Kaloille kurkkua yms

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

kaesa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 11:23, 07.03.2005
Paikkakunta: joensuu

Kaloille kurkkua yms

Viesti Kirjoittaja kaesa »

Jostain näiltä sivuilta luin, että pohjakalat(oliko monnit) tykkää tuorekurkusta tai kesäkurpitsasta yms.
Miten niitä kaloille annetaan? Pitääkö ne ensin keittää tai jotain?
Entäs jääkö ne kellumaan pinnalle vai onko laitettava joku "paino"?
Olishan se kiva kun kalat söis meidän kanssa samaa sapuskaa.. :D
TerhiL
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 02:38, 27.12.2004
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TerhiL »

Minä olen työntänyt pienen lusikan kurkunpalan läpi ja laittanut pohjalle. Toiset myös keittävät kurkun, jolloin se uppoaa.
Tiuhti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 12:58, 13.01.2004
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

Lusikka, naula tms. ruoan läpi ja kun lusikkaan vielä sitoo langanpätkän on lusikka kätevä nostaa altaasta pois 8-)
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja totoro »

Käykö kurkku piikkisilmille ja muille nuoliaisille?
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tellie »

Ainakin minun piikkikseni närkkivät kurkkua, etenkin pehmeää sisäosaa.

Kannattaa lävistää kurkku "poikkisuunnassa" siten, että se tulee pohjan suuntaiseksi, ainakin minun piikkikseni pitävät enemmän tästä horisontaalisesta kuin vertikaalisesta tarjoilutavasta.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Ai en tiennytkään että piikkisilmillekin voi tarjota kurkkua? No pitääpä kokeilla heti kun tulee kotiin.

Banaania olen kokeillut aikaisemmin, ja ovat ne sitä närppineet, mutteivät oikein tykänneet.
tjn654
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 12:20, 23.11.2004
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Kaloille kurkkua yms

Viesti Kirjoittaja tjn654 »

Siis minkä kokoisina paloina te annatte kurkkua ja muita kasviksia? Itse olen aina pilkkonut mm. kurkun ja herneet niin pieniksi kuin saan ja ainakin partikset ja piikkarit sekä kirsikkatetrat tykkäävät. Eli onko siis mahdollista laittaa myös isompiakin palasia?
kaesa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 11:23, 07.03.2005
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja kaesa »

Eilen illalla sitten annoin kaloille kurkkua. Ihmetys oli aluksi mahdoton, pikkuhiljaa kurkun ympärillä pyöri melkein kaikki, platyt, täplämonniset ja partis.
Taisi olla todellista herkkua, kun aamulla yövuorosta tultuani ei paljon kurkusta ollut jäljellä!
NAM :D
Raaka-Arska
Member
Member
Viestit: 373
Liittynyt: 18:48, 15.06.2004
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Raaka-Arska »

Itse laitan pitkän tikun päähän kurkun. Suurta herkkua plekoille.
Kolli
Member
Member
Viestit: 380
Liittynyt: 08:28, 06.10.2004

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Ja mäpä laitan kurkun palasen kannon nokkaan. Siitä se häviää itsekseen, ei tarvitse kalastella lusikoita tai muita systeemeitä pois tankista :)
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Tiuhti kirjoitti:Lusikka, naula tms. ruoan läpi ja kun lusikkaan vielä sitoo langanpätkän on lusikka kätevä nostaa altaasta pois 8-)
Itsekkin käytän tuota lusikkaa ja ihiset kysyy aina: "Onko tuo lusikka mikä tuola pohjalla on?"

Mutta rautanaulaa älä laita. Siitä liukenee myrkkyjä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Kätevä kurkunvalmistelu on myös tällainen: hetki mikrossa suurimmalla teholla. Hetken jäähtyminen ja lanka läpi kurkusta -> altaaseen roikkumaan. Seuraavana päivänä vaan nostaa jäänteet langan päästä. :)
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member
Viestit: 867
Liittynyt: 10:56, 28.12.2004
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Oisko sellanen 4cmx4cm hyvä koko? Ja isommille pohjakaloille toki isompi palanen! :mrgreen:
helunia
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 01:40, 28.11.2003
Paikkakunta: Jkl / JAS --> Alajärvi / AAH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Kurkkupalan koko tietysti riippuu siitä, millaisia kalasia siellä altaassa on sitä syömässä. Noi kirjoahvenet (isot sellaiset, n. 17 cm) syö pikkupalan kurkkua hetkessä, eli jos haluan, että pohjakalat saavat osansa, laitan puoli kurkkua. Halkaisen kurkun pitkittäissuuntaisesti. Tulee sellaisia veneitä...

Ja mä olen kiireessä heitellyt ties mitä ruokailuvälineitä altaan pohjalle painoksi kurkun mukana! :roll:
Onneksi ei ole pieniä lapsia näkemässä huonoa esimerkkiä! :D
Usein kyllä tuppaa nuo veitset jäämään pohjalle pilaamaan näkymää.

