Mitä "pikkukaloja" voi platyjen kanssa laittaa?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Mitä "pikkukaloja" voi platyjen kanssa laittaa?

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Mitä kaloja voisin laittaa platyjen kanssa? Tahtoisin jotain tetroja tai rihmakaloja. Mitä voisi laittaa 100-150-litraiseen (tulevan akvaarion koko) akvaarioon platyjen kanssa? Veden arvot: ph 7-7,2 lämpö 23-25°C. Mulla on partis joka siirtyy 60-litrasesta sinne isompaan parin kuukauden sisällä.

Hiekkapohjaa ajattelin ja 3-5 katinkultamonnista partiksen kanssa. Olisko hyvä toi pohjaosasto? En haluis ainakaan miljoonakaloja koska ne lisääntyy niin räjähdysmäisesti. :mrgreen: Voisko niitä rommitetroja (vai mitä ne olivatkaan jolla on punainen naama?) ottaa platyjen kanssa? Ne ovat aika kivan näköisiä. Jos toi mun kalasto näyttää ihan toivottomalta, ehdottakaa jotain! [;)]
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Voihan miljoonakaloja laittaa vain koiras-parven [;)]
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Itse asiassa 12 intiaanisulkaa tai kuparitetraa sopisi hyvin 6 - 10 platyn kanssa. Vesiarvotkin menevät hyvin yhteen. :)
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Partamonni89
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Partamonni89 »

janecky kirjoitti:Voihan miljoonakaloja laittaa vain koiras-parven [;)]
Aika värikäs yhdistelmä! En pysy oikeen kärryillä, tekeekö miljoonakalat poikasia platyjen kans? mä oon vaan kuullu miekkapyrstöjen ja platyjen risteytyksestä.
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Ei millikset tietääkseni lisäänny platyjen kanssa. Siksi ehdotinkin koiras-parvea niin ei jälkikasvu täytä allasta ja jos ulkonäöstä tykkäät niin on kaunista katseltavaa. Milliksen poikasia Suomessa varmaan on niin paljon että valinnanvaraa riittää.

Risteytymistä olen kuullut platy+miekkapyrstö, millis+molli. Kokemuksia ei ole.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Niinpä niin... Kyllä mulle ainakin sopisi ne millikset! Mutta sitten, mitä muuta voisi laittaa? Olisiko kiilakyljet? Sopivatko vesiarvojen kanssa? Entä rihmakalat? Niihin olen myös ihastunut ja ne olisivat kiva "erilaisuus" hammaskarppi altaaseen. Kun noita platyjä tuli sen verran paljon, annan niitä osan akvaario liikkeeseen, osan myyn ja osan pidän niin jaottuvat sopivasti. Platy koiraat ja naaraat meinasin erottaa poikasten liika-tulon takia. Nyt olen kasvatellut noita poikasia kohta kuukauden päivät. Nyt ovat 28 päivän ikäisiä. Joulupäivänä syntyivät. Oli se kivaa seurattavaa:

Jouluaamuna laitoin akvaariovalon päälle ja tavalliseen tapaan tarkkailin allasta. Sitten katseeni nauliutui akvaarion etu-alalla kulkeutuvaan "roskaan" joka osoittautui poikaseksi. Silmät pyöreänä sitä seurasin ja juoksin laittamaan uutta allasta 40L valmiiksi. Ei se allas ehtinyt kypsyä kuin puoli tuntia mutta ongelmia ei ole tullut vastaan. Poikaset alkoivat syödä jauhoksi murustettua hiutaleruokaa parin päivän ikäisinä.
Ennen sitä en keksinyt nille paljon mitään ruokaa... :( Mutta parin päivän ikäisinä kuitenkin jo söivät sitä jauhotettua hiutaleruokaa. Nyt olen antanut niille vähän isompaa hiutale ruokaa, ne tulevat heti syömään.
Ruokin poikasia nyt 4-5 kertaa päivässä. Isommassa 60L altaassa olevat poikaset kasvavat nopeammin kuin 40L. Isossa altaassa poikaset saavat ruokaa samalla kuin vanhempia ruokin. Tällästä tällä kertaa!
P.S. Ehdottakaa mulle niitä kaloja....!
alias90
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alias90 »

Vai mitä kaloja voisi platyjen kanssa laittaa? Mun ensinmäisessä akvaariossa joka oli 50 litranen, niin siinä oli platyjen lisäksi mustamolleja, (on aika alttiita sairauksille) sitten miljoonakaloja ja kardinaalikaloja... :P Siitä millisten ja platyjen lisääntymisestä: Mun miljoonakala koiras jahtaa kolmea platya melkein jatkuvasti, eikä ole huomaavinaan kahta naarasmillistä, jotka pyörii ympärillä [;)] välillä se kuitenkin tajuaa jahtaa niitä oman lajin naaraita.
Lasse
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Osta vaikka sateenkaarikaloja. :D
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Olen erityisen ihastunut niihin rihmakaloihin. Voisiko niitä ottaa? Ovatko sateenkaari kalat helppo hoitoisia? Millaiset vesivaatumukset sillä on? Entäpä ne kardinaalikalat? Millaiset vesivaatimukset ja hoito?
Lasse
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Sateenkaarikalat eivät niin vaikeita kaloja koska niille sopii samanlainen vesi kuin platyillä.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Olisiko kenelläkään kokemusta omista sateenkaariokaloista? Entä kuvia? Ovat varmaan nimensä mukaan aika värikkäitä? Ne voisivat kiinnostaa.
Voisiko joku kertoa niistä enemmän? Vaikka luonnetta ja lisääntymisestä.
Entä sairastuuko se helposti? :?
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Monet sattarit kasvavat aika isoiksi, ja parvikaloina vievät siten aika lailla tilaa. Pienemmäksi jää neonsattari, mutta se viihtyy käsittääkseni pehmeämmässä/happamammassa vedessä kuin isommat sukulaisensä. Kokeileppa hakua ja googlea :D
Fiu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiu »

Ja ottakaapa taas huomioon tuo veden kovuus. Synnyttävät vaativat kovempaa vettä kuin esim. rihmakalat tai tetrat.

Nimim. "kohta 8-vuotta synnyttäviä myyntimielessä kasvattanut"
(kyllä, aloitin synnyttävien kasvattamisen alle 12vuotiaana!)
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Veden kovuuden olen jo aikaisemminkin todennut olevan epävarmempi juttu. Ja edelleen esim. kuparitetran maksimikovuusarvo Fishbasen mukaan taisi olla 19 dH. Se siitä.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Noh, olen nyt meinannut tällaista kalastoa 150L:

Platyjä: 5-15kpl
Kääpiörihmakaloja:4kpl
Intiaanisulkia:6-10kpl
Partis:1kpl ja
Katinkultamonneja: 5kpl

Ja kysymys kuuluu: Onko tossa liikaa kaloja? Noi Intiaanisulat voisin vaihtaa mahdollisesti johonkin muuhun kalaan, mihin?
Auttakaa mua! Sopiiko yhteen?
*EM*
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja *EM* »

Onko provo? No joo, mutta platyjä en ottaisi kääpiörihmakalojen kanssa. Mulla oli joskus pariskunta kääpiörihmakaloja. Yhtä äkäisiä urokset naaraille kuin muut rihmalalat (?) ja vieläpä herkkiä veden laadun suhteen.
"Noi parvikalat ei ui parvessa hei niis on jotain vikaa" (parvikalat timanttitetroja)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”