Kahden altaan yhdistäminen yhteen uuteen sekä hiekkapohja

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Chyental
Senior Member
Senior Member

Kahden altaan yhdistäminen yhteen uuteen sekä hiekkapohja

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Dodii. Miltäs kuulostaa 312 litranen allas (130*50*48 ), metallijalusta säädettävillä koivilla (ei panelointia tai verhoilua), tausta, suodatin eheim 2028+massat, hiekka yht. 700 euroa. Kaikki uutena, allas teetetään mittojen mukaan. Onko iso hinta?

Ja sitten, ois tarkotus hiekkapohjaan siirtyä tuosta karkeasta sorasta. Aika paljon oon hiekasta lueskellu ja siksi siihen päädyinkin, mutta olen muutamalta taholta kuullut, että kun kalat pönkii (Tällä hetkellä pahin pönkijä on n. 20-25 cm pitkä kultakala, jatkossa tekis mieli joitain monneja, monnisia ja piikkisilmiä on jo) sitä hiekkaa niin sitä joutuu suodattimeen ja sitten se roottori (tai mikä lie) hajoaa. Kuinka suuri mahdollisuus on tällaisella (ajattelin kokoa 0,5-1,2 vai mikä se oli..)? Tai siis että hiekka ylipäätään vaikuttaa mitenkään suodattimiin?

Altaaseen ois tarkotus yhdistää kalat kahdesta pienestä altaastani, ja ne joudutaan heittämään altaaseen heti, koska akvaario tulee vanhojen paikalle (ei muita mahdollisia sijoituspaikkoja). Hiekat tietysti pesen, heitän pohjalle, bakteerikannan vuoksi ajattelin vanhat suodattimet heittää pesemättöminä pöhisemään vähäksi aikaa, ja joku mainitsi, että voisi sukkahousuihin vanhaa soraakin pistää, jotta bakteerikanta innostuisi. Toki mahd. paljon laitan myös sisäänajettua vettä altaisiin. Sitten jatkossa olis tarkotus heittää altaaseen ulkosuodattimen lisäksi Crystalin suodatin, joka pitäisi pyörittää vettä suht reippaasti (ollut muutaman vuoden pois käytöstä, joten tehoja en muista mutta eiköhän tuo riittävästi pöhise).

Lämmitintä en altaaseen ostanut, ja valaisinkin löytyy omasta takaa (allas valaisimen mukaan, on jopa täydellisen sopiva koko myös varaamaani tilaan, suurempi ei mahdu).

Kotiinkuljetus liikkeen puolesta, tuleeko kenellekään mitään vinkkejä mieleen? Siis ylipäätään altaanvaihdon tai minkään suhteen.

Niin ja kuinka paljon mielestänne olis sopiva määrä hiekkaa? Eläinkaupassa meinasivat 80 kiloa. Mietin, että pitäiskö sitä käydä hakemassa jostain sorakuopalta, vai mistä se olisi järkevin hankkia (puhallushiekkaahan saa rautakaupasta, mutta mikä on puhallushiekan raekoko?) Porukoiden hiekkalaatikko olis lähin ja edullisin paikka, mutta kun se toimii kisun hiekkalaatikkona niin ehkä se ei oo paras mahdollinen hiekanottopaikka. :D

Vanhoista kaloista en aio luopua (esim kultakalat (Rohmu josta kerroin ylempänä, sekä pieni tytsy, joka ei ole kasvanut 1,5 vuoden aikana edes 10 cm mittaiseksi), vaikka soppa joidenkin mielestä saattaa vaikuttaa hieman epäsopivalta, mutta meillä toimii. Ainoastaan vinkkejä mahdollisista tulevaisuuden lisäyksistä, jahka selvitän hieman vaatimuksia (banjomonnit, noitamonnit, selkäuimarit kiinnostaa).
-Chyental-
Petteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Chyental kirjoitti:Dodii. Miltäs kuulostaa 312 litranen allas (130*50*48 ), metallijalusta säädettävillä koivilla (ei panelointia tai verhoilua), tausta, suodatin eheim 2028+massat, hiekka yht. 700 euroa. Kaikki uutena, allas teetetään mittojen mukaan. Onko iso hinta?
o Akvaario n. 150€
o Jalusta n. 150€
o Tausta 10€ (sinistä/mustaa kontaktia tiimarista)
o 2028+massat 214€ (www.halpa.saksalainen.kauppa)
o hiekka <13€ (3x25kg) (K-rauta tai pummaat akvan ja jalustan kaupanpäälisiksi)

Hintaa siis yhteensä noin 560€ sisältäen suodattimen postikulut. Akva+jalusta kotiinkuljetuksella.

