Eli hankin JBL:n nitraattitestin ja mielestäni olen tehnyt kirjaimellisesti ohjeen mukaan. Tässä testissä siis sekoitetaan testattavaan veteen jauhemaista ja nestemäistä reagenssia, ravistellaan raivokkaasti minuutti ja sitten odotellaan kymmenen. Kymmenen minuutin odotuksen jälkeen siinä purkissa on edelleen läjä sakkaa jonka läpi ei ainakaan siinä telineessä pysty tihrustamaan ja vertailemaan värejä (neste oli kyllä värjäytynyt sen verran että sitä pystyy vertaamaan värikarttaan jos ottaa purkin telinesysteemistä irti). Jos purkkia ravistaa, sakka leijuu mutta ei liukene ja neste pysyy läpinäkymättömänä.
Onko kenelläkään kokemuksia ko. testin käytöstä? Teenkö jotain väärin (olen tehnyt testin nyt kahdesti ja samoin tuloksin) vai onko tämä testin 'ominaisuus'? Kannattaisiko käyttää jotain muuta testiä?
Onnittelut "parhaan" testin valinnasta. Itselläni on kanssa JBL:n testi ja sen näyttö tuntuu mielestäni huomattavasti "luotettavammalta" kuin kilpailijoiden testit.
Pohjalle tuleva sakka on ominaisuus, mutta ei sinänsä estä tulkintaa. Kopistele putkea kevyesti hieman kallellaan, niin sakka menee toiseen reunaan pois tieltä.
Itse kyllä pysyttelisin tuossa JBL:ssä, ei kait se nyt niin mahdotonta ole tulkita siitä "jauheen seasta".
Kiitos vastauksesta, olin nimittäin ihan varma että tein jotain väärin kun ohjeessa ei puhuttu mitään tuosta sakasta. Hyvä tietää että testitulokseen voi luottaa, näytti nimittäin nollaa.
Mari_P kirjoitti:Kiitos vastauksesta, olin nimittäin ihan varma että tein jotain väärin kun ohjeessa ei puhuttu mitään tuosta sakasta. Hyvä tietää että testitulokseen voi luottaa, näytti nimittäin nollaa.
Onko kyseessä nyt varmasti nitraattitesti eikä nitriittitesti?.
Harvemmin nitraattipitoisuus akvaariossa nolla on, nitriittipitoisuuden sen sijaan pitäisi olla nolla.
Meilläpäin reagenssiliuokseen... On tainnut Timpalla mennä aamu-unissaan aikakaudet ja testiliuokset sekaisin ja yhdistyneet varsin hauskasti.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Mari_P kirjoitti:Kymmenen minuutin odotuksen jälkeen siinä purkissa on edelleen läjä sakkaa jonka läpi ei ainakaan siinä telineessä pysty tihrustamaan ja vertailemaan värejä (neste oli kyllä värjäytynyt sen verran että sitä pystyy vertaamaan värikarttaan jos ottaa purkin telinesysteemistä irti). Jos purkkia ravistaa, sakka leijuu mutta ei liukene ja neste pysyy läpinäkymättömänä.
-Mari-
Ilmeisesti se sakka on liukenematonta reagenssia, joka voisi liueta esim. suurempia pitoisuuksia mitattaessa kokonaan. Samaista hilua jää omaammekin, joten eiköhän sen kuulukin. Kokeiles laittaa tilkka substraalia veteen ja testaa sitten, jos liukenee niin syy selvä.
KAri kirjoitti:Kopistele putkea kevyesti hieman kallellaan, niin sakka menee toiseen reunaan pois tieltä.
Tai sitten kippaa sen toiseen putkeen 10min ajan kuluttua siten, että sakat jäävät alkuperäiseen. Tämänköhän takia JBL:n 5-testin setissä on kolme purkkia...
Kyllä se nollatulos voi muuten pitääkin paikkansa, koska samaisella testillä ollaan meillä mitattu nollaa toisesta ja kohonnutta pitoisuutta toisesta akvaariosta.
