia 5-8kpl.
Kääpiömonnisille pitäisi olla iso parvi eli väh.10-15kpl poppoo.

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla on mielestäni partamonnikoiras sieltä kunnollisemman kokoisesta päästä; ilman pyrstöä mitattuna 13 cm ja pyrstöineen 16 cm. Pään leveys leveimmältä kohdalta on 4 cm. Varoituksena mainittakoon että kyseisen kalan jälkeläisiä on ollut takavuosina markkinoilla melkoisesti...
iisa
Member
Member

Monnia ei siis ainakaa voi ottaa, eikä akvaani 10-15 kääpiömonnistakaa mahdu. Pitää miettiä sitte uudestaa, ku saan vesiarvot selville. Kiitoksia vastauksista! :)
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

iisa kirjoitti:Monnia ei siis ainakaa voi ottaa, eikä akvaani 10-15 kääpiömonnistakaa mahdu. Pitää miettiä sitte uudestaa, ku saan vesiarvot selville. Kiitoksia vastauksista! :)
Niin no en tiedä sinusta mutta minulla on tällä hetkellä 4kpl(ostin kaikki mitä kaupassa oli jäljellä) kääpiömonnisia 60-litraisessa akvaariossa, lisää tuleepi(niin että lopullinen määrä on n.15kpl) kun kauppaan saapuu uusi erä näitä veijareita. Olen erimieltä siis siitä että mahtuuko ne vai ei, voisin tähän vielä lisätä että Pertti Rassin kanssa mailailtaessa tämä asia valkeni minulle. Kääpiömonnisethan ovat äärettömän pieniä veijareita. Allaskavereina on tällä hetkellä 2xnaaras partis(poistumassa!) ja 8kpl rubiinitetroja. Lopullinen kalasto tulee olemaan johonkin tähän suuntaan: kääpiömonnisia 15kpl, rubiinitetroja n.8kpl, ottoja 5-6kpl, +jotain ehkä vielä.

Keskustelun poikanen kääpiömonnisista:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=4070

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
iisa
Member
Member

Jaahas, no kyllä sinne sitte mahtu niitä kääpiömonnisia. Itellä ei oo lajista vielä paljo minkäänlaista tietoa, kuulosti vaan isolta määrältä pohjakaloiksi. No, lukiessa viisastuu! :D
tikru
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tikru »

Kokemuksesta voin sanoa, että taisto- ja millisurokset eivät ole se kaikkein toimivin yhdistelmä.. Näykkimistä on vähän molemmin puolin, kunnes yleensä taisto vie lopulta voiton :?
Kupo
Junior Member
Junior Member

Juu. Samaa mieltä olen tikrun kanssa.

Ota vaan niitä neontetroja, taistis repii millisurokset kappaleiksi luullessaan -fiksuja kun ovat- niitä oman lajinsa edustajiksi (liehupyrstöt)

Joo. En aiemmin huomannut. Sori.. :roll:

Neonit on ihan hyvä vaihtoehto mielestäni.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”