Mutta eihän toi 700€ mikään kallis ole, akvaarioihinhan menee kaikki rahat joka tapauksessa ;)
Niin ja kuinka paljon mielestänne olis sopiva määrä hiekkaa? Eläinkaupassa meinasivat 80 kiloa. Mietin, että pitäiskö sitä käydä hakemassa jostain sorakuopalta, vai mistä se olisi järkevin hankkia (puhallushiekkaahan saa rautakaupasta, mutta mikä on puhallushiekan raekoko?)
75kg:lla saat varmaankin ihan hyvän pohjan. Sorakuopalta ei kantsi hakea, ellei ole ihan kipeimmässä rahapulassa ja hyvä hiekkamonttu vieressä... 75kg hiekkaa on meinaan aika lasti. "Puhallushiekkana" käytettävä hiekka on vaikkapa 0.5 - 1.2 mm. Jos homogeeninen hiekka ei miellytä, voit nakata siihen pari kourallista vanhaa soraasi, jolloin se näyttää vähän elävämmältä.

8)
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Minun kolmesataseni pohjamitat ovat 120 x 50 xm, ja siihen riitti tasan yksi 40 kg:n säkillinen kaupan hiekkapuhallushiekkaa, sitä Optirocin tuttua 0,5 - 1,2 -millistä haisevaa kamaa. Voisihan tuo hiekkakerros aavistuksen verran olla paksumpi kuin minulla, ja koska sinulla on altaassa pohjaa hiukan enemmän, puolitoista säkillistä ei olisi liioittelua mutta yksikin riittänee.

Älä laita suodattimien vedenottoja ihan kiinni pohjaan, ei se hiekka niin kevyttä ole että se muun kuin kaivinkoneen pöllyttämänä yltäisi hyppäämään ylempänä oleviin suodattimiin, Toisaalta, osa isoista plekoista voidaan tarvittaessa luokitella kaivinkoneiksi.

Vanhaa vettä ei juuri tarvitse siirtää, mikäli hanavesi on pH-arvoltaan ja kovuudeltaan lähellä altaidesi vettä. Voit vielä auttaa siirtoa tekemällä sitä edeltävinä viikkoina normaalia tiheämpiä ja isompia vedenvaihtoja, jolloin kalat uivat melkein kraanavedessä muutenkin.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Petteri: Mistäs tuon altaan saisi? Nimittäin tuo mistä oon tarjouksen pyytäny, ni on mulle tuttu, se on tehny ainakin 20 vuotta akvaarioita, ja meillä on 2 sen tekemää, toinen mun pienistä akvaarioista ja kilpikonnien allas on sen tekemiä, joten laatuun ainakin luotan (altaan hinta 200euroa).

Ilmoittamasi jalusta tais olla vaan 10 euroa halvempi, ja taustapaperi (semmonen ihan akvaariokuvioinen) on myös 10 erkkiä hinnaltaan.

Suodatin+massat tais olla 335 erkkiä, joten siinä suurin ero.

Altaaseen tällä hetkellä pohjakaloiksi ja leväkaloiksi tulossa vanhoista altaista 2 lähes 10-vuotiasta partamonninaarasta (tai levänsyöjiksi), 10 corydorasta sekä 4 piikkisilmää. Ajattelin kasvattaa corydoras- ja piikkisilmäparvea, mutta mikä olisi sopiva lukumäärä? Yksi n. 7-8-vuotias leväbarbi. Toisaalta pidän leväbarbista, mutta niitä on ollu niin kauan, että haluaisin kokeilla muita levänsyöjiä. Leväbarbista en oo eroon hankkiutunu koska se on sen verta vanha ja sanotaan, että vanhemmiten ne pärjäävät yksinkin.

Mitään suurta plekoa en haluaisi, korkeintaan 20 senttinen, mutta vaihtelu virkistäisi iänikuisten partamonnien jälkeen. Miten nää noitamonnit ja banjomonnit ja kumppanit, onko niillä väliä yksin vai porukassa?

Aluksi en tietenkään hanki uusia kaloja, vaan seuraan, miltä näyttää. Jos siltä tuntuu että lisää, niin ehkä sitten. Olen jo nyt vaihdellut altaastani vettä pari-kolme kertaa viikossa jotta muutos olisi mahdollisimman pieni.'

Nii ja vesiarvot pyörii siinä ph 6.8, kokonaiskovuus n. 1, karbonaattikovuus 1-2..

