Kookospähkinäluola
Valvoja: Moderaattorit
Kookospähkinäluola
Tarkoitus olisi huomenna lähteä katsastamaan löytyykö tästä kylästä kookospähkinöita ja väkertää niistä akvaan luolia. Haulla löysin joitain ohjeita luolan teosta, vielä haluaisin kysyä että minkä mallinenhan olisi mieleisin keltakääpiöahvenille? Kokonainen lienee turhan iso ja isoaukkoinen joten ajattelin sahata pähkinän kahtia ja jollain keinoin tehdä siihen pienen loven alareunaan josta ahvenet pääsisi sisään. Onko idea hyvä ollenkaan? Minkäkokoisen aukon nuo tarvitsee ja riittääkö yksi? Kannattaako tuo keittää ennen käyttöön ottoa?
Näin...
Mielestäni paras tyyli on tämä:
1.Peset kookospähkinän vaikka juuresharjan avulla juoksevan veden alla...
2.Sahaat pähkinän kahteen osaan...
3.Koverrat kookoslihan pois(tämä käy mielestäni helpoiten niin, että otat kuorimaveitsen..."survot" veitsen sitten kookos lihan-ja kuoren väliin ja "klonksautat" näin kookoslihan pois)...
4.Sahaat haluamasi aukot pähkinään(suosittelen tekemään kolmion malliset "kalan mentävät" aukot alareunaan(helpot tehdä))...
5.Keität valmiit kookos luolat...
6.Ja ei muuta ku luolat akvaan silmän-ja kalojen iloks!
1.Peset kookospähkinän vaikka juuresharjan avulla juoksevan veden alla...
2.Sahaat pähkinän kahteen osaan...
3.Koverrat kookoslihan pois(tämä käy mielestäni helpoiten niin, että otat kuorimaveitsen..."survot" veitsen sitten kookos lihan-ja kuoren väliin ja "klonksautat" näin kookoslihan pois)...
4.Sahaat haluamasi aukot pähkinään(suosittelen tekemään kolmion malliset "kalan mentävät" aukot alareunaan(helpot tehdä))...
5.Keität valmiit kookos luolat...
6.Ja ei muuta ku luolat akvaan silmän-ja kalojen iloks!

Mulla kävi tuuri kun olin ostamassa kookoksia. Ravisuttelin niitä ja kuuntelin että onko sisusta tuoretta ja kuinka ollakaan sielä oli kaksi pähkinää, joista ei kuulunut mitään ääntä. No menin kysymään hevi osaston hoitajalta, että saako näistä jotain alennusta, kun eivät hölsky ollenkaan ja myyjä sanoi että saat viedä pois ilman maksua, kun ovat menneet huonoksi.
Kotona sitten sahailin puoliksi ne ja kuinka helppoa, kun kovettunut sisusta tippui pois kun sain kookoksen halki. Joskus on meinannut tulla äitiä ikävä, kun on koittanut tuoreesta kookoksesta saada sisustaa irti. Joten kannattaa etsiä Vanhentunutta kookosta tiskistä.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Kotona sitten sahailin puoliksi ne ja kuinka helppoa, kun kovettunut sisusta tippui pois kun sain kookoksen halki. Joskus on meinannut tulla äitiä ikävä, kun on koittanut tuoreesta kookoksesta saada sisustaa irti. Joten kannattaa etsiä Vanhentunutta kookosta tiskistä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kohta lähden kauppoja kiertämään, tyytyväinen olen jos yhdenkin kookoksen löydän, jos löytyy useampi niin voihan niitä ravistella (voi muuten näyttää kanssa-asiakkaista kohtalaisen typerältä
).
Ihan innossaan olen lähtemässä kokeileen tätä projektia, saas nähdä kuinka innoissaan olen jos noita löydän ja alan sahailemaan, saha nimittäin lievästi sanottuna onnettoman kokoinen...

Ihan innossaan olen lähtemässä kokeileen tätä projektia, saas nähdä kuinka innoissaan olen jos noita löydän ja alan sahailemaan, saha nimittäin lievästi sanottuna onnettoman kokoinen...
Jos maidon poistaa ensin avaamalla pari niistä päässä olevista rei'istä pähkinän saa rikki vaikka vasaralla kopauttamalla.
Etsit kovimman lattiapinnan (yleensä kylppäri tms), laitat vaikka maton alle kaksinkerroin ja kopauttelet vasaralla kylkeen pähkinää käännelleen kunnes alkuhalkeama ilmestuu ja sitten jatkat sen edestä pari-kolme kertaa ja homma on valmis.
Sen jälkeen kulkuaukot sai tehtyä tylsälläkin sahalla
Etsit kovimman lattiapinnan (yleensä kylppäri tms), laitat vaikka maton alle kaksinkerroin ja kopauttelet vasaralla kylkeen pähkinää käännelleen kunnes alkuhalkeama ilmestuu ja sitten jatkat sen edestä pari-kolme kertaa ja homma on valmis.
Sen jälkeen kulkuaukot sai tehtyä tylsälläkin sahalla

