Koulun 100 l:n kalasto kuntoon

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirre68
Senior Member
Senior Member

Koulun 100 l:n kalasto kuntoon

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Törmäsinpä tässä iloiseen kalastosoppaan eräässä koulussa... Satalitraisessa polskuttelee sulassa sovussa:
2 mustaneontetraa
2 keltabarbia
2 leväbarbia
1 lehtikala (kas, kaveri kuoli vähän aikaa sitten :roll: )
1 mahd. partamonni, piilottelee koko ajan ainoan keramiikkahärdellin sisällä
8O

Vettä jostain syystä vain puoleen väliin, pohjalla sora, joka hyvin huolellisesti pesty kerran kuukaudessa. 8O x 100 Kasveina kolme kituliasta pientä miekkakasvin tapaista. Suodatin sentään hyvä Eheim-jokin. Ja kas, lämppärikin löytyy. (Ai niin, ruokaa annettu kolmen päivän välein puoli teelusikallista :roll: )

Lupasin pistää kalaston lievästi sanottuna remonttiin. Ja ilmoitin, että alkuperäisistä voi jäädä partis ja mustatneonit. Sora vaihdetaan hiekkaan ja itse lahjoitan kasan kasveja sekä otan nuo ylimääräiset kalat. Lehtikalaa en ottaisi, eli jos joku Porin suunnalta huolii, ilmoittakoon minulle.

ELI se kalasto: olisi kiva, että se olisi eläväinen ja kuitenkin näyttävä. Tässä kaloja, joita suunnittelin, mutten osaa päättää, mitä niistä laitettaisiin:

- mustaneoneita 10 kpl
- hunajarihmapariskunta
- kirsikkabarbeja 2u+3n
- piikkareita 2-4 kpl
- ottoja 4 kpl
- kuparimonnisia 6 kpl (tai jotain muita edullisempia monnisia)
- partis

Siis ei kaikkia vaan jonkinnäköinen kokoonpano: ainakin otot mielellään, jotta on levänsyöjiä...

Auttakaahan saamaan koululle hieman järkevämpi kalasto :P
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Hunajarihmoista

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Hunajarihmoista.

Itselläni oli niitä taannoin 4kpl n. 100l purkissa inkkariparven kanssa.
Olivat kovin arkoja tuossa kokoonpanossa.

Siirsin hunajaiset 250l altaaseen suurempien rihmojen ja avainpariskunnan seuraksi ja nyt ovat kuin eri otuksia (=rohkeita, uteliaiata).

Pointti oli siis, että joko nuo minun yksilöni eivät viihtyneet 100l purkissa, vaan vaativat rohkaistuakseen isomman altaan tai sitten eivät viihtyneet inkkariparven kanssa eli..

Kun kyseessä on koulun allas (=lapset usein ihastelemassa kaloja, hälinää altaan ympärillä), niin ajattelin varoittaa, että hunajaiset voivat olla aika lailla "arka" valinta. :roll:
kirre68
Senior Member
Senior Member

Kiitos Mymmeli81 tiedosta. Muutenkin tässä jo tuli suunnitelmiin muutoksia. En vaihdakkaan sorapohjaa hiekaksi, sillä lapset osaavat hienosti lapota soran enkä usko, että hiekan hoitaminen onnistuu (vaikka mielestäni on toki helpompaa, mutta mutta [;)] )

Nyt olen pohtinut kalastoksi seuraavaa:
- 3-4 ottoa
- 12 mustaneontetraa TAI 6 mustaneonia ja 6 neontetraa
- kirsikkabarbeja 2u+4n
- partis

Tai sitten kirsikkabarbien tilalle jotain muuta, mutta mitä? Ahvenia en uskalla laittaa, pitäisi olla hieman kestävämpiä. Jotain himpun isompaa kalaa, mutta onko mitään rihmulia, joka tuohon kokoonpanoon soveltuisi?
Susamka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Susamka »

No minä en ainakaan laittaisi noin pieneen kolmea kuuden kalan pikkuparvea, tulee soppa. Olen koittanut miettiä sitä isompaa kalaa, mutta eipä nyt tule mieleen mitään sopivaa. Yksi iso näyttävä pikkukalaparvi on mielestäni upea, mutta lapset saattaa kyllä pitää sopastakin.
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
helunia
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Jos vilkkaita ja värikkäitä kaloja haluat, niin nuo kirsikkabarbit ovat hyvä valinta. Ota ainakin 6:n parvi.

Mustaneonien parven kokoa tietty kannattaisi kasvattaa myös. Itellä ei kyllä ole noista kokemusta sen enempää. Tai sitten poistat nekin valikoimasta ja keskityt vilkkaisiin kirsikoihin.
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
kirre68
Senior Member
Senior Member

Juuri sopasta nuo lapset tykkäisivät. PALJON pitäisi olla värikkäitä kaloja :roll: En viitsi noista mustistaneoneista luopua, kun muutenkin vien sieltä melkein kaikki pois. Hiukka nuo keltabarbit olivat ihmeissään, kun eilen toin ne meidän 348 litraiseen. Aikamoista menoa ja meininkiä ne piti :mrgreen:

Taidan sitten laittaa sinne:
Mustaneoneita 10 (tai se soppa 6+6 kts. edellinen viesti)
Kirsikkabarbeja 6
3-4 ottoa
Partis

Onpahan lasten mieleen, vaikken itselleni tuollaista soppaa ikinä laittaisi [;)]
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Huolehtivatkohan he sitten varmasti vedenvaihdoista kun ainakain herkät otot vaatisivat hyvin voidakseen puhdasta vettä jne.?
evian
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja evian »

*Viltzu* kirjoitti:Huolehtivatkohan he sitten varmasti vedenvaihdoista kun ainakain herkät otot vaatisivat hyvin voidakseen puhdasta vettä jne.?
Sama tuli mieleen. Partasuti varmaan pitää levät kurissa yksinäänkin.
kirre68
Senior Member
Senior Member

Tämä partis on järkyttävän arka eikä tähän mennessä ole hoitanut leviä ollenkaan pois :roll: Olen ohjeistanut, että vettä vaihdetaan 1/3 osa viikossa ja se tullaan tekemään. Pakko luottaa tähän lupaukseen :P Eli taitaapi sitten kalasto muilta osin olla kunnossa?
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Minulla tuli kanssa mieleen, että hoidetaanko allas jatkossakin... Kannattaisi ehkä mielestäni rakentaa melko kevyt kalasto, jotta muutaman kerran vedenvaihdon unohtaminen ei olisi kalojen maailmanloppu. Itse ajattelin myös tehdä samankaltaista hyväntekeväisyyttä läheisen koulun akvaariolle, mutta onneksi en sitten tehnyt. Jos olisin pistänyt täyden kalaston olisi koko poppoo jo kuollut. Vettä on vaihdettu kerran sen jälkeen jonkun muun toimesta kuin itse sitä vaihdoin ja tästä on jo about vuosi. Itse en tasan aio käydä vaihtamassa vettä joka viikko. Yritän pikemminkin taivutella lopettamaan koko akvaarion pidon. Nyt biologian opettajan vaihduttua tähän on ehkä jopa mahiksia. Onneksi allas on iso ja kaloja vähän.
kirre68
Senior Member
Senior Member

Paikka, missä akvaario on, ei ole ihan tavallinen koulu [;)] Siis aivan varmasti hoitopuoli on kunnossa.. sitä paitsi olen itse paikalla seuraavat 5 viikkoa ja seurailen = vahdin hoitoa. Jos kaikesta huolimatta alkaa näyttää huonolta, pelastan kalat itselleni :twisted:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”