Ja mikä on Aavepleco? Näytti eläinkaupassa mielenkiintoiselta mutta Rassin ripsi- ja imumonnikirjassa en moista fisua nähny eikä tuo koodikaan mieleeni jäänyt...?
-Chyental-
Petteri
Junior Member
Junior Member

Liisa S kirjoitti:Minun kolmesataseni pohjamitat ovat 120 x 50 xm, ja siihen riitti tasan yksi 40 kg:n säkillinen kaupan hiekkapuhallushiekkaa, sitä Optirocin tuttua 0,5 - 1,2 -millistä haisevaa kamaa. Voisihan tuo hiekkakerros aavistuksen verran olla paksumpi kuin minulla, ja koska sinulla on altaassa pohjaa hiukan enemmän, puolitoista säkillistä ei olisi liioittelua mutta yksikin riittänee.
Nojuu nyt pitää sitten muistaa, että hiekkaa saa myös 40kg:n säkeissä, tosin ei meidän lähi K-raudasta, jossa annoskoko on 25kg. Fakta ainakin on, että 100x40 pohjaan yksi säkki (25kg) on räikeän vähän (ei kunnolla edes kehykseen). Muistin mukaan meillä on reilu 2 säkkiä (25kg) 120x50 pohjassa ja ajattelin laittaa lähitulevaisuudessa myös loput kolmannesta säkistä.. Tavarahan on juuri optirocin "haisevaa".. hajua ei kyllä ole meillä ainakaan ollut haitaksi asti. Laitan tähän vielä muistelojeni vakuudeksi, että 100x50 pohjaan laitoin melkein kolme 20kg pussia 0-2mm korallihiekkaa, pohjan paksuus noin 10 cm.

Hiekat täytyy hakea autolla kuitenkin, joten ota tarpeeksi. Voit sitten ensiksi pestä vaikkapa 50kg ja katsoa mihin se riittää. (nk. Lainalaatikko on aika kätevä pesussa...)
Chyental kirjoitti:Petteri: Mistäs tuon altaan saisi?
Hgin Akvaariokeskus. Hinnat olivat "noin" -hintoja, mutta veikkaan, että osuvat "noin" oikeaan. Kotiinkuljetus taitaa kuulua tuollakin hintaan, tosin vain pk-seudulla. Porin Akvaario taitaa tehdä Akvaariokeskuksen akvaariot, joten sieltä voisi saada suoraan, tosin tuskin halvemmalla, mutta jos sijoittuu maantieteellisesti paremmin.

Toisaalta kyllähän tossa sun tarjouksessa oli jo hinta kai ihan kohallaan akvaarion ja jalustan suhteen, jos on hyvä kauppa ja lähellä, niin ottaisin ne sieltä ja tilaisin muut systeemit sitten sieltä mistä halvimmalla saisin. Helpoimmalla tietty pääsee kun ottaa kaikki samasta.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Petteri kirjoitti:Nojuu nyt pitää sitten muistaa, että hiekkaa saa myös 40kg:n säkeissä,

Hiekat täytyy hakea autolla kuitenkin, joten ota tarpeeksi. Voit sitten ensiksi pestä vaikkapa 50kg ja katsoa mihin se riittää. (nk. Lainalaatikko on aika kätevä pesussa...)

Hgin Akvaariokeskus. Hinnat olivat "noin" -hintoja, mutta veikkaan, että osuvat "noin" oikeaan. Kotiinkuljetus taitaa kuulua tuollakin hintaan, tosin vain pk-seudulla. Porin Akvaario taitaa tehdä Akvaariokeskuksen akvaariot, joten sieltä voisi saada suoraan, tosin tuskin halvemmalla, mutta jos sijoittuu maantieteellisesti paremmin.
Joo, siis tuossa eläinkaupassa myydään 40 kilon säkeissä, semmoselle pienirakeiselle soralle tulisi hintaa 28 euroa/80kg. Mutta kun minua kiinnostaisi hiekka, mutta epäilyttää se suodattimien rikkoontuminen. Eikö kenelläkään tai tutulla ole mitään ongelmia ollut?

Meinaatko lainalaatikolla poolilaatikkoa?

No siis Jussi tekee nuo kaikki akvaariot Porin Akvaariokeskukseen ja hän on tehnyt myös ne 2 meidän aikasempaa allasta ja hänet tunnen suht hyvin (olen ollut liikeen vakiasiakas koko akvaarioharrastuksen ajan, eli semmoisesta just alta kouluikäsestä, ja Jussi ilmeisesti omistaa myös Akvaariokeskuksen). Eli alennusta jonkun verran löytyy jo tuosta tarjouksesta.