Huh huh, melkoinen hommahan siinä oli... Sahana kun oli sellanen linkkarisahan tyylinen, terävä tosin. Onnistuin löytämään kaksi kuivunutta kookosta ja sain ne eurolla. Sahaaminen vaati voimaa, kookoksen palottelu ja ujuttaminen pienestä reiästä kärsivällisyyttä.
Keittelen niitä kunnes vesi ei enää rasvaannu.
Löysin pienen nätin kookoksen joten tein siitä kokonaisena luolan, kahdella kulkuaukolla. Kuva tekeleestä löytyy tuolta toiselta sivulta: http://photobucket.com/albums/v355/JuuLia/
Keittelen niitä kunnes vesi ei enää rasvaannu.
Löysin pienen nätin kookoksen joten tein siitä kokonaisena luolan, kahdella kulkuaukolla. Kuva tekeleestä löytyy tuolta toiselta sivulta: http://photobucket.com/albums/v355/JuuLia/
-
- Member
Ajattelin kysästä, kun en itse osaa päättää:
Sahailin yhden kookospähkinän juuri auki, teen munia kantavalle marmorirapuselle turvapaikkaa, ja yllätys yllätys: Koko pähkinän sisus oli aivan homeessa ja mädäntynyt ((yöks!))
Uskaltaako tuota enää pitkäntään keittämisen jälkeen laittaa akvaarioon, vai heitänkö suosiolla pois? Ajattelin vain, jos se ei siihen kuoreen niin imeytyisi? Kuori vaikuttaa muuten ihan hyvältä ja kovalta ja 'puhtaalta'.
Sahailin yhden kookospähkinän juuri auki, teen munia kantavalle marmorirapuselle turvapaikkaa, ja yllätys yllätys: Koko pähkinän sisus oli aivan homeessa ja mädäntynyt ((yöks!))
Uskaltaako tuota enää pitkäntään keittämisen jälkeen laittaa akvaarioon, vai heitänkö suosiolla pois? Ajattelin vain, jos se ei siihen kuoreen niin imeytyisi? Kuori vaikuttaa muuten ihan hyvältä ja kovalta ja 'puhtaalta'.
-
- Member
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Minä en tuollaista ollut tajunnut kun tein ekan pähkinäluolan... Sisus oli mätä (siis painotan että todella mätä!) ja koko kämppä haisi loppupäivän ihan kauhealta... Miten pähkinä voi haista sellaselta? Yäääkappura kirjoitti:Mulla kävi tuuri kun olin ostamassa kookoksia. Ravisuttelin niitä ja kuuntelin että onko sisusta tuoretta ja kuinka ollakaan sielä oli kaksi pähkinää, joista ei kuulunut mitään ääntä. No menin kysymään hevi osaston hoitajalta, että saako näistä jotain alennusta, kun eivät hölsky ollenkaan ja myyjä sanoi että saat viedä pois ilman maksua, kun ovat menneet huonoksi.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Ja jos vanhaa kookosta ei löydy, niin tuoreen kookoksen voi sahata ihan tavallisella sahalla ensin auki ja jättää se sitten kuivumaan muutamaksi vuorokaudeksi. Sen jälkeen sisus irtoaa lohkeamalla.appura kirjoitti:Joskus on meinannut tulla äitiä ikävä, kun on koittanut tuoreesta kookoksesta saada sisustaa irti. Joten kannattaa etsiä Vanhentunutta kookosta tiskistä.
Hieman sisus homehtui meillä seisoessaan huoneen lämmössä, mutta home ei levinnyt kuoreen lainkaan.
Tuota keittämistä en muuten ymmärrä... Tuskin kookoksessa kalatauteja on. Värin ja mahdollisten säilöntäaineiden (Onko kookoksessa säilöntäaineita? En tiedä.) vuoksi liotin kyllä valmista luolaa muutaman vuorokauden ämpärissä vettä vaihtaen ennen altaaseen laittoa.
-
- Member
En minäkään niitä muuten keittele, mutta vainoharha iski tuon mädän sisuksen takia. Tutkittuani aikani vainoharhaisesti kyseistä kuorta, totesin sen elinkelpoiseksi ja lykkäsin akvaan. Ei alkanut haista (kuori siis) pöydällä lojuessaan pahalle tai oudolle tms, joten siellä se nyt on munia kantavalla marmoriravulla kämppänä 

Meillä vaan ei valmiissa luolissa ollut mitään rasvaa, kun odotti, että hedelmäliha kuivui ja vasta sitten irrotti sen, niin kuoreen ei jäänyt jäljelle kuin se puumainen osuus, joka ei ollut lainkaan rasvainen. Vai siis sisältääkö kuori jotain öljyjä?
Eipä siitä keittämisestä varmaan haittaakaan ole, mutta luolan säilymistä se voi ymmärtääkseni heikentää.
Sillä vaan halusin tuota keittämistä kommentoida, että kukaan ei ajattele, että kuori pitää desinfioida
Eipä siitä keittämisestä varmaan haittaakaan ole, mutta luolan säilymistä se voi ymmärtääkseni heikentää.
Sillä vaan halusin tuota keittämistä kommentoida, että kukaan ei ajattele, että kuori pitää desinfioida