Käsivoiteiden vaikutus kaloihin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Käsivoiteiden vaikutus kaloihin

Viesti Kirjoittaja minelan »

Jouduin illalla nostamaan suodattimeni vedentuloputkea, joka oli, ilmeisesti kuluneen imukupin vaikutuksesta, tipahtanut alas. Asensin tilalle uudet imikupit ja nostin putken ylös. Samalla muistin, että olin rasvannut käteni hyvin käsivoiteella noin tuntia aikaisemmin.

Käsivoide liukeni veteen. Voiko olla, että kalani saavat tästä vaarallisia kemikaaleja? Tai, tiedän, että voivat, mutta onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
gwaihir
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja gwaihir »

Itsekin tätä mietin joskus... Kun välillä kaivelen akvaarion pohjassa, niin että käsi on kyynerpäätä myöten vedessä ja voihan siinä kädessä aina olla jotain ylimääräisiä "aineita". :?
En kyllä osaa sanoa voiko niitä liueta haitallisia määriä. Eihän sitä sentään kovin usein akvaariossa läträtä (ainakaan niin, että kädet olisi juuri rasvattu).
kerttu000
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kerttu000 »

Minä olen miettinyt hajuveden vaikutusta. Olen yrittänyt kovasti pestä käsiä ennen akvaarioon laittoa, mutta luultavasti jotain jää.
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

tätä minäkin olen miettinyt.
Itse olen atoopikko joten läträilyn jälkeen pakko rasvata kädet.
Ratkaisin ongelman vedenpitävillä kumihanskoilla, kalat ja kädet tykkäävät [;)] .
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Joskus jännetulehdusta sairastaessani voitelin ranteen ja käsivarren mobilat-särkyvoiteella ja ajattelematta tungin käden akvaarioon kun pienen suodattimen imukupit olivat irronneet... Onneksi eivät kalat heittäneet henkeään.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Samaa mietitty täälläkin. Tottakai kädet tulee pestyä ja kuivattua huolella aina ennen läträämistä, että vielä mahdollisesti imeytymättömät rasvat lähtisi pois, mutta voihan siitä käsisaippuastakin jotain jäämiä jäädä iholle. Hmmm... No, eipä ole vielä mitään kummallisia vaikutuksia ilmennyt.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Äkkiäkös tuota vettä vaihtaapi niin ei yöunet mene käsirasvojen takia :) Ainakin vähenee mahdollisten myrkkyjen määrä jos ei muuta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”