Kokemuksia pmdd:stä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Kokemuksia pmdd:stä
Olen käyttänyt aina akvaariosaani Tetran Flora Pridea. Se on vaan niin hitvittävän kallista ja sitä menee paljon. Minkälaista tämä pmdd on? Onko yhtä hyvää kuin kaupallinen ravinne?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
En tiedä onko omassa annostelussani sitten jotain vikaa, mutta välittömästi kun aloitin PMDD:n käytön, rihmalevät villiintyivät molemmissa akvaarioissa täysin.
Aiemmin en ollut siis käyttänyt mitään nestemäisiä lannoitteita, ainoastaan "powersandia", saviturvekuulia ja tetran cryptotabletteja.
Täysin mahdollista on tietenkin, että tasapaino on vielä hakusessa ja tilanne korjaantuu itsestään.
Aiemmin en ollut siis käyttänyt mitään nestemäisiä lannoitteita, ainoastaan "powersandia", saviturvekuulia ja tetran cryptotabletteja.
Täysin mahdollista on tietenkin, että tasapaino on vielä hakusessa ja tilanne korjaantuu itsestään.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Alun leväinnostus voi toki olla mahdollista, mutta jos ensin aloittaa puolella annostuksella ja senkin jakaa muutamaan osaan viikon aikana niin ollaan ihan hyvässä alussa. Pitää myös olla maltillinen, viikon tai parin kokeilu ei kerro vielä mitään.
Itse olen käyttänyt PMDDtä vuosia altaissani, kasvit kasvavat ja leviä ei näy. Jos minulle tulee vaikkapa uusi kasvi levävaroituksen kera, niin en kovasti hätäile vaan heitän sen altaaseen, tietenkin leväisimmät lehdet karsien. Ei innostu levä. Käytän myös hiilidioksidilisäystä, pohjalannoitusta (Tetra Crypto ja itse tehdyt saviturvepallurat) ja joskus turveuutetta/tammenlehtiä/turvetta.
Itse olen käyttänyt PMDDtä vuosia altaissani, kasvit kasvavat ja leviä ei näy. Jos minulle tulee vaikkapa uusi kasvi levävaroituksen kera, niin en kovasti hätäile vaan heitän sen altaaseen, tietenkin leväisimmät lehdet karsien. Ei innostu levä. Käytän myös hiilidioksidilisäystä, pohjalannoitusta (Tetra Crypto ja itse tehdyt saviturvepallurat) ja joskus turveuutetta/tammenlehtiä/turvetta.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itse olen vasta aloittanut pmdd:n käytön (samoin saviturvepalleroiden). En tiedä kumman ansiota on mutta kasvit kasvaa kolme kertaa paremmin kun ennen ja levää ei ole ilmennyt juuri lainkaan. Tosiaan vasta kaksi viikkoa olen näitä käyttänyt ja on hienoa huomata muutokset (positiiviset) näin nopeasti
Mielummin käytän näitä luonnonläheisempiä (okei, ei ne nyt aina niin luonnonläheisiä ole...) tuotteita kun kaupan ylihinnoiteltuja, teollisesti (?) valmistettuja lannoitteita.

-
- Advanced Member
- Viesti:
Minäkin suosittelen olemaan alussa varovainen annostelun kanssa. Täällä ilmaantui vihersamennus pari vkoa PMDD:n aloituttamisen jälkeen, vaikka alle puolta määrää vain laittelin. Oli toki uusi akvaariokin, joten saattoi olla vain sattumaa.
Nyt en ole muutamaan kuukauteen lisännyt mitään lannotteita ja kasvaa nuo kasvit edelleen hyvin.
Hiekan alla turve-savi -sekoitus (seran). Minä en ehkä käyttäisi rahojani hintaviin lannoitteisiin, kun nähtävästi eivät edes ole niin välttämättömiä - ainakaan tuollaisille peruskasveille mitä minulla.
PMDD:n aineet tilasin TAS:lta - saisikohan sitä edelleen sieltä?
Nyt en ole muutamaan kuukauteen lisännyt mitään lannotteita ja kasvaa nuo kasvit edelleen hyvin.

PMDD:n aineet tilasin TAS:lta - saisikohan sitä edelleen sieltä?
Täälläkin tuli vihersamennusta ja rihmalevää pmdd:n myötä, tosin nitraattikin oli alkuun vähissä ja se altisti leväsamennukselle. Nyt olen taas koettanut löytää sopivaa annostusta, mutta vesi näyttää samenevan todella herkästi ja viherleviä ilmaantuu jos alan käyttää pmdd:tä jatkuvasti (3 krt viikossa 5ml 325 litraiseen saa jo leviä aikaiseksi
). Nyt olen ollut taas jonkin aikaa ilman ja koetan seuraavaksi seosta jossa on ainesosat sekoitettu ihan oman pään mukaan eli rautaa vähemmän, ja mm. kaliumia enemmän.

Sehän riippuu kanssa valon ja hiilidioksidin määrästä, että miten kasvit pysty hyödyntämään lannoitteen.
Mulla oli kanssa sinilevää ja tupsulevää akvassa aika paljon, mutta vähensin valaistusaikaa ja PMDD:n määrää, nyt vain kannossa vähän tupsulevää, sinilevä on hävinnyt kokonaan.
Aion kokeilla hiilidioksidin lisäämistä tässä joskus, saa nähdä mitä sitten tapahtuu
Mulla oli kanssa sinilevää ja tupsulevää akvassa aika paljon, mutta vähensin valaistusaikaa ja PMDD:n määrää, nyt vain kannossa vähän tupsulevää, sinilevä on hävinnyt kokonaan.
Aion kokeilla hiilidioksidin lisäämistä tässä joskus, saa nähdä mitä sitten tapahtuu