Neocaridinat lisääntyy ristiin?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Neocaridinat lisääntyy ristiin?

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Eli huoneeni 130l altaasta tulikin rapu- ja omppokotiloallas :D

Rapuja löytyy nyt sinirapu sekä neocaridinoja (red cherry, green, tiger). Eilen ostetuista "tiikereistä" yksi kantaa munia viimeisillään. Hyvä niin, sillä ainut koiras oli aamulla kuollut 8O Sopeutumisongelmia? Vähän kyllä harmittaa...

Mieleeni tuli että eivät kai nämä rapuset ihan vallattomasti keskenään lisäänny? Olen kuullut että voivat risteytyä, mutta onko se sääntö vai poikkeus?

Ps. Kiva tapa viettää maanantai-iltaa. Haavin eilen n. 100 red cherry-lasta 40l rapuvaariosta ja siirsin saavin kanssa uuteen altaaseen. Valehtelematta toinen mokoma jäi vanhaan tankkiin. Miten ne pirut saa ikinä kaikki kiinni?! :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
zyk0in
Starting Member
Starting Member

Re: Neocaridinat lisääntyy ristiin?

Viesti Kirjoittaja zyk0in »

Adrianna kirjoitti:Mieleeni tuli että eivät kai nämä rapuset ihan vallattomasti keskenään lisäänny? Olen kuullut että voivat risteytyä, mutta onko se sääntö vai poikkeus?
Tähän hätään en nyt muista lähteitä, mutta monesta paikkaa lukenut että täysin mahdollista. Jotkut asialleen vihkiytyneet eivät yhdistä mitään katkoja keskenään, vaan laittavat lajiakvaarioihin.

Pitääkin tutkiskella mitä ne lähteet oli.. :)
Adrianna kirjoitti:Ps. Kiva tapa viettää maanantai-iltaa. Haavin eilen n. 100 red cherry-lasta 40l rapuvaariosta ja siirsin saavin kanssa uuteen altaaseen. Valehtelematta toinen mokoma jäi vanhaan tankkiin. Miten ne pirut saa ikinä kaikki kiinni?! :mrgreen:

Buah, no jos se hillopurkki ei ole kun 40 litraa niin ota se syliin ja kippaa sinne uuteen altaaseen. :mrgreen:
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Levänsyöjäkatkarapulajien on todistettavasti havaittu lisääntyvän keskenään, jopa yli suku-rajojen Caridina x Neocaridina.
Esim. Neocaridina denticulata sinensis "red cherry" x Caridina cf. babaulti "malayan"

Risteytymisen mahdollistaa samankaltainen ruumiinrakenne eli, jos kokoeroa lajien välillä on niin risteytyminen on epätodennäköistä.
Näinollen itse en lähtisi sekoittamaan esim. Caridina japonicoita C. cf. babaulti -ryhmään kuuluvien lajien kanssa tai varsinkaan Caridina sp. "zeylanican" kanssa, sillä ei ole kovin tarkoituksenmukaista kehitellä omia risteymiä, kun vielä ei edes ole saatu selkoa mitä lajeja luonnosta löytyy. Tähän mennessä luonnosta löytyneet lajit riittävät ainakin mulle ihan hyvin ja monet ovat todella kauniita (red cherry, green, bumblebee etc.)

Noiden sulta löytyvien lajien en usko risteytyvän keskenään, varsinkaan jos löytyy omanlajisia partnereita. Ilmoittele toki, jos rupeaa ilmestymään omituisen värisiä (viher-punaisia :roll: ) katkiksia.
-Sami-
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Sami kirjoitti:Ilmoittele toki, jos rupeaa ilmestymään omituisen värisiä (viher-punaisia :roll: ) katkiksia.
:mrgreen:

Puna-vihreitä, raidallis-pilkullisia. Huomenna pitäisi hakea vielä 4 bumblebeetä soppaa sotkemaan. Riittää jo että 5 eri omenakotilon värimuunnosta lisääntyy (varmasti tota menoa :roll: ) vailla värirasismin häivää, että vielä ravutkin! Ja minun makkarissani? 8O

Zyk0in, ihan saat tulla keskenäs kantamaan ton 40l altaan, arvaa paljon se painaa?! [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Tuolta wirbellose.de -sivulta löytyy aika hyvin eri värimuotojen sukulaisuussuhteita. Ja täältä sitten vähän jotain mielipiteitä eri muotojen ja lajien risteytymisestä: http://www.petshrimp.com/shrimpspecies.html
frosti
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja frosti »

mulla on taulukko jota en saa tähän lisättyä mutta laitan sen ylläpidolle niin he varmaan laittavat sen sivuille näkyviin.
zyk0in
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zyk0in »

Adrianna kirjoitti: Zyk0in, ihan saat tulla keskenäs kantamaan ton 40l altaan, arvaa paljon se painaa?! [;)]
Jep, mä riskinä miehenä tulen kantamaan sen sulle. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”