Kääpiökynsisammakosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kääpiökynsisammakosta

Viesti Kirjoittaja sttl »

En tiedä kuuluko tämä tänne..Mutta huomasin faunattaressa aivan ylisöpöjä sammakoita nimittäin kääpiökynsisammakoita,olen aina pitänyt sammakoista,mutta minusta tuo kynsisammakko ollut jotenkin karmiva kun on ollut iso,vaalea kynsineen,en ole koskaan tiennyt että on olemassa pienempikin,ja kauniimman värinenkin tämä kääpiökynsisammakko.

Jossain vaiheessa kun saan tuon yhden altaan tyhjäksi,voisin perustaa pienen sammakko-akvaarion.

Tässä joitain kysymyksiä jos joku osaisi vastata,ja muutkin joilla kääpiökynsisammakoita kiinostaisi kuulla niistä.. :)

1. Käykö niille 80 litran akvaario?

2. Kuinka paljon vettä tulee olla 15cm-20cm?

3. Luin että syövät surviaisia,muuta elävää,ja voivat myös oppia syömään hiutale,tablettia ruokia pitääkö paikkaansa?

4. Mikä on niiden oikea koko,jossain sanotaan että 3,5cm. toisissa taas että naaraat kasvavat 5cm,koirat niitä pienempiä.

5. Lisääntyvätkö helposti?kuuluuko kurnutus?

6. tarviiko suodatinta? vedenlämpötila huoneenlämpö vai 25 C?
Marimer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Marimer »

Suosittelen käymään tutustumassa aiheeseen osoitteessa www.herppi.net. [;)]

Mutta jotain:
80-litrainen on ok, sinne mahtuu mielestäni 3-4 sammakkoa, nehän ovat seuraeläimiä. Eivät tarvitse maa-aluetta kuten esim. tulilisko, joten vettä voi olla enemmänkin.
Minun sammakkoni eivät suostuneet syömään kuin tuoreruokaa, yksilöissä saattaa kyllä olla eroja. Epäilen kyllä vahvasti hiutaleiden suosiota. Naaraat voivat kasvaa uroksia isommiksi.
Lisääntymisestä en nyt osaa sanoa mitään, kurnutusta ei meillä kuulunut.
Tarvitsevat suodattimen, mutta eivät pidä kovasta virtauksesta. Ja viikottaiset vedenvaihdot tärkeitä, ovat kovia sotkemaan. Erilaisiin lämpötilasuosituksiinkin olen törmännyt, meillä olivat huoneenlämmössä.
marbleangel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marbleangel »

Meilläkään sampit ei ole kurnuttanut-kuullut kyllä olen että näinkin voi käydä! [;)] ja muutaman ihmisen olen kuullut kertovan kuinka samppi on hypännyt altaasta pois ja lähtenyt ryömimään eteenpäin-eli ihan vain varoituksena!
Ruuaksi meillä on mennyt kaikki pakaste ja elävä ötökkä/mato mitä ollaan tarjottu, myös pohjamonnin tabletit uppoaa hyvin. Muissa kysymyksissä yhdyn marimerin vastauksiin! :)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minäkin kehoitan kääntymään www.herppi.net -foorumin puolelle tai ensimmäisenä ehkä käyttämään Aqua-Webin mainiota hakukonetta (löytyy tuolta yläoikealta). Vastaukset noihin kysymyksiin löytynee hakusanalla kynsisammakko* (tähti on jokerimerkki jota kannattaa käyttää joka haussa).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
IraP
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja IraP »

Moikka!
Olen ihan uusi täällä sivuilla ja itseasiassa koko harrastuksessa, mutta pakko oli kirjoittaa kun luin noista sammakoista. Ostin juuri kyseisen lajin edustajan ja pakko sanoa että se oli rakkautta ensi silmäyksellä =).
Sain digikameralla otettua siitä pari tosi hauskaa videota ja olen lähettänyt niitä kaikille tutuille. Sammakko ei meillä ole kyllä kauaa ollut enkä siis voi omia kokemuksia kertoa sen hoidosta, ainoastaan sen mitä olen lukenut muualta. Ainakin se on hyvä muistaa jos esim. kaloja tulee samaan altaaseen, että sammakko voipi jäädä ilman ruokaa. Täytyy siis vahtia, että se saa oman osuutensa. Meidän sammakko ainakin jäi itse teossa yks päivä kiinni syömästä kasvia. Sitten sillä pitää olla jemmapaikkoja; kasveja tai kantoja ym. Meidän kaveri viihtyy kannon alla erittäin hyvin. Pakastettuja verimatoja syö hyvällä ruokahalulla ja ylisyöttöä pitääkin varoa!
siruli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siruli »