JBL:n testi täälläkin ja sakkaa myös. Pitäisikö sitä putkiloa muuten verrata ylhäältä katsoen vai sivusta siihen väripaperiin? Tulos kun näin heittää 0-12mg/l (vai mikä nyt olikaan se seuraava pitoisuus nollasta).
Ihmettelen myös onko noissa testeissä merkitystä enemmän värisävyllä vai tummuudella? Itse tulkitsin värikarttaa niin että värisävy on merkityksellisempi. Se ensimmäinen täplähän (0-arvo) on nitraattitestissä selvästi (lämmin) ruskeankeltainen kun taas toinen on kylmä keltainen. Tämän eron pystyy erottamaan nesteestä vaikka katsoisikin pullon kyljestä läpi. Jos käyttää sitä mukana tulevaa 'design'telinettä pullon läpi katsotaan ylhäältä päin ja se on kai tarkoituskin.
Järvij: nitraatin (ja myös nitriitin) vähyyteen vaikuttanee meillä se että vettä vaihdettiin todella paljon (yli 3/4) viikonloppuna kun akva muutti meille ja vielä pari päivää ennen muuttoa. Sen vuoksi mittailen nyt alkuun arvoja päivittäin. Kalat ovat taas hyvissä väreissä (heti kuljetuksen jälkeen olivat kalpeita) ja erittäin eläväisiä mikä tukee sitä että arvot ovat ok. Niin ja se nitriitti on siis myös laskenut nollaan, oli aluksi hiukan koholla. Mitattu myös JBL:n testillä.
Mari_P kirjoitti:Eli hankin JBL:n nitraattitestin ja mielestäni olen tehnyt kirjaimellisesti ohjeen mukaan. Tässä testissä siis...
...Onko kenelläkään kokemuksia ko. testin käytöstä? Teenkö jotain väärin (olen tehnyt testin nyt kahdesti ja samoin tuloksin) vai onko tämä testin 'ominaisuus'? Kannattaisiko käyttää jotain muuta testiä?
-Mari-
Ihan samanlainen oli minunkin kokemukseni tuosta testistä ja ensimmäinen ajatus oli, että nyt meni jotain väärin
Toisella kerralla olin jo varma, ettei mikään voinut mennä pieleen ensimmäiselläkään kerralla, tein täysin ohjeiden mukaan.
Tein tuon jo mainitun purkin kallistuksen varovaisesti ja sen jälkeen arvo olikin jo luettavissa.
Hei!
Tuntematta JBL:n nitraattitestiä lainkaan, veikkaisin tuon sakan osuuden olevan sellainen, että se osallistuu nitraatin pelkistämiseen nitriitiksi, joka sitten mitataan ja, tulos ilmoitetaan nitraatteina. Nitraatit ovat sellaisemaan hankalasti määritettävissä, mutta nitriitit pieninäkin pitoisuuksia suhteellisen yksinkertaisia
Kheira kirjoitti:JBL:n testi täälläkin ja sakkaa myös. Pitäisikö sitä putkiloa muuten verrata ylhäältä katsoen vai sivusta siihen väripaperiin? Tulos kun näin heittää 0-12mg/l (vai mikä nyt olikaan se seuraava pitoisuus nollasta).
Jossain JBL:n tippatestin ohjeessa taidettiin sanoa että ylhäältä katsotaan. Itse teen siis nyt alkuhämmennyksen jälkeen niin että otan korkin irti ja kallistan ne sakat purkin reunalle ja sitten sihtaan niitä värejä. Tiedoksi alhaisia nitraattiarvoja ihmetelleille että nyt kun kierto on normaalia niin juuri ennen vedenvaihtoa arvot on olleet 15-20 välillä. Ja sitä sakkaa on siis edelleen. Risuja käyttöohjeen tekijöille etteivät ole maininneet siitä sakasta mitään!