Tupsulevän poisto?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sweppies
Starting Member
Starting Member

Tupsulevän poisto?

Viesti Kirjoittaja sweppies »

Eli omistan 100litran akvaarion. Sielä on tällähetkellä n.5cm partis, joka lähtee pois jos kasvaapi vielä [epätodennäköistä], ja leviä mussuttamassa vielä muutama täplä-nuolimonni.

Olen nyt huomannut että yhteen kasviini on ilmestynyt hieman tupsulevää lehtien reunoille. Joka paikassa suiositellaan leväbarbeja, mutta on sanomattakin selvää ettei niitä tuonne pyttyyni mahdu :|

Eli mitä teen? En ole vielä partiksen kasvien pintoja puhdistaneen nähnyt. Yksi valinta olisi, tälläinen:

Kasvi on pieni etualan kasvi, ja levää on vasta siinä. Ajattelin että ottaisin kasvin akvasta kokonaan pois. Tosin leväähän tulee yleensä jostain veden laatu-syystä ym...
Elämän 2 kultaista sääntöä
1. Älä ikinä paljasta kaikkea
appura
Member
Member

Viesti Kirjoittaja appura »

Toinen vaihtoehto on käyttää tupsulevän torjunta-ainetta.
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Toinen vaihtoehto on käyttää tupsulevän torjunta-ainetta.
Niin tai sitten olla käyttämättä. Kaiken maailman ylimääräisten myrkkyjen laitto akvaarioon, pitäisi olla se viimeinen vaihtoehto.

Itse pääsin aiemmissa akvaarioissani tupsu/puna/parta/mikälie levästä eroon hiilidioksidin lisäämisellä. Nykyisessä pääaltaassa on virtaus niin kova, että hiilidioksidi karkaa, vaikka kuinka sitä yrittää lisätä ja jonkunverran levää kasveihin tulee. Itse vain poistan aina leväisimmät lehdet ja annan kasvien kasvattaa uudet tilalle. On hyvä muistaa, että täysin levättömäksi akvaarioita ei ikinä saa, eikä ole syytäkään saada.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
NannaJ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NannaJ »

Minä taas pääsin eroon tupsulevästä (joka viihtyy kovassakin virtauksessa) vähentämällä virtausta. Mutta seurauksena oli, että kyseisen akvaarion valloitti sitten ruskea "hötölevä," joka roikkuu pinnan tuntumassa muodostaen valtavia lauttoja ja kiinnittyen pintaan asti ylettyviin kasveihin. Paljon raivostuttavampi kuin tupsulevä koskaan oli! Ja leväbarbit eivät sitten minulla ainakaan ole koskaan syöneet levää kuin tulitikun kokoisina. :frown:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”