Perhoskirjoahvenen sukupuolen tunnistus apua kaipaisin

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mirlin
Member
Member

Perhoskirjoahvenen sukupuolen tunnistus apua kaipaisin

Viesti Kirjoittaja mirlin »

Hep,

kiekkoaltaassa uiskentelee 4 kpl:tta perhoskirjoahvenia, ja 3:n sukupuolesta olen 100% varma, mutta tämä yksi epäilyttää :?
http://www.kolumbus.fi/mirlin/kuvia.htm
epäilen tätä myös koiraaksi, mutta jos joku voisi vielä varmentaa epäilyni ?

-Tero

ps. älkääke välittäkö tuo sivusto on vielä pahasti kesken, mutta toivottavasti pikkuhiljaa hyvä tulee [:I]
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
frosti
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja frosti »

Mielestäni tuo näyttää pojalta :D En kuitenkaan minäkään 100% varma ole, mutta aika varma kuitenkin [;)]
CrystalCat
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja CrystalCat »

Kun ei sillä näytä masu punertavan pahemmin, niin pojaksi väittäisin minäkin.
mirlin
Member
Member

hyvä niin minäkin sitä ajattelin... tai huono, koska mulla on sitten 3 urosta ja yks naaras :x ja niin olin ostavinaan 2+2
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Mulla on viisi perhosta, ja parhaiten ne tosiaan erottaa vatsan punaisesta väristä. Jos vähänkään punertaa niin naaras todennäköisesti. Käytös on myös toinen erottava seikka, urokset ottavat mittaa toisistaan, tarttuvat suistaan kiinni ja "pörhistelevät". Naaraat lähinnä vain ajavat toisen naaraan pois reviiriltään.
mirlin
Member
Member

Mulla on viisi perhosta, ja parhaiten ne tosiaan erottaa vatsan punaisesta väristä. Jos vähänkään punertaa niin naaras todennäköisesti. Käytös on myös toinen erottava seikka, urokset ottavat mittaa toisistaan, tarttuvat suistaan kiinni ja "pörhistelevät". Naaraat lähinnä vain ajavat toisen naaraan pois reviiriltään.
mitens sulla on toi suhde ? 2 ukkoa & 3 naarasta vai ??
Megahaili
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Megahaili »

Eli riittääkö, että vatsa on hyvin orastavan oranssi? Miedän pytyssä on ainakin periaatteessa 1 + 3, mutta vasta Heikki-herra on niin iso, että sen sukupuolen voi kohtuullisen varmasti sanoa. Muut ovat alta 3-senttisiä sinttejä.

Tytsit ovat ehkä hiukan oranssihtavia vatsaevän juuresta. Yksi niistä hääti muut kalat kauas karahkan nurkasta, jonka se valtasi välittömästi isoon altaaseen päästyään. Heikki liehittelee kaikkia tasapuolisesti, muttei ainakaan vielä ole määritellyt omaa lempipaikkaansa.

Kiukkuinen neiti lopulta sai Heikin naaman tummumaan, ihastuksesta olettaisin. Herra oli niin pörheä ja esiintyi mielin kielin - eikä missään tapauksessa käyttäytynyt hyökkäävästi. Muutenkin se taitaa olla lempeämpi kuin äkäinen tyttöystävänsä - jospa neidillä on pms (pre-mating-syndrome :P )?.
Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence.
- Murphy's First Law of Technology -
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Megahaili kirjoitti:Eli riittääkö, että vatsa on hyvin orastavan oranssi?
Mimmeillä masu on enemmänkin sellainen fuksian punainen.
Toinenkin kuva ja kolmaskin kuva.
Sitten vielä perhoset itse teossa.
Megahaili
Junior Member
Junior Member

Jahas, no sitten näistä kolmesta ei vielä maallikkojäsen ota selvää.

Kohtuullisen varmoina naaraina näitä kaupiteltiin, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta, kun veikkaus menisi mönkään :mrgreen: .

Täytyy ihmetellä lisää, jahka nämä kolme vähän saavat lisää mittaa, sillä käytöksestä ei ainakaan vielä voi päätellä mitään erityisempää.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Yksi hyvä tuntomerkki tuon vatsan lisäksi on naarailla nuo sinertävät täplät tuossa kyljen mustassa laikussa.

Näkyvissä vaikkapa tässä millian linkittämässä kuvassa.

Kuva

Eli oma tuomioni tuosta kysytystä sukupuolesta olisi myöskin koiras.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Megahaili
Junior Member
Junior Member

Noiden täplien mukaan alunperin aloin kartoittamaan, että ostamani tytöt olisivat todella tyttöjä. Selkäevän haivenesta tai vatsan punaisuudesta ei saa vielä selvää.

Yhdellä vielä määrittelemättömällä affenalla on toisen kyljen musta laikku täysin täplätön, mutta toisella puolella keskellä laikkua on yksi täplä. Olisko sitten vielä epävarma sukupuolestaan? [;)]
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Mulla on kaksi ukkoa ja kolme akkaa, ja hyvin on mennyt. Akvaario (140l) riittää juuri ja juuri kahdelle ukolle, koska se on aika täyteen sisustettu ja täynnä piiloja ja koloja (OT). Tässä muutamia kuvia minultakin, jos yhtään auttavat. Mun ukoilla ei ole häivääkään punaista masussa, joten tunnistus aika helppoa.

Kuva

Kuva

Ukot ovat lisäksi hiukan kookkaampia, ja malliltaan ehkä vähän "korkeampia", kuin akat.
Riikka_M
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Riikka_M »

Mulla on kaksi perhoskirjoahventa ja sukupuolet on myös hämärät.. mielestäni kummallakaan ei maha juurikaan punoita.. mutta ne on muuten niin erinäköisiä että..

Toinen on pulleampi ja sillä on enemmän neonsinistä.. se on enemmän "pomo".. sen muoto on sellainen.. sanoisin iso mahainen..
Toinen taas on laiha ja sillä on vähemmän sinistä.. on pienempi kooltaan.. se ei niinkään yritä kinastella vaan menee mielummin karkuun.. ehkä sillä on vähän punertavaa masussa? ja sitten siinä mustassa läikässä välillä oikeassa valossa vilahtaa sinistä mutta toisella ei...

Nyt ei oo kuvaa.. mutta jos joku kuvailuista sais tolkkua.. voin kyllä yrittää ottaa kuvankin..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”