Akvaarion alusta neuvoa kaivataan!

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
malotka
Starting Member
Starting Member

Akvaarion alusta neuvoa kaivataan!

Viesti Kirjoittaja malotka »

Te kaikki fiksummat ja kokeneemmat, auttakaahan hiukkasen "aloittelijaa" ongelmassa. Minulla on tuollainen 200l akvaario ja sille olen uutta alustaa kaipaillut, vaan kun en tiedä millasen lipaston tai muun sen alle saan jostain suht edullisesti hankittua, joka ei leviä sen painosta kivana yllärinä joku päivä (on minullakin painajaiset [;)] ). Nyt akvaario on siis metallijalkaisen pöydän päällä...mutta tämä mimmi kun tahtoo siitä pöydästä eroon ja jonkun kivemman näkösen systeemin akvaarion alle. :roll:
Mitäs ainetta kyseisen alustan tulee olla? Pitääkö olla massiivipuu vai kestääkö nuo tuommoset kalustelevystä valmistetutkin kaapit alla? Suurin osa kun tuntuu semmoisia nykyään olevan. :|
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Älä vain laita mitään lastulevyä alle, sitten on varma vesivahinko tiedossa! Joku mdf-levy (punavaneri) on kestävä, mutta ei ole kovin tyylikkään näköinen. Mutta eihän sen tarvitse olla tyylikäs yläpuolella, jos akvaario peittää koko ylälevyn? Itse kyllä hakisin kakkosnelosia (vähempikin paksuus riittäisi) ja tuota mdf:ää rungoksi ja sitten koristelisin seinät kaunimmalla materiaalilla. Vaikka jalopuulla! Saisin juuri sellaisen minkä haluaisin, tai ainakin melkein [;)]

Valmiitakin kaappeja löytyy, hinnoista en tiedä. Siis kestämään akvaarioita. Yleisin akvaariomaailmassa tuntuu olevan tuo alumiinirunkoinen jalkasysteemi, jolla on sitten seinät + ovet tai ei. Itse pidän kyllä puusta enemmän. Tuossa jalkasysteemissa voi sitten jonkinverran justeerata jalkoja, jos lattia on epätasainen. Puukaappi vaatinee sitten muuta tasapainokorjausta.
marru
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marru »

[;)] kokopuinen paras tietenkin. ole täällä netissä nähnyt kuviakin valmiista vartavasten tehdyistä akvan alustoista, mutta en muista millä sivuilla...olikohan juwel sivuilla jotain linkkejä..?
mulla on kalustelevystä kyllä, se on tukeva, siinä on useampi "pystö" välissä. mutta kun se ei oikein kestä vettä, aina sa olla vuoraamassa. muuten hyvä

nyt muistin.helsingin akvaariokeskuksen sivuilla on eri merkkisiä valmmita alustoja :mrgreen:
suo siellä vetelä täällä
iiputti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja iiputti »

aco kirjoitti:Joku mdf-levy (punavaneri) on kestävä, mutta ei ole kovin tyylikkään näköinen.
MDF on kuitulevy(Medium Density Fiberboard), joka on rakenteeltaan kuitu- ja lastulevyn väliltä, mutta kuitenkin selkeästi kuitulevy. MDF on huomattavasti tiiviimpää ja helpommin työstettävää kuin lastulevy. MDf-levyn pintakäsittely on myös erinomaisen helppoa levyn homogeenisuuden vuoksi, joten sen ulkonäköön voidaan vaikuttaa rajattomasti.

Ja juu, sopii erinomaisesti akvaarioalustojen valmistukseen, vaikkakin alustan kanneksi käytän itsekin massiivipuuta.
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kannattaa muistaa, että noi akvaarioliikkeissäkin myytävät alustat ovat harvoin kokopuuta. On jonkin sortin levyä.

Jos yhtään katsotte niitä alustoja tarkemmin, niin välistä minä ainakin ihmettelen, että miten ihmeessä ne pysyy kasassa! Ei mitään tuentaan löydy. Lyöty vain pystyyn ja se on siinä.

Jos onnistutte löytämään akvaarioliikkeen, josta löytyy esittelyaltaita tällaisista kokoonpanoista, niin kiinnittäkääpäs joskus huomiota niihin alustoihin. Osassa on lähtenyt pohja taipumaan alaspäin :? Siksi ne ovat varsin usein aika tiuhaan pystytuettu, koska olisi muuten aika hepposta materiaalia alustaksi. (Eräässä Hkiläisessä akvaarioliikkeessä voi käydä kurkkaamassa yhtä tälläista valmista kokoonpanoa ja havaita tuon vääntymän alustassa.)

