Eheim Professional II 2028 rahisee
Valvoja: Moderaattorit
Eheim Professional II 2028 rahisee
Koitin haulla etsiä, mutta en löytänyt oikein vastaavaa ongelmaa. Minulla on reilu kuukauden vanha otsikon mukainen ulkosuodatin. Tänään huomasin, että suodatin rahisee vaisusti ja veden virtaus on heikentynyt jonkin verran. Virtauspalloa kun kyttää niin huomaa, että se heittelee jatkuvasti. Epäilen, että se ei millään voi olla tukossa kun on niin vähän aikaa ollut toiminnassa. Pönttöä ravistelemalla toivoin pääseväni mahdollisista ilmoista eroon, mutta ei auttanut. Tuskin siellä ilmaa siis on. Mikä ihme tässä voi olla?
Asiasta kolmanteen: Mikä on mielestänne kätevin tapa puhdistaa ulkosuodattimen letkut?
Asiasta kolmanteen: Mikä on mielestänne kätevin tapa puhdistaa ulkosuodattimen letkut?
Re: Eheim Professional II 2028 rahisee
Tarkoitusta varten tehdyllä harjalla eli vaijerin päässä suti. Näitä saa ostaa akvaarioliikkeistä tai sitten kätevä tekee itse.Rise kirjoitti:Asiasta kolmanteen: Mikä on mielestänne kätevin tapa puhdistaa ulkosuodattimen letkut?
Tehdastekoisella letkuharjallakaan ei sitten kannata putsata Eheimin märkä/kuivasuodattimien kohon reikää
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
Mukava kuulla ettei kaikilla muillakaan mene aina nappiin =)
Pitänee viikonloppuna tai ensi viikon alussa purkaa koko suodatin palasiksi, puhdistaa ja ihmetellä, kun ei ravistelulla selvinnyt. Sääli sinänsä, kun ajattelin kirkkain mielin, että on kerrankin suodatin mihin ei tarvitse ainakaan puoleen vuoteen tai vuoteen koskea. Jossain vaiheessa vaihdan nuo rojut mattosuodattimeen, se on varmaa.
Pitänee viikonloppuna tai ensi viikon alussa purkaa koko suodatin palasiksi, puhdistaa ja ihmetellä, kun ei ravistelulla selvinnyt. Sääli sinänsä, kun ajattelin kirkkain mielin, että on kerrankin suodatin mihin ei tarvitse ainakaan puoleen vuoteen tai vuoteen koskea. Jossain vaiheessa vaihdan nuo rojut mattosuodattimeen, se on varmaa.
Tarkistappa ensin magneetti että onhan se ehjä ja että päällimmäinen "vanu" ei ole tukkoinen... minulla oli 2026 sama ongelma kunnes älysin laittaa sen muoviritilän sen päällimmäisen hienosuodatuslevyn päälle
... Tuon jälkeen suodatin on pysynyt hiljaa mutta ennen tuota toimen pidettä suodattimen sai avata päivittäin 

Suomalainen sotilas ei peräänny, kääntyy vain 180 astetta ja jatkaa matkaansa!
2026'ssa vastaava?
Moi
2026'ssa meillä äänet loppui kun pistin se pallo roina-laatikkoon.. siis itse pallura jostain syystä liikkui siinä sen verran että ääntä syntyi. Pois tommosta, kyllä sen huomaa kun ei jaksaa enää pyörittää vettä muutenkin.
Puhdistukseen tein itse tommonen "vajerin päässä oleva harja", mutta luovuin tossa muutama kk sitten ja osti tehdastekoinen. Se jotenkin vaan on sopivan kokoinen jne.
Kim
2026'ssa meillä äänet loppui kun pistin se pallo roina-laatikkoon.. siis itse pallura jostain syystä liikkui siinä sen verran että ääntä syntyi. Pois tommosta, kyllä sen huomaa kun ei jaksaa enää pyörittää vettä muutenkin.
Puhdistukseen tein itse tommonen "vajerin päässä oleva harja", mutta luovuin tossa muutama kk sitten ja osti tehdastekoinen. Se jotenkin vaan on sopivan kokoinen jne.
Kim

--
"..kiekot vie sydämen, jauhettu mielellään ensiksi blenderissä.."
1000L altaassa kiekkoja 35kpl (BT, Pigeon, SE, Golden)
"..kiekot vie sydämen, jauhettu mielellään ensiksi blenderissä.."
1000L altaassa kiekkoja 35kpl (BT, Pigeon, SE, Golden)
Kiitos vinkeistä. Tosiaan kokeilen josko saisin noilla avuilla äänettömän ja virtaavan eheimin. Tänään en koske enää mihinkään, se on varmaa. Ensiksi havaitsin suodattimen, jonka jälkeen netti kaatui. [sensuroitu] hain oluen, joka sekin tipahti käsistä ja särkyi lattialle. Tuloksena kaksi mattoa on pesussa ja v*tutus on maksimoitu. En lähde edes manaamaan mikä olisi ulkosuodattimen kohtalo, jos sitä vielä tänään ropaisin. 

Terve kaikki,
Itse olen huomannut seuraavanlaisia mahdollisia ongelmia:
Suodattimessa on liian vähän vettä
Liitokset eivät ole tiiviitä (valkovaseliinilla voitelu tiivistää)
Suodatin on likainen
Ylin vanukerros on liian pieni, mistä seuraa vesikierron heikkeneminen
Likaiset letkut
Taittuneet letkut
Jne...
T. KS
Itse olen huomannut seuraavanlaisia mahdollisia ongelmia:
Suodattimessa on liian vähän vettä
Liitokset eivät ole tiiviitä (valkovaseliinilla voitelu tiivistää)
Suodatin on likainen
Ylin vanukerros on liian pieni, mistä seuraa vesikierron heikkeneminen
Likaiset letkut
Taittuneet letkut
Jne...
T. KS
"Kyllä pH on saatava nollaan!"
Viimeisimmät kuulumiset: Viikonlopun aikana heiluttelin silloin tällöin tuota suodatinta kun kotona olin. Ajattelin tänään avata tuon pöntön, mutta nyt veden virtaus on tasaantunut lähelle normaalia eikä koho enää heilu. Eikä enää kuuluu rahinaakaan. Epäilin aiemmin kohojutun luettuani, että se voisi olla siitä pallurasta kiinni, äänikin tuntui kuuluvan juurikin siitä kohtaa missä pallo heilui. Mutta niinhän se aina tuntuu siltä kun lukee jotakin.
Oli miten oli, mutta en taidakaan vielä 5 kuukauteen pömpeliin koskea. Vai onko tämä peruuttamaton virhe jos suodattimen rahinan aiheuttikin esimerkiksi hiekka, joka ulkosuodattimen heiluttelusta johtuen sattui osin irtoamaan ja kulkeutumaan takaisin altaaseen? Akvaarion pohjalla todellakin on optirocin hienointa laatua olevaa hiekkaa.
Oli miten oli, mutta en taidakaan vielä 5 kuukauteen pömpeliin koskea. Vai onko tämä peruuttamaton virhe jos suodattimen rahinan aiheuttikin esimerkiksi hiekka, joka ulkosuodattimen heiluttelusta johtuen sattui osin irtoamaan ja kulkeutumaan takaisin altaaseen? Akvaarion pohjalla todellakin on optirocin hienointa laatua olevaa hiekkaa.