Edit: Muokattu luettavammaksi. Pehis
-Chyental-
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Ei se hiekka niin helposti leiju, jos vaan sen kunnolla pesee. Eli siis huuhdot hienon materiaalin pois jolloin jäljelle jäänyt raekoko jo pysyy akvaariossa oikealla paikallaan, pohjassa. Mahdollinen pöllyttäessä nouseva pieni putu sitten jää suodatinmateriaaliin, ennenkuin pääsee pumpun roottoreihin asti, yleensä kun suodattimissa pumput taitavat olla materiaalin läpi imeviä.
Petteri
Junior Member
Junior Member

Chyental kirjoitti:Joo, siis tuossa eläinkaupassa myydään 40 kilon säkeissä, semmoselle pienirakeiselle soralle tulisi hintaa 28 euroa/80kg.
K-raudassa muistaakseni noin 5€/25 kg..
Meinaatko lainalaatikolla poolilaatikkoa?
Hmm.. Poolilaatikko? :)
Lainalaatikko taitaa olla firma, joka vuokraa laatikoita muuttoa varten noin 10centtiä/vrk. Laatikoksi käy siis mikä tahansa iso muovilaatikko, josta ei liekene suurempia myrkkyjä tai epäpuhtauksia. (Huomiotavaa, että esim. joissakin LSO:n tms. laatikoissa on pohjassa reikä!)
No siis Jussi tekee nuo kaikki akvaariot Porin Akvaariokeskukseen ja hän on tehnyt myös ne 2 meidän aikasempaa allasta ja hänet tunnen suht hyvin (olen ollut liikeen vakiasiakas koko akvaarioharrastuksen ajan, eli semmoisesta just alta kouluikäsestä, ja Jussi ilmeisesti omistaa myös Akvaariokeskuksen). Eli alennusta jonkun verran löytyy jo tuosta tarjouksesta.
En tiedä yhtään, puhutaanko samasta firmasta, mutta Hgin akvaariokeskus käsittääkseni teettää akvaarionsa Porin suunnalla ja Hgin kauppiaalla on Porilaiseen "akvaarioseppään" kuulemma hyvin läheinen sukulaissuhde.. Porin Akvaariokeskus - Helsingin Akvaariokeskus.. nimessä olen huomaavinani jotakin samaa. Jos samasta puhutaan, niin tuntomerkit akvaarioissa: pop-niiteillä kiinnitetyt rumat vahvikkeet lyhyissä sivuissa ja kehys-alumiiniprofiilia ei ole sahattu kulmista "kolmioiksi". Oikein hyviä akvaariota, ja halpoja.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Hmm.. Poolilaatikko? :)
Lainalaatikko taitaa olla firma, joka vuokraa laatikoita muuttoa varten noin 10centtiä/vrk. Laatikoksi käy siis mikä tahansa iso muovilaatikko, josta ei liekene suurempia myrkkyjä tai epäpuhtauksia. (Huomiotavaa, että esim. joissakin LSO:n tms. laatikoissa on pohjassa reikä!)
Poolilaatikko on laatikko, joita näet vaikkapa supermarketeissa, niissä on esimerkiksi lihatuotteita, kuten mikropizzoja jne, useimmiten väriltään valkoisia. Ilmeisesti puhumme saman tyyppisistä, paitsi että mun käyttämissä poolilaatikoissa ei ole ollut reikiä muuten kuin kahvojen osalta.
En tiedä yhtään, puhutaanko samasta firmasta, mutta Hgin akvaariokeskus käsittääkseni teettää akvaarionsa Porin suunnalla ja Hgin kauppiaalla on Porilaiseen "akvaarioseppään" kuulemma hyvin läheinen sukulaissuhde.. Porin Akvaariokeskus - Helsingin Akvaariokeskus.. nimessä olen huomaavinani jotakin samaa. Jos samasta puhutaan, niin tuntomerkit akvaarioissa: pop-niiteillä kiinnitetyt rumat vahvikkeet lyhyissä sivuissa ja kehys-alumiiniprofiilia ei ole sahattu kulmista "kolmioiksi". Oikein hyviä akvaariota, ja halpoja.
No sukulaisuussuhteista enkä Hgi:n tilannetta tiedä, enkä edes tiedä mikä on pop-niitti, mutta ilmeisesti samoista akvaarioista puhutaan. Nämä kaksi meidän vanhaa allasta kun on tehty eri tekniikalla ja kehysprofiileilla kuin mitä Jussi nykyään tekee, just eilen siitä juteltiinkin. No, eipä allas mun mielestä kallis olekaan, jos 312 litrasen saa 200 eurolla? :D
-Chyental-
Petteri
Junior Member
Junior Member