Jos ja kun ostatte niitä valmisalustoja akvaliikkeestä, niin kiinnittäkää huomiota siihen tuentaankin. Tokihan ne ovat "20-vuoden kokemuksella kestäneet", mutta se ei järin mieltä lämmitä, kun omalla kohdalla läsähtää kasaan.
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Niin, en ihan varmaan muista sen levyn nimeä. Se on sellainen punaisen sävyinen, joka on kuin vanerista tehty. Monta millin paksuista tasoa liimattu yhteen. Punavaneriksi sanon ja nikkarit tuntuvat heti tajuavan mistä puhun. Se on erittäin kestävä, vaikkakin ei maailman kaunein, jos ei punaisesta vanerista ole innoissaan. Pidetäänhän noita harkkojakin nykyään sisällä, jopa sisustuslehdissä! :D Niitä levyjä saa eri paksuisia ja minulla taitaa olla sellainen noin sentin paksuinen oman (90x40x40) akvan alla. Se sentin näkyvä sivuosa on peitetty listalla. Ja kaapin pohjalla myös samaa levyä.

Valmiiksi tehty kaappi on kyllä nopein ja vaivattomin tapa saada homma kuntoon. Jos vain löytyy kaappi oikeilla mitoilla. Ja rahaa on sopivasti. Eikun vain nostamaan se paikalleen ja akva päälle. Mutta ei voi tietenkään ylpeillä, että tuon minä tein ja komea on! :)
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Oiskohan tuo punavaneri teknistä viilua tai filmipintaista vaneria?

Ei siinä akvaario jalustassa ole kovin merkityksellistä mistä levystä se on tehty vaan miten se on tehty ja miten sitä käytetään.Usein porataan lastulevyn sopimattomuutta tarkoitukseen oletettujen kosteudensieto rajoitusten vuoksi.Kannattaa tutustua mistä ne akvaariokauppojen valmiit jalustat on yleensä tehty.samoin asuntojen kylpyhuone kalusteet jotka yleensä ovat paljon suuremmalla kosteusrasituksella kun akvaario jalustat.
Akvaariossa läträtään vedellä yleensä kerran viikossa kylppäreissä usein monta kertaa päivässä.

Pitkän päälle ehkä paras sijoitus silmän kannalta ja muutenkin on puujalusta,hyvin tehty jalusta on ilo pitkäksi aikaa ja vielä sillonkin kun hinta on unohtunut ja helpompi myydäkin kun vaihtaa allasta.
Otocinclus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Otocinclus »

Samakai se on mistä sen pöydän tekee kunhan varmistaa että kansilevy ei pääse vääntymään ja alla olevarunko on asiallisesti ristiin tuettu. itse olen tehnyt 100 litraselle tason huonekalu lastulevystä. kaksi levyä pystyyn ja yksi taustaksi (toimii ristitukena). kansilevyn alla on 2 neliskanttista rautaputkea ja päällä lastulevy. Korkeutta tolla hökkelillä on 65 cm. levy paksuus on n.22 mm.
Jallu74
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

konsti

Viesti Kirjoittaja Jallu74 »

Itse lähtisin siitä liikkelle että jos sinulla on jo valmiina "perinteinen" alumiinijalusta joka vartavasten on tarkoitettu kestämän akvaarion olla niin miksi et verhoilisi sitä itse valitsemallasi materiaalilla? Helpoin ja halvin vaihtoehto esim. vetäistä jaulustan yläreuna kolmelta sivulta n.s tarranauhalla. Ostaa mieleistä kangasta johon ompelee/kiinnittää tarranauhan vastapuolen. Verho helppo kiinnittää ja irroittaa ja pestä.

Toinen vaihtoehto päällystää valmis jalusta millä tahansa vanerilla tai puulevyllä tai paneloida tai mitä tahansa. kiinnitystapoja monia.. Tai asentaa ovet saranoilla... vai mielikuvitus rajana ja ehkä se kuinka keskellä kämmentä peukalo on 8-)
"miten te kuvittelette että voisin olla asiasta itseni kanssa erimieltä?" - sanoi töissä johtajamme
zamppa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Voit katsoa tästä linkistä noita jalustoja ja niitä voi myös tuolta tilata.Voivat olla kyllä aikas hintavia,mene ja tiedä.

http://www.akvaariokeskus.com/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”