Kurnuttaja
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kurnuttaja »

Meillä sammakot kurnuttavat. Ääntely ei kyllä kuulosta oikeasti kurnutukselta, se on hieman natisevaa toistuvaa ääntelyä. Sitä ei välttämättä heti tajua, mutta kun sen ensi kerran kuulee, niin sen jälkeen havaitseminen on helpompaa.

Sammakot syövät mielellään pohjalla, joten hiutaleruoka siksi hankalaa tarjottavaa. Olen kyllä syöttänyt hiutaleita, jos jokin sammakko on pinnalla kasvin päällä kellumassa. Nenän eteen saa hiutaleet tarjota, jotta ymmärtävät syödä.

Minun sammakkoni rupesivat aika nopeasti kutemaan kun olin ne ostanut. Ja luulen, että tuo kurnutuskin kuuluu niiden kosiomenoihin. Aiemmin minulla oli kaksi sammakkoa virheellisesti kala-akvaariossa. Silloin ei kurnuteltu, eikä lisäännytty (saattoivat olla muutenkin samaa sukupuolta, en tiedä). Nyt on 4 sammakkoa omassa altaassa ja kolmas kutu on tullut ihan pienen ajan sisällä.
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sttl »

"Nyt on 4 sammakkoa omassa altaassa ja kolmas kutu on tullut ihan pienen ajan sisällä."

Miten hoidat poikasia,siis ruokit niitä? laitatko omaan altaaseen?
(tyhmä kysymys) ovat nuojamaisia kuin tavalliset sammakontoukat?
Kauanko kestää kun ilmestyy jalkoja,käsiä...?Selviävätkö poikaset hyvin hengissä? Lisääntyvätkö sammakot riesaksi asti? :? ajattelin että jos ei halua pitää poikasia kuin 1 kudusta niin kudun heittää menemään..
Kurnuttaja
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kurnuttaja »

http://mike-edwardes.members.beeb.net/A ... hirus.html

http://davidcecere.pipidae.org/

Näiltä englanninkielisiltä sivuilta voit katsoa juttua nuijapäiden kasvattamisesta. Itsellänikin nuijapäät ovat ovat vasta pariviikkoisia, siksi minäkin olen herppi.net sivuilta kysellyt tietoja kasvattamisesta. En kuitenkaan kovin paljoa tietoa sieltä saanut, toki yhden vastauksen jonka voit käydä lukemassa.

Nyt olen ruokkinut nuijapäitä likoeläimillä eli yksinkertaistettuna vettä ja heinää (perunanpala yms.) astiaan. Aika nopeasti veteen rupeaa kehittymään pieneliöitä ( = vesi samenee), joita sitten olen lusikoinut nuijapäille. Mutta katso tarkemmat ohjeet seuraavsta linkistä Jukka Järven akvaariosivuilta:

http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... hvelieläin

Kutu näyttää kuin pinnalla kelluisi pienenpieniä ruskeita yksittäisiä "siemeniä". Ne olen sitten siirtänyt eri astiaan. Tosiaankin kutua on tullut kolme kertaa pienen ajan sisällä. Kuoriuduttuaan poikaset näyttävät pienenpieniltä kalanpoikasilta (ne ovat todella pieniä!). Pian niistä tulee "nuijapäitä", kuin pieniä nuppineuloja. Voit katsoa antamiltani sivuilta kuvia kk.sammakon kehityksestä.

Nuijapäiden selviytymisestä olen saanut ristiriitaista tietoa, jossain sanotaan, että ovat helppo kasvattaa ja toisaalla taas sanotaan sen olevan vaikeaa. Itselläni ei ole vielä kuin tämä parin viikon kokemus. Ja Nyt ainakin tuntuu, että riesaksi lisääntyvät, mutta kaiken kudun olen talteen ottanut, kun en tiedä saanko niitä aikuiseksi kasvatettua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”