Chyental kirjoitti:Ilmeisesti puhumme saman tyyppisistä, paitsi että mun käyttämissä poolilaatikoissa ei oo ollu reikiä muuten ku kahvojen osalta.
Jep. Se reikä siinä lihalaatikossa oli miinus puoli, eli sinun laatikot on loistavia.
Chyental kirjoitti:No, eipä allas mun mielestä kallis olekaan, jos 312 litrasen saa 200 eurolla?
No eipä ole. Voithan sinä aina soittaa ja pyytää tarjousta vaikka Hgin akvaariokeskuksesta ja lisäksi ehkä Akvaario Arenasta. Ainakin olet silloin varma ostoksestasi. (Taidat olla vähän epäileväinen, kun kyselet ostoksen hintaa.)
Chyental
Senior Member
Senior Member

No siis kun on nuo hinnat vähän hakusessa, niin ottaisi päähän ankarasti jos kävisi ilmi, että olisi saanu paljonkin halvemmalla paketin...

Ja eilen siivosin akvaariot ja huomasin suuremmassa altaassani halkeaman lasin yläkulmassa...hups! No siis ostin altaan käytettynä joskus ja minullakin ollut käytössä varmaan semmosen 7-8 vuotta, joten on aikakin vaihtaa. Mutta hiukka pelästyin, ei se ole edes kolahtanut mihinkään. Joten käyn tänään tilaamassa sen akvaarion.
-Chyental-
Chyental
Senior Member
Senior Member

Noni, ostin hiekkaa, 0,2 - 1,2 raekokoa muistaakseni, ei kai ole liian hienoa? Siitä pesin illalla hieman, laitoin terraarioon hapettimen kanssa ja miljoonakala sekaan. Oli vielä aamulla hengissä, joten laitoin sen takasin omaan akvaarioon. Ilmeisesti suht puhdast hiekkaa, vaikka toisaalta millikset on kestävimpiä kalojani...

Ja muistelin, ettei hiekkaa kannattanut pestä liian aikaisin? Eli jos oletetaan että saan altaan perjantaina, koska minun kannattaisi alkaa pestä hiekkaa? Lauantaina ois tarkotus pystyttää akvaario.

Ja miten, jos saan 2028:n haettua jo keskiviikkona tai tänään (opintolainan piti tulla tänään, mutta ilmeisesti tuleekin vasta huomenna), niin jos tökkään sen tuohon 140 litraseen pöhisemään, niin kuinka paljon siihen mahtaa kehittyä tuota bakteerikantaa?

Olen nyt ehkä 4 litraa hiekkaa pessyt tyyliin vähän ämpäriin ja huljuttelen vedellä ja vaihdan veden. Olisikohan sukkahousutekniikka kuitenkin parempi?
-Chyental-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Chyental kirjoitti: Ja muistelin, ettei hiekkaa kannattanut pestä liian aikaisin? Eli jos oletetaan että saan altaan perjantaina, koska minun kannattaisi alkaa pestä hiekkaa? Lauantaina ois tarkotus pystyttää akvaario.
Hei!
Mistähän tuo muistikuvasi tulee?
Voihan hiekkaa pestä vaikka tänään sen verran että riittää jatkossa kaikkiin mahdollisiin tuleviin akvaarioihin. Eihän kuivassa, muovipussissa mitään hiekalle tapahdu.

Hyödyllisiä bakteereita (jos niitä ajattelet) ei hyvin pestyssä hiekassa paljoa ole (eikä uudessa lainkaan).
Vanhaa käytössä ollutta akvaariohiekkaa voi märkänä ja ilmavasti säilyttää ehkä parikin vuorokautta, mutta vedessä tuskin paria tuntia enempää, sillä pesemättömästä/heikosti huuhdellusta hiekasta loppuu happi ja hyödylliset bakteerit kuolevat.

Sisäänajettu, kypsynyt suodatin poistaa vahnasta hiekasta tulleen samennuksen ja edistää suodattimen kypsymistä edelleen.

Hyödyllisten bakteerien määrään ja lisääntymisen ei voi ottaa kantaa, koska ne mitä suurimmassa määrin riippuvat olosuhteista.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Chyental
Senior Member
Senior Member

jarvij kirjoitti:Mistähän tuo muistikuvasi tulee?
Voihan hiekkaa pestä vaikka tänään sen verran että riittää jatkossa kaikkiin mahdollisiin tuleviin akvaarioihin. Eihän kuivassa, muovipussissa mitään hiekalle tapahdu.
Olen niin paljon lukenu kevään aikana hiekkaan liittyviä juttuja, että on varmaan sekaantunu päässä ja kun siitä on kuitenki jo pari kuukautta aikaa kun aktiivisemmin olen selvittäny. Jotenkin liittyi bakteereihin minun häröni... Saavissa olisi tarkoitus säilyttää hiekkaa pesun jälkeen siihen asti että otan sen käyttöön.
Vanhaa käytössä ollutta akvaariohiekkaa voi märkänä ja ilmavasti säilyttää ehkä parikin vuorokautta, mutta vedessä tuskin paria tuntia enempää, sillä pesemättömästä/heikosti huuhdellusta hiekasta loppuu happi ja hyödylliset bakteerit kuolevat.
Saattaa olla että sekotin tohon käytettyyn mutta pestyyn hiekkaan.
Sisäänajettu, kypsynyt suodatin poistaa vahnasta hiekasta tulleen samennuksen ja edistää suodattimen kypsymistä edelleen.
Tuo uusi suodatin ei kauaa ehdi kypsymään ja nuo vanhat on aivan liian pieniä, mutta tökkään siihen uuteen altaaseen kuitenkin. Ja sitä isoa sisäsuodatinta en löytänyt porukoiden luota (ne siirsi mun tavaroita vuoden vaihteessa vaikka nimenomaan sen kielsin).

Dodii, hiekan pesuun siis. :D Joten voipi olla, että saan akvaarion pöhisemään jo perjantaina, jos kerran hiekat voi pestä etukäteen. :D

Edit: Korjattu lainaukset oikeaoppiseksi. Pehis
-Chyental-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Hei!
Noilla eväillä ja mikäli ymmärsin koko tarinan oikein, jäähän Sinulle aikaa ja mahdollisuus kypsyttää tuo akvaario kunnolla:
http://www.akvaariotieto.info/suomi/alo ... psytys.php
Chyental
Senior Member
Senior Member

jarvij kirjoitti:Hei!
Noilla eväillä ja mikäli ymmärsin koko tarinan oikein, jäähän Sinulle aikaa ja mahdollisuus kypsyttää tuo akvaario kunnolla:
http://www.akvaariotieto.info/suomi/alo ... psytys.php
No siis hommahan on, että tuo allas tulee 140 litrasen paikalle konkreettisesti, joten itse vaihdossa ei ole aikaa tuhrattavana.

Sanoit, että hiekkaa ei voi vedessä säilyttää kauaa(ei mut se taiski koskee käytettyä hiekkaa). Siis ymmärsin että seisovassa. Mutta entäs jos heitänkin käytössä olevan suodattimen saaviin levittämään bakteerikantaa (olettaen, että saavi ei ole täynnä hiekkaa), ja sitten uuden suodattimen akvaarioon, kuitenkin akvaariossa on ymmärtääkseni bakteerikantaa ilman jo käytössä olevaa suodatintakin.

Toisaalta hieman epäilyttää viritelmät, kun olen lähdössä huomenna reissuun ja tulen vasta torstai-illalla...

Kuitenkin altaaseen tulee kaikki kasvit tuosta 140 litrasesta ja osa 80 litrasesta ja pistän vaikka sukkahousuihin sitä vanhaa soraa... pitäiskö kuitenkin ostaa jotain kypsytysainetta? Vai riittääkö tuo kukkamullan kanssa pelaaminen? Vähän on kuitenkin hakusessa, kun täysin uudestaan en oo akvaariota perustanu aikoihin...muutonkin aikana otin vanhaa vettä mahdollisimman paljon mukaan, sorat altaaseen, vettä, kasvit ja kalat, ja sitten totuttamaan uuteen veteen pikkuhiljaa...
Viimeksi muokannut Chyental, 14:17, 24.09.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Chyental-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Hei!

Tarkoitin todellakin seisovassa vedessä.
Siis pane hiekka saaviin tms. ja pane suodatin sinne jotenkin siten pörisemään että se pöllyttää myös hiekkaa. Lisäksi voi ruokkia saavia hieman ja lisätä vähän ammoniakkia, tai ammoniumkloridia yms. ammonium-yhdistettä typpibakteereille ruoaksi, jotta kasvavat edelleen eivätkä joudu paastoamaan.

Koska tuossa paljussa ei ole kaloja, voi hauhassa tiputella sitä ammoniakkia, joka on hirmuinen kalamyrkky emäksisessä vedessä, mutta kun et ota vettä tuosta paljusta, vaan vain hiekan, ei pienestä mahdollisesta ammoniakkijäämästä ole enää haittaa.

Toivottavasti emme puhu toistemme ohi :mrgreen:
Chyental
Senior Member
Senior Member

jarvij kirjoitti:Siis pane hiekka saaviin tms. ja pane suodatin sinne jotenkin siten pörisemään että se pöllyttää myös hiekkaa.
Tällä hetkellä 140 litran purkissa on suorattimena fluval 1 tai 2 eli aika heikkotehoinen, ja kun siinä ei ole edes imukuppeja tallessa, on sen asettaminen varmasti hankalaa. Mutta yrittänyttä ei laiteta. Vai meinasitko, että laittaisin tuon 2028:n saaviin?
Lisäksi voi ruokkia saavia hieman ja lisätä vähän ammoniakkia, tai ammoniumkloridia yms. ammonium-yhdistettä typpibakteereille ruoaksi, jotta kasvavat edelleen eivätkä joudu paastoamaan.
Tarkistan vielä noiden käytön sivuiltasi, kun niitä ei koskaan oo tarvinnu...
Koska tuossa paljussa ei ole kaloja, voi hauhassa tiputella sitä ammoniakkia, joka on hirmuinen kalamyrkky emäksisessä vedessä, mutta kun et ota vettä tuosta paljusta, vaan vain hiekan, ei pienestä mahdollisesta ammoniakkijäämästä ole enää haittaa.
En nyt varma oo hanaph:sta, mutta altaissani ph on ollut suurinpiirtein 6,8 joten ei se nyt aivan emäksistä ole. Saatoit sen käsityksen miljoonakalasta saada, mutta jäljellä on enää 4 miljoonakalaa jotka menevät kauppaan lähiaikoina, tarkoituksena on siis ollut niistä eroon hankkiutuakin.
-Chyental-
marius
Junior Member
Junior Member

Re: Kahden altaan yhdistäminen yhteen uuteen sekä hiekkapohj

Viesti Kirjoittaja marius »

Chyental kirjoitti:Dodii. Miltäs kuulostaa 312 litranen allas (130*50*48 ), metallijalusta säädettävillä koivilla (ei panelointia tai verhoilua), tausta, suodatin eheim 2028+massat, hiekka yht. 700 euroa. Kaikki uutena, allas teetetään mittojen mukaan. Onko iso hinta?
Olin saaha slaagin kun luin tuon! Siis 700 euroa! Omani 317 litranen maksoi 400 euroa. Alumiinijalusta ei kyllä ole säädettävä. Pakettiin siis kuului allas, jalusta, fluval4 sisäsuodatin(ulkosuodattimella olisi tullut maksamaan 450euroa)+ krääsää (eli vedenparannusainetta, kasvilannoitetta, haavi, ämpäri, sieni)+ 2x36w loisteputkivalaisin+ putket. Hiekka+ sora(n. 40l) maksoi alle 35 euroa, 30 voisi olla lähempänä totuutta...

Ulkosuodattimen mallia en katsonut, mutta 1000l/h se suodatti, että ei mikään lelu.

Edit: Lainaus oikeaoppiseksi ja Korso - Suomi. Pehis
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Hei!
Tuo 2028 ja sen paneminen saaviin. Kun en nyt äkkiseltään muista millainen suodatin se on niin varauksella, mutta periaatteessa tarkoitin että se saavissa sotkee ja hapettaa hiekkaa. Soraa ei tarvitse sekoittaa, koska vesi kiertää siinä paremmin kuin hienossa hiekassa. Tästäkin väännän sivun lähiaikoina (juuh löytyi saksalainen sivu aiheesta tehdystä tutkimuksesta ja meinaan kääntää ja referoida).

Tässä on nyt siis kyseessä akvaarion todella pikainen kypsentäminen. Tosin typpibakteerien kasvunopeutta ei voi niiden luontaisesta lisääntymisvauhdista nopeuttaa, eli on tyydyttävä kasvun optimointiin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Eheim 2028, olikos se nyt ulkosuodatin, jos on, niin sitten vain letkut siihen saaviin ja jokin esisuodatitötsä tai vanua suodattimeen estämään hiekan pääsyn roottoriin. Pysyy samalla bakteeristo kunnossa suodattimessakin, kunhan vielä jotenkin saat ilmastuksen tulovirtaamalla aikaiseksi.
Chyental
Senior Member
Senior Member

jarvij kirjoitti:Eheim 2028, olikos se nyt ulkosuodatin, jos on, niin sitten vain letkut siihen saaviin ja jokin esisuodatitötsä ta vanua suodattimeen estämään hiekan pääsyn roottoriin. Pysyy samalla bakteeristo kunnossa suodattimessakin, kunhan vielä joten kin saat ilmastuksen tulovirtaamalla aikeáiseksi.
Nyt en ihan ymmärtänyt, tulovirtaamalla? Pitäiskö vielä hapetin heittää saaviin, yksi ylimääräinen whisper löytyisi? Mutta mitä mieltä olet siitä, että saaviin laittaa akvaarioista vaihtoveden, mitä vaikutusta sillä on bakteerikantaan (isommassa oli lauantaina nitraattia 5mg/l, vai miten se meni, pienemmässä samoilla paikkeilla)? Pitäisikö silti lisätä ammoniakkia tai muuta sörsseliä?

Juu ulkosuodatinhan se on. Sitten, mitkä massat ja suodatusmateriaalit mahtaisivat olla parhaat hiekkasuodatukseen? Massoista keskustellaan liikkeessä vasta huomenissa.

Marius: Herraisä, mistäs sinä pakettisi ostit? Tosiaan, muutoin tuo ei mielestäni ole mikään kovin kallis, mutta suodatin massoineen kustantaa 335 euroa eli aikasta paljon. Joka tapauksessa myöhäistä on, tilaus on jo sisällä.
-Chyental-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Chyental kirjoitti:
öh...nyt en ihan ymmärtänyt...tulovirtaamalla? Pitäiskö vielä hapetin heittää saaviin, yks ylimääränen whisper löytyisi? Mutta mitä mieltä olet siitä, että saaviin laittaa akvaarioista vaihtoveden, mitä vaikutusta sillä on bakteerikantaan (isommassa oli lauantaina nitraattia 5mg/l vai miten se meni, pienemmässä samoilla paikkeilla)? Pitäisikö silti lisätä ammoniakkia tai muuta sörsseliä?
Tulovirtaama= suodattimesta tulevan letkun pää, josta vesi tulee akvaarioon/paljuun. Voithan hapettimenkin siine heittää; ei se ainakaan haitaksi ole.

Akvaarion vanhasta vedestä ei ole kuin viemäriin tai kukkien kasteluun. Niitä hyödyllisiä bakteereita ei vedessä ole käytännöllisesti katsoen lainkaan, silla niitä kasvaa vain pinnoilla.
Chyental kirjoitti: Juu ulkosuodatinhan se on. Sitten, mitkä massat ja suodatusmateriaalit mahtaisivat olla parhaat hiekkasuodatukseen? Massoista keskustellaan liikkeessä vasta huomenissa.
Nyt en sisäistä tätä. Tarkoitan vain ettei hiekka mene paljusta suodattimeen (siis nyt kun suodatin paljussa tilapäisesti). Pysyvä raktaisu akvaariossa voisi sitten olla esisuodatin johon vedessä leijuva hiekka jää (kalathan voivat pölläyttää sitä ja hiekka ei tee hyvää pumpuun roottorille ja laakereille.
Chyental
Senior Member
Senior Member

jarvij kirjoitti:Tulovirtaama= suodattimesta tulevan letkun pää, josta vesi tulee akvaarioon/paljuun. Voithan hapettimenkin siine heittää; ei se ainakaan haitaksi ole.

Akvaarion vanhasta vedestä ei ole kuin viemäriin tai kukkien kasteluun. Niitä hyödyllisiä bakteereita ei vedessä ole käytännöllisesti katsoen lainkaan, silla niitä kasvaa vain pinnoilla.
Ok.
Nyt en sisäistä tätä. Tarkoitan vain ettei hiekka mene paljusta suodattimeen (siis nyt kun suodatin paljussa tilapäisesti). Pysyvä raktaisu akvaariossa voisi sitten olla esisuodatin johon vedessä leijuva hiekka jää (kalathan voivat pölläyttää sitä ja hiekka ei tee hyvää pumpuun roottorille ja laakereille.
Joo, mut sitä mäkin lähinnä tarkoitin että tulevaisuudessa, sitten varsinaisessa käytössä mitkä massat ja materiaalit teidän mielestä olisi paras ratkaisu hiekkapohjaa ajatellen. Itsellä kun ei ole aiempaa kokemusta hiekkapohjasta eikä ulkosuodattimista saati niiden massoista. Kuitenkinhan hiekka käyttäytyy jonnin verran erilailla kuin sora, niin olettaisin sillä olevan jotain vaikutusta myös suodatinmateriaalin valintaan.
-Chyental-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Hei!
Tässä vaiheessa jätän näyttämön avoimeksi myös suurelle yleisölle :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”