Laiha aikuinen kiekkoko kuolemassa?
Valvoja: Moderaattorit
Laiha aikuinen kiekkoko kuolemassa?
Olen täällä joskus jonkin aikaa sitten kertonut aikuisesta (nyt n. 1-1,5v) kiekosta, joka on syystä tai toisesta lopettanut kasvamisen jo joskus ihan alkuvaiheessa minulle tulon jälkeen (huhti-toukokuu -04). Tästä kiekosta on kuvakin otsikolla "Laiha kiekko" ja juttua, missä eräs kertoi Tihen sanoneen kiekon olevan mennyttä kalua jos otsa on kovin terävä (keskustelun kohteena tosin ei ollut minun kala mutta samaa asiaa).
Tämä kiekko on ollut ja on edelleen ihan luikku ja terävä otsainen, mutta se on tähän (eiliseen?) saakka syönyt hyvin ja liikkunut porukassa, siksi olen sen antanutkin altaassa olla. Altaassa ei ole tehty mitään muutostöitä (ei siis vesiarvomuutoksia, ei uusia kaloja, kaksi kiekkopariskuntaa aloittelee kutemistakin). Nyt se on jollain lailla erilainen, tarkkaan en osaa sanoa miten. Apaattisempi, vetäytyy omiin oloihin ja ihan kuin se olisi laihtunut vieläkin lommoisemmaksi kuin ennen (tai sitten kuvittelen vain niin). Kävin vilaisemassa sitä äsken, se ei tule syömään, ikäänkuin se ei jaksaisi edes kunnolla nousta pinnan tuntumaan. Joku taisi joskus sanoa tästä silloin aikanaan, että se on menettänyt elimistöstään jotakin (?), jonka takia se on ja pysyy laihana ja kuolee joskus. Varmaan olisi reiluinta päästää se kärsimyksistään, ei siitä kuitenkaan "kunnon" kalaa enää tule.
Ps. Minulla on se toinenkin kitukasvuinen, luikkuakin pienempi ja yli 1 vuoden ikäinen, mutta normaali paksuinen tapaus...
Tämä kiekko on ollut ja on edelleen ihan luikku ja terävä otsainen, mutta se on tähän (eiliseen?) saakka syönyt hyvin ja liikkunut porukassa, siksi olen sen antanutkin altaassa olla. Altaassa ei ole tehty mitään muutostöitä (ei siis vesiarvomuutoksia, ei uusia kaloja, kaksi kiekkopariskuntaa aloittelee kutemistakin). Nyt se on jollain lailla erilainen, tarkkaan en osaa sanoa miten. Apaattisempi, vetäytyy omiin oloihin ja ihan kuin se olisi laihtunut vieläkin lommoisemmaksi kuin ennen (tai sitten kuvittelen vain niin). Kävin vilaisemassa sitä äsken, se ei tule syömään, ikäänkuin se ei jaksaisi edes kunnolla nousta pinnan tuntumaan. Joku taisi joskus sanoa tästä silloin aikanaan, että se on menettänyt elimistöstään jotakin (?), jonka takia se on ja pysyy laihana ja kuolee joskus. Varmaan olisi reiluinta päästää se kärsimyksistään, ei siitä kuitenkaan "kunnon" kalaa enää tule.
Ps. Minulla on se toinenkin kitukasvuinen, luikkuakin pienempi ja yli 1 vuoden ikäinen, mutta normaali paksuinen tapaus...
laiha kiekko
anorexia nervosa. Sitä se on. Sellaisia kiekkoja on minullakin ollut, eivät syö, vaikka mitä tekisi. Ja jos näykkivätkin ruokaa, eivät niele.
Ei auta lääkitys eikä herkkupalat. Itse olen joutunut kerta toisen jälkeen toteamaan, että lääkitsemisestä voi terveille kaloille olla enemmän haittaa kuin sille yhdelle toivottomalle apua.
Valitettavasti: Raaka peli Ranualla ja ota kärsivältä kiekolta vaan henki pois. Itse olen monta kertaa jo turhaan kuvitellut, että "jos se kuitenkin paranisi".
Ei auta lääkitys eikä herkkupalat. Itse olen joutunut kerta toisen jälkeen toteamaan, että lääkitsemisestä voi terveille kaloille olla enemmän haittaa kuin sille yhdelle toivottomalle apua.
Valitettavasti: Raaka peli Ranualla ja ota kärsivältä kiekolta vaan henki pois. Itse olen monta kertaa jo turhaan kuvitellut, että "jos se kuitenkin paranisi".
Timppa ja Niki
www.hotellivaltatie1.fi
www.hotellivaltatie1.fi
Ymmärrän. Mutta: tämä on laihana surkimuksena elänyt normaalia ruokailevaa ja elinvoimaista elämää alkukesästä lähtien. Silloin laihuustauti (rasvakerroksen puuttuminen lääkityksen seurauksena tai jotain ehkä...) on alkanut. Nyt vasta vointi on huonontunut. Se on siis syönyt tähän saakka hyvin. Ajattelinkin, ettei tämä ikuisesti kuitenkaan jaksa. Suru. 
----------------------
Päästin hänet nyt kärsimyksistä. Surettaa hieman, mutten voinut katsella sitä enää, vointi kun muuttui niin nopeasti huonoksi. Ja kuten sanottu, siitä ei olisi ikinä tullut normaalikokoista lihaisaa kiekkokalaa.

----------------------
Päästin hänet nyt kärsimyksistä. Surettaa hieman, mutten voinut katsella sitä enää, vointi kun muuttui niin nopeasti huonoksi. Ja kuten sanottu, siitä ei olisi ikinä tullut normaalikokoista lihaisaa kiekkokalaa.

No juu, se kävi mielessä jossain vaiheessa. Mutta sitten kun kala oli oikein huonona, lopetin sen enkä muistanut koko juttua. Olisi pitänyt etukäteen selvittää miten menetellä kala pakkauksien ja muun kanssa jos sen sinne olisi lähettänyt. Tosissaan harmi kun ei tullut ajoissa otettua selvää, olisi erittäin mielenkiintoista (ja hirvittävää) tietää onko kalalla ollut joku tauti (tubi, apua!). Toisaalta se oli niin laiha melkein vuoden, että jotenkin tuntuu, ettei se olisi sen kuntoisena elänyt näin kauaa jos kyseessä olisi tosiaan ollut tubi. Mutta enhän voi sitä tietää. Harmi.patu kirjoitti:Jos sen verran revin haavoja auki, mutta olisiko sinulla ollut mahdollisuutta saada kiekkoa vaikka eelaan? Tulevaisuutta ajatellen siitä olisi voinut olla apua.
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Eläinlääkintä- ja elintarviketutkimuslaitos.minnakoo kirjoitti:Mikä on "eela"? *tyhmänä kysyy hän*
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
- Member
http://www.eela.fi/palvelut/hinnasto.html
Akvaariokala ( 1-3 kalaa ) 21.54e
Akvaariokala ( 1-3 kalaa ) 21.54e
-
- Member