Kurkku myös samentaa veden helposti, jos se hajoaa altaaseen sellaiseksi pieneksi hötöksi. Se on aivan mahdotonta poistettavaa muuten kuin lappoamalla. Paras on tietysti se, ettei ruoki liikaa, tai poistaa jämät ajoissa. :mrgreen:
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
kaesa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 11:23, 07.03.2005
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja kaesa »

Vielä sen verran, että miten usein noita kurkkuja ja muita voi antaa? :? onko kerta viikkoon hyvä vaiko harvemmin?
Oon aivan tumpelo vielä näissä.......
Kwani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 15:29, 05.03.2005
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja Kwani »

kuorittekos kurkut?
Meillä jää kurkkuviipaleesta kuoret altaaseen..
Mitäs muuta sinne altaaseen vois lykätä? omenaakin kokeilin.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member
Viestit: 867
Liittynyt: 10:56, 28.12.2004
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Kerran viikossa olisi mielestäni hyvä. Omena ja päärynhä hajoavat TOSI helposti joten niitä "lilluttamaan" vedessä vain tunnin tai kaksi.
Parhaita syötettäviä olisivat ehkä kurkku ja kesäkurpitsa. Vaihtelu ruokavalioon minusta ihan näkyy kaloissa. Ensimmäisen kerran annoin partikselleni kurkkua ja se alkoi olla aktiivisempi.

Partiksien kurkku-bileet... :mrgreen:
helunia
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 01:40, 28.11.2003
Paikkakunta: Jkl / JAS --> Alajärvi / AAH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Tuli mieleen, että kerran pari olen antanut kaloille myös höyryttämällä kypsennettyä/pehmennettyä kiinankaalia. Varsinkin se kantaosa, mitä ei itse tule syötyä on hyvä höyryttää perunoiden kera ja pudottaa altaaseen päiväksi tai pariksi. Ainakaan minulla se ei samentanut vettä niin pian kuin esimerkiksi kurkku tai kurpitsa. Enkä muuten kuori kurkkuja tai kurpitsoja, onpahan "hampailla töitä".
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

No joo banaania ollaan piikkisilmille koitettu, ei kelvannut. Mutta entäs peruna keitettynä ja kuorittuna? Vai kysyinkö tätä jo?

Surviaiset menevät piikkisilmille kuin kuumille kiville, juuri tänään taas annoin niille sitä. Olen nyt antanut useammin noita survareita, kun toivon että kutisivat pian mätinsä pois ettei niistä ainakaan steriilejä tulisi 8O :frown:
helunia
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 01:40, 28.11.2003
Paikkakunta: Jkl / JAS --> Alajärvi / AAH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Peruna menee meikäläisen fisuille keitettynä ja kuorittuna erittäin pieninä annoksina, mutta menee kuitenkin. Partamonnit tykkäävät ja ahvenetkin käyvät sitä raastamassa. Siis paan ihan koko potun sinne kuorittuna ja keitettynä ja annan olla pari päivää. Siinä ajassa eivät ole kovin paljon siitä ehtineet irti saada.
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
JEM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 22:21, 15.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja JEM »

Minä tein äskettäin tieteellisen kokeilun... Pyörittelin kaurapuurosta, katkaravuista (hienonnettuja) ja kurkkuraasteesta palleroita ja annoin niiden vähän kuivahtaa ettei puuro leviäisi pitkin allasta. Kalat tykkäsivät kuin hullu puurosta :mrgreen: Varsinkin monniset ja ahvenet innostuivat todella.
~ 520 litraa ~
Salse
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 09:22, 27.09.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Salse »

Meillä kurkku laitetaan Eheimin ylimääräiseen imukuppiin eli ts. painetaan kurkku niihin väkäsiin ja sitten vain imukupilla kiinni lasiin.

Kätevää ja toiminut hyvin. Ainakaan kukaan ei ole vielä valittanut :mrgreen:
Akva_Boy
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 14:28, 01.02.2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Akva_Boy »

mie laitan pakasteherneitä sillai et lämmitän käsis laitan 2 osaa ja kuoret pois (koska ei oikein tykkää siitä) ja vetee vaa keisaritetrat sekoo siitä että niille antaa herneitä. ne ottavat suuhun ne ja vievät pois muilta jos pystyvät. aina kauhea kina parista herneestä nyt lähden kokeilee kurkkua.
Aina se tyhmäkin oppii.
SP
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 16:58, 27.02.2005
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SP »

meille on tulossa partis ja lisänä on kuparimonnisia, täytyypä minunkin sitten kokeilla erilaisia vihanneksia! :mrgreen:
Sopuli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 19:23, 08.01.2005
Paikkakunta: Tampere, TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Minulla on nyt :cry: 4 kuparimonnista (3 kuollu) ja partis. Olen kokeillut pohjalle mitä ihmeellisimpiä hedelmiä ja muuta vastaavaa esim tomaatti, viinirypälettä, kiinankaalia, paprikaa, mutta mihinkään ei ole koskettu. Ilmeisesti partis on vielä liian pieni tai akvaarion levävarat ovat niin isot että niissä riittää purtavaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”