Mieten usein pohjalannoitetabuja voi lisätä kasvien juurille?
Tyhmänä en ymmärrä paketin ohjetta .... osittaisen vedenvaihdon yhteydessä.... eihän se voi tarkoittaa, että pohjaa lannoitetaan joka kerta kun vettä vaihdetaan?
Pohjalannoitteesta
Valvoja: Moderaattorit
No enpä minäkään jokaisen vedenvaihdon yhteydessä sitä tekisi.
Siinä on ehkä haettu sitä, että kun puhdistat pohjaa, saatat imaista
lapolla myös nämä lannoitteet mukana.
Pohjatabletteja kannattaa laittaa juurillaan ravinteita ottavien luo
(esim. jättimiekkakasvi); ei niinkään köynnöstävien.
Ja kun tiedät, että siellä juurella se tabu on, niin eihän siitä kohdasta
kannata pohjaa puhdistaakaan.
Siinä on ehkä haettu sitä, että kun puhdistat pohjaa, saatat imaista
lapolla myös nämä lannoitteet mukana.
Pohjatabletteja kannattaa laittaa juurillaan ravinteita ottavien luo
(esim. jättimiekkakasvi); ei niinkään köynnöstävien.
Ja kun tiedät, että siellä juurella se tabu on, niin eihän siitä kohdasta
kannata pohjaa puhdistaakaan.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
Minulle on kerrottu, että lannoitetablettien kanssa sen paketin annostusohjeen tiiraileminen on yhtä tyhjän kanssa. Hyväksi määräksi neuvottiin (ja olen sen myös itse havainnut) yksi tabletti jokaiselle voimakasjuuriselle kasville noin kerran kuukaudessa.
Annostus siis kasvien määrän, ei akvaarion litramäärän mukaan. Veden vaihdot eivät vaikuta tablettien laittoon - minulla on hiekkapohja, jota en lappoa. Jos pohjaa lappoaa, ei varmaan kannata lapota ihan kasvien juurakoita, olipa siellä lannoitetta tai ei. Lisäksi käytän nestemäistä lannoitetta, kun akvaariossa on köynnöstäviä kasveja ja juurakoihin kiinnitettyjä anubiaita.
Annostus siis kasvien määrän, ei akvaarion litramäärän mukaan. Veden vaihdot eivät vaikuta tablettien laittoon - minulla on hiekkapohja, jota en lappoa. Jos pohjaa lappoaa, ei varmaan kannata lapota ihan kasvien juurakoita, olipa siellä lannoitetta tai ei. Lisäksi käytän nestemäistä lannoitetta, kun akvaariossa on köynnöstäviä kasveja ja juurakoihin kiinnitettyjä